Permalänk
Medlem

Hur många moderkortsdistanser

Jag har bara byggt ett fåtal datorer själv och den senaste var några år sedan.
Moderkortet är Gigabyte GA-Z87P-D3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4570#ov
och chassiet Fractal Design Define R4.

Hur jag än letar hittar jag bara 6 hål som passar mot chassiet (blå ringar) och jag har läst att det ska vara 9 st (följde med 9 moderkortsdistanser också).

Det finns 1 hål som inte passar mot chassiet (röd ring).
Vad tror ni, räcker det med dessa 6?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut kommer funka fint!
Det enda du kan behöva tänka på är när du trycker ner 20-pin kontakten till höger på moderkortet, kan det vara bra att hålla imot lite undertill med ett finger imot moderkortet, annars kan det bli att moderkortet böjer sig lite väl mycket då 20 pins kontakten kan vara lite trög att få dig!

Lyckat till

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Tack!
Läste nånstans att ATX-standarden anger att det ska vara 9 skruvhål. Följer inte Gigabyte standarden?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Följer inte Gigabyte standarden?

Uppenbarligen är inte GA-Z87P-D3, ATX full-size. Gigabyte anger "ATX Form Factor; 30.5cm x 22.5cm". Ett full-size ATX har måtten 30.5 × 24.4 cm så det är därför det inte passar i skruvhålen i lådan.

Men som atego skriver så ska väl inte vara nått problem så länge du tänker på det när du sätter i/lossar på kontakter och komponenter och håller emot samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag både har och har haft moderkort i ATX-format med enbart 6 skruvhål, har varit kort från MSI, Gigabyte och ASUS.

Påverkar inte mer än att man får vara lite försiktig med 24-pin ATX-kontakt (precis som Atego skrev).

/Erik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bopper:

Jag har bara byggt ett fåtal datorer själv och den senaste var några år sedan.
Moderkortet är Gigabyte GA-Z87P-D3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4570#ov
och chassiet Fractal Design Define R4.

Hur jag än letar hittar jag bara 6 hål som passar mot chassiet (blå ringar) och jag har läst att det ska vara 9 st (följde med 9 moderkortsdistanser också).

http://i.imgur.com/blr2xcw.jpg

Det finns 1 hål som inte passar mot chassiet (röd ring).
Vad tror ni, räcker det med dessa 6?

Du fick inte med en plast-"plugg" typ denna?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Uppenbarligen är inte GA-Z87P-D3, ATX full-size. Gigabyte anger "ATX Form Factor; 30.5cm x 22.5cm". Ett full-size ATX har måtten 30.5 × 24.4 cm så det är därför det inte passar i skruvhålen i lådan.

Ok, det kan nog stämma för om kortet varit 24.4 cm, så finns det 3 skruvhål till som säkert skulle passa.

Skrivet av screamin-daemon:

Nej, vad skulle dessa vara till för?

Visa signatur

Keep on boppin´