Permalänk
Medlem

Slump om man får bra CPU?

Hej alla Sweclockare,

Jag sitter och pratar med min polare om att clocka processorer, och då säger han att det är en slump om man får en "bra" eller "dålig" processor. Om man får en "dålig" processor kommer man inte kunna clocka den lika högt som den "bra" processorn fast det är lika processorer.

Han menar att han har en kompis som sitter på en K modell som inte kan clocka högre än 4,3Ghz? Jag har inte hört något liknande förut, och jag tror inte det är så men jag kan ha fel och därför vänder jag mig hit och frågar vad ni säger.

OBS! Jag pratar naturligtvis om dem upplåsta modellerna.

//Mvh

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jag har ingen källa på detta men jag har hört likande saker. Varje chip är olika. Vissa chip klarar 4.5 ghz på jätte låg volt medans andra behöcer högre spänning. Det är utav denna orsak du inte kan kopiera någon annans överklockning.

Permalänk
Medlem

Ja, detta stämmer.

Alla chip behöver olika volt för att klara diverse klockfrekvenser, vissa behöver enormt hög volt för att klara 4.2 GHz, och då är det inte riktigt värt att klocka högre (och därmed höja volten ytterligare) p.g.a akka värmeproblem.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Stämmer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

De inte bara klockar olika, de har helt olika spänning out of the box fastän det är samma modell. Orsaken är att processorerna inte är exakt likadana, att producera varje perfekt med så små delar kan man inte göra.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Det är inte bara processorer, alla elektronik-komponenter har en viss skillnad. Precis som exakt likadana modeller utav en bil kan ha en viss skillnad i prestanda.

För att nå höga klock-hastigheter krävs inte bara en bra processor, men även ett bra moderkort och minnen (även om minnen kanske var viktigare förr).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tack för så snabba svar, man lär sig alltid något nytt här på forumet

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

För att nå höga klock-hastigheter krävs inte bara en bra processor, men även ett bra moderkort och minnen (även om minnen kanske var viktigare förr).

Håller inte riktigt med om detta, ja det var så förr men nu för tiden så verkar alla Z87 moderkort klocka ungefär lika bra, ja det finns skillnader i spänningsregulatorer och strömtillförsel mellan moderkorten men det verkar inte påverka något nämnvärt i alla fall inte så länge vi inte pratar om extrem överklockning. Säg att vi håller oss till max 4,8Ghz så kommer ett moderkort för 1200kr klara det precis lika bra som ett för 2500kr och när vi pratar så höga frekvenser så är det mycket troligt att processorn sätter stopp innan moderkortet gör det. Jag har inga siffror men av det jag har läst på olika forum så är det inte särskilt vanligt att haswell processorer klarar 4,8Ghz med vettiga spänningar.

När det gäller minnen så skulle jag vilja påstå att de inte har någon som helst påverkan på klockningen så länge du inte försöker klocka minnena samtidigt som processorn. Om du kör säg 1600Mhz 1.5V minnen i original frekvenser och timings så kvittar det vilka minnen du kör med.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Håller inte riktigt med om detta, ja det var så förr men nu för tiden så verkar alla Z87 moderkort klocka ungefär lika bra, ja det finns skillnader i spänningsregulatorer och strömtillförsel mellan moderkorten men det verkar inte påverka något nämnvärt i alla fall inte så länge vi inte pratar om extrem överklockning. Säg att vi håller oss till max 4,8Ghz så kommer ett moderkort för 1200kr klara det precis lika bra som ett för 2500kr och när vi pratar så höga frekvenser så är det mycket troligt att processorn sätter stopp innan moderkortet gör det. Jag har inga siffror men av det jag har läst på olika forum så är det inte särskilt vanligt att haswell processorer klarar 4,8Ghz med vettiga spänningar.

När det gäller minnen så skulle jag vilja påstå att de inte har någon som helst påverkan på klockningen så länge du inte försöker klocka minnena samtidigt som processorn. Om du kör säg 1600Mhz 1.5V minnen i original frekvenser och timings så kvittar det vilka minnen du kör med.

Irrelevant om skillnaden är stor eller inte - den finns där iaf. Sen var det inte skillnaden mellan olika modeller vi diskuterade, utan skillnader för delar av samma modell.

Som sagt var det ju vikgitare förr med ordentliga minnen för en bra klock.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kör man sin clock enbart i turbo boost? Jag har iaf höjt min multiplier till 44 utan att höja volten och den är rock solid

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk

Det är väl detta som är skillnader i sk Batcher. Eller är det skillnader inom varje individuella enhet inom batcher också? (Är det ju kanske självklarligen, men är det såpass stor skillnad som mellan batcher?)

Permalänk

Det ända en processor "måste" klara är sin klock från fabrik all överklockning ska ses som bonus^^ Sen tex K-modeller av intels förväntar man sig kuna överklocka några % utan problem osv. Var ju annorlunda förr.

Men du kan ju självklart få en processor som inte kan överklockas alls, du skulle ju inet kunna lämna in den "pga fel", men fabrikerna har ju ett antal % felmarginal osv. Det är ju mest lite högre överklockning turen på cpu spelar roll, tex en fx-8320/50 ska väl kunna överklockas till 4.5 utan problem, alla. Sen över 5ghz så kan "turen" spela roll också

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ja, detta stämmer.

Alla chip behöver olika volt för att klara diverse klockfrekvenser, vissa behöver enormt hög volt för att klara 4.2 GHz, och då är det inte riktigt värt att klocka högre (och därmed höja volten ytterligare) p.g.a akka värmeproblem.

Bara en undran, men när blir det inte värt att överklocka mer pga att volten är på x antal V?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Lagun:

Kör man sin clock enbart i turbo boost? Jag har iaf höjt min multiplier till 44 utan att höja volten och den är rock solid

Det kan mycket väl vara så att du har dynamisk vCore som innebär att när CPU kräver mer volt så får den det också, därför kan det uppfattas som stabilt men det kan också betyda att din CPU går onödigt varmt.

Har du MSI control center och "Clock in OS" = enable i BIOS så kan du lätt se och ändra vcore om det är inställt till "auto".

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @4.2GHz - MSI Z77A-S01 - Corsair DDR3 1600MHz, 2x8GB - 2x Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB SLI - SSD 120GB Intel 330 - Arctic Cooler Freezer 7 Pro - Optiarc DVD+-RW - Corsair CX 500W - Gigabyte Triton 180

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Det ända en processor "måste" klara är sin klock från fabrik all överklockning ska ses som bonus^^ Sen tex K-modeller av intels förväntar man sig kuna överklocka några % utan problem osv. Var ju annorlunda förr.

Men du kan ju självklart få en processor som inte kan överklockas alls, du skulle ju inet kunna lämna in den "pga fel", men fabrikerna har ju ett antal % felmarginal osv. Det är ju mest lite högre överklockning turen på cpu spelar roll, tex en fx-8320/50 ska väl kunna överklockas till 4.5 utan problem, alla. Sen över 5ghz så kan "turen" spela roll också

Det är nog dock lite mer sällsynt med FX-83** som klockar så pass högt nu när 9370 och 9590 finns

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Det är väl detta som är skillnader i sk Batcher. Eller är det skillnader inom varje individuella enhet inom batcher också? (Är det ju kanske självklarligen, men är det såpass stor skillnad som mellan batcher?)

Med nyare processorer(SB, IB och Haswell) så verkar det vara en enorm slump hur processorn klockar, jag hade en 4770K med samma batch som en tysk överklockare och hans klarade 5ghz på 1.3V på luft och toppade ut på 6.5ghz med LN2 medan min inte ens klarade 4,8ghz på luft oavsett spänning och toppade 5,4ghz med Kaskadkompressorkylning(-87C). Men gemensamt för båda var att de dog utan anledning på låg spänning och frekvens.

Grafikkort är precis som processorer, vissa klockar som fan och andra går knappt att klocka 1%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rliljesand:

Det kan mycket väl vara så att du har dynamisk vCore som innebär att när CPU kräver mer volt så får den det också, därför kan det uppfattas som stabilt men det kan också betyda att din CPU går onödigt varmt.

Har du MSI control center och "Clock in OS" = enable i BIOS så kan du lätt se och ändra vcore om det är inställt till "auto".

Tack för ditt svar, ska kika på det när jag kommer hem. Dock så överstiger min cpu aldrig 60-65c i full load.

Mvh Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Själv kan jag knappt få min Processor stabil på 4.2GHz även på jätte hög spänning, 4.3GHz så får jag BSOD nästan direkt, så jag kör stock nu då jag inte vill köra med så hög spänning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lome:

Hej alla Sweclockare,

Jag sitter och pratar med min polare om att clocka processorer, och då säger han att det är en slump om man får en "bra" eller "dålig" processor. Om man får en "dålig" processor kommer man inte kunna clocka den lika högt som den "bra" processorn fast det är lika processorer.

Han menar att han har en kompis som sitter på en K modell som inte kan clocka högre än 4,3Ghz? Jag har inte hört något liknande förut, och jag tror inte det är så men jag kan ha fel och därför vänder jag mig hit och frågar vad ni säger.

OBS! Jag pratar naturligtvis om dem upplåsta modellerna.

//Mvh

Detta stämmer ganska bra. Vissa CPU:er är helt enkelt lite mer klockvänliga än andra.

Skrivet av scienta:

Det är inte bara processorer, alla elektronik-komponenter har en viss skillnad. Precis som exakt likadana modeller utav en bil kan ha en viss skillnad i prestanda.

För att nå höga klock-hastigheter krävs inte bara en bra processor, men även ett bra moderkort och minnen (även om minnen kanske var viktigare förr).

Även grafikkort, nätagg, moderkort etc. Tom. glödlampor presterar inte exakt identiskt.

Moderkort idag sätter sällan (om ens någonsin) stopp för överklockningar eftersom CPUn säger stop långt innan. En gång i tiden var det sant att man märkbart kunde se skillnad mellan olika moderkort men idag är de så pass väl byggda att de faktiskt inte sätter stopp.

Skrivet av jnsson:

Bara en undran, men när blir det inte värt att överklocka mer pga att volten är på x antal V?

Beror helt på vem som gjort processorn. En modern Intel processor idag brukar ha en gräns kring 1.5V medan AMD ska ha 1.4. Detta är alltså med standardkylning. Extremlösningar som flytande kväve kan tillåta högre volt.

Har själv min CPU ganska fint på 4,2Ghz och då har jag ändå en bra bit kvar att ta ut. Skulle gissa på att jag når ganska lätt 4,7Ghz om jag lägger tid på det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min 3930K får jag som max upp till 4,6GHz på standard volt medans jag känner folk som får upp den till 4,8GHz på standard volt. Så det stämmer mycket väl. Ingenting blir exakt lika bra som något annat. Även maskiner gör fel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Processorer både CPU och GPU brukar ha högre läckage närmare lansering, vilket ger bättre överklockning. (Källa saknas, egna erfarenheter) Tillverkningsprocessen mognas till genom tiden för kretsar med mindre läckage.

Permalänk
Medlem

Handlar detta inte om Batch ID?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabinono:

Handlar detta inte om Batch ID?

Nej? Handlar helt om slumpen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Processorer både CPU och GPU brukar ha högre läckage närmare lansering, vilket ger bättre överklockning. (Källa saknas, egna erfarenheter) Tillverkningsprocessen mognas till genom tiden för kretsar med mindre läckage.

Lite beroende på processor, de som har tidiga ES ex av Haswell tex klockar grymt mycket bättre än senare men med Ivybridge/Sandybridge så var det tvärtom det var först efter lansering som de bra processorerna kom. Speciellt med Sandybridge så var det på slutet folk hittade 6ghz processorer men i början så var man glad om man hittade en som gjorde 5.5-5.6ghz. En kompis fick en 5.6ghz 2600K av den första batchen som kom till Sverige och det var nog en av de bättre som kom alls till Sverige. Jag hittade en 5.5ghz 2600K några månader efter lansering och en 5.4ghz 2500K ännu senare. Men generellt så gäller det bara att ha tur. Med Ivy gick jag igenom 4st 3770K innan jag fick en hyffsad som klarar SuperPI 1M i 6.5ghz med LN2 men Haswell har det varit svårare med än, min nuvarande klarar bara 5.4ghz med kaskad...

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Lite beroende på processor, de som har tidiga ES ex av Haswell tex klockar grymt mycket bättre än senare men med Ivybridge/Sandybridge så var det tvärtom det var först efter lansering som de bra processorerna kom. Speciellt med Sandybridge så var det på slutet folk hittade 6ghz processorer men i början så var man glad om man hittade en som gjorde 5.5-5.6ghz. En kompis fick en 5.6ghz 2600K av den första batchen som kom till Sverige och det var nog en av de bättre som kom alls till Sverige. Jag hittade en 5.5ghz 2600K några månader efter lansering och en 5.4ghz 2500K ännu senare. Men generellt så gäller det bara att ha tur. Med Ivy gick jag igenom 4st 3770K innan jag fick en hyffsad som klarar SuperPI 1M i 6.5ghz med LN2 men Haswell har det varit svårare med än, min nuvarande klarar bara 5.4ghz med kaskad...

Alla processorer jag och mina vänner köpt vid lansering klockar högre än de som köpt senare samtidigt som de senare håller lägre temperaturer vid stock vilket jag baserar min teori på. Även för GPU där överklockningskort som Lightning, TOP, Matrix och Toxic sjunker kraftigt i tillgänglighet med tiden då tillverkarna har svårt att skicka önskade ASIC värden på kretsarna till sina partners.

Skulle gärna vilja se officiella siffror berörandes denna fråga där man jämför batcher efter lansering så vi kan få svar.

Permalänk
Permalänk

Man ser att skillnaden mellan alla processorer blir mindre med tiden, till skillnad från tidiga exemplar som skiljer nästan en hel GHz.

Permalänk
Citat:

Intel Core i7 Temperatures
The point, however, is that each "bin" has some variation to it. If you have a CPU that just barely made the cut to be called a 940, it will run quite hot as a 940. If it just missed the mark to be a 940, they call it a 920 and it will run very cool as a 920. In practice, we see as much as a 10-20C variation in temperature per CPU when cooled with an Intel stock cooler.

Den CPU som precis klarade 940 kan ju inte klockas så mycket, om den precis missade kan den ju klockas lite mer.

EDIT:
klockning i förhållande till märkning.
Om den precis klarade 940 kan den inte klockas lika mycket som den som gjorde det med god marginal.
Om den precis missade 940 kan den ju klockas lite mer än den som precis klarade 920.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Var det inte något lotteri med 2500k-modellen att det fanns en chans att man kunde få en guldplaterad processor. I det fallet pinsen. Eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Fast det betyder ju inte att en 920 som inte fixade att bli 940 klockar bättre än en 940 som precis klarade cutten. Med processorer som har fast multi så är det om något ännu mer slump vad man får.