corsair force 3 livslängd

Permalänk

corsair force 3 livslängd

Hej!

Om en corsair force 3 har skrivit 2,4tb och läste 4,8tb. Ungefär lång livslängd har den kvar?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Hej!

Om en corsair force 3 har skrivit 2,4gb och läste 4,8gb. Ungefär lång livslängd har den kvar?

Mvh.

Säg att du haft den från release 2011. Då skulle den, om du skriver lika mycket varje år, räcka tills solen övergår till heliumfusion.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Hej!

Om en corsair force 3 har skrivit 2,4gb och läste 4,8gb. Ungefär lång livslängd har den kvar?

Mvh.

Ja, då har du väl haft den i typ tio minuter eller?

Det finns ett program som kollar SSDn om hur den mår och beräknar en livslängd på det hela. Vet inte hur bra det stämmer, men den lär ju se om den börjar närma sig trasig om den får massa errors.

Kommer inte ihåg namnet, något med SSD Life kanske. Not sure.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Säg att du haft den från release 2011. Då skulle den, om du skriver lika mycket varje år, räcka tills solen övergår till heliumfusion.

Ja det låter ju ganska lovande. Ägde en corsair innan, den höll lika länge som ett ägg i en micro.

Men force 3 är alltså att lita på ? 2,4tb write är ju ganska mycket för en liten 60gb ssd.

mvh.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Säg att du haft den från release 2011. Då skulle den, om du skriver lika mycket varje år, räcka tills solen övergår till heliumfusion.

Skrivet av Forsgren:

Ja, då har du väl haft den i typ tio minuter eller?

Det finns ett program som kollar SSDn om hur den mår och beräknar en livslängd på det hela. Vet inte hur bra det stämmer, men den lär ju se om den börjar närma sig trasig om den får massa errors.

Kommer inte ihåg namnet, något med SSD Life kanske. Not sure.

Redigerade till TB, skrev fel.

Permalänk
Medlem

Min Samsung 120Gb har skrivit ca 12 TB och det märks ingen som helst prestandapåverkan. Inga celler som har dött än. Du kan nog räkna med att den håller ett antal år till iaf.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

När du passerat 200Tb med disken så kan du börja oroa dig...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen Force3 men min Vertex3 som kom i samma veva och kör med samma kontroller har precis tappat sin första % på livslängden.
Den beräknade kvaravarande livslängden baserad på nuvarande användning enligt SSDLife är 245 år, 3 månader och 28 dagar. Min burk står på 24/7 och ligger på dryga 13.5TB i både read och write sen den kopplades in för 2½ år sedan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Ja det låter ju ganska lovande. Ägde en corsair innan, den höll lika länge som ett ägg i en micro.

Men force 3 är alltså att lita på ? 2,4tb write är ju ganska mycket för en liten 60gb ssd.

mvh.

Frågan är lite som "hur långt är ett snöre?" Du kommer aldrig kunna veta exakt, den kan dö om 10 minuter eller 10 år, vem vet? Behöver inte ens vara minnescellerna som är "utslitna" utan kan vara kontollerkretsen som lägger av. Det finns för många faktorer att ta hänsyn till. Har du något viktigt, ta ett flertal backuper är den enda rekommendation man kan ge.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Min 60GB SSD har jag skrivit runt 11TB och den ska enligt SSD life hålla fram tills runt 2020.
Så du behöver nog inte oroa dig så speciellt mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro