Permalänk

Hjälp! Datorbygge Nybörjare

funderar på att bygga en dator med följande:

Cooler Master Elite 120 Advanced
Cooler Master Silent Pro M II 520W
Gigabyte GA-F2A88XN-WiFi
AMD A10 6800K Black
G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz
Samsung 840 EVO Basic 120GB
Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM

Grejorna passar ihop enligt en kompis som har byggt ett antal burkar själv (dock ej med dessa komponenter).
Vad jag undrar är om någon har nån uppfattning om hur högljud samt hur varmt bygget blir.

Permalänk
Medlem

Här har vi något att bita i!

Vad ska du ha datorn till och börja med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanHenrik:

funderar på att bygga en dator med följande:

Cooler Master Elite 120 Advanced
Cooler Master Silent Pro M II 520W
Gigabyte GA-F2A88XN-WiFi
AMD A10 6800K Black
G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz
Samsung 840 EVO Basic 120GB
Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM

Grejorna passar ihop enligt en kompis som har byggt ett antal burkar själv (dock ej med dessa komponenter).
Vad jag undrar är om någon har nån uppfattning om hur högljud samt hur varmt bygget blir.

Ska du köra med onboard gpu? Varför ska du ha 2133MHz minnen? Dom presterar inte bättre i spel plus att just dom har hög latens och är inte mycket snabbare än 1600MHz cl9 ändå. Om du ska ha det som speldator skulle jag köpa http://www.inet.se/produkt/5316031/a-data-8gb-2x4gb-cl9-1600m... istället. Sen är jag mer Intel människa så hade köpt en Intel processor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Ska du köra med onboard gpu? Varför ska du ha 2133MHz minnen? Dom presterar inte bättre i spel plus att just dom har hög latens och är inte mycket snabbare än 1600MHz cl9 ändå. Om du ska ha det som speldator skulle jag köpa http://www.inet.se/produkt/5316031/a-data-8gb-2x4gb-cl9-1600m... istället. Sen är jag mer Intel människa så hade köpt en Intel processor istället.

Nu är du fel ute. AMD's inbyggda grafik arbetar betydligt snabbare med snabba ram. Så valet för ett par 2233-minnen är helt rätt TS!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Ska du köra med onboard gpu? Varför ska du ha 2133MHz minnen? Dom presterar inte bättre i spel plus att just dom har hög latens och är inte mycket snabbare än 1600MHz cl9 ändå. Om du ska ha det som speldator skulle jag köpa http://www.inet.se/produkt/5316031/a-data-8gb-2x4gb-cl9-1600m... istället. Sen är jag mer Intel människa så hade köpt en Intel processor istället.

Interna grafiken i APUn kommer älska hastigheten på minnet. Får en väldigt bra boost i prestanda av det över 1600MHz.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

hej

datorn ska jag ha till allt möjligt.
minnena rekommenderade min kompis eftersom vad han påstår växlar/sakta ner till moderkorts maximala hastighet (om jag förstog honom rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanHenrik:

datorn ska jag ha till allt möjligt.
minnena rekommenderade min kompis eftersom vad han påstår växlar/sakta ner till moderkorts maximala hastighet (om jag förstog honom rätt)

Jättebra! Minnena är det absolut inget fel på!

EDIT: är det okej ifall jag gör en kundvagn åt dig basserat på vad du själv har valt, för att se ifall jag kan få det lite billigare?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

ska köra med interna grafiken.
komponenterna är valda efter affärens lager hållning då jag ej kan beställa saker och ting då de alltid är sönder när jag får hem och orkar inte hålla på att skicka saker och fram och tillbaka längre.
fick välja AMD då moderkortet som fanns att tillgå för Intel sög åsnepung.

visst har inget emot nån priskoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanHenrik:

datorn ska jag ha till allt möjligt.
minnena rekommenderade min kompis eftersom vad han påstår växlar/sakta ner till moderkorts maximala hastighet (om jag förstog honom rätt)

allt möjligt? ska du spela, ska du mina bitcoins?
va mer specifik med vad du ska med datorn! vilka spel ska du spela osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanHenrik:

ska köra med interna grafiken.
komponenterna är valda efter affärens lager hållning då jag ej kan beställa saker och ting då de alltid är sönder när jag får hem och orkar inte hålla på att skicka saker och fram och tillbaka längre.
fick välja AMD då moderkortet som fanns att tillgå för Intel sög åsnepung.

visst har inget emot nån priskoll

Tråkigt att ha den erfarenheten av att beställa från nätet, men jag tror du får ändra dig lite där. Nu för tiden bör man beställa från internet för att det är betydligt billigare. Tror du är ensam om att ha den oturen "varje gång" som du beskriver.

här har du en dator som jag tycker vore ett bättre alternativ:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4442846/2014-01-05

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

surfa, se nån film, spela nått spel från pre 2010

Permalänk

okej

såg att det var stort sätt samma innehåll så jag behåller nog mina.
frågan är ju bara hur högt ljud och varmt bygget blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanHenrik:

såg att det var stort sätt samma innehåll så jag behåller nog mina.
frågan är ju bara hur högt ljud och varmt bygget blir.

njaej, det är det väl inte?

Här får du ett modulärt agg, vilket är ett "krav" i små byggen. Du får en större SSD och slipper en vibrerande och låtande HDD. Du som verkar bry dig om hur varm och högljudd datorn blir bör definitivt skippa HDD'n. Du får ÄNNU snabbare ram till i princip samma pris. Ser egentligen ingen vits med att inte välja mitt paket då det lämpar sig bättre på alla sätt och vis.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta ett par dagar med en beställning tills AMD släpper nästa generation. Då borde i alla fall priset gå ner något på den APU:n du tittar på, alternativt ger dig en möjlighet på att få en lite snabbare dator.
Annars ser det mycket fint ut, sitter själv och plockar ihop något liknande.

Permalänk

är nöjd med hastigheten. min brödrost är ju snabbare än den jag har nu

Permalänk

har tänkt till

ska byta ut följande.

processorn från AMD A10 6800K Black till A10 67000

SSD från Samsung 840 EVO Basic 120GB till Samsung 840 PRO 128GB

Nätagg. från Cooler Master Silent Pro M II 520W till CoolerMaster Silent pro gold 450W

Chassi från CoolerMaster Elite 120 Adv. till Aerocool DS Cube

samma undran gäller angående varmt och ljudligt detta system kan bli