Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Tre tankar är onödigt, satsa på en större i så fall.
Kör pumparna i serie, mer kraft och skulle en gå sönder så har du alltid en backup.

Försök dra slangarna så kort väg som möjligt.

Det där kommer ALDRIG att fungera...
Du kan inte trycka vatten genom en tank, du skall alltid suga ur en tank och trycka vidare.

Så simpelt som möjligt, en tank och pumparna i seriekoppling.

Nu suger ju inte dessa pumpar vatten, de trycker bara vad jag vet i alla fall. Kanske har gått bort mig i tanke gångarna men en res eller vi kan kalla det för ett rör borde ju fungera som en "grövre slang" i systemet och kan inte se varför det inte skulle funka så. Du behöver ju inte använda mellan väggen i botten på res 2 och 3. Res 1 är reservoar 2 och 3 är bara en förlängning av loopen.

Och visst så enkelt som möjligt är alltid bäst. Men det är kul med lite "extra"

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det var det jag tänkte/menade, men det var transporten mellan reservoarerna jag tänkte på (antar det är inlopp i toppen och utlopp i botten?). Det bästa hade ju varit att ha reservoarer som kan ha både in och utlopp i botten för då hade det löst sig självt. Har för mig jag sett reservoarer som har 2 anslutningar i både topp och botten

Skickades från m.sweclockers.com

Reservoarerna har ut och inlopp i botten och ett inlopp i toppen. Så de finns valmöjligheter.

Skrivet av Tancoll:

Tre tankar är onödigt, satsa på en större i så fall.
Kör pumparna i serie, mer kraft och skulle en gå sönder så har du alltid en backup.

Försök dra slangarna så kort väg som möjligt.

Det där kommer ALDRIG att fungera...
Du kan inte trycka vatten genom en tank, du skall alltid suga ur en tank och trycka vidare.

Så simpelt som möjligt, en tank och pumparna i seriekoppling.

Eftersom chassit är så pass stort vill jag ha tre för utseendets skull. Kanske bantar ner till två beroende på hur trångt de blir. Den enda jag hittar som är större, är en 400mm tub, och den är ful som stryk och opraktisk.
Men även därför jag frågar. Vill inte att reservoarerna blir totalt ojämna och flödet försämras.

Skrivet av NysoO:

Detta är nog så som jag hade gjort också.
OP: När du säger att två av tankarna ska vara fyllda, medan den första har luft i sig, tänker du dig då att alla tankarna skall vara monterade i samma höjd? Har du funderat på om det fungerar i praktiken? Jag tror att de två tankarna som skall vara fyllda i så fall måste monteras under vattennivån i den första tanken för att du inte skall uppleva konstiga fenomen med luft i systemet osv.

Ot: Hängde inte du på Techsweden förut Tancoll?

Har jag sagt att två tankar ska vara fyllda?
Jag vill ha dom jämfyllda. Min tanke är att rent teoretiskt bör vikten fördela sig mellan reservoarerna så de är samma mängd i alla tre. Men i och med pumparna kanske de fylls ojämnt?

Skrivet av llrobbanll:

+1. Anledningen till att man vill ha pumparna efter res är för att inte riskera att de går torrt. På så vis riskera du inte att skada pumpen

Så pumparna ska helst vara efter reservoarerna?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Reservoarerna har ut och inlopp i botten och ett inlopp i toppen. Så de finns valmöjligheter.

Eftersom chassit är så pass stort vill jag ha tre för utseendets skull. Kanske bantar ner till två beroende på hur trångt de blir. Den enda jag hittar som är större, är en 400mm tub, och den är ful som stryk och opraktisk.
Men även därför jag frågar. Vill inte att reservoarerna blir totalt ojämna och flödet försämras.

Har jag sagt att två tankar ska vara fyllda?
Jag vill ha dom jämfyllda. Min tanke är att rent teoretiskt bör vikten fördela sig mellan reservoarerna så de är samma mängd i alla tre. Men i och med pumparna kanske de fylls ojämnt?

Så pumparna ska helst vara efter reservoarerna?

Fel av mig, det var s029dg som skrev det om att endast fylla två tankar.

Pumparna skall av tidigare nämnda anledningar (positivt tryck på sugsidan, undvika torrvisp vid start osv), placeras efter reservoarerna.

Visa signatur
Permalänk

Men varför ha fyra stora radiatorer för kylning om det nu inte blir varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Fel av mig, det var s029dg som skrev det om att endast fylla två tankar.

Pumparna skall av tidigare nämnda anledningar (positivt tryck på sugsidan, undvika torrvisp vid start osv), placeras efter reservoarerna.

Okej.
Om jag nu har tre reservoarer efter varandra, tänkt enbart koppla dessa i den unde delen av estetiska skäl, kommer jag få några problem? Kommer kylvätskan ligga jämnt i alla tre reservoarer?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men varför ha fyra stora radiatorer för kylning om det nu inte blir varmt?

För att hålla nere ljudet, och för att (obviously) hela bygget sker i ett enormt chassi, utan fyra radiatorer uppstår ett fult tomrum.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Okej.
Om jag nu har tre reservoarer efter varandra, tänkt enbart koppla dessa i den unde delen av estetiska skäl, kommer jag få några problem? Kommer kylvätskan ligga jämnt i alla tre reservoarer?

Så länge du har avluftningen (påfyllnadsskruven) öppen i alla tankarna när du fyller på systemet så tror jag inte att det skall vara några problem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Andiders:

http://i.imgur.com/0Pidb0j.png

Detta är en vattenloop jag tänkt i nuvarande datorn.
Jag undrar om ni ser några problem? Det jag kan tänka mig är just med tre reservoarer. Detta har jag främst för utseendets skull då jag har enormt mycket plats. Men funkar det? Hört flera olika saker. Ena påstår att de kommer vara dåligt, andra säger inga problem...

Vad säger experterna?

Dold text

Hade nog kört på

Smidigt att ha pumparna direkt i serie, även efter resorvarerna så blir det lätt att fylla systemet.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

På moderkortet?
Hehe, jovisst blir det lite extra slang. Tycker bara att den sista GPUn i orginal-schemat borde få väldigt varmt vatten..

Res-pump-rad-CPU-GPU-rad-pump-rad-GPU-GPU-rad-res Kanske blir bättre, vill igentligen bara att vattnet ska kylas "halvägs"..

Onödigt, bara köra med brygga och få parallellt flöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejåhå... Inte för att vara "sån" men det här känns onödigt komplicerat. KISS-regeln gäller här.

Några synpunkter:
1. Reservoarerna ska sitta direkt före pumpen så att pumpen matas med vatten när du fyller dem. Pumpen har NOLL förmåga att suga vatten genom en icke fylld loop. Den måste kunna "dricka" direkt från reservoaren.
2. Förutom punkt 1 så är det i stort sett helt irrelevant i vilken ordning du kopplar de övriga grejjerna. Vattnet i en loop med något så när acceptabelt flöde har i stort sett samma temperatur. Förutom punkt 1 ovan så är det bäst att koppla så att slangdragningen blir så enkel och kort som möjligt för att få bästa flöde.
3. Jag skulle generellt avråda från parallellkopplingar då det är lite oklart hur flödet fördelar sig genom en sån. Möjligtvis skulle det kunna funka med en parallellkoppling för de tre grafikkorten, men jag har ingen erfarenhet av det. Pumparna definitivt i serie om du vill ha bättre tryck.
4. Mer vatten i loopen förbättrar inte kylningen. Det gör det bara trögare att uppnå "jämnvikt". Men om du vill ha tre reservoarer av rent estetiska skäl, så är det helt ok. Var dock medveten om att det finns inget att vinna på det förutom att det ser "fint ut".
5. Jag använder mig inte av såna där cylindriska reservoarer, så jag är ingen expert på dem, men det är nog inte bra att koppla återflödet till toppen på reservoaren. Du kommer att få ett litet "vattenfall" i reservoaren med tillhörande skum-bildning och porlande likt ett akvarium. Se istället till att återflödet går in i botten, eller i vilket fall som helst _under_ vattennivån i reservoaren. Man brukar "tvinga" vattnet att gå en liten omväg i reservoaren (t.ex. mha av stigarrör) så att flödet bromsas och luftbubblor ska hinna lämna flödet. Det är nämligen deras främsta syfte: att få bort luftbubblor ur loopen.

Generellt om reservoarer. De fyller egentligen bara två syften:
1. Underlätta påfyllning.
2. Underätta luftning av loopen.
Och _möjligtvis_ ett tredje syfte:
3. Se fina ut.

Det går att köra helt utan reservoar, men då är det en PITA att lufta skiten.

För att svara på en annan fråga: Jag vågar inte SVÄRA på att du kommer att få samma vätskehöjd i alla tre reservoarer. Du borde få det om de sitter direkt efter varandra och har "bra förbindelse", men det skulle nog kunna bli så att den första av reservoarerna som tar emot återflödet från loopen får högst vattennivå och därefter mindre och mindre. Speciellt om du har högt flöde i loopen.

Hm. Vid närmare eftertanke skulle det kunna vara värt att parallellkoppla just reservoarern av just den anledningen. Du får väl prova och sen avlägga rapport om hur det gick.

Någonting du också kan vilja överväga: Om du har två pumpar så skulle du kunna bygga två separata loopar: en för CPU och en för de tre GPU:erna. Då gäller det dock att placera radiatorerna så att du får mest nytta av dem. Jag skulle säga att en 360 är gott och väl nog för en "vanlig" quad core, men dra till med en 480 om du vill. Du har ju ingen brist på raddar i din loop = bra.

Lycka till med bygget i vilket fall!

Permalänk
Medlem

Kör du utlopp och inlopp i botten på dem alla kommer de _Teoretiskt_ att ha samma vattennivå enligt principen om "talande rör". Det enda som kan störa den balansen är motstånd i slangar och om du har stora mängder luft i en av dem eftersom luften kommer få väldigt svårt att smita ur den reservoaren den fastnar i. Det kan bli lite meckigare för dig att avlufta systemet, men det behöver man ju bara göra en gång ^^. Se till att ha grova slangar utan allt för snäva kurvor. Om du ändå satsar så hårt på estetik skulle jag ha använt mig av 90 böjar samt någon form av plexirör eller metallrör för att underlätta flöde. Se till att placera pumparna direkt efter reservoarerna, ha gärna pumparna lite under reservoarerna så du får hjälp av gravitationen för att mata dem. Som någon sa innan, de pumpar vi köper har i princip noll förmåga att suga utan måste få vatten levererat till sig. Alternativt skulle du kunna placera en pump efter reservoarerna och en pump i mitten av loopen, men det är lättare att se till att de får tillräckligt vattenflöde, särskilt vid uppstart, om de sitter direkt efter varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppe_k:

Hejåhå... Inte för att vara "sån" men det här känns onödigt komplicerat. KISS-regeln gäller här.

Några synpunkter:
1. Reservoarerna ska sitta direkt före pumpen så att pumpen matas med vatten när du fyller dem. Pumpen har NOLL förmåga att suga vatten genom en icke fylld loop. Den måste kunna "dricka" direkt från reservoaren.
2. Förutom punkt 1 så är det i stort sett helt irrelevant i vilken ordning du kopplar de övriga grejjerna. Vattnet i en loop med något så när acceptabelt flöde har i stort sett samma temperatur. Förutom punkt 1 ovan så är det bäst att koppla så att slangdragningen blir så enkel och kort som möjligt för att få bästa flöde.
3. Jag skulle generellt avråda från parallellkopplingar då det är lite oklart hur flödet fördelar sig genom en sån. Möjligtvis skulle det kunna funka med en parallellkoppling för de tre grafikkorten, men jag har ingen erfarenhet av det. Pumparna definitivt i serie om du vill ha bättre tryck.
4. Mer vatten i loopen förbättrar inte kylningen. Det gör det bara trögare att uppnå "jämnvikt". Men om du vill ha tre reservoarer av rent estetiska skäl, så är det helt ok. Var dock medveten om att det finns inget att vinna på det förutom att det ser "fint ut".
5. Jag använder mig inte av såna där cylindriska reservoarer, så jag är ingen expert på dem, men det är nog inte bra att koppla återflödet till toppen på reservoaren. Du kommer att få ett litet "vattenfall" i reservoaren med tillhörande skum-bildning och porlande likt ett akvarium. Se istället till att återflödet går in i botten, eller i vilket fall som helst _under_ vattennivån i reservoaren. Man brukar "tvinga" vattnet att gå en liten omväg i reservoaren (t.ex. mha av stigarrör) så att flödet bromsas och luftbubblor ska hinna lämna flödet. Det är nämligen deras främsta syfte: att få bort luftbubblor ur loopen.

Generellt om reservoarer. De fyller egentligen bara två syften:
1. Underlätta påfyllning.
2. Underätta luftning av loopen.
Och _möjligtvis_ ett tredje syfte:
3. Se fina ut.

Det går att köra helt utan reservoar, men då är det en PITA att lufta skiten.

För att svara på en annan fråga: Jag vågar inte SVÄRA på att du kommer att få samma vätskehöjd i alla tre reservoarer. Du borde få det om de sitter direkt efter varandra och har "bra förbindelse", men det skulle nog kunna bli så att den första av reservoarerna som tar emot återflödet från loopen får högst vattennivå och därefter mindre och mindre. Speciellt om du har högt flöde i loopen.

Hm. Vid närmare eftertanke skulle det kunna vara värt att parallellkoppla just reservoarern av just den anledningen. Du får väl prova och sen avlägga rapport om hur det gick.

Någonting du också kan vilja överväga: Om du har två pumpar så skulle du kunna bygga två separata loopar: en för CPU och en för de tre GPU:erna. Då gäller det dock att placera radiatorerna så att du får mest nytta av dem. Jag skulle säga att en 360 är gott och väl nog för en "vanlig" quad core, men dra till med en 480 om du vill. Du har ju ingen brist på raddar i din loop = bra.

Lycka till med bygget i vilket fall!

Eftersom han i princip måste ha högt flöde så funkar det alldeles utmärkt med parallellkopplad brygga på grafikkorten. Jag kör med det själv, det blir ju trögare att trycka igenom vätskan i en seriekopplad brygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Nu suger ju inte dessa pumpar vatten, de trycker bara vad jag vet i alla fall. Kanske har gått bort mig i tanke gångarna men en res eller vi kan kalla det för ett rör borde ju fungera som en "grövre slang" i systemet och kan inte se varför det inte skulle funka så. Du behöver ju inte använda mellan väggen i botten på res 2 och 3. Res 1 är reservoar 2 och 3 är bara en förlängning av loopen.

Och visst så enkelt som möjligt är alltid bäst. Men det är kul med lite "extra"

Lite vakum (därmed sug) kommer alltid en pump att skapa.

Men att försöka trycka vatten genom en tank och sedan vidare igenom hela systemet är INGEN bra lösning, pumpen kommer få jobba arslet av sig och kommer därmed låtar därefter (livslängden lär bli lidande).

Skrivet av NysoO:

Ot: Hängde inte du på Techsweden förut Tancoll?

Stämmer bra, läser fortfarande på TS

Skrivet av Andiders:

Eftersom chassit är så pass stort vill jag ha tre för utseendets skull. Kanske bantar ner till två beroende på hur trångt de blir. Den enda jag hittar som är större, är en 400mm tub, och den är ful som stryk och opraktisk.
Men även därför jag frågar. Vill inte att reservoarerna blir totalt ojämna och flödet försämras.

Så pumparna ska helst vara efter reservoarerna?

Du bör hitta en annan lösning än 3.

Det som KAN gå är om du hittar Y splitter för 3 utgångar och därmed få en ström av vatten genom alla tankar.
T splitter kan också fungera, men det är mer jobb än det är värt det.

Vill du ha 2 tankar är det lättare att köra 2 olika loopar, mindre jobb.

Jag sitter själv med ett stort chassi i form av LD PC-8V som har plats för 3x480 radiatorer.
Själv kör jag med en 250, hade tänkt att köra med 400 men den är för stor.

Kolla in på http://www.million-dollar-pc.com/ hur dom gör med stora system.
Har nog aldrig sett parallelkopplade tankar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Kör du utlopp och inlopp i botten på dem alla kommer de _Teoretiskt_ att ha samma vattennivå enligt principen om "talande rör". Det enda som kan störa den balansen är motstånd i slangar och om du har stora mängder luft i en av dem eftersom luften kommer få väldigt svårt att smita ur den reservoaren den fastnar i. Det kan bli lite meckigare för dig att avlufta systemet, men det behöver man ju bara göra en gång ^^. Se till att ha grova slangar utan allt för snäva kurvor. Om du ändå satsar så hårt på estetik skulle jag ha använt mig av 90 böjar samt någon form av plexirör eller metallrör för att underlätta flöde. Se till att placera pumparna direkt efter reservoarerna, ha gärna pumparna lite under reservoarerna så du får hjälp av gravitationen för att mata dem. Som någon sa innan, de pumpar vi köper har i princip noll förmåga att suga utan måste få vatten levererat till sig. Alternativt skulle du kunna placera en pump efter reservoarerna och en pump i mitten av loopen, men det är lättare att se till att de får tillräckligt vattenflöde, särskilt vid uppstart, om de sitter direkt efter varandra.

För att nivåutjämningen mellan rören ska fungera måste det väl finnas förbindelse mellan luftfickorna i alla reservoarer också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

För att nivåutjämningen mellan rören ska fungera måste det väl finnas förbindelse mellan luftfickorna i alla reservoarer också...

Det är "nästan" sant ^^ Principen är ju att du kommer ha samma tryck i vätskan på samma nivå i systemet. Men eftersom han skall ha så lite luft i systemet kommer skillnaden vara liten. Poängen var att om han kopplar ihop botten på tankarna finns det ingen risk att vätskan fastnar, något som skulle kunna inträffa om inloppet skulle varit i toppen av tankarna och behövdes sugas igenom tankarna. Däremot kommer tankarna behövas luftas av individuellt för att få bort all luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är "nästan" sant ^^ Principen är ju att du kommer ha samma tryck i vätskan på samma nivå i systemet. Men eftersom han skall ha så lite luft i systemet kommer skillnaden vara liten. Poängen var att om han kopplar ihop botten på tankarna finns det ingen risk att vätskan fastnar, något som skulle kunna inträffa om inloppet skulle varit i toppen av tankarna och behövdes sugas igenom tankarna. Däremot kommer tankarna behövas luftas av individuellt för att få bort all luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant, men med sammankopplade överdelar (alltså överdel till överdel) så behöver man inte lufta dem separat och om det efter ett litet tag kommer ut lite luft ur systemet så kommer den troligtvis ansamlas i första reservoaren i flödesriktningen och det kommer då bli en obalanserad vätskenivå om de då inte har kopplats samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jo det är sant, men med sammankopplade överdelar (alltså överdel till överdel) så behöver man inte lufta dem separat och om det efter ett litet tag kommer ut lite luft ur systemet så kommer den troligtvis ansamlas i första reservoaren i flödesriktningen och det kommer då bli en obalanserad vätskenivå om de då inte har kopplats samman.

Jupp exakt. Jag rekommenderar TS att tänka över att koppla samman topparna på reservoarerna, borde gå att göra snyggt på något sätt tycker jag, och sen sätta en (eller två för symmetri) t-kopplingar att lufta genom för att göra luftningen mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jupp exakt. Jag rekommenderar TS att tänka över att koppla samman topparna på reservoarerna, borde gå att göra snyggt på något sätt tycker jag, och sen sätta en (eller två för symmetri) t-kopplingar att lufta genom för att göra luftningen mycket enklare.

Luftningen borde ju dock gå att göra i en av reservatorerna som vanligt när de väl är sammankopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Först vill jag be Ts om ursäkt för att jag smutsar ner tråden. Citerar dig cheben för att jag vill att du ska kolla min teori

Har fan gått och funderat hela dagen på varför det inte skulle funka så som jag försökte förklara mig igår. Har ritat lite i paint och försökt på nytt visa vad jag menar med loopen.

För att inte blanda ihop funktioner så har jag ritat en av tuberna som en låda. (Den jag vill använda som reservoar)
Anledningen att jag inte satte pumparna efter "tuberna" var att på ett smidigt sätt slippa luft i dessa. Eftersom de fylls från botten till topp och topp till botten.
Den luft som transporteras genom loopen kommer att hamna i reservoaren. När luften är helt ur systemet, topp fyller man reservoaren och har alla tre i samma nivå var min tanke. Med pumparna efter tuberna får man ju lufta alla tre.

Är inte ute efter att återta någon förlorad heder eller liknande. Men blev uppriktigt förvånad över att två stycken tuber inte skulle funka att trycka genom som jag föreslagit tidigare. Jag menar, det är ju förfan bara två raka tuber med hål rakt igenom.
Om vi tar bort tuberna och ersätter dessa med ytterligare 2x360 raddar som jag ritat nedan, så skulle de flesta inte tycka att det var något konstigt att gå till dessa från pumpar innan gpuerna.

Som någon sa att pumpen skulle få slita onödigt hårt på grund av att jag går genom två tuber innan blocken fattar jag inte. Kan två tomma rör med öppning i botten och toppen bromsa mer än 2x360 radiatorer ?
Förklara för en snart 39 årig förvirrad gubbjävel hur detta är möjligt ?

Det är klart att är man ute efter ett tyst system med bra flöde är man fel ute. Då räcker det att köra 1x480 med Scythe Gentle Typhoon och ett dubbel gpu kort med ett block på. Men så var det ju inte i detta fallet.

Nu har jag bara byggt 5-6st olika vatten system och lär mig fortfarande så jag lyssnar gärna på hur det förhåller sig.
Tanken att använda tre tuber har jag haft skälv till nästa bygge som jag skissar lite lätt på. Kommer att bli en golvstående pjäs på runt
130x60x40cm (HxBxD) Var senast inne på att bara använda en tub, men efter denna tråden kan det nog bli tre bara för att se varför det inte skulle fungera...

Sorry igen Ts för kapande av tråden, men det hänger ju ihop med dina funderingar också. Ge mig en förklaring till detta så slipper jag fundera mer över detta.

Med vänlig hälsning
s029dg

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Skall försöka svara så bra jag kan Det jag var orolig för var att om du skulle ha reservoarerna på exakt samma nivå och leda vattnet IN genom topparna på dem med pumparna efter tankarna skulle du kunna få problem eftersom vattnet skulle komma in i första tanken. Inga problem so far, men när vattnet skall ta sig från tank 1 till 2 och framför allt från 2 till 3 skulle det kunna bli problem. Detta eftersom vattnet har "runnit" ned i första reservoaren och därmed tappat allt tryck/hastighet. Det finns då ingenting som gör att vattnet tvingas upp ovanför vattenytan i tanken innan den fyllts så pass mycket att övertrycket i tanken räcker för att tvinga vattnet vidare. Är luftvolymen för stor så finns det risk att detta inte inträffar i de sista tankarna. Istället kommer pumpen behöva suga vatten genom tankarna, något vanliga vattenpumpar generellt är riktigt värdelösa på. Du behöver designa dem annorlunda för att de skall suga på något vettigt sätt. Det är dock troligt att ett välfyllt (alltså, endast någon enstaka cm^3 luft max) kommer att klara det här ändå, men luften kommer troligtvis antingen fastna någon annanstans i systemet där den kan göra skada eller dras i i pumpen, slås sönder och skapa oljud, slitage och sämre kylförmåga när den far runt som små bubblor i systemet. Problemet skulle vara särskillt stort vid uppstart innan allt vatten fått hastighet och slita kraftigt på pumpen. Mitt råd var grundat på att minska risken får sådant här extrameck helt enkelt

Poängen är dock att har du ett RIKIGT välfyllt system så spelar allt detta troligtvis mindre roll då tryck garanteras bibehålls i vätskan i alla punkter. Det skall nämnas att jag inte är en vattenkylningsexpert (endast 2st egentillverkade system) utan jag baserar det mesta på min kunskap i fysik och strömmningslära

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Skall försöka svara så bra jag kan Det jag var orolig för var att om du skulle ha reservoarerna på exakt samma nivå och leda vattnet IN genom topparna på dem med pumparna efter tankarna skulle du kunna få problem eftersom vattnet skulle komma in i första tanken. Inga problem so far, men när vattnet skall ta sig från tank 1 till 2 och framför allt från 2 till 3 skulle det kunna bli problem. Detta eftersom vattnet har "runnit" ned i första reservoaren och därmed tappat allt tryck/hastighet. Det finns då ingenting som gör att vattnet tvingas upp ovanför vattenytan i tanken innan den fyllts så pass mycket att övertrycket i tanken räcker för att tvinga vattnet vidare. Är luftvolymen för stor så finns det risk att detta inte inträffar i de sista tankarna. Istället kommer pumpen behöva suga vatten genom tankarna, något vanliga vattenpumpar generellt är riktigt värdelösa på. Du behöver designa dem annorlunda för att de skall suga på något vettigt sätt. Det är dock troligt att ett välfyllt (alltså, endast någon enstaka cm^3 luft max) kommer att klara det här ändå, men luften kommer troligtvis antingen fastna någon annanstans i systemet där den kan göra skada eller dras i i pumpen, slås sönder och skapa oljud, slitage och sämre kylförmåga när den far runt som små bubblor i systemet. Problemet skulle vara särskillt stort vid uppstart innan allt vatten fått hastighet och slita kraftigt på pumpen. Mitt råd var grundat på att minska risken får sådant här extrameck helt enkelt

Poängen är dock att har du ett RIKIGT välfyllt system så spelar allt detta troligtvis mindre roll då tryck garanteras bibehålls i vätskan i alla punkter. Det skall nämnas att jag inte är en vattenkylningsexpert (endast 2st egentillverkade system) utan jag baserar det mesta på min kunskap i fysik och strömmningslära

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för det svaret, och det låter troligt som du säger om man inte har hela systemet fullt. Jag tror att om man däremot har kört runt hela systemet så att pumparna matar på och att den största delen av luften i radiatorer och block nått fram till reservoaren så att systemet är "mättat" kommer det inte att kunna rinna ifrån och tömma reservoaren som matar pumparna.

Det fyller ju på lika snabbt i andra änden från 480 radiatorerna till reservoaren. Har haft ett system som var ett helvete att fylla tack vare att mina pumpar satt så illa till att jag var tvungen att leda ned vattnet under och upp till pumparna. Men när vattnet väl tog sig runt hade jag inga problem med detta...

För egen del angående slitage på pumpar så kommer mina nya ej beställda pumpar ändå att ligga i bra att ha lådan till förmån för något nytt innan det skulle hända något med dem. Risken att två stycken går sönder samtidigt är så liten att jag kan ta den risken

Skulle olyckan vara framme så kör jag med Coretemp overheat protection och stänger ned systemet på 5 sekunder om tempen på CPU går upp till 75 grader.

Uppskattar ditt svar och en bra teori, återkommer i ämnet om jag testar att köra med tre tuber som jag varit inne på. Men har en sambo som inte tycker att det är lika roligt med vatten kylning som jag :D, så kommer förmodligen att ligga lågt till framåt sommaren nu...

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se hur det går, gillar starkt iden ur estetisk synpunkt! Bilder efterfrågas! Haha, ja det är inte lätt inte, vatten är ju ändå mer en sommargrej

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag ser fram emot att se hur det går, gillar starkt iden ur estetisk synpunkt! Bilder efterfrågas! Haha, ja det är inte lätt inte, vatten är ju ändå mer en sommargrej

Bilder kommer. Inväntar enbart vattenblock till GPU och till RAM-minnena (ej säker på om den kommer användas)
Kommer bli galleri.

För övrigt får ni alla gärna fortsätta diskussionen då jag själv finner den intressant.

Har beställt Q-koppling och 90 graders så jag kan koppla alla tre reservoarer i toppen och jämna ut luften, plus lufta alla tre samtidigt. Har hela tre liter kylvätska att använda mig av så jag kan korrigera vattenhöjd i reservoarerna. Även lite andra estetiska idéer som dock ej innefattar vattenkylningen.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Har hela tre liter kylvätska

Jag har 2,7 liter mitt system (3x480+1x120 och en 250mm reservoar) brukar mäta när jag fyller eftersom jag gått över till destillerat vatten och 5% glykol.
Känns som det kan bli lite snålt med 3 liter om du ska köra 2x480 + 2x360 och 3st 250mm reservoarer.

Jag har visserligen en ganska lång slang i mitt system som binder ihop topp och botten raddar och där finns det säkert några deciliter att spara. Men hur som helst blir det inte mycket kvar till groggen med 3 liter. Inte så kul att behöva beställa en extra liter när man ska fylla upp och starta (har testat detta själv)

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

ja vet inte men att seriekoppla tankar känns i mina ögon som en konstig idé då 2 v tankarna kommer bli tvärfulla medans den tredje som pumpen suger ur kommer få lite luft i sig tills suget från tanken blir så pass stort att det får tillräckligt undertryck för att orka suga över vatten från tanken innan

tycker att paralellkoppla dem borde vara en bättre lösning imo då kommer den inte behöva suga mellan tankarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja vet inte men att seriekoppla tankar känns i mina ögon som en konstig idé då 2 v tankarna kommer bli tvärfulla medans den tredje som pumpen suger ur kommer få lite luft i sig tills suget från tanken blir så pass stort att det får tillräckligt undertryck för att orka suga över vatten från tanken innan

http://img4.imageshack.us/img4/235/rhvo.png

tycker att paralellkoppla dem borde vara en bättre lösning imo då kommer den inte behöva suga mellan tankarna.

Ännu en till teori. Finns nu många olika förslag på hur tankarna kommer bete sig och vad som är den bästa lösningen. Ska bli sjukt intressant att se hur det beter sig i slutändan så OP du får verkligen inte glömma att uppdatera oss kring detta

Till din teori Rouge: Du säger att de två första tankarna blir proppfulla, vilket i så fall skulle betyda att returvattnet pressar vidare vattnet genom tank 1 och tank 2 och in i tank 3, när ska det hinna uppstå en undertryck i tank 3? Tänk på att du har en sammankopplad loop där allt vatten går runt och runt. Det är ju inte så att tank 1 och 2 först fylls upp, sedan väntar på att det ska bli undertryck i tank 3, för att sedan skicka vidare vatten i tank 3 när det "känns lämpligt", eller vad tror du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja vet inte men att seriekoppla tankar känns i mina ögon som en konstig idé då 2 v tankarna kommer bli tvärfulla medans den tredje som pumpen suger ur kommer få lite luft i sig tills suget från tanken blir så pass stort att det får tillräckligt undertryck för att orka suga över vatten från tanken innan

tycker att paralellkoppla dem borde vara en bättre lösning imo då kommer den inte behöva suga mellan tankarna.

Du har rätt, men det "suget" som kommer krävas är nära 0 OM tankarna kopplas genom botten. När det sugs vatten ur tank 3 så sjunker ytan i tanken och även trycket i tanken. Eftersom de sitter ihop i botten kommer både gravitationen och suget förflytta vätska mellan tankarna. Gravitationen är i det här fallet din vän, inte din fiende. Sen är det som NysoO säger, eftersom vattnet går runt i en loop så kommer det alltid få hjälp runt pga in hastighet. Det är en ganska stor skillnad på ett "öppet" system (den sortens system vi bekantar oss med i vårt vardagsliv) och ett slutet.

Permalänk
Skrivet av NysoO:

Ännu en till teori. Finns nu många olika förslag på hur tankarna kommer bete sig och vad som är den bästa lösningen. Ska bli sjukt intressant att se hur det beter sig i slutändan så OP du får verkligen inte glömma att uppdatera oss kring detta

Till din teori Rouge: Du säger att de två första tankarna blir proppfulla, vilket i så fall skulle betyda att returvattnet pressar vidare vattnet genom tank 1 och tank 2 och in i tank 3, när ska det hinna uppstå en undertryck i tank 3? Tänk på att du har en sammankopplad loop där allt vatten går runt och runt. Det är ju inte så att tank 1 och 2 först fylls upp, sedan väntar på att det ska bli undertryck i tank 3, för att sedan skicka vidare vatten i tank 3 när det "känns lämpligt", eller vad tror du?

när han startar första gången så kommer den ju börja suga ur tank 3 för att fylla slingan till tillräckligt undertryck byggts upp i denna för att vattnet ska börja sugas över från tank 2 ner i tank 1 och samma mellan tank 2 och 3 så kommer nog bli lite olika nivåer i tankarna dock lägs i den tank som sitter direkt mot pumpen. detta om in till tank ska vara i toppen.

men som sagt han får la prova vad som blir bäst jag personligen i hans läge skulle nog antingen satsa på en jättestor tank a typ 2-2.5l eller nått eller 3 mindre parallellt.

EDIT:

Skrivet av cheben:

Du har rätt, men det "suget" som kommer krävas är nära 0 OM tankarna kopplas genom botten. När det sugs vatten ur tank 3 så sjunker ytan i tanken och även trycket i tanken. Eftersom de sitter ihop i botten kommer både gravitationen och suget förflytta vätska mellan tankarna. Gravitationen är i det här fallet din vän, inte din fiende. Sen är det som NysoO säger, eftersom vattnet går runt i en loop så kommer det alltid få hjälp runt pga in hastighet. Det är en ganska stor skillnad på ett "öppet" system (den sortens system vi bekantar oss med i vårt vardagsliv) och ett slutet.

resonerade efter deras idé att ha inlopet i toppen på tanken som han rekomenderades lite längre upp

om både inlopp och utlopp är i botten så kommer givetvis nivåerna i tanken hålla sig på ungefär samma nivå i alla tankarna pga att vattnet inte kommer behöva sugas upp över tanken mellan dem.

och att tanken ska innehålla så pass mycket vatten så han inte ska behöva fylla på vatten efter att slingan är helt fylld om tankarna var helt fulla innan han startar pumpen första gången

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Koppla så det blir snyggt. Har du inte en värdelös pump kommer vattentemperaturen att vara i princip konstant i hela loopen då det är mycket svårt att öka temperaturen på vatten. Det spelar ingen roll hur du kopplar om man inte drar löjliga exempel med hundratals grafikkort eller dylikt.

Men för den teoretiskt bästa prestandan skall du ju ha en radiator efter varje grafikkort för att få ett så tyst system som möjligt :). Det har däremot inget att göra med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

resonerade efter deras idé att ha inlopet i toppen på tanken som han rekomenderades lite längre upp
http://i.imgur.com/QkNdM1b.png

Skrivet av Killbom:

Koppla så det blir snyggt. Har du inte en värdelös pump kommer vattentemperaturen att vara i princip konstant i hela loopen då det är mycket svårt att öka temperaturen på vatten. Det spelar ingen roll hur du kopplar om man inte drar löjliga exempel med hundratals grafikkort eller dylikt.

Men för den teoretiskt bästa prestandan skall du ju ha en radiator efter varje grafikkort för att få ett så tyst system som möjligt :). Det har däremot inget att göra med verkligheten.

Japp, den kopplingen är lite att be om problem, borde fungera ändå med välfyllt system, men jag skulle inte gjort så ^^

Det finns möjlighet att det skulle bli sämre på grund av sämre flöde, slangar ger faktiskt ganska märkbart motstånd och skall hållas så korta som möjligt, de pumpar vi använder i vattenkylning har ganska dålig tryckhöjd. Svårt att avgöra hur det FAKTISKT blir, men mycket möjligt att resultatet inte blir vad man väntat sig.