Allt ballade ur efter drivrutinerna....

Permalänk
Medlem

Allt ballade ur efter drivrutinerna....

Har byggt ihop datorn nedan sen igår och allt har gått fint tills jag installerade drivrutinerna till mina två 280X-kort. Jag laddade ner senaste drivrutinen från ASUS hemsida, Version 13.152 och sen sket sig resten. För det första försvann åäö från datorn och det kommer inte tillbaka med Shift + Alt (kanske iofs har något med att jag har en engelsk version av Win 7?). Sen blev fullscreen inte fullscreen, när man sätter upplösningen på 1920 x 1080 så får man en svart ram runt skrivbordet, hur löser man detta?? Sen syns inte det ena grafikkortet, hade inte CF-bryggan i när jag installerade drivrutinerna för jag ska använda korten var försäg (mining), men måste man ha den i under installationen?

Tack på förhand, är rätt ny i datorbyggarkretsar.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

du laddar ner drivrutiner från AMD's hemsida inte ASUS.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna från AMD var med från ASUS och jag kan inte ställa in högre upplösning där. Det är som om den tror att skärmen är mindre än vad den i själva verket är. :/

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

I catalyst (drvrutinerna för grafikkorten) in på 'mina digitala plattskärmar' och in under 'skalningsalternativ' så kan du justera så det täcker hela skärmen ^^
du kan nog hitta det trots att du har engelskt windows heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

I catalyst (drvrutinerna för grafikkorten) in på 'mina digitala plattskärmar' och in under 'skalningsalternativ' så kan du justera så det täcker hela skärmen ^^
du kan nog hitta det trots att du har engelskt windows heh.

Tackar, då var en grej löst! åäö-problemet då, hade samma problem på min bärbara (den här) härom dagen fast bara online, löste sig med 'Shift + Alt' men det gjorde det inte på den nya datorn. Det är ju många som kan skriva åäö även om dom kör engelskt os.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Skrivet av Thorped:

Tackar, då var en grej löst! åäö-problemet då, hade samma problem på min bärbara (den här) härom dagen fast bara online, löste sig med 'Shift + Alt' men det gjorde det inte på den nya datorn. Det är ju många som kan skriva åäö även om dom kör engelskt os.

Har du kollat att Svenska finns med bland din språk? Kolla genom att gå in på denna Länk

I och med att du hade ett engelskt Windows så kanske svenska aldrig fanns från början(?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem

^ det han sa, in på kontroll-panelen & sen språk, där får du ladda hem svenska layouten via windows update, sen väljer du swe, loggar in & ut så ska saken vara biff sen. (super-enkelt!)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Fixade det alldeles själv!

Nu återstår bara problemet att jag inte riktigt ser båda grafikkorten, men det tar jag imorgon.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper