Frågor: LAS Turordningsregler

Permalänk
Inaktiv

Frågor: LAS Turordningsregler

Efter att ha läst Lagen om anställningsskydd (LAS) så har jag fortfarande ett par frågor. Frågorna gäller turordningsregler enligt LAS och jag skulle vilja att någon kunnig kan upplysa mig om dessa.

Fråga 1, ponera följande:

Kalle säger upp sig efter att ha arbetat 4 år på samma företag. 3 år efter uppsägningen så väljer Kalle att komma tillbaka till samma företag igen eftersom han saknar sina gamla kollegor. Kommer Kalle då att kunna tillgodoräkna sin "gamla tid" och därmed gå om alla som anställts under perioden som Kalle var borta?

Dvs. kan man tillgodoräkna all tid man har på ett företag, även om anställningstiden är bruten med flera års mellanrum?

Fråga 2:

När det gäller heltidare och deltidare. Räknar man antalet dagar som man varit anställd snarare än hur mycket man har jobbat sammanlagt? Dvs. heltidare ska väl inte ha något försprång över deltidare som har varit anställda en längre period men jobbar mindre antal timmar per månad?

Exempel:

Pelle blev anställd i April 2011 och har jobbat deltid på 70% sedan dess.
Agda blev anställd i Juni 2011 och har jobbat heltid sedan dess

Agda har ju många fler timmar på företaget eftersom hon jobbar heltid. Men Pelle började ju tidigare än henne. Vem skulle åka ut först vid uppsägning pga. arbetsbrist?

Permalänk
Medlem

1. Ja du tillgodoräknar dig total anställningstid även om den var på 80-talet.

2. Man räknar inte anställningstid i timmar.

Permalänk

Används lagen om turordningsreglerna än idag? På väldigt många jobb ska man idag sälja/faktuera, säljer man sin tid för maxsumman minst 40h i veckan och har några månaders arbete kvar med högsta kostnaden, så sitter man säkert även om man börjar för någon vecka sedan. En person som dock tidrapporterar arbetsbrist sedan några veckor tillbaka och inte har något jobb på gång, hänger extremt löst även om denna har jobbat där i säg 30år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

1. Ja du tillgodoräknar dig total anställningstid även om den var på 80-talet.

2. Man räknar inte anställningstid i timmar.

Tack

Skrivet av bud_bundy:

Används lagen om turordningsreglerna än idag? På väldigt många jobb ska man idag sälja/faktuera, säljer man sin tid för maxsumman minst 40h i veckan och har några månaders arbete kvar med högsta kostnaden, så sitter man säkert även om man börjar för någon vecka sedan. En person som dock tidrapporterar arbetsbrist sedan några veckor tillbaka och inte har något jobb på gång, hänger extremt löst även om denna har jobbat där i säg 30år.

Jag har aldrig hört talas om ett sådant system. Kan du utveckla lite? Vad kallas det och vilka branscher kör med detta?

Permalänk
Skrivet av anon79096:

Jag har aldrig hört talas om ett sådant system. Kan du utveckla lite? Vad kallas det och vilka branscher kör med detta?

Alla branscher där man säljer tjänster, det kan vara advokater, programmerare, säljare etc.
Där det handlar om att sälja sig, lyckas man inte så blir man av med jobbet. Och väldigt många har sådana jobb idag.
Det finns lite andra typer där man jobbar med interna projekt och där gäller det att hålla skattningarna, om inte så får man ha någon ursäkt annars åker man.

De där gamla jobben där den som började först åker sist är det inte så många som tillkommer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att LAS inte måste följas av arbetsgivarna. Som "default" säger facket att LAS skall följas men arbetsgivarna kan argumentera för att få ha kvar nyare personal.

Exempelvis kan företaget yrka på att Pelle som bara jobbat här i 1 år behövs för företaget för han är den enda med kompetens att svetsa titan. Börje däremot som har jobbat här i 15 år han kan inte svetsa titan och vi måste ha en titansvetsare för att vårat företag ska gå runt... Tyvärr Börje...hej då!

Har precis gått igenom ett varsel på jobbet så är ganska insatt nu^^ Men klarade mig för den här gången
Vi gick från 14 till 11 så ganska saftigt om man ser till %

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barra85:

Kan väl tillägga att LAS inte måste följas av arbetsgivarna. Som "default" säger facket att LAS skall följas men arbetsgivarna kan argumentera för att få ha kvar nyare personal.

Exempelvis kan företaget yrka på att Pelle som bara jobbat här i 1 år behövs för företaget för han är den enda med kompetens att svetsa titan. Börje däremot som har jobbat här i 15 år han kan inte svetsa titan och vi måste ha en titansvetsare för att vårat företag ska gå runt... Tyvärr Börje...hej då!

Har precis gått igenom ett varsel på jobbet så är ganska insatt nu^^ Men klarade mig för den här gången
Vi gick från 14 till 11 så ganska saftigt om man ser till %

Gäller inte det endast om det är mindre än 10 anställda på avdelningen? 22 § nämner ju det i alla fall.

Sedan så vet jag att vissa saker går att förhandla, men en arbetsgivare kan väl inte helt och hållet kringgå LAS? Det är ju en lag trots allt. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon79096:

Gäller inte det endast om det är mindre än 10 anställda på avdelningen? 22 § nämner ju det i alla fall.

Sedan så vet jag att vissa saker går att förhandla, men en arbetsgivare kan väl inte helt och hållet kringgå LAS? Det är ju en lag trots allt. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.

Hmm törs inte svara på det då jag inte är så insatt att jag kan parametrar etc...
Situationen hos oss var följande så får vi ett verkligt exempel.

De tre i LAS-riskzonen hade jobbat i 1, 2.5 samt 3 år. När facket besökte oss första gången gav hon oss en liten varning(jag är den med 2.5 års anställning) att enligt LAS ligger vi pyrt till(facket begär ut listor på de anställda med anställningstid etc...). Som nämndes ovan så var vi 14 personer i firman varav två ägare så 12 anställda.
Efter information med oss anställda satte hon sig i förhandling med de två ägarna i några timmar. Någon dag efter kom hon tillbaka och berätta för de3 personer som varslades om uppsägning. Dessa tre var "1-åringen" samt två som varit anställda i ca 10 år.
Som jag fattar det nu var att "1-åringen" var i princip körd då han föll på LAS. De två andra dock hade rätt att överklaga om de ville men de avstod och accepterade avsticket från LAS.
Kan det stämma?
Så i princip sådär gick det till hos oss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barra85:

Hmm törs inte svara på det då jag inte är så insatt att jag kan parametrar etc...
Situationen hos oss var följande så får vi ett verkligt exempel.

De tre i LAS-riskzonen hade jobbat i 1, 2.5 samt 3 år. När facket besökte oss första gången gav hon oss en liten varning(jag är den med 2.5 års anställning) att enligt LAS ligger vi pyrt till(facket begär ut listor på de anställda med anställningstid etc...). Som nämndes ovan så var vi 14 personer i firman varav två ägare så 12 anställda.
Efter information med oss anställda satte hon sig i förhandling med de två ägarna i några timmar. Någon dag efter kom hon tillbaka och berätta för de3 personer som varslades om uppsägning. Dessa tre var "1-åringen" samt två som varit anställda i ca 10 år.
Som jag fattar det nu var att "1-åringen" var i princip körd då han föll på LAS. De två andra dock hade rätt att överklaga om de ville men de avstod och accepterade avsticket från LAS.
Kan det stämma?
Så i princip sådär gick det till hos oss

Det beror väl på om alla som låg i rikzonen var i samma turordningskrets? Jag tolkar §22 som så, att om företaget har mer än 10 anställda så måste de följa sist in, först ut (som standard) för alla med samma roll/arbetsuppgifter oavsätt om vissa har bättre kompetens än andra.

Är det någon kunnig som kan bekräfta att det stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon79096:

Det beror väl på om alla som låg i rikzonen var i samma turordningskrets? Jag tolkar §22 som så, att om företaget har mer än 10 anställda så måste de följa sist in, först ut (som standard) för alla med samma roll/arbetsuppgifter oavsätt om vissa har bättre kompetens än andra.

Är det någon kunnig som kan bekräfta att det stämmer?

Ja.
men...
Turordningsreglerna kan förhandlas med kollektivavtalet. Vid lika lång anställning är senioritet avgörande. Vissa individer anses ha högre nytta av arbetet och kan på så sätt behålla det. Är företaget någorlunda stort kommer en stor del av de uppsagda inte bli uppsagda, snarare kommer äldre att köpas ut.
Sen så kommer man givetvis till problematiken med driftsenheter, kompetenser osv. Kom för all del ihåg att personalen från uppköpta bolag inte får sin turordning nollställd.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)