Permalänk
Medlem

Dell Poweredge T20?

Hejsan!

Blev lite köpgalen och drog till på en T20 nu i julyran, men jag tänkte kolla vad jag kan förvänta mig innan den kommer hem... Är det nån som har en? Vad har ni för erfarenhet?

Det står att den klarar enterprisediskar mellan 2 och 3 tb, men hur vet den skillnaden på en enterprisedisk och en vanlig?

Nån som testat att köra en med Debian? Hur funkar det? Hur ser drivrutinsstödet ut?

God jul!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Den tråden gav mig inte mycket svar då han skickade tillbaka den efter att ha försökt få in virtualisering, vilket jag inte kommer göra... Vill ha svar på MINA frågor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Den tråden gav mig inte mycket svar då han skickade tillbaka den efter att ha försökt få in virtualisering, vilket jag inte kommer göra... Vill ha svar på MINA frågor.

Vet du själv vad skillnaden är på en "vanlig" disk och en som är märkt Enterprise?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kvalité, stabilitet och eventuella garantier? Den ena garanteras fungera under 24/7 förhållanden, den andra garanteras klara en 40 timmars arbetsvecka i princip...

Det jag undrar är om jag ska slå till på en 3TB disk för 899 kr, vilken inte är en enterprisedisk, då manualen till servern påstår att den enbart kan hantera 500gb till 1TB vanliga diskar och 2-3 tb enterprise diskar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

Kvalité, stabilitet och eventuella garantier? Den ena garanteras fungera under 24/7 förhållanden, den andra garanteras klara en 40 timmars arbetsvecka i princip...

Haha, huvudet på spiken.

Ja, T20 fungerar utmärkt med Debian, Red Hat, SuSE, Ubuntu och ESXi 4.x+.

Gällande hårddiskarna ska det inte vara några konstigheter med 3TB, jag vet dock av erfarenhet (tyvärr) att 4TB diskar inte är så uppskattade i systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Den klarar Esxi om du har E3-1225 processorn. Jag fick inte Esxi att installera med G3220 processorn.
Pfsense, ren installation gick inte att få in. (FreeBsd 8.3)

Bios har inte så mycket att erbjuda. Finns knappt några inställningar att göra.

I övrigt en bra dator. Jag testade 2TB Green Power Diskar, konsument hdd, och de fungerade. Hittades direkt.

Lycka till med ditt inköp.
/Magnus

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så menar det är enterprise diskar med om man beställer dem från Dell, men jag skulle bli mycket förvånad om det är någonting annat än vanliga SATA kontakter servade av sydbryggans inbyggda kontroller i en server för den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Gissningsvis så menar det är enterprise diskar med om man beställer dem från Dell, men jag skulle bli mycket förvånad om det är någonting annat än vanliga SATA kontakter servade av sydbryggans inbyggda kontroller i en server för den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter faktist en 2 portars raidkontroller i den ser det ut som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Sitter faktist en 2 portars raidkontroller i den ser det ut som...

Mjukvaruvariant, Intel Storage någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Mjukvaruvariant, Intel Storage någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, såg kortet i pcie porten och tänkte direkt på hårdvaruraid, men det kanske bara är nån förlängning av nått slag?

Hur är ljudvolymen på dessa burkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Okej, såg kortet i pcie porten och tänkte direkt på hårdvaruraid, men det kanske bara är nån förlängning av nått slag?

Hur är ljudvolymen på dessa burkar?

Var har du sett ett foto med något i pcie platsen?

Ang. ljudvolym så är den helt ok. Dator i min signatur(byggd med bland annat tysthet som mål) är ganska tyst, T20 låter lite mer men inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

http://i1.ytimg.com/vi/bk-cGaFhq0s/maxresdefault.jpg

Där sitter ett litet kort i pcie porten med två sata som går från det....

Okej, då behöver man inte gömma den i garderoben kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

http://i1.ytimg.com/vi/bk-cGaFhq0s/maxresdefault.jpg

Där sitter ett litet kort i pcie porten med två sata som går från det....

Okej, då behöver man inte gömma den i garderoben kanske

Aha, det kortet är en option.
Se sidan 14:
http://partnerdirect.dell.com/sites/channel/Documents/Dell-PowerEdge-T20-Server-Technical-Guide.pdf

Gömma och gömma. Det är en server.
Min hade ett fruktansvärt piiiiiiip när den var avslagen. (Med strömkontakten i servern)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Aha, det kortet är en option.
Se sidan 14:
http://partnerdirect.dell.com/sites/channel/Documents/Dell-PowerEdge-T20-Server-Technical-Guide.pdf

Gömma och gömma. Det är en server.
Min hade ett fruktansvärt piiiiiiip när den var avslagen. (Med strömkontakten i servern)

Skickades från m.sweclockers.com

aha, på så vis!

som du säger, det är en server, det stänger man ju aldrig av ändå:)

Permalänk
Medlem

Ville bara knyta tillbaka och säga att jag nu lekt lite med servern, och det är en stabil liten sak. Väldigt lätt att arbeta med, verktygsfritt både hit och dit! Kör för tillfället FTP, web, mail, tekkit, backups etc på den, och det fungerar bra, skulle eventuellt ha tagit modellen med Xeon prolle, då den ger lite extra umpf, men så som jag ser det så är Pentium G3220 väldigt snabb för att vara dualcore, och väldigt strömsnål!

Har inga problem med hårddiskstorleken, 3 TB går bra per disk, och ger då plats för 4x3TB, samt 2 st 2.5" HDD eller en optisk läsare i slimlinemodell. Att tänka på är att de två 2.5" diskarna måste kompleteras med ett tillhörande kontrollerkort som länkas högre upp i tråden...

Den är relativt tyst, men då jag har burken ståendes i ett designerat utrymme så hör jag ingenting av det ändå. Testade Windows Server 2008 r2 och något verkade inte vilja leka alls, fick flera fel från bios om att maskinvara inte stöddes etc, kör windows server 2012 r2 vilket stöds per garanti, och startade en virtuell burk med Debian, och hade inte där heller några problem.

Är det nått så fråga gärna per PM så jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Ville bara knyta tillbaka och säga att jag nu lekt lite med servern, och det är en stabil liten sak. Väldigt lätt att arbeta med, verktygsfritt både hit och dit! Kör för tillfället FTP, web, mail, tekkit, backups etc på den, och det fungerar bra, skulle eventuellt ha tagit modellen med Xeon prolle, då den ger lite extra umpf, men så som jag ser det så är Pentium G3220 väldigt snabb för att vara dualcore, och väldigt strömsnål!

Har inga problem med hårddiskstorleken, 3 TB går bra per disk, och ger då plats för 4x3TB, samt 2 st 2.5" HDD eller en optisk läsare i slimlinemodell. Att tänka på är att de två 2.5" diskarna måste kompleteras med ett tillhörande kontrollerkort som länkas högre upp i tråden...

Den är relativt tyst, men då jag har burken ståendes i ett designerat utrymme så hör jag ingenting av det ändå. Testade Windows Server 2008 r2 och något verkade inte vilja leka alls, fick flera fel från bios om att maskinvara inte stöddes etc, kör windows server 2012 r2 vilket stöds per garanti, och startade en virtuell burk med Debian, och hade inte där heller några problem.

Är det nått så fråga gärna per PM så jag ser.

Då har jag samma intryck som dig. Det är en bra liten maskin. Dessutom med ECC minnen.
Underbart att arbeta utan skruvar. Bara att sätta i en hårddisk.

Jag uppdaterade bios det första jag gjorde. Finns en ny version sedan nytillverkning.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Inaktiv

Så den har inte något RAIDkort i sig? Hittar ingen info om vad för slags sata det är heller. Senaste eller inte?
Skulle sparat mer månaden som kommer men aja. Kommer kanske en till kampanj tillslut.

Permalänk
Medlem

hur är denna maskin jämfört mot hp microservers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Så den har inte något RAIDkort i sig? Hittar ingen info om vad för slags sata det är heller. Senaste eller inte?
Skulle sparat mer månaden som kommer men aja. Kommer kanske en till kampanj tillslut.

I länken här ovan finner du all info du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

hur är denna maskin jämfört mot hp microservers?

Det skall vara en konkurrent mot hp microserver.
Här finns lite marknadsföringsinfo:
http://partnerdirect.dell.com/sites/channel/en_us/Systems/Servers/Pages/T20.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Docker:

I länken här ovan finner du all info du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm antar du menade pdf länken. Fick i alla fall fram att det är 2 sata 6 och 2 sata 3 portar. Synd det. På den 3000:- servern. Jakten får gå vidare

Permalänk

Intressant liten server: Nån som testat om vanliga DDR3 (non-ecc) minnen funkar?

Permalänk

Svarar mig själv: Bara ecc minnen funkar. Testade även med med några 4TB WD Red: Funkar perfekt

Permalänk

Har också några frågor, om en jämförelse mot HP microServer G8.
Iom Dell är så pass mycket billigare från början så tänkte jag äntligen klippa till på en T20, trots lite större rent fysiskt. Använda den lite som lagring och NAS, hur bör denna orka med transcoding till 2 olika enheter på samma gång? Tänkte klämma i 4st WD Red 3Tb, men hur mycket minne bör jag satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScandicProd:

Har också några frågor, om en jämförelse mot HP microServer G8.
Iom Dell är så pass mycket billigare från början så tänkte jag äntligen klippa till på en T20, trots lite större rent fysiskt. Använda den lite som lagring och NAS, hur bör denna orka med transcoding till 2 olika enheter på samma gång? Tänkte klämma i 4st WD Red 3Tb, men hur mycket minne bör jag satsa på?

Så mycket du har råd med. Men kolla först att det OS du tänkte använda fungerar med T20.
MVH
Magnus

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk

Får ta en djupdykning i OS världen och se att det finns stöd.
Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Nu kostar servern 1990 på dustin home. Blir nog inte mycket billigare än så.
http://www.dustinhome.se/product/5010789646/dell-poweredge-t2...

Permalänk
Medlem

Blir sugen... men köpte ju precis en till Microserver n54l

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärt 1990 för denna server! Beställde en enhet förut. Så snart har man en n54l och en t20.