Permalänk
Medlem

Blir varm och bara dör ...

Tjena. Jag är inte alls teknisk kunnig när det gäller bärbara datorer. Köpte en beg Packard Bell easynote TK85 för 1500kr.

Spec : Intel Core i3 M380 @ 2.5Ghz
4GB Ram
GeForce GT 540M 1GB ( tror jag det är )

Jag har märkt att den kan bli varm ibland men inte så farligt, men när min lillebror var här och installerade Dota 2 och lirade så dog den bara. Vi starta upp den och den är riktigt varm. Vet inte exakt hur varm men näst intill så man kunde bränna sig kändes det som.

Frågan är vad jag ska göra för att få den att inte bli så här varm ?

Har sugit bort all damm och gjort rent men händer samma sak efter ca 20-30 min spelande.
Någon som har något alternativ ? Byta pasta, byta till en bättre fläkt eller något enkelt modifikation?

Mvh Robin

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Skrivet av hoffa423:

Tror jag icke behövs, använder datorn på jobbet mest, men vill bara få ner tempen, måste ju gå på något sett. När den blir lite varm så går ju fläkten igång på högre varv och ibland helt död när den inte är i någon load alls. Så något måste ju gå att göra

Vad blir det varmt vid då? Hårddisken eller fläkten?

Permalänk
Medlem

Laptops brukar bli varma eftersom kylning i dem inte är särskilt enkelt p.g.a utymmet. Dessutom är det inte så konstigt att en budget laptop överhettas i spel. Det man kan göra är att köpa en kylplatta att ha datorn på, eller testa att byta kylpastan inuti datorn om man kan/vill.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Vad blir det varmt vid då? Hårddisken eller fläkten?

Vad som blir exakt varmt vet jag inte, blåser gött varmt från utblåset vid sidan. Men får ta och testa att stressa den med något program. Vet du något stress program för datorn ? Mvh

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Skrivet av hoffa423:

Vad som blir exakt varmt vet jag inte, blåser gött varmt från utblåset vid sidan. Men får ta och testa att stressa den med något program. Vet du något stress program för datorn ? Mvh

jag använder prime95 när jag stresstestar

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Laptops brukar bli varma eftersom kylning i dem inte är särskilt enkelt p.g.a utymmet. Dessutom är det inte så konstigt att en budget laptop överhettas i spel. Det man kan göra är att köpa en kylplatta att ha datorn på, eller testa att byta kylpastan inuti datorn om man kan/vill.

Jo men den har ju ändå kraften för att lira Dota 2.

Dota 2 Minimum System Requirements:

* OS: Windows® 7 / Vista / Vista64 / XP
* Processor: Pentium 4 3.0GHz
* Memory: 1 GB for XP / 2GB for Vista
* Graphics: DirectX 9 compatible video card with 128 MB, Shader model 2.0. ATI X800, NVidia 6600 or better
* Hard Drive: At least 2.5 GB of free space
* Sound: DirectX 9.0c compatible sound card

Dota 2 Recommended System Requirements:

* OS: Windows® 7 / Vista / Vista64 / XP
* Processor: Intel core 2 duo 2.4GHz
* Memory: 1 GB for XP / 2GB for Vista
* Graphics: DirectX 9 compatible video card with Shader model 3.0. NVidia 7600, ATI X1600 or better
* Hard Drive: At least 2.5 GB of free space
* Sound: DirectX 9.0c compatible sound card

Kör inte på högsta inställningar eller liknande så tycker det är lite konstigt =/ Men får testa att byta pasta, bor 10 min från inet så får åka dit imorgon

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Swec har fått ännu en knight rider.. Pinsamt

hahahaha !

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Stressar datorn den är ju rätt varm som sagt

http://fuskbugg.se/dl/kgEeNk/1.jpg

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Avstängd

Laptops har en tendens att bli riktigt varma då du spelar/stressar dem.
Finns nog tyvärr inte mycket mer du kan göra änn att putsa + möjligtvis köpa kylplata.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Tjena. Jag är inte alls teknisk kunnig när det gäller bärbara datorer. Köpte en beg Packard Bell easynote TK85 för 1500kr.

Spec : Intel Core i3 M380 @ 2.5Ghz
4GB Ram
GeForce GT 540M 1GB ( tror jag det är )

Jag har märkt att den kan bli varm ibland men inte så farligt, men när min lillebror var här och installerade Dota 2 och lirade så dog den bara. Vi starta upp den och den är riktigt varm. Vet inte exakt hur varm men näst intill så man kunde bränna sig kändes det som.

Frågan är vad jag ska göra för att få den att inte bli så här varm ?

Har sugit bort all damm och gjort rent men händer samma sak efter ca 20-30 min spelande.
Någon som har något alternativ ? Byta pasta, byta till en bättre fläkt eller något enkelt modifikation?

Mvh Robin

testa spela utan batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

testa spela utan batteri

Den startar inte alls utan batteri :S

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Den startar inte alls utan batteri :S

Med laddaren ikopplad?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Den startar inte alls utan batteri :S

Skrivet av Flygman:

Med laddaren ikopplad?

hahaha jaha jag trodde du hade kunskap och visste att en laptop kan sättas på två olika sätt, laddare eller batteri
men min laptop så spelade jag på den rätt så mycket och det gick fint på alla spel men sedan så satte jag in batteri en dag och spelade cs (spelet som inte var någonting för min dator) och när jag hade batteri så blev det så varmt att den stängdes av

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hahaha jaha jag trodde du hade kunskap och visste att en laptop kan sättas på två olika sätt, laddare eller batteri
men min laptop så spelade jag på den rätt så mycket och det gick fint på alla spel men sedan så satte jag in batteri en dag och spelade cs (spelet som inte var någonting för min dator) och när jag hade batteri så blev det så varmt att den stängdes av

Den startar inte med batteri urkopplat och strömsladden i utan båda måste vara inkopplat för att den ska starta. Men får la byta pasta och försöka hitta en " performance " fläkt till datorn som finns att hitta på olika kina sidor

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa423:

Den startar inte med batteri urkopplat och strömsladden i utan båda måste vara inkopplat för att den ska starta. Men får la byta pasta och försöka hitta en " performance " fläkt till datorn som finns att hitta på olika kina sidor

jaha det var konstigt, jag har aldrig upplevt att en bärbar inte startar endast med strömkabel. köp en kylplatta och byt hela kylingssystemet om det krävs eller en bättre fläkt

Permalänk
Skrivet av hoffa423:

Stressar datorn den är ju rätt varm som sagt

http://fuskbugg.se/dl/kgEeNk/1.jpg

Temperaturerna där här helt normala.
Vad får du för temperatur på grafikkortet i tex furmark?
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/