Permalänk

Göra egen usb hub för intern kontakt.

Hej!

jag har ett problem om att jag har för lite interna usb kontakter på mitt moderkort.
Jag har alltså två stycken usb 2.0 kontakter på mitt moderkort. jag talar om dem med 10 pinnar.

jag vet att varje sån är byggd för 2 kontakter var.

så tanken är nu att jag ska kunna ha 3 usb kontakter ut av en så 6 pin.
jag har beställt nya sånna 10 pins kontaker för att koppla själv. men frågan är nu hur ska man koppla det.

Kan man bara parallell koppla två stycken funkar de? eller måste jag ha ett kontroller chip i mellan. i så fall kontakterar jag om en gammal hubb till intern kontakt. men helst slipper jag de.

har ni några erfarenheter med sånt? google gör mig inte smartare.

Mvh
Malte

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Testpilot

Du kan bara ha två portar per sån där kontakt, vill du ha fler måste du använda en hub.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Du kan bara ha två portar per sån där kontakt, vill du ha fler måste du använda en hub.

men hur är en hubb kopplad? är dem enkla inte bara parallell kopplade usb portar?

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

men hur är en hubb kopplad? är dem enkla inte bara parallell kopplade usb portar?

Det krävs aktiva komponenter för en USB-HUB.

Permalänk

Dom är inte parallell kopplade, hade det fungerat hade det funnits förgrenare.
http://en.wikipedia.org/wiki/USB_hub

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk

I rest my case.
Då får jag löda om en färdig usb hub. tack för svaren!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

I rest my case.
Då får jag löda om en färdig usb hub. tack för svaren!

hahaha detta har jag också funderat över att göra XD

Permalänk

Med en USB hubb får alla dela på samma bandbredd, krävs det högre bandbredd kan man använda ett USB-kontrollerkort.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.