Mozilla Firefox 28 för Windows 8.1 försenas

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

Det är inte en blek kopia som du så fint kallar det, utan en optimerad klon. Anledningen till att jag gick över är flera, men främst är att jag ogillar vägen som mozilla valt för deras UI, att allt mer likna chrome (*bläh*), och ja, jag är medveten om att man med teman/addons etc kan fixa till utseendet, men jag orkar ärligt talat inte hålla på o fixa, leta o vänta på att utvecklarna för addons ska uppdatera efter att firefox uppdaterats och förstört kompitabilitet.

Ta bara en sån simpel sak som downlodasfönstret, varför var de tvugna att ändra i det?! man ska inte laga nått som inte är sönder!!!

Vad gäller Aurura/beta eller nightlys, jag föredrar att ha en stabil browser, då det är ett av de mest använda programmen på min dator.

Bara nightly som är ostabil. Mozilla hade sitt UI planerat långt före Chrome bara det att Mozilla ville vänta att införa innan man kunde erbjuda något som inte behövs göras om efter ett år. Därför har det tagit tid och Mozilla har utfört många undersökningar innan man ens har kommit till det stadium man är i dag med Australis. Frågan är om Mozilla ens kommer lansera det hela. Kan vara så att det dröjer till nästa år. Den meny som Chrome har hade Mozilla i sin första mockup (långt innan Chrome snodde det) bara det att många antar tvärt om. Inget nytt när folk vänder kappan jämt och ständigt för nya saker. Det finns en anledning till varför man gjorde om och det finns berättat så länge du bara söker upp informationen.

Optimerad klon nja vet ej om man får kalla det så heller. Känns mer bara som att man har tagit vanliga Firefox koden och döpt om med ett annat namn och marknadsfört det som det vore bättre.

Nu säger jag inte att det är dåligt utan det är ju upp till dig vad du vill använda. Däremot säga att man är HC fantast av Mozilla Firefox och så använder man något som liknar blir lite missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Däremot säga att man är HC fantast av Mozilla Firefox och så använder man något som liknar blir lite missvisande.

Ja och det är ju viktigt att haka upp sig på för det finns många Fx HC fantaster som tar väldigt illa upp om begreppet missbrukas. För att inte tala om alla de som inte är Fx HC fantaster idag men strävar efter att bli det som blir väldigt förvirrade och kanske yrar iväg på helt fel spår. Man vill ju inte gärna sträva efter att bli Fx HC fantast och helt plötsligt sitta och vara nöjd med en klon av densamma. Jag tycker vi (eller ni för jag orkar inte) får bolla denna högintressanta fråga vidare i ett antal långa djupa inlägg så att vi verkligen får saken utredd så att det inte finns någon som helst tvekan vad en Fx HS fantast är för något.
Tack för ordet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Att australis hade ett namn hade jag ingen aning om, men jag gillar det.
För övrigt Firefox pre australis har fortfarande features som chrome borde ha åtminstone valbart utan att vara beroende av tillägg, laddning av återställda flikar efter vilken man visar.

Skrivet av zzcool:

var dem inte på firefox 4 för inte så längesen? WOW

De tog ju chromes/chromiums releasemodell, förmodligen för att de mindre insatta inte skulle döma firefox efter sitt versionsnummer.

Skrivet av strejf:

Hoppas att den är minst lika bra som IE11 i pekgränssnittet. Bästa webbläsaren jag använt med pek.

Trevligt att höra. Vad det gäller "Fennec" för android så har den funnits längre än chrome för android och det gick ju segt för den att bli riktigt bra, men den är grym nu.

Skrivet av traian:

har vart en riktig hardcore-användare av firefox sen firefox 2, men efter v.25 gick jag över till optimerade firefox-clonen Pale Moon, o jag har inte tittat tillbaka sen dess!

http://www.palemoon.org/

Palemoon har jag aldrig provat då den alltid har lägre versionsnummer än waterfox, så jag körde waterfox tills jag läste att Mozilla tänkt sluta stödja 64 bits binärer på windows, vilket jag tog som att waterfox skulle sluta att släppas, men i praktiken innebär det väl att waterfox/palemoon får färre fördelar. En bra grej med 64 bit dock är att det säkerställer att man kan optimera binärerna till relativt nya processorer och slipper göra binärer för gamla processorer typ pentium 4.

Skrivet av buddaz:

Varför vill man använda en blek kopia av vanliga Firefox. Säg inte att argumentet är att du vill ha 64bit. När man kan använda en version som ligger flera steg före. Riktig Firefox HC fantast använder sig så klart av Aurora/Beta eller Nightly

Waterfox och palemoon är baserade på stabilare kod och har ofta lite bättre prestanda. Jag använder aurora och nightly men jag tycker inte att de alltid är bättre. Ibland kraschar de konstant.

Nackdelen med 64 bits binärer är att bankdosan inte går att använda

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju inte ens liknande storlek...

Och om/när Microsoft skjuter på att släppa patchar (antar att det var det du menade?) så får vi väl endast veta det i undantagsfall? Eller har jag helt missat att Microsoft faktiskt någonstans berättar vad de planerar att patcha de närmaste månaderna?

Uppdatering kommer alltid flytande till Windows år ut och år in vilket är det fina med det hela.