Corsair AX 860W kompatibel med SLI?

Permalänk

Corsair AX 860W kompatibel med SLI?

Hej, jag undrar om Corsair AX 860W skulle klara av att köra två stycken 780 Ti Windforce?

Nätedel
Windforce

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Hej, jag undrar om Corsair AX 860W skulle klara av att köra två stycken 780 Ti Windforce?

Nätedel
Windforce

Jadå, det ska inte vara några problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jadå, det ska inte vara några problem.

Okej, tack så mycket, jo jag kan ju passa på att fråga det här också om du orkar och kan, eller för att säkra mig att inget är fel.

Jag tänkte köpa en present till mig själv nu när jag fyller år om cirka 3 veckor. Ja det blir en hel del pengar, men allting ska funka som prima va? Har googlat ett bra tag för att kolla om allt ska prestera till max.

Setup

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Okej, tack så mycket, jo jag kan ju passa på att fråga det här också om du orkar och kan, eller för att säkra mig att inget är fel.

Jag tänkte köpa en present till mig själv nu när jag fyller år om cirka 3 veckor. Ja det blir en hel del pengar, men allting ska funka som prima va? Har googlat ett bra tag för att kolla om allt ska prestera till max.

Setup

Det ser bra ut, bara några saker:
- Väldigt dyra minnen. Efter 1600MHz är det inte värt med snabbare minnen längre. Byt till dessa. http://www.inet.se/produkt/5308855/kingston-16gb-2x8gb-cl10-1...
- Du har två hårddiskar i vagnen, vet inte om det är meningen.
- SSDn använder SandForce-kontroller. Även om SandForce inte har samma problem som innan får du inte maximal prestanda om datan inte kan komprimeras av kontrollern. Samsung kommer leverera mera. http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-...
- Detta är inget som är dåligt, men jag föredrar luftkylning, exempelvis Noctuas NH-U14S som imponerade i testlabbet. Sluten vattenkylning kyler bättre, men låter och kostar oftast något mer.

EDIT: Kom just på att ett stort kyltorn troligtvis skulle blockera den översta PCIe x1 där du nog vill ha ljudkortet, så sluten vattenkylning är ett säkrare kort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det ser bra ut, bara några saker:
- Väldigt dyra minnen. Efter 1600MHz är det inte värt med snabbare minnen längre. Byt till dessa. http://www.inet.se/produkt/5308855/kingston-16gb-2x8gb-cl10-1...
- Du har två hårddiskar i vagnen, vet inte om det är meningen.
- SSDn använder SandForce-kontroller. Även om SandForce inte har samma problem som innan får du inte maximal prestanda om datan inte kan komprimeras av kontrollern. Samsung kommer leverera mera. http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-...
- Detta är inget som är dåligt, men jag föredrar luftkylning, exempelvis Noctuas NH-U14S som imponerade i testlabbet. Sluten vattenkylning kyler bättre, men låter och kostar oftast något mer.

EDIT: Kom just på att ett stort kyltorn troligtvis skulle blockera den översta PCIe x1 där du nog vill ha ljudkortet, så sluten vattenkylning är ett säkrare kort.

Shit! Tack så mycket! Men det med ram minnena, mja. Jag behöver inte mer än 8GB faktiskt, jag kör 16GB nu och tyckte det var riktigt onödigt köp, så jag tror nog faktiskt att jag håller mig till dessa dominator minnena.
Jo angående hårddiskarna, yes det ska vara en SSD för windows, en 2TB for t.ex. bilder, spel, musik, videos osv, den andra 4TB är för utorrent, för jag är riktigt trött på vissa saker ^^ Så det ska bli min lagrings disk.

Luftkylning säger du?
Jo, det är som du säger, men jag föredrar vattenkylning då det jag har nu redan presterar snuskigt bra, och jo det med ljudkortet skulle krångla ganska mycket om det kommer in en stor luftkylning och är i vägen, lite därför jag också valde vatten.

Men hur stor skillnad är det mellan en noctua den som du pratade om och t.ex H110?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Shit! Tack så mycket! Men det med ram minnena, mja. Jag behöver inte mer än 8GB faktiskt, jag kör 16GB nu och tyckte det var riktigt onödigt köp, så jag tror nog faktiskt att jag håller mig till dessa dominator minnena.
Jo angående hårddiskarna, yes det ska vara en SSD för windows, en 2TB for t.ex. bilder, spel, musik, videos osv, den andra 4TB är för utorrent, för jag är riktigt trött på vissa saker ^^ Så det ska bli min lagrings disk.

Luftkylning säger du?
Jo, det är som du säger, men jag föredrar vattenkylning då det jag har nu redan presterar snuskigt bra, och jo det med ljudkortet skulle krångla ganska mycket om det kommer in en stor luftkylning och är i vägen, lite därför jag också valde vatten.

Men hur stor skillnad är det mellan en noctua den som du pratade om och t.ex H110?

Det är ändå onödigt att betala 500kr för snabbare RAM när du inte kommer märka det. Köp dessa istället (eller svarta).

Ingen av kylarna skulle begränsa dig i överklockning innan processorn börjar säga ifrån. H100 skulle ge dig lite lägre temperaturer och Noctuan skulle ge dig lägre ljudnivå (något som du knappast skulle märka med SLI av det snabbaste grafikkortet på marknaden ).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

- Väldigt dyra minnen. Efter 1600MHz är det inte värt med snabbare minnen längre. Byt till dessa. http://www.inet.se/produkt/5308855/kingston-16gb-2x8gb-cl10-1...

Dom finns inte i lager.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ändå onödigt att betala 500kr för snabbare RAM när du inte kommer märka det. Köp dessa istället (eller svarta).

Ingen av kylarna skulle begränsa dig i överklockning innan processorn börjar säga ifrån. H100 skulle ge dig lite lägre temperaturer och Noctuan skulle ge dig lägre ljudnivå (något som du knappast skulle märka med SLI av det snabbaste grafikkortet på marknaden ).

han kan ju dock få 2400mhz isåfall för minder än 200 kr mer, värt det imo. Faktiskt så tycker jag att det är helt jäkla idiotiskt att inte köpa det för en så liten skillnad om man har en dator med 2 st 780 ti. Så fetare övriga komponenter man har desto större risk att något sånt här som normalt inte ger någon skillnad faktiskt kan påverka i spel och eventuella framtida spel. Sen så är det ju inte fel med garanterat performance boost i program där man vet att man tjänar på snabbare ram.

Lägger man så mycket pengar på datorn så är 190 spänn extra eller va det kostade i princip ingenting, och absolut värt det för att eventuellt kunna få en sån här skillnad: http://www.sweclockers.com/image/diagram/4969?k=da1f87dd86bb8...

hajja sitta med 2 st 780 ti's, en 4770k eller en 4930k och ha hela 10 fps sämre än någon annan som la nån hundralapp mer på ram-minnen. Kör man på en skärm med hög hz så är varje fps superviktig och ofta när man kör flera kraftiga kort så bottleneckas man av cpu, ram osv och märker mer av såna här konstiga bottlenecks än vad single-gpu folk gör som i princip alltid blir bottleneckade av sin gpu.

http://www.inet.se/produkt/5308849/kingston-8gb-2x4gb-cl11-24...

EDIT: ett till spel som visar stora skillnader med snabbare ram, min poäng är att det finns ett mörkertal här, naturligtvis är det inte värt för någon som köper en dator för 7-8k att lägga massa pengar på snabbt ram, men med en fetare rigg så är det lika bra att safe'a.:

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kewrabbish:

Hej, jag undrar om Corsair AX 860W skulle klara av att köra två stycken 780 Ti Windforce?

Ja, utan problem.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ändå onödigt att betala 500kr för snabbare RAM när du inte kommer märka det. Köp dessa istället (eller svarta).

Ingen av kylarna skulle begränsa dig i överklockning innan processorn börjar säga ifrån. H100 skulle ge dig lite lägre temperaturer och Noctuan skulle ge dig lägre ljudnivå (något som du knappast skulle märka med SLI av det snabbaste grafikkortet på marknaden ).

Men jag köper ju extra fläktar för att byta dom med Corsairs medföljande fläktar till vattenkylaren, så den blir tyst och fortfarande presterar bra, jag vet att corsairs vattenkylare låter som dasen, har en H100 sjlälv, men den är lite trasig och håller på att ge sig. Därför köper jag till 4 stycken extra fläktar på ungefär 19 db (Istället för 36-37)

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Men modekortet stöder ju bara upp till 1866, eller har jag fel då det kan klara av mer än vad det stöder?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk

Om du endå ska lägga nästan 30k på en ny dator så skulle jag köpa en bättre processor, jag satt på en 3770k klockad till 4,6ghz och det flaskade mina 2 780ti. Bara en tanke Jag bytte till sockel 2011 4930k och nu kan jag få ut maximalt ur mina kort

Visa signatur

* 🖥️ i9 13900KF | Z790 | 32GB G.SKILL | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* ⌨️ Xtrfy K2 RGB | 🖱️ Logitech Pro | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av Tappermunk:

Om du endå ska lägga nästan 30k på en ny dator så skulle jag köpa en bättre processor, jag satt på en 3770k klockad till 4,6ghz och det flaskade mina 2 780ti. Bara en tanke Jag bytte till sockel 2011 4930k och nu kan jag få ut maximalt ur mina kort

Okej, hmm låter konstigt, jag googlade lite och fick fram det här

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

Okej, hmm låter konstigt, jag googlade lite och fick fram det här
http://i40.tinypic.com/2lnfo1w.png

Mjae, i vissa spel ja. Men du kan oavsett klocka en 4930k högre än en 4770k så det argumentet fallerar ju totalt redan där.

köper du 2 st 780 ti så köp en 4930k också. Jag har bara 2 st 680's och jag ångrar att jag inte köpte en 2011-cpu.

Skrivet av kewrabbish:

Men modekortet stöder ju bara upp till 1866, eller har jag fel då det kan klara av mer än vad det stöder?

99,9% säker på att du kan ha högr men då räknas dom som "överklockade". Det är så på alla moderkort. Antagligenm stödjer det upp till 3000mhz eller något.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

köper du 2 st 780 ti så köp en 4930k också. Jag har bara 2 st 680's och jag ångrar att jag inte köpte en 2011-cpu.

99,9% säker på att du kan ha högr men då räknas dom som "överklockade". Det är så på alla moderkort. Antagligenm stödjer det upp till 3000mhz eller något.

Jasså, så det kan vara såhär, i så fall ändrar jag gärna upp till 2400mhz, eller 3000, så köper jag ifrån en annan marknad som säljer ännu högre än inet., riktigt coolt det här, man lär ju sig haha!
Mjo, det blir ju rätt mycket pengar på spel, så jag tror nog faktiskt att jag till att börja med börjar med ett GTX 780 Ti Windforce, sen får den andra komma i efterhand.

Kan du tipsa mig ett riktigt fett modekort med 2011 sockeln i så fall? Jag försöker också gå lite på utseendet, du ser själv kanske hur jag vill det ska se ut om du kollar på min korg på inet.
Tack i förhand!

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

Kan du tipsa mig ett riktigt fett modekort med 2011 sockeln i så fall?
Tack i förhand!

Jag tyckte ju MSI Big Bang-XPower II såg rätt fräckt ut, skulle passa ganska bra tror jag, men sen har jag hört att MSI inte alls gör bra moderkort.
Dock var den en gnutta dyr.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.