Permalänk
Medlem

Brände hårddisken tror jag!?

Hej jag hade en externhårddisk som jag tappade bort strömkabeln till så plockade ur disken, då jag inte hade några ledig kablar i datorn kopplade jag ur kablarna som går till dvden då jag såg att det var likadan som var till hårddisken som fanns i datorn.

Kopplade som sagt in sata kabeln den röda och då började det ryka, kopplade ur den igen och koppla in dvden och den fungerar, så verkar inte som att datorn tagit skada vad tror ni?

Vad gjorde jag för fel och är hårddisken körd nu den luktar bränt.

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det nästan som om att du kopplade in disken medan datorn var igång, eller misstolkar jag?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Man stänger av datorn trycker på nätaggets avknapp väntar en liten stund, drar ut sladden, ansluter hdd, knappar på igen och startar datorn?

Permalänk
Medlem

Stängde av datorn och drog ut sladden före inkopplingen. När jag sedan startar datorn med hdd inkopplad börjar det ryka och knastra från den röda sata-kontakten antar att det är den som ger ström

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schnaze:

Stängde av datorn och drog ut sladden före inkopplingen. När jag sedan startar datorn med hdd inkopplad börjar det ryka och knastra från den röda sata-kontakten antar att det är den som ger ström

Du får nästan ta bilder på det här för du ska inte kunna koppla fel.

strömkontakten från nätagget skall in i det utag som är längst på disken. och kontrollerkontakten skall in den kortare kontakten på hårdisken. Börjarde disken ryka så kanskehårdisken kanske redan va rökt från början ja svårt att veta med denna felsökning

följde du denna så ska det inte kunnat gå fel:

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:

På din beskrivning låter det nästan som om att du kopplade in disken medan datorn var igång, eller misstolkar jag?

Det kvittar, SATA HDD kan du koppla ur och i medan datorn är igång

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag tagit ur dvd och hårddisken.

Hårddisken är inkopplad med kablarna längst ner till vänster och dvd med dem andra.

Jag kopplade in den gula kablen och den röda till hårddisken som började ryka.