Permalänk

Tändningslås på dator

Tjena

Jag funderar lite på om det är möjligt att sätta ett tändningslås på en dator likt en bil. Att datorn startar när man vrider på nyckeln samt stänga av om man vrider tillbaka den. Precis som en vanlig startknapp egentligen. Hur skulle man gå tillväga för att göra detta?

Typ någonting i stil med detta. Brytare från nätaggregatet till den första switchen, starta datorn med andra knappen, fläktar på tredje samt LED på fjärde.

Permalänk
Medlem

Bara leta upp valfri passande modell av nyckelströmbrytare.

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Bara leta upp valfri passande modell av nyckelströmbrytare.

Tackar för snabbt svar!

Hur skulle jag sedan koppla en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Tjena

Jag funderar lite på om det är möjligt att sätta ett tändningslås på en dator likt en bil. Att datorn startar när man vrider på nyckeln samt stänga av om man vrider tillbaka den. Precis som en vanlig startknapp egentligen. Hur skulle man gå tillväga för att göra detta?

Typ någonting i stil med detta. Brytare från nätaggregatet till den första switchen, starta datorn med andra knappen, fläktar på tredje samt LED på fjärde.

Skrivet av SkunXEnhanced:

Tackar för snabbt svar!

Hur skulle jag sedan koppla en sådan?

Om du använder sökfunktionen när du är inne på forumet så ska du se att frågan har kommit upp många gånger tidigare, fråga & kopplingsschema finns där. Kanske inte hittar du rätt första gången, ändra då din sökterm. Endast din fantasi sätter gränser. Och det är då man hittar rätt
Frågan har varit uppe här så många gånger innan.
Men någon snäll medlem kommer säkert att peka dig rätt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Tackar för snabbt svar!

Hur skulle jag sedan koppla en sådan?

Har för mig att de flesta moderkort kör igång resten av systemet när en krets sluts mellan två pinnar (där man normalt kopplar in strömbrytaren), lite som att du vrider nyckeln i bilen lite förbi steget där du slår igång tändningen och så kör startmotorn igång medan du fortsätter att hålla nyckeln i det läget.
Dock bör du inte koppla en nyckelströmbrytare då de flesta datorer kör en "hårdavstängning" när man håller inne startknappen (sluter kretsen) i 3-5 sekunder beroende på modell.
Kanske inte jättebra förklarat, citera och fråga om det blev för luddigt

stavfel...
Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

som sagt så finns det redan i forumet, så ta och sök lite så kommer du få upp all info som du behöver. Orkar itne leta upp det nu för lirar cs

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Avstängd

ett alkohol-lås på datorer skulle nog vara bättre för vissa som skriver i forum mm efter krogen!

Permalänk

Tack så hjärtligt för alla svar! Har fått mig en uppfattning om hur jag ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden här lite.
Jag ska sätta ihop en liten hårddiskväxlare så att jag kan ha en hårddisk att leka med andra operativsystem på utan att det rör vid den andra, och då tänkte jag att en nyckelströmbrytare skulle vara bra så att ingen byter hårddisk vid ett dumt tillfälle.
Brytaren ska vara DPDT, on-off-on, man ska kunna ta ut nyckeln i alla lägen och den ska inte sticka ut så mycket (ska ha den innanför luckan på Define R4 i bästa fall). Om någon har sett en sådan får ni gärna länka. Jag har spenderat många timmar med att söka på ebay och diverse kinahemsidor och inte hittat ett skvatt.

EDIT: Och för att hjälpa TS lite rotade jag fram den här från historiken. http://www.ebay.com/itm/251417712764
Den passar inte mig, men den verkar vara vad du vill ha.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu lånar jag tråden här lite.
Jag ska sätta ihop en liten hårddiskväxlare så att jag kan ha en hårddisk att leka med andra operativsystem på utan att det rör vid den andra, och då tänkte jag att en nyckelströmbrytare skulle vara bra så att ingen byter hårddisk vid ett dumt tillfälle.
Brytaren ska vara DPDT, on-off-on, man ska kunna ta ut nyckeln i alla lägen och den ska inte sticka ut så mycket (ska ha den innanför luckan på Define R4 i bästa fall). Om någon har sett en sådan får ni gärna länka. Jag har spenderat många timmar med att söka på ebay och diverse kinahemsidor och inte hittat ett skvatt.

EDIT: Och för att hjälpa TS lite rotade jag fram den här från historiken. http://www.ebay.com/itm/251417712764
Den passar inte mig, men den verkar vara vad du vill ha.

Finns en hårdiskväljare som medlemmen geekjoan gjort och är klistrad här som kanske kan vara till hjälp kolla post #25

Och här har du Info & ritning

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns en hårdiskväljare som medlemmen geekjoan gjort och är klistrad här som kanske kan vara till hjälp kolla post #25

Och här har du Info & ritning

Jo, hans var ju fin och så, men den är gjord för IDE-diskar och nicklock har inte tillverkats på många år.
Tack ändå för att du grävde fram åt mig!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu lånar jag tråden här lite.
Jag ska sätta ihop en liten hårddiskväxlare så att jag kan ha en hårddisk att leka med andra operativsystem på utan att det rör vid den andra, och då tänkte jag att en nyckelströmbrytare skulle vara bra så att ingen byter hårddisk vid ett dumt tillfälle.
Brytaren ska vara DPDT, on-off-on, man ska kunna ta ut nyckeln i alla lägen och den ska inte sticka ut så mycket (ska ha den innanför luckan på Define R4 i bästa fall). Om någon har sett en sådan får ni gärna länka. Jag har spenderat många timmar med att söka på ebay och diverse kinahemsidor och inte hittat ett skvatt.

EDIT: Och för att hjälpa TS lite rotade jag fram den här från historiken. http://www.ebay.com/itm/251417712764
Den passar inte mig, men den verkar vara vad du vill ha.

http://www.cooldrives.com/4posaiisw3ba.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med bios lösenord?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tack, men det är bara själva nyckelbrytaren jag är ute efter. Jag behöver inte en hel färdig mackapär.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tack, men det är bara själva nyckelbrytaren jag är ute efter. Jag behöver inte en hel färdig mackapär.

Men hur löser du resten då? Du måste ju ha lite elektronik för att göra en låsbar sataswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur löser du resten då? Du måste ju ha lite elektronik för att göra en låsbar sataswitch.

Jag ska inte pilla på data-kabeln, jag bryter bara strömförsörjningen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag ska inte pilla på data-kabeln, jag bryter bara strömförsörjningen.

Definiera upp funktionen, tex 4 vag 4 poler och ska tåla 1 A ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Definiera upp funktionen, tex 4 vag 4 poler och ska tåla 1 A ?

Som jag skrev först, DPDT av on/off/on-typ. Det är ju bra om den klarar minst 1A vid 12V.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Har svårt att förstå vad du letar, men 2 poler och 3 lägen ? kanske finn nån här:
http://www.metric.se/produkter/sensorteknologi/elektromekanik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har svårt att förstå vad du letar, men 2 poler och 3 lägen ? kanske finn nån här:
http://www.metric.se/produkter/sensorteknologi/elektromekanik...

På din länk fanns den här, som nästan är vad jag vill ha. Tyvärr faller den bort på att man inte kan ta ut nyckeln i alla lägen och att den fjädrar tillbaka.
http://www.metric.se/fileadmin/user_upload/metric_se/pdf/Elek...

EDIT: Jag läste just att DPDT med ett stabilt mittläge ibland kallades DPCO, och hittade då den här på ebay. Jag får ta och fråga säljaren om den uppfyller alla mina krav.
http://www.ebay.com/itm/221342272633

EDIT2: Fick svar och brytaren passade inte mig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunXEnhanced:

Tackar för snabbt svar!

Hur skulle jag sedan koppla en sådan?

Moderkortet har ju två pins för att starta datorn, bara att sluta kresten såvitt jag vet så startar datorn, så att bara koppla på en strömbrytare där borde ju funka. Man kan ju ta sladdarna som är till den riktiga knappen om man vill.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595