Använda RPis GPIO till fläkt

Permalänk
Medlem

Använda RPis GPIO till fläkt

Tjenare, jag har en 20mm fläkt från ett gammalt grafikkort som jag tänkt köra på min pajs GPIO-portar. Problemet jag stött på är att fläkten är på 12v 0.13A, kommer pajjens 5v klara av att köra denna? Fläkten har även tre kablar men eftersom jag inte är ute efter någon fläktkontroll utan endast att få igång den räker det väl att jag använder ström och jordning?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Entusiast

Raspberry Pi klarar maximalt 16 mA per GPIO-stift, och upp till totalt 50 mA.
Det du vill utföra kommer inte att fungera.
Dock så "kan" det kan fungera de första sekunderna, men det brukar inte dröja många sekunder/minuter innan något ger efter.

Det är bättre att ansluta din fläkt direkt till strömkällan. I det här fallet till batterieliminatorn som strömförsörjer Pi'n

Vill du däremot styra fläkten (På och Av), via en GPIO-utgång, så kan du ansluta en transistor och en resistor:
http://davidhunt.ie/wp-content/uploads/2012/08/Motor1.jpg?73f...

EDIT/Tillägg:
Du kan däremot använda dig av stift nummer 2. Den ger dig 5 volt direkt från matningen till pi'n. Nackdelen blir då att du inte kan styra fläkten, varav den går för jämnan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

NEJ! GPIO är svaga pinnar som som måste styra en transistor, triac eller ett relä för att orka med att styra strömmen till din fläkt.

Dessutom så ligger GPIO pinnarna på 3.3 V, så jag tror absolut att du borde läsa upp dig på ämnet innan du ger dig på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

NEJ! GPIO är svaga pinnar som som måste styra en transistor, triac eller ett relä för att orka med att styra strömmen till din fläkt.

Dessutom så ligger GPIO pinnarna på 3.3 V, så jag tror absolut att du borde läsa upp dig på ämnet innan du ger dig på detta.

En av pinnarna ligger på 5v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Raspberry Pi klarar maximalt 16 mA per GPIO-stift, och upp till totalt 50 mA.
Det du vill utföra kommer inte att fungera.
Dock så "kan" det kan fungera de första sekunderna, men det brukar inte dröja många sekunder/minuter innan något ger efter.

Det är bättre att ansluta din fläkt direkt till strömkällan. I det här fallet till batterieliminatorn som strömförsörjer Pi'n

Vill du däremot styra fläkten (På och Av), via en GPIO-utgång, så kan du ansluta en transistor och en resistor:
http://davidhunt.ie/wp-content/uploads/2012/08/Motor1.jpg?73f...

EDIT/Tillägg:
Du kan däremot använda dig av stift nummer 2. Den ger dig 5 volt direkt från matningen till pi'n. Nackdelen blir då att du inte kan styra fläkten, varav den går för jämnan.

Att fläkten går på jämn styrka gör mig inget, bara jag får igång den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en GPIO pinne, utan bara 5V matning som dessutom går genom ingångssäkringen. GPIO pinnarna är på 3.3V och dessa kan styras från Linux. Den du talar om är kopplad direkt till matningen från USB ingången för ström genom en säkring som löser ut vid för högt uttag (vilket din fläkt skulle vara, även vid 5 volt).

Om du inte vill styra fläkten av och på eller PWM så borde du inte tala om GPIO. Du kan t.ex. få den att snurra genom att koppla den via en USB kontakt på en extern hub.

Detta påminner om Pippis "utan snus försmäktar vi på denna ö", du bara förvirrar när du nämner GPIO men inte gör klart att du inte vet vad det är.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xhisor:

En av pinnarna ligger på 5v.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av beh:

Det är ju inte en GPIO pinne, utan bara 5V matning som dessutom går genom ingångssäkringen. GPIO pinnarna är på 3.3V och dessa kan styras från Linux. Den du talar om är kopplad direkt till matningen från USB ingången för ström genom en säkring som löser ut vid för högt uttag (vilket din fläkt skulle vara, även vid 5 volt).

Om du inte vill styra fläkten av och på eller PWM så borde du inte tala om GPIO. Du kan t.ex. få den att snurra genom att koppla den via en USB kontakt på en extern hub.

Detta påminner om Pippis "utan snus försmäktar vi på denna ö", du bara förvirrar när du nämner GPIO men inte gör klart att du inte vet vad det är.

Det råder tydligen ett missförstån hos många RPi användare.
Låt mig klargöra et par detaljer:
26-pins IDC-kontakten innehåller fler signaler än bara GPIO, men folk verkar kalla kontakten för GPIO. Detta är fel.
GPIO står för General Purpose Input/Output, och är speciellt avsedda in och utgångar som kan användas till allt möjligt. Dess GPIO är anslutna till en bunt särskilt utvalda stift i 26-pins IDC-kontakten.

För klarhet i framtiden, skilj på de olika begreppen:
Man nämner GPIO när man syftar på dessa speciellt avsedda stift.
Man nämner 26-pins kontakten/IDC/Headern när man syftar på kontakten och/eller dess övriga stift.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det råder tydligen ett missförstån hos många RPi användare.
Låt mig klargöra et par detaljer:
26-pins IDC-kontakten innehåller fler signaler än bara GPIO, men folk verkar kalla kontakten för GPIO. Detta är fel.
GPIO står för General Purpose Input/Output, och är speciellt avsedda in och utgångar som kan användas till allt möjligt. Dess GPIO är anslutna till en bunt särskilt utvalda stift i 26-pins IDC-kontakten.

För klarhet i framtiden, skilj på de olika begreppen:
Man nämner GPIO när man syftar på dessa speciellt avsedda stift.
Man nämner 26-pins kontakten/IDC/Headern när man syftar på kontakten och/eller dess övriga stift.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism