Aerocool börjar sälja gummiklädda fläktar i serien Dead Silence

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Såg också den videon innan jag köpte SP fläktar och faill vad de lät. Bytte till Noctua och blev nöjd. Killen är nog sponsrad av bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Aerocool är väl ett skitmärke som bara gör fula skit saker.
Jag skulle inte lita på att dom göra bra fläktar.

Jag skulle hellre köpa Noctua.

Kolla deras senaste chassi i miniformat.
Snyggt och seriöst som har fått bra betyg i tester så jag skulle inte räkna bort dom.

Permalänk
Skrivet av alien29swe:

Ser klart nice ut
Byter dock inte ut mina Noctua fläktar i första taget. Som för övrigt är bland de snyggare fläktarna enligt mitt tycke.
Men smaken är väl som baken...

Brun som baken;)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Den logiken.. ha. ha. ha.

Jag hoppas verkligen att du var ironisk. Nämn ett företag som inte vill tjäna mer pengar?
Noctua: "Nä men asså jag tycker vi har det ganska bra nu. Varför försöka göra företagets ekonomi ännu starkare?"

Var det verkligen så jag sa? Tänk till en gång till

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min tanke när jag såg bilderna:
Fan vad snygga fläktar.

Såg att det var P12 LEDs på dem....
Tittade vidare efter fläktar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag tror inte Swec råkar sitta på en "Anechoic chamber" vad nu det blir på svenska. Rätt dyrt också. Sedan utrustning för att noggrant mäta luftflöde och tryck är viktigt. (Och dyrt) För att inte nämna att en bra ljudtrycksmätare som klarar riktigt låga ljudtryck kostar väldigt mycket. Och så behövs såklart någon sorts frekvensmätare som ser om fläktarna avger missljud i olika frekvenser.

Luftflöde och tryck är inte alls viktigt. det är hur själva temperaturen förändras som är viktigt. Luftflöde och temperatur har inget linjärt förhållande. http://www.silentpcreview.com/Fan_Test_System_2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Luftflöde och tryck är inte alls viktigt. det är hur själva temperaturen förändras som är viktigt. Luftflöde och temperatur har inget linjärt förhållande. http://www.silentpcreview.com/Fan_Test_System_2010

Luftflöde är faktiskt viktigt, åtminstone om man kan se vilken ljudnivå fläkten avger vid ett bestämt luftflöde och jämföra den mot en annan fläkt, då den som låter mindre vid samma luftflöde med största sannolikhet kommer att vara tystare vid just det luftflödet som ger bäst "temperatur/ljudnivå" för din komponent.

Självklart kan man dock mäta temperaturskillnaden mellan olika fläktar, men man får då inte ett universellt resultat utan någon som bara gäller för exakt den värmekällan som används i testet.

Permalänk

LED fläktar går ju fetbort, synd för det var rätt snygga. Tycker Corsair AF är snyggast dock.

Permalänk
Medlem

Färgmatchade lysdioder... Svart ljus på de svarta fläktarna då?

Ska bli intressant att se hur ljudnivån faktiskt kommer vara på dessa.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

15,8 dBA och 54,8 CFM är bra specs ju.

Tyvärr stämmer värdena från tillverkarna väldigt sällan och det är halvt omöjligt att jämföra eftersom alla mäter på olika sätt. Enda vettiga sättet att avgöra en fläkts kvalité är att läsa tester.

Skrivet av kittarn:

Bor du under en sten?
Det skulle nog förvåna dig hur mycket testutrustningsgodis grabbarna har på kontoret.

Skrivet av Chibariku:

Vad skulle krävas för häftig utrustning då menar du?

Nog har Sweclockers en hel del trevliga leksaker men de saknar utrustning för att utvärdera fläktar. De har till exempel vid upprepade tillfällen sagt att de inte kan mäta ljud på ett bra sätt för att kontoret är låter en del. Fungerar ju på ett grafikkort för att ge en känsla av relativa ljudnivåer, alltså om grafikkort X låter mer än grafikkort Y men det är rätt högljudda saker om man jämför med fläktar. Då behöver de bygga en väldigt kraftigt ljuddämpad låda vilket är lite krångligare än man kan tro. Vore dock kul om de gjorde det. Sen behövs utrustning för att mäta luftflöde och eventuellt tryck. Inget är ju omöjligt så om tillräckligt många ber snällt kanske de lägger ner tiden och pengarna på det. Eller så kanske de kan hyra in kompetensen från någon annan som de gjort med hörlurar och skärmar ett par gånger.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har för mig att det bevisats både i teori och praktik att en småskrovlig yta har mindre luftmotstånd jämfört med en helt slät yta. I alla fall gäller detta när ytan är så ojämn som en golfboll.

Nja riktigt så enkelt är det inte. Aerodynamik är luriga saker och det är inte ovanligt att det är tämligen ointiutivt. Ett lysande exempel är Stenas koncept med vindkraftverk i fören på en färga som sänkte luftmotståndet rätt kraftigt. Men tillbaks till golfbollen. Det som händer är att de små groparna skapar turbulens som får gränsskitet runt bollen att hålla sig kvar längre vilket leder till ett mindre turbulent område med lågt tryck bakom bollen vilket i sin tur minskar luftmotståndet. Fast detta är bara relevant ibland för den skapade turbulensen kan i sig skapa högre luftmotstånd. Här har du en fin bild som alla som räknat på flöden någon gång har fått roa sig med att rita i:

Den visar Cd, alltså drag coefficient som talar om hur mycket luftmotstånd man får som funktion Reynolds tal som är ett dimensonslöst tal som karaktäriserar strömningsförhållanden. Vi kan lite grovt ersätta den med hastighet här om vi antar att vi har en boll med konstant storlek som flyger i luft med konstant densitet och viskositet. I figuren ser vi att för en golfboll så är det ingen skillnad i luftmotstånd för låga hastigheter men sedan blir det helt plötsligt mycket bättre med gropar. Om man däremot ökar hastigheten lite till så blir det helt plötsligt bättre med en helt slät boll utan gropar igen.

Sen finns det en annan väldigt viktig skillnad här och det är typen av luftmotstånd. En golfboll bromsas mycket av det undertryck som bildas av turbulensen bakom bollen. Tittar man istället på någon som är strömlinjeformat, som en vinge, så har man inte samma turbulenta zon bakom. Här är istället friktion över vingens yta den stora orsaken till luftmotstånd. De hjälper inte riktigt gropar utan det kan snarare bli värre. Det är därför flygplansvingar inte är gropiga. Där kan man istället ta till andra knep som pyttesmå vertikala vingar som kallas vortex generators och precis som namnet antyder så skapar den långa turbulenta virvlar utefter vingens yta. Det är exakt samma sak som de berömda hajdräkterna simmare hade ett tag innan de blev förbjudna.

Så bara för att en golfboll tjänar på att vara gropig betyder det inte att allt tjänar på det. Flygplan är inte gropiga för att det inte skulle bli bättre. Gäller även bilar. Är de riktigt strömlinjeformade gör de ingen nytta och är de inte strömlinjeformade är det slöseri att göra hela bilen gropig när det räcker med att ändra gränsskiktets karaktär där det riskerar att släppa ytan. Detta är där taket går över till bakrutan och längst bak innan bilen tar slut och tittar man på en del sportbilar har de små piggar där av just den anledningen.

Att göra en vinge gropig behöver alltså inte vara bra. Man måste veta exakt vilka strömningsförhållanden som gäller och vad för typ av luftmotstånd det handlar om.

Skrivet av thomas_skane:

Ska man göra bladet aerodynamiskt så ska det vara så hårt som möjligt. Se på flygplan och golfbollar - släta och hårda. Sen att golfbollar har en massa gropar är en annan historia men materialet är slätt och hårt. Fanns en fläkt som utnyttjade "golfbollsgropar" förr. Hur bra den blev vet jag inte men tanken var god. Gummi är den totala motsatsen så det hela känns mer som ett säljknep.

Ljudet kommer ifrån friktion, antingen ifrån motorn eller fläktbladen, samt virvlar. Bättre aerodynamik ger mindre virvlar och mindre motstånd. Gärna ska fläktbladen även vara tunga så att vibrationer motverkas men då behövs så klart en starkare motor som i sin tur kan ge oljud.

Flygplansvingar är faktiskt allt annat än hårda. De är väldigt flexibla för annars hade de fallit av efter första flygningen. Fast det är av materialtekniska anledningar och inte aerodynamiska. En vinge på ett större flygplan kan flexa flera meter under en normal flygtur. Om man vill fortsätta göra livet svårt för flygrädda kan man tala om att alla flygplansvingar är fulla av små sprickor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Min tanke när jag såg bilderna:
Fan vad snygga fläktar.

Såg att det var P12 LEDs på dem....
Tittade vidare efter fläktar.

Skrivet av SuperFlugan:

LED fläktar går ju fetbort, synd för det var rätt snygga. Tycker Corsair AF är snyggast dock.

http://cdon.se/hemelektronik/aerocool/aerocool-ds-black-non-l...

"Non led fan" Annars kan man ju ta bort eller "fixa" själv, så att dem inte lyser...

Förövrigt: Ganska snygga faktiskt, möjlighet till köp

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Luftflöde är faktiskt viktigt, åtminstone om man kan se vilken ljudnivå fläkten avger vid ett bestämt luftflöde och jämföra den mot en annan fläkt, då den som låter mindre vid samma luftflöde med största sannolikhet kommer att vara tystare vid just det luftflödet som ger bäst "temperatur/ljudnivå" för din komponent.

Självklart kan man dock mäta temperaturskillnaden mellan olika fläktar, men man får då inte ett universellt resultat utan någon som bara gäller för exakt den värmekällan som används i testet.

Du har inte läst artikeln jag länkade. Den som ger bäst luftflöde ger inte alltid bättre temps det finns massor av olika variabler som påverkar temperatur därför är det bättre att mäta temp.

Jag vet inte om det var det du menade men du kan naturligtvis inte jämföra cfm och db mellan olika källor om det inte är mätt exakt likadant, vilket det nästan aldrig är. Så om ett test på internet säger 36cfm@12db för en fläkt kan du inte jämföra det med någon tillverkares spec eller något annat test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Du har inte läst artikeln jag länkade. Den som ger bäst luftflöde ger inte alltid bättre temps det finns massor av olika variabler som påverkar temperatur därför är det bättre att mäta temp.

Jag vet inte om det var det du menade men du kan naturligtvis inte jämföra cfm och db mellan olika källor om det inte är mätt exakt likadant, vilket det nästan aldrig är. Så om ett test på internet säger 36cfm@12db för en fläkt kan du inte jämföra det med någon tillverkares spec eller något annat test.

Jag har läst hela artikeln. Min slutsats var att luftflödet fortfarande är viktigt då två fläktar med exakt samma luftflöde och tryck kommer att kyla ungefär lika mycket, så en fläkt med bättre prestanda angående ljudnivå/luftflöde kommer att vara tystare när man kör den på den effektivaste farten.

Givetvis bör man helst jämföra både luftflöde och tryck dock som jag skrev i min första post, och inte bara luftflödet som SPCR gjorde i sin text du länkade.

Tillverkares specifikationer bör man aldrig kolla på, och självklart kan man bara jämföra fläktar om de testats på exakt samma sätt. (Exakt samma anechoic chamber)

Permalänk
Avstängd

Varför skulle gummifläktar ge lägre ljudnivå, gummi borde vara tyngre än vanlig plastfläktar vilket borde påverka lagerna i fläkten. Snygga men jag tror inte på iden förrens jag sett tester.

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag egentligen kräver av en fläkt är att den ska vara fri från missljud i lagret/motorn och ha ett hyfsat lufttryck. Resten kan man ju reglera med varvtal. Det förstnämnda verkar dock vara riktigt svårt att uppnå. Även om de flesta är knäpptysta i början så brukar de börja ticka/knarra/väsa efter några månaders användning. Känns som om utvecklingspengarna borde läggas på bättre lager och motorer än gummiklädda vingar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Skämtar du? Mina Noctua dyrfläktar är SKIT jämfört med mina GentleTyphoon 1450s.
Lever och, blåser dåligt, inget tryck, enda som var bra var att man fick mycket tillbehör och kabelstumpar.

Fula är dom också, ångrar att jag inte köpte två GT till Tbh.

Hahaha.....dagens humorist!

Skulle Noctua NF-F12 vara "SKIT" i jämförelse med GT1450? Haha tillåt mig småle en smula.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1960:

Såg också den videon innan jag köpte SP fläktar och faill vad de lät. Bytte till Noctua och blev nöjd. Killen är nog sponsrad av bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man ska nog ta alla linus recensioner med en näve salt då han verkar vara sponsrad från diverse håll.

Tänkte mest på att visa en av maskinerna som behövs för testar, ganska övertygad om att det inte står en sådan i swec's labb

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Upplysande text.

Mycket bra text Zotamedu! Mer sånt på swec. Var precis på väg att korrigera en del missuppfattningar själv när jag såg din text.

Kan väl bara förtydliga att i golfbollens fall så är dimples fördelaktigt i relation till hastighetsområdet den arbetar inom. Vid högre bollhastigheter så skulle dimples, som man ser i Zotamedus diagram, försämra bollens prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Upp till bevis. SPCR är de enda jag litar på när det gäller tysta effektiva fläktar, så här ropas inget hej innan de har sagt sitt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur en sådan enkel grej som fläktar inte är fullt optimerade ännu?! ALLT måste ju vara forskat om och prövat redan? Om man tittar på hur långt tekniken har kommit. Det var väldigt länge sedan flygplanen uppfanns. Det var länge sedan vi hade människor promenerandes på månen. Men chassiefläktar är ännu inte fullt utvecklade?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Blir lika bedrövad varje gång en liknande nyhet dyker upp och hälften av inläggen handlar om hur fläktarna ser ut. Ser ut!

Som att inte vilja köpa en matta för man tycker undersidan är ful.

Edit: Eller för den delens skull köpa en matta just för att man tycker undersidan är snygg. Lika underligt resonemang åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag förstår fortfarande inte hur en sådan enkel grej som fläktar inte är fullt optimerade ännu?! ALLT måste ju vara forskat om och prövat redan? Om man tittar på hur långt tekniken har kommit. Det var väldigt länge sedan flygplanen uppfanns. Det var länge sedan vi hade människor promenerandes på månen. Men chassiefläktar är ännu inte fullt utvecklade?

Ska jag vara ärlig så är jag rätt säker på att armén (regeringen?) prioriterar andra saker i sin utvecklingsplanering än chassifläktar till konsumenter (Appropå att gå på månen osv alltså) hehe

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Finkelzvin:

Blir lika bedrövad varje gång en liknande nyhet dyker upp och hälften av inläggen handlar om hur fläktarna ser ut. Ser ut!

Som att inte vilja köpa en matta för man tycker undersidan är ful.

Edit: Eller för den delens skull köpa en matta just för att man tycker undersidan är snygg. Lika underligt resonemang åt båda hållen.

Och jag blir lika bedrövad varje gång jag läser en liknande kommentar som din. Du som varit medlem på Sweclockers sedan 2005 borde iaf ha uppmärksammat att det finns människor på denna sida, och runt om i världen, som har som hobby att bygga, modda datorer. För dom spelar utseendet på fläktar stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Och jag blir lika bedrövad varje gång jag läser en liknande kommentar som din. Du som varit medlem på Sweclockers sedan 2005 borde iaf ha uppmärksammat att det finns människor på denna sida, och runt om i världen, som har som hobby att bygga, modda datorer. För dom spelar utseendet på fläktar stor roll.

De människorna kan ju modda fläkten till valfri färg tycker jag. Bättre att köpa en ful men bra produkt. Värsta jag vet är när skit får pengar för hype/utseende. Mår lika dåligt varje gång jag ser en Corsairfläkt.
Noiseblockers (ej e-loop) är det ända som gäller om man vill ha tysta chassiefläktar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Ska jag vara ärlig så är jag rätt säker på att armén (regeringen?) prioriterar andra saker i sin utvecklingsplanering än chassifläktar till konsumenter (Appropå att gå på månen osv alltså) hehe

Jo visst. Det läggs lite mer pengar på att ta fram månraketer. Men de här företagen har ändå en rejäl budget. Och har dessutom hållit på i många år. Dessutom måste man ju kunna ta forskning från t.ex. flygplan, jetplan, bilar och liknande områden som har forskat om aerodynamik.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Hahaha.....dagens humorist!

Skulle Noctua NF-F12 vara "SKIT" i jämförelse med GT1450? Haha tillåt mig småle en smula.

Det finns dock viss substans till vad han skriver, även om skit var lite överdrivet.

Dold text

http://martinsliquidlab.org/2012/05/07/r10-fan-testing-bitfen...

AP15 är förvisso inte 1450 RPM utan 1800 RPM, men GT vinner ju över hela skalan.

Edit: Tänk även på prisskillnaden och noctuas hemska färgtema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har för mig att det bevisats både i teori och praktik att en småskrovlig yta har mindre luftmotstånd jämfört med en helt slät yta. I alla fall gäller detta när ytan är så ojämn som en golfboll.

Nu när du nämner det så känner jag igen att jag läst/hört att golfbollen ska vara optimerad för att ha så lågt luftmotstånd som möjligt tack vara skrovliga ytan. Håligheterna lär väl skapa vakuum så den kanske får bollen mindre friktion då tack vare att luften inte behöver beröra lika mycket yta. Helt utanför min kunskapsnivå dock...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av igelkotte:

Nu när du nämner det så känner jag igen att jag läst/hört att golfbollen ska vara optimerad för att ha så lågt luftmotstånd som möjligt tack vara skrovliga ytan. Håligheterna lär väl skapa vakuum så den kanske får bollen mindre friktion då tack vare att luften inte behöver beröra lika mycket yta. Helt utanför min kunskapsnivå dock...

Jag har förklarat konceptet i ett tidigare inlägg så slipper du fungera. Eller så kan du läsa här så får du med några illustrativa bilder också: http://www.todayifoundout.com/index.php/2010/12/why-golf-ball...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Det finns dock viss substans till vad han skriver, även om skit var lite överdrivet.

http://martinsliquidlab.org/2012/05/07/r10-fan-testing-bitfen...

AP15 är förvisso inte 1450 RPM utan 1800 RPM, men GT vinner ju över hela skalan.

Edit: Tänk även på prisskillnaden och noctuas hemska färgtema.

Testet han gör är ganska konstigt och tar inte alls hänsynt till extremt låga nivåer. Gentle Typhoon är ingen bra fläkt om man ska bygga en riktigt tyst dator, då kullagren tenderar att låta och resonansera. Jag kan varken höra motorn eller lagrena i mina Noiseblockers eller Noctua NF-F12, men på gentle typhoon och Corsairs fläktar så hörs de tydligt. Däremot vid högre farter så är inte NF-F12 tyst alls, och har en jobbig karaktär som liknar ljudet av en bisvarm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Testet han gör är ganska konstigt och tar inte alls hänsynt till extremt låga nivåer. Gentle Typhoon är ingen bra fläkt om man ska bygga en riktigt tyst dator, då kullagren tenderar att låta och resonansera. Jag kan varken höra motorn eller lagrena i mina Noiseblockers eller Noctua NF-F12, men på gentle typhoon och Corsairs fläktar så hörs de tydligt. Däremot vid högre farter så är inte NF-F12 tyst alls, och har en jobbig karaktär som liknar ljudet av en bisvarm.

Så vitt jag vet så är Gentle Typhoon på 500 och 800 RPM tysta för sin fart och den mängd luft de flyttar. Jag har aldrig läst något om det du skriver förutom när folk stryper snabbare GTs på spänning. Jag har dock aldrig haft några långsamma GTs så jag kan inte uttala mig ordentligt om detta. Problemet jag oftast hör om GTs är att de har något av ett tjutande ljud.

De noiseblockers jag har prövat har varit relativt tysta, fast jag är inte helt nöjd med mina PL-PS som jag kör just nu på cirka 450 RPM. De har tydliga missljud och låter betydligt mer än de e-loops som jag har provat. Det ljud som jag hör från e-loop är mer dovt än det från PL-PS och det faller in i bakgrunden på ett annat sätt. Problemet med eloops är väl snarare att de kan skapa missljud om man kör dem i pull, men det går att anpassa sig till det. På låga hastigheter kvittar sånt här dock ofta sålänge det, som du säger, inte är missljud. Skulle vara intressant att veta vad du har emot eloop.
Har ingen personlig erfarenhet av noctua eller corsair utöver det jag har läst, men jag anser att i högre hastigheter så är det GTs som gäller och i lägre så är det Noiseblocker multiframe/eloop.