Mitt kort gnisslar ibland?

Permalänk
Medlem

Mitt kort gnisslar ibland?

Och det är verkligen udda. För det är inte hela tiden, och det är relaterat till vad som visas på skärmen. Om jag spelar skyrim. Så gnisslar det väldigt tyst hela tiden.. Ända tills jag trycker ESC. I den menyn gnisslar det som fan... Någon idé om vad som det kan vara?

Det är ett 280x 3 gb från powercolor. Funkar klockrent i övrigt men det här ljudet är väldigt jobbigt.. Kommer aldrig i bf4 men ganska ofta i skyrim t.ex..

Permalänk
Inaktiv

Gnisslar? Är det någon fläkt som är lite lös kanske?

Permalänk
Medlem

Kan det vara Coil Whine? Fast det kanske inte gnisslar.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

korten får pressa ut mer fps i mindre krävande spel och då ökar oljudet (antagligen belastningen tillsammans med fläktstyrningen på grafikkorten som orsakar det (hade likadant på mitt grafikkort och själv så bytte jag ut till extern 140 mm fläkt på mitt hd 6870 istället som driver på 100% utan att det hörs nu heh ^^)

kika upp programmet radeonpro det ska ha framelimiter så den inte går över t ex 111 fps (tror de satt den till 120 fps som max framelimitern just nu på radeonpro.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riwaTNT:

Och det är verkligen udda. För det är inte hela tiden, och det är relaterat till vad som visas på skärmen. Om jag spelar skyrim. Så gnisslar det väldigt tyst hela tiden.. Ända tills jag trycker ESC. I den menyn gnisslar det som fan... Någon idé om vad som det kan vara?

Det är ett 280x 3 gb från powercolor. Funkar klockrent i övrigt men det här ljudet är väldigt jobbigt.. Kommer aldrig i bf4 men ganska ofta i skyrim t.ex..

Ja, det är Coilwhine, anledningen till att det "gnisslar" högre är för att i menyn har du väldigt mycket FPS och det är helt enkelt för kasst val av komponenter på ditt grafikkort för att hantera denna enorma mängd data som ska hanteras av din GPU.

Du kan inte åtgärda problemet eftersom det är ett hårdvaru relaterat problem, det är dock inte skadligt för kortet, men om jag va du hade jag lämnat tillbaka kortet, better safe then sorry.

Tills dess kan du köra med vsync så FPSen aldrig går över 60, men då får du dras med mus-lagg och allmänt stuttrig bild när fpsen droppar under 60.

Testa en annan tillverkare om du kan.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Vinande, gnisslande ljud. Kortet är helt nytt. Youtubade Coil whine men låter inte alls så. Snarare som att den inte är oljad eller så. Men det märkliga tycker jag är att det inte är konstant. Testade radeonpro men det kunde tydligen inte hantera min GPU.

Permalänk
Medlem

Kör nästan alltid med VSYNC. Jaha det var ju segt. Ska ringa till dem imorn och höra vad dem säger.. Tack då

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd så lånar jag denna. Har nu efter ett tag med mitt kort fått ett väldigt oväsen så fort jag startar BF4. Detta oljud kommer direkt när spelet börjar ladda. Lägger upp en film så ni hör hur det låter. Kan jag lämna tillbaka kortet?

Film:
https://drive.google.com/file/d/0B8rhdVbFWtlwTUZwYkZzVVNUb1k/...

Det låter mycket mer i verkligheten.

Det är ett Powercolor 280x 3GB från Webhallen.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB