Usb header för moderkortet .... namn och inköpställe?

Permalänk
Medlem

Usb header för moderkortet .... namn och inköpställe?

God morgon

Har planer att bygga min egna Usb hubb/starknapp.
Men jag söker namnet på denna kontakt nedan i länken.

http://www.ixbt.com/power/psu/photos/hiper/880/800/psutest_01...

Eller liknade kontakt för att kunna använda moderkortets interna USB kontakt.
Jag har planer på att köpa USB kontakterna från elfa så finns denna kontakt där, underbart.

Vad heter den eller finns det någon kontaktdon som passar på moderkortet??

Ha det gött
//Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk

Tror att kontakten heter IDC
Kan vara enklast att köpa en färdig kabel
Intern förlängningskabel för USB 2.0 - Inet.se
Intern förlängningskabel för USB 3.0 - Inet.se

Jag skulle kopplat den interna USBn till en USB hubb eller något likande USB-adapter med skruvlås IDC10 – 2x USB, hane – hona så man kan ha en extern strömkälla, är det USB 3 kanske det inte spelar så stor roll.
Nackdelen med den från ELFA är att det inte finns någon spänning när datorn är avstängd.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk

när vi ändå är inne på ämnet.
finns det adaptrar från vanliga usb hona (http://www.electrokit.com/public/upload/productimage/44590-13...)
till intern usb? alltså kontakten ni talar om..

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Tror att kontakten heter IDC
Kan vara enklast att köpa en färdig kabel
Intern förlängningskabel för USB 2.0 - Inet.se
Intern förlängningskabel för USB 3.0 - Inet.se

Jag skulle kopplat den interna USBn till en USB hubb eller något likande USB-adapter med skruvlås IDC10 – 2x USB, hane – hona så man kan ha en extern strömkälla, är det USB 3 kanske det inte spelar så stor roll.
Nackdelen med den från ELFA är att det inte finns någon spänning när datorn är avstängd.

Tack så jätte mycket. Tanken är att har 4 usb uttag upp på skrivbordet med en startknapp ... detta kopplas till datorn via en dvi terminal block (Alltså kommer det sitta en dvi kabel mellan starknapp lådan och dator. Detta för att man ska kunna plocka bort datorn eller flytta om utan större problem)
Ska försöka göra en bygg logg när jag äntligen kommer bygga den.

Skrivet av Gunilla95:

när vi ändå är inne på ämnet.
finns det adaptrar från vanliga usb hona (http://www.electrokit.com/public/upload/productimage/44590-13...)
till intern usb? alltså kontakten ni talar om..

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Är detta de du letar efter?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Skrivet av Vidstig:

Tack så jätte mycket. Tanken är att har 4 usb uttag upp på skrivbordet med en startknapp ... detta kopplas till datorn via en dvi terminal block (Alltså kommer det sitta en dvi kabel mellan starknapp lådan och dator. Detta för att man ska kunna plocka bort datorn eller flytta om utan större problem)
Ska försöka göra en bygg logg när jag äntligen kommer bygga den.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Är detta de du letar efter?

efter letande hittade jag vad jag sökte efter.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Men tack ändå :3

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

DVI har en ganska fet kontakt och kabel, tycker att det verkar onödigt klimpigt. HDMI terminalblock verkar mycket smidigare men ska du köpa från ELFA hittar du nog smidigare kontakter, du behöver inte +20 pin.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

DVI har en ganska fet kontakt och kabel, tycker att det verkar onödigt klimpigt. HDMI terminalblock verkar mycket smidigare men ska du köpa från ELFA hittar du nog smidigare kontakter, du behöver inte +20 pin.

Om jag räknar rätt behöver jag 24 pin kontakt.
Två 2x usb kontakter vilket är 4 per kontakt ger totalt 16.
Samt start knapp med led ska har 4.

Tänkte köra en Dvi dual link vilket har 24pin.

Eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte använda en usbhub och komplettera den med en startknapp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte använda en usbhub och komplettera den med en startknapp ?

Bra fråga, hur har du tänkt att man ska koppla det?
Jag har en ide om att bygga en liten lådan som passar under min skärm med start knapp och fyra usb uttag.

Jag har en usb hubb idag och min start knapp ligger i en gammal fotofilm rulle och har en sladd hela vägen ner till moderkortet.

Varför jag vill göra det, varför inte? Kul att bygga saker.
Och sladden är bar för att man ska kunna flytta på saker utan för mycket besvär och behöva dra flytta kablar upp och ner bakom skrivbordet som går hela vägen in i datorn.

EDIT: Finns det usb hubb kretskort att köpa eller måste man slakta en köpt?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns usbhubbar med strömbrytare för uttagen biligt på ebay, en sån kan nog gå att modda och extrakabeln som behövs för strömmen kan du lägga tillsammans med usbkabeln och dra en kabelstruma runt allt så det blir "en"

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp genom Teknikproffset, dom har riktigt billiga USB Hubbar att slakta.

http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/USB-hubbar

Permalänk
Medlem

Jag känner att det är nästa enklare att bygga något nytt en att modda med det kanske bara är jag.

Tanken är:
Att använda de interna USB header på själva moderkortet, samt power on/led. Detta kopplas till ett DVI uttag bak på datorn.
Sedan sitter det en DVI sladd upp till en spec bygg låda (vilket jag bygger själv) med startknapp och 2 dubbla usb uttag.

Ide jag har i huvudet är mycket enklar att bygga från grunden en att modda en usb hubb till något liknade. (Kanske bara jag som har dålig erfarenhet av att försöka modda/löda från färdig byggda saker)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det är oerhört mycket lättare att modda en hub av nån sort, det finns tex inte många usbkontakter som inte kräver ett kretskort för att monteras fast, men Neutrik har för panelmontage:

http://www.neutrik.com/en/multimedia/usb/nausb-w-b

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan koppla en USB hubb till intern USB på moderkortet, du får fler portar, USB kontakterna kan flyttas från kretskortet om man kommer på ett bra sättt att fästa dom. Men jag skulle inte valt en jättebillig hubb.
Anledningen till att jag tyckte att du skulle använda en extern strömkälla är för att USB 2 ger bara upp till 500 mA (USB 3 ger 900 mA)

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Det är ju en aspec med extern strömkälla ... dock hade jag inte tänkt att använda jätte krävande grejer i denna hubben.
Vad får man ut i ett usb uttag med och utan extern strömkälla?

Är det inte lättare att bara köpa två usb uttag och sedan löda på kablar direkt på den (antingen löda direkt eller med kabelskor, vet inte om det finns kabelskor till 0.6mm stift?).

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-570-99&t...

Känns ändå som det är enklare att bara löda direkt på usb kontakten än att bråka med ett kretskort ...

Tanken är att använda två av dessa:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Vilket gör det enkelt att bytta/flytta om jag vill göra om det sen eller använda det till något annat.

(Jätte tacksam för alla ideér osv)
Peace out
Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk

Det går om du löder.
Du kan också plocka bort plinten från terminalblocket för att spara plats.

Extern strömkälla är om du ska använda hubb.
Finns ju +5v i alla USB portar, du kan ansluta VCC till extern strömkälla istället för på MB.

Har också funderat på något liknande men när det blir av blir det nog med USB 3 hubb, power, reset, led och kanske SATA eller eSATAp så man kan ansluta extern HDD med bara en kabel.
Funderar också på att montera in LCD från trasig G15, men bara för att det går.

Har förtillfället förutom USB hubb på tangentbordet, förlängningssladd till hörlurar, USB förlängningssladd, kabel kopplad till powerswitch vid skärmen och det fungerar bra.
Brukar fytta omkring skärm och mus så det underlättar om man kan koppla in allt vid skärmen.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Vet du hur plinten är fäst på terminalblocket?
Lödat fast eller vad?

Kanske fel del att fråga in men, hur fungerar en usb hubb egentligen?
För har man en 4-1 usb hubb så är det väl info från fyra uttag ska in genom ett?
Vad gör själva kretskortet som gör detta möjligt då?

Satt själv med liknade tankar, men hur ska man få ner allt det till datorn/IO plåten … Jag kan ju ytterst lite om detta så min tanke är ju att ha en "kabel tråd" hela vägen (sen att det går genom en kabel är ju en annan sak).
Känns som det blir avancerat rätt snabbt

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

En hub blandar ihop datan från portarna till en gemensam dataström, ska du ha den på skrivbordet så är det väl för tangentbord, mus och andra "långsamma" saker ? Då funkar det bra med en hub, ska man däremot använda hårddiskar så är de snabbare att ansluta utan hub såvida men inte använder usb 3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Plinten bör vara fastlödd.
Man kan ansluta nästan vad som helst via USB, ljudkort mm, en 1-4 hubb gör så att datorn hittar 4 fysiska USB portar.
Är dom parallellkopplad hittar datorn bara en och det går bara använda en i taget.
Går att gämföra med switch men med USB portar.
Blir nog ingen märkbar hastighetsförlust i en bra hubb.

Plockade fram första bästa som visade kretskortet USB Hub Replacement i den lådan finns det plats för en liten tangentbordsswitch eller kanske tryckströmbrytare, det är lättare att fixera kretskortet i en annan låda än att fästa alla USB portar var för sej.
Får också plats för en minikontakt för kabeln till power switch men det går ju att byta ut USB B porten mot något annat om man vill använda bara en kabel.
Får man plats med en RJ45 kan man ansluta power LED mm.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Det var som jag trodde, men denna "blandningen" sker i kretskortets komponenter.

Man skulle ju kunna köpa en liten usb hubb/kretskort och modda det och bara skicka ner en USB signal ner till datorn.
Den externa ström källan måste man hämta den från vanligt eluttag eller skulle man kunna hämta den intern från datorn också tror ni?

(Jag har idag en sådan: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s... intryck i en gammal filmrulleburk med två sladdar hela vägen ner till moderkortet, jätte osmidigt när man flyttar datorn. Där av att jag vill ha en kontakt bak på datorn för power switchen osv)

När man drar ner på kablarna med hubben så kan man ju gå ner till en RJ45 eller en VGA kabel ... lite mindre terminalblock

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du kan ta ström från datorn, det är bara att lösa det praktiska med passande kabel och kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Villen ström ska man ta då?
Räcker det med 12v (?) från en molex kontakt?

Funderar på om en VGA kabel klarar den strömmen?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste använda det som hubben ska ha, om den kräver 5 V eller 12 V så får du plockas ut det direkt från datorn, ska den ha nått annat så får du fixa nån spänningsregulator.
Vga kabel kan innebära många olika saker så det är nästan omöjligt att svara på såna frågor. men förmodligen går det bra om du undviker de allra klenaste monitorkablagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Yeah, det visste jag egentligen. Tänkt väl mer på fråga om jag kan plocka ut strömmen från molex kabel, och det har jag mer eller mindre fått svar på så.

I see.
Vi får se om det blir något av detta. Har många idéer men ingen plats här hemma att utföra det jag vill göra. (Letar fortfarande lokal). Men jobbar på det.

Tack så jätte mycket för alla idéer/svar på frågor. Det kommer säker dyka upp flera under tiden framåt här men då vet jag vart jag ska ta dem. +1 internet till er!!!

Peace out
//Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk

Är inte ovanligt att det ligger spänning på USB när datorn är avstängd, 5v (HDD) från nätagget försvinner när datorn stängs av.
+5VSB är alltid på, antar att det är den som brukar användas till USB.
Kan vara bra om man vill ladda något via USB när datorn är avstängd.
Säkring på strömkabeln kan vara bra.

Citat:

5VSB is a standby voltage that may be used to power circuits that require power input during the powereddown
state of the power rails. This power may be used to operate circuits such as soft power control. It is
recommended that the 5VSB line be capable of delivering 2 A. This current allows the implementation of
features such as Wake on LAN technology in accordance with IAPC (see
http://developer.intel.com/technology/iapc/index.htm for more information).

För att veta ungefärlig area på kabel bör man ju också veta längd, en kort kabel kan ha ganska klen area.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.