Samsung kan lansera Galaxy F med metallskal jämsides Galaxy S5

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det handlar inte bara om att se pixlar, färger tex blir mer naturliga med högre upplösning och finstilt text blir tydligare att läsa även om den är typ synlig med en lägre upplösning. 560ppi som det ryktas om att Samsung kommer att använda nu är fortfarande långt från vad det mänskliga ögat klarar som är en bra bit över 1000ppi.

edit. och man sänker inte batteritiden eftersom man hela tiden utvecklar nya skärmtyper som både drar mindre ström och har högre upplösning, tekniken går framåt helt enkelt, fast bakåtsträvare finns det gott om tex på ett teknikforum som detta(åh, det var bättre förr knarr knarr host)

PPI ja, men det beror ju så klart på avståndet till det man tittar på.

Kollar du på en mobilskärmskärm som har 250PPI eller 500PPI på tillräckligt långt avstånd så kommer du inte märka någon skillnad. Troligen får man trycka upp mobilen i ansiktet om man ska märka någon större skillnad.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det handlar inte bara om att se pixlar, färger tex blir mer naturliga med högre upplösning och finstilt text blir tydligare att läsa även om den är typ synlig med en lägre upplösning. 560ppi som det ryktas om att Samsung kommer att använda nu är fortfarande långt från vad det mänskliga ögat klarar som är en bra bit över 1000ppi.

edit. och man sänker inte batteritiden eftersom man hela tiden utvecklar nya skärmtyper som både drar mindre ström och har högre upplösning, tekniken går framåt helt enkelt, fast bakåtsträvare finns det gott om tex på ett teknikforum som detta(åh, det var bättre förr knarr knarr host)

Tack, det förklarar ju en del! Det övre stycket alltså. Det undre tar jag som ett direkt personangrepp!
Får väl hoppas att Doro eller liknande plockar upp pucken och levererar nåt till oss oss gamla gubbar med rinnande ögon som gillar bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Om man tänker på de telefonerna får man ju komma tillbaka till nutid. Det är fyra och fem år sedan de släpptes. Men aja. Han får väl leva i stenåldern när inte ens samsung hade en fungerande telefon!

Ingen i tråden som hört talas om iPhone 5C verkar det som...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det handlar inte bara om att se pixlar, färger tex blir mer naturliga med högre upplösning och finstilt text blir tydligare att läsa även om den är typ synlig med en lägre upplösning. 560ppi som det ryktas om att Samsung kommer att använda nu är fortfarande långt från vad det mänskliga ögat klarar som är en bra bit över 1000ppi.

edit. och man sänker inte batteritiden eftersom man hela tiden utvecklar nya skärmtyper som både drar mindre ström och har högre upplösning, tekniken går framåt helt enkelt, fast bakåtsträvare finns det gott om tex på ett teknikforum som detta(åh, det var bättre förr knarr knarr host)

Skulle påstå att det är ett argument som inte betyder någonting (aldrig ens hört det argumentet, inget skärmexperter som DisplayMate tagit upp så vitt jag vet). Finns så många andra faktorer som spelar betydligt större roll än upplösningen vad gäller färgåtergivning, så som panel-typ och kalibrering.

Att påstå att vi som anser detta vara onödigt skulle vara bakåtsträvare är löjligt. Rätt säker på att vi alla vill ha bättre smartphones men för mig handlar det om att lägga resurserna på rätt ställe och högre upplösning ger för mig ingenting längre. Det får mer konsekvenser än att det drar mer batteri än samma paneltyp fast med färre pixlar skulle göra, det kräver också mer av GPUn som i sin tur också drar mer batteri.

Om det är något många skulle vilja förbättrades på dagens smartphones är det ju just batteritiden. Vi har redan passerat gränsen vad som är nödvändigt hög upplösning för mig och många andra. Nu handlar det mer om att tillverkarna vill kunna att kunna flasha med höga siffror i sin spec (som med MPixel-racet eller antal kärnor i SoC).

Permalänk
Medlem

Samsung kommer hålla sin egen Unpacked Event för dessa telefoner.
Så glöm MWC och CES.

Permalänk
Medlem

Ge mig en s5 mini active... Men smartare upplägg, 4.6" och 720p med lika stort batteri som s5 och liknande hårdvara

Permalänk
Avstängd

Visst känslan känns premium, men samtidigt så skyddar plast bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Om du inte förstår varför det skulle behövas högre prestanda i en handhållen enhet kan du gå tillbaka till 1950-talet då det bara skulle behövas 3 datorer i världen, utan att passera gå.

En dildo är också en handhållen enhet så det där drog bara allt man håller i handen över samma kant, du kan ju försöka förklara varför det är ett "måste", låter mer som om du är en av de som bara går igång på höga siffror oavsett de gör nytta eller inte

Skrivet av mfm:

Ingen i tråden som hört talas om iPhone 5C verkar det som...

Det gör inget eftersom tillverkningen av den lades ner för 1 månad sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Visst känslan känns premium, men samtidigt så skyddar plast bättre.

Håller med. Plast har den fördelen att tappar man telefonen i golvet så antingen klarar sig skalet eller så spricker det. Om det spricker så köper man ett nytt för 39kr+ och sätter fast. Tappar man en telefon i metall i golvet så har man tur händer inget, men har man otur så bucklar sig metallen och du måste (om du har en iphone) lämna in den på verkstad med kostnader som frakt, arbete och material som blir skyhöga.

Fördelen är ju dock att det är snygg och känns kvalitet med metall.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skulle påstå att det är ett argument som inte betyder någonting (aldrig ens hört det argumentet, inget skärmexperter som DisplayMate tagit upp så vitt jag vet). Finns så många andra faktorer som spelar betydligt större roll än upplösningen vad gäller färgåtergivning, så som panel-typ och kalibrering.

Att påstå att vi som anser detta vara onödigt skulle vara bakåtsträvare är löjligt. Rätt säker på att vi alla vill ha bättre smartphones men för mig handlar det om att lägga resurserna på rätt ställe och högre upplösning ger för mig ingenting längre. Det får mer konsekvenser än att det drar mer batteri än samma paneltyp fast med färre pixlar skulle göra, det kräver också mer av GPUn som i sin tur också drar mer batteri.

Om det är något många skulle vilja förbättrades på dagens smartphones är det ju just batteritiden. Vi har redan passerat gränsen vad som är nödvändigt hög upplösning för mig och många andra. Nu handlar det mer om att tillverkarna vill kunna att kunna flasha med höga siffror i sin spec (som med MPixel-racet eller antal kärnor i SoC).

Jag är ingen expert på området heller. Men skillnaden jag kan tänka mig i har med antalet färger att göra med framförallt. Låt säga att en pixel enbart kan visa 10 färger om man nu delar denna pixel i två delar kan man nog få den att visa ännu fler färger genom att blanda dessa. Precis på samma sätt som att blanda ihop olika färger i en målarhink.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Amoled är ju den skönaste tekniken tycker jag. Kollar du inte på science fiction heller för att det är onaturligt? Jag skiter väl i om färgerna inte är 100% korrekta, för jag jobbar inte med grafik där det är superviktigt. Däremot tycker jag skärmarna är otroligt mycket skönare att titta på än andra skärmtyper och ser riktigt bra ut. Skulle gärna ha en amoledskärm till datorn också och kanske på TVn.

Varför är AMOLED den skönaste tekniken?
Vad exakt är bra med AMOLED?
Färgerna är ju hemska!

Parallellen mellan dåliga onaturliga färger och science fiction är ju jättedålig.
Jag gillar science fiction och fantasy, men inte dåliga färger är eller kass teknik.

AMOLED är förskräckligt dåligt. Iaf vad beträffar färgerna.

Jag jobbar inte heller med grafik och hade inte heller brytt mig om inte den levde upp till 100% av färgrymden, om den inte hade wide-gamut, om den inte hade 450 PPI, om den inte hade 1-2 ms responstid, om den inte hade perfekt svärta. Men färgerna är horribla, bilden ser verkligen ful och förvrängd ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför är AMOLED den skönaste tekniken?
Vad exakt är bra med AMOLED?
Färgerna är ju hemska!

Parallellen mellan dåliga onaturliga färger och science fiction är ju jättedålig.
Jag gillar science fiction och fantasy, men inte dåliga färger är eller kass teknik.

AMOLED är förskräckligt dåligt. Iaf vad beträffar färgerna.

Jag jobbar inte heller med grafik och hade inte heller brytt mig om inte den levde upp till 100% av färgrymden, om den inte hade wide-gamut, om den inte hade 450 PPI, om den inte hade 1-2 ms responstid, om den inte hade perfekt svärta. Men färgerna är horribla, bilden ser verkligen ful och förvrängd ut.

högupplöst amoled tycker jag ger en superskarp, extra tydlig och levande bild. Färgerna sprakar och ser underbara ut. Sitter jag och jämför med sambons Sony mobil som har högupplöst TFT-display så ser den trist och tråkig ut, ungefär som ett gammalt foto som börjat tappa färg eller en gammal film med bleka färger.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Varför är AMOLED den skönaste tekniken?
Vad exakt är bra med AMOLED?
Färgerna är ju hemska!

Parallellen mellan dåliga onaturliga färger och science fiction är ju jättedålig.
Jag gillar science fiction och fantasy, men inte dåliga färger är eller kass teknik.

AMOLED är förskräckligt dåligt. Iaf vad beträffar färgerna.

Jag jobbar inte heller med grafik och hade inte heller brytt mig om inte den levde upp till 100% av färgrymden, om den inte hade wide-gamut, om den inte hade 450 PPI, om den inte hade 1-2 ms responstid, om den inte hade perfekt svärta. Men färgerna är horribla, bilden ser verkligen ful och förvrängd ut.

Amodled har fördelar och nackdelar men färgproblemen är oftast en fråga om justering. Alla Galaxy S telefoner har ju haft ganska överdrivna färgar utom S4:an där det går att välja hur man vill ha det. Faktiskt är movie mode extremt nära 6500K så att påstå att färgarna är hemska är nog att ta i..... Tyvärr har många tillverkare med (S)Amoled vald att pusha fram dom extrema färgar som ett plus och folk går på det. Samma sak med tv, den som har häftigast färg i butiken får oftast följa med hem.

Skrivet av Sabelskiöld:

E
Så Samsungs skärmar är inte tillräckligt blå tycker du, så att man är tvungen att ha ett blått glas också? Så blå som deras AMOLED skärmar är kan man ju tro att de redan har det

Safirglas är ju färglöst

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

har själv samsung men tycker båda apple/iphone är värdelösa mobiler..

De kostar för mycket eller så har de kvalitetsbrister och går sönder för lätt, alltså vem fan vill ha en mobiljävel som går sönder om man tappar den i backen eller spiller vatten på den?

Kommer köpa en sony nästa gång, dock om 1.5år blir de.

"premium känslan av metall" nu vill inte jag vara negativ emot våra kära medlemmar i stockholm! men varje gång jag läser de så hör jag bara rösten av en riktigt vidrig bratt

Vad vill man ha med en mobil egentligen? vad betalar man för, de är väl för att den ska ha bra kamera, den ska hålla, den ska ha de flesta funktioner och klara av allt laggfritt. Tycker då inte man betalar för de när man köper en samsung telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Granter:

har själv samsung men tycker båda apple/iphone är värdelösa mobiler..

De kostar för mycket eller så har de kvalitetsbrister och går sönder för lätt, alltså vem fan vill ha en mobiljävel som går sönder om man tappar den i backen eller spiller vatten på den?

Kommer köpa en sony nästa gång, dock om 1.5år blir de.

"premium känslan av metall" nu vill inte jag vara negativ emot våra kära medlemmar i stockholm! men varje gång jag läser de så hör jag bara rösten av en riktigt vidrig bratt

Vad vill man ha med en mobil egentligen? vad betalar man för, de är väl för att den ska ha bra kamera, den ska hålla, den ska ha de flesta funktioner och klara av allt laggfritt. Tycker då inte man betalar för de när man köper en samsung telefon.

Vilken Sony pallar att man tappar den? Visst är vissa av Sonys mobiler IP-klassade men det gör dom ju inte mer stryktåliga. Köp en Cat-mobil ifall du vill ha "lyxen" att kunna tappa mobilen i tid och otid.

Förstår inte hur alla lyckas med att sätta sig på mobilen, tappa den eller fuktskada den. Sluta ha den i bakfickan, uppöva lite bättre motorik och låt bli använda den när det spöregnar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Vilken Sony pallar att man tappar den? Visst är vissa av Sonys mobiler IP-klassade men det gör dom ju inte mer stryktåliga. Köp en Cat-mobil ifall du vill ha "lyxen" att kunna tappa mobilen i tid och otid.

Förstår inte hur alla lyckas med att sätta sig på mobilen, tappa den eller fuktskada den. Sluta ha den i bakfickan, uppöva lite bättre motorik och låt bli använda den när det spöregnar.

nä men de är väl kanske så att vi lever aktivera liv och är utomhus och gör saker så som att åka motorcykel, skidåkning, diverse andra extremsporter.

Om man bara sitter på en soffa och inte har ett intressant liv så visst, iphone it is!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Safirglas är ju färglöst

Tänkte bara på safirer, syntetisk gjord safir som används i safirglas är färglöst

Permalänk
Medlem

Shiny things for the stupid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Och lik förbannat blir LG g2 årets telefon...
Troligen pga priset..

Skickades från m.sweclockers.com

LG G2 med cyanogenmod 11 - Profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Amodled har fördelar och nackdelar men färgproblemen är oftast en fråga om justering. Alla Galaxy S telefoner har ju haft ganska överdrivna färgar utom S4:an där det går att välja hur man vill ha det. Faktiskt är movie mode extremt nära 6500K så att påstå att färgarna är hemska är nog att ta i..... Tyvärr har många tillverkare med (S)Amoled vald att pusha fram dom extrema färgar som ett plus och folk går på det. Samma sak med tv, den som har häftigast färg i butiken får oftast följa med hem.

Safirglas är ju färglöst

Det handlar inte om att "gå på" något. Om en person kollar på en telefon och sedan kollar på en annan, så väljer man ju den man tycker har den bästa bilden. Detta är ju så klart helt personligt, där kanske du tar den ena telefonen, medans en annan person tar den andra telefonen. Bara för att du säger att den andra personen har fel i sitt tycke så ändrar ju inte det den personen tycke. Varken du eller den andra personen har ju rätt och kan aldrig få rätt eftersom båda har fått den telefon med den skärm dom vill ha som dom tycker är bäst.

Jag t.ex. tycker att Super AMOLED är bättre skärmar på mobiltelefoner än TFT, så tycker jag och då spelar det ju faktiskt ingen roll om andr akommer och säger att fägererna är överdriva och inte så exakta eller vad ni nu tycker för ni får gärna ställa en bra TFT mobil bredvid min Galaxy S4 och jag kommer inte byta ändå.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Det handlar inte om att "gå på" något. Om en person kollar på en telefon och sedan kollar på en annan, så väljer man ju den man tycker har den bästa bilden. Detta är ju så klart helt personligt, där kanske du tar den ena telefonen, medans en annan person tar den andra telefonen. Bara för att du säger att den andra personen har fel i sitt tycke så ändrar ju inte det den personen tycke. Varken du eller den andra personen har ju rätt och kan aldrig få rätt eftersom båda har fått den telefon med den skärm dom vill ha som dom tycker är bäst.

Jag t.ex. tycker att Super AMOLED är bättre skärmar på mobiltelefoner än TFT, så tycker jag och då spelar det ju faktiskt ingen roll om andr akommer och säger att fägererna är överdriva och inte så exakta eller vad ni nu tycker för ni får gärna ställa en bra TFT mobil bredvid min Galaxy S4 och jag kommer inte byta ändå.

Det handlar visst om att "gå på något. Ponera att en vanlig konsument ska köpa en mobil. Kunden har en väldigt begränsat tid till att fatta beslut och i många fall väljer man då den som är mest imponerande. Du och jag vet skillnaden, fördelar och nackdelar, och vad vi vil ha men det gör inte en vanlig konsument. Det var därför jag gav tv-köpandet som exempel. Folk går oftast fram till den som ser mest imponerande ut, det ligger i vår natur. Sedan när kunden väl har kommit hem och tittat på tv:n upptäcker man att folk är halvblå i ansiktet osv. Butikerna vet om det och justerar gärna just den tv:n de vill bli av så den visar en kraftfull bild. Skit i om det är naturligt eller ögontröttande, det säljer ju.
S4:an kan ju faktiskt visa korrekta färger men Samsung väljer ändå att höja färgintensiteten på standardläget.

Det är stor skillnad på att fatta ett beslut på 5min i en butik och få testa en längre tid.

Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips. Nackdelar som smearing, relativ låg ljusintensitet och att svart ibland underexponeras och all bildinformation försvinner får man leva med

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Det handlar visst om att "gå på något. Ponera att en vanlig konsument ska köpa en mobil. Kunden har en väldigt begränsat tid till att fatta beslut och i många fall väljer man då den som är mest imponerande. Du och jag vet skillnaden, fördelar och nackdelar, och vad vi vil ha men det gör inte en vanlig konsument. Det var därför jag gav tv-köpandet som exempel. Folk går oftast fram till den som ser mest imponerande ut, det ligger i vår natur. Sedan när kunden väl har kommit hem och tittat på tv:n upptäcker man att folk är halvblå i ansiktet osv. Butikerna vet om det och justerar gärna just den tv:n de vill bli av så den visar en kraftfull bild. Skit i om det är naturligt eller ögontröttande, det säljer ju.
S4:an kan ju faktiskt visa korrekta färger men Samsung väljer ändå att höja färgintensiteten på standardläget.

Det är stor skillnad på att fatta ett beslut på 5min i en butik och få testa en längre tid.

Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips. Nackdelar som smearing, relativ låg ljusintensitet och att svart ibland underexponeras och all bildinformation försvinner får man leva med

tror inte du riktigt förstår hur människor tänker.

Finns ingen som gör beslut på 5minuter i en butik om något som en mobil tele, INGEN, inte min mormor, inte min kusin, inte hennes pappa, ingen.

Ingen normal människa med en hjärna går in och tar de första bästa de hittar på 5minuter, lmao åt den kommentaren.

De är helt obvious att du fanboyar över samsung och försöker försvara ditt köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Granter:

tror inte du riktigt förstår hur människor tänker.

Finns ingen som gör beslut på 5minuter i en butik om något som en mobil tele, INGEN, inte min mormor, inte min kusin, inte hennes pappa, ingen.

Ingen normal människa med en hjärna går in och tar de första bästa de hittar på 5minuter, lmao åt den kommentaren.

De är helt obvious att du fanboyar över samsung och försöker försvara ditt köp.

Skrev jag inte nackdelarna med S4:ans skärm eller? Inte jag som skrev att jag föredrar Amoled, läs om, läs rätt. Tycker tex LG G2 har en betydligt bättre skärm.
Visst var 5min kanske överdrivet men det är ju inte så att man tar hem 10 olika tv:n och tester. Svenssons vet dessutom inte ett skit om vad dom köper, kraftfulla färger plus LED =Win i nio ut av tio fall.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Skrev jag inte nackdelarna med S4:ans skärm eller? Inte jag som skrev att jag föredrar Amoled, läs om, läs rätt. Tycker tex LG G2 har en betydligt bättre skärm.
Visst var 5min kanske överdrivet men det är ju inte så att man tar hem 10 olika tv:n och tester. Svenssons vet dessutom inte ett skit om vad dom köper, kraftfulla färger plus LED =Win i nio ut av tio fall.

Först skrev du "Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips." och nu skriver du "Tycker tex LG G2 har en betydligt bättre skärm.", känns lite som att du talar emot dig själv lite då det är en IPS på LG G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Först skrev du "Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips." och nu skriver du "Tycker tex LG G2 har en betydligt bättre skärm.", känns lite som att du talar emot dig själv lite då det är en IPS på LG G2

Dvs. man kan inte vara nöjd med en produkt även om man vet det finns bättre? Min S4 är inte ny och skulle jag köpa en mobil idag hade jag inte köpt en S4. Varför citerade du inte nackdelarna som jag påpekade?
Ja svärtan är bättre än ips men det betyder väl inte att allt är bättre? Smearingen hade jag gärna varit utan även om problemet inte är gigantisk (syns mest inne i menyn), jag skulle även gärna vilja ha högre ljusstyrka.
Jag har inte skrivit någonstans att Amoled är överlägset eller bättre än Ips, både tekniker har fördelar och nackdelar. Kan ärligt talat inte se att jag har uttalat mig som en s.k. fanboy såsom Granter påstod.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Först skrev du "Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips." och nu skriver du "Tycker tex LG G2 har en betydligt bättre skärm.", känns lite som att du talar emot dig själv lite då det är en IPS på LG G2

Fast det är väl inget som säger att han inte kan tycka precis så.

Jag föredrar än så länge IPS-skärmar men håller med det han säger. Det är bättre svärta på en S AMOLED-skärm och färgåtergivningen är ok på S4 (klart bättre än tidigare AMOLED) även om den inte står sig riktigt lika bra som på de bästa IPS-skärmarna. Sen finns det flera andra punkter som är viktiga så som ljusstyrka mm.

Så ser inget fel med det han skriver, han kan väl tycka att S4:an skärm är bra men LGs ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur som helst har jag själv en S4 och är nöjd. Skärmen är bra men absolut inte perfekt. Färgerna är bra (jag justerar vitbalansen) och svärtan är ju bätre än t.ex ips. Nackdelar som smearing, relativ låg ljusintensitet och att svart ibland underexponeras och all bildinformation försvinner får man leva med

Ljussvag är den absolut inte. Jag brukar köra på relatit låg ljusstyrka, men det duger ändå. Ställer jag dock upp styrkan på Max så blir det väldigt ljusstarkt. Sen om jag jämför med TFT så är ju S AMOLED mycket bättre. Hade varit kul att se plasma på mobil, men storleken och batteritiden hade varit deprimerande

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Ljussvag är den absolut inte. Jag brukar köra på relatit låg ljusstyrka, men det duger ändå. Ställer jag dock upp styrkan på Max så blir det väldigt ljusstarkt. Sen om jag jämför med TFT så är ju S AMOLED mycket bättre. Hade varit kul att se plasma på mobil, men storleken och batteritiden hade varit deprimerande

Nja kräver man kör auto på ljusstyrkan för att få max brightness, ogillar autoläget. Dessutom kan man inte själv tvinga den upp på max. I solljus är (s)amoled chanslös mot en bra lcd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ljussvag är den absolut inte. Jag brukar köra på relatit låg ljusstyrka, men det duger ändå. Ställer jag dock upp styrkan på Max så blir det väldigt ljusstarkt. Sen om jag jämför med TFT så är ju S AMOLED mycket bättre. Hade varit kul att se plasma på mobil, men storleken och batteritiden hade varit deprimerande

Jämfört med många av konkurrenternas skärmar så är dock S4:ans skärm rätt ljussvag:

Källa: http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/12

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som skulle vilja ha ljusstarkare skärm än Galaxy S4? Som sagt drar jag upp den på Max så blir den ju väldigt ljusstark och jag känner att jag måste sänka för att det blir för mycket annars. Dessutom är det väl knappast någon som kör på Max ljusstyrka på dagens telefoner? Då drar ju batteriet slut mycket snabbare vilket är tråkigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580