HDMI-port sönder Radeon XFX HD7970 Dual Fan

Permalänk
Medlem

HDMI-port sönder Radeon XFX HD7970 Dual Fan

Tja,

Lyckats slita ut min HDMIkabel från datorn när jag dammsög, vilket resulterade i att en pinne i porten gick av.

Skulle vilja laga kortet omgående och så billigt det bara går. Känns som om det nästan är billigare än att köpa ett nytt. Skulle förmodligen klara att byta porten på egen hand, men är så jäkla pilligt med alla skruvar man måste lossa innan man kommer åt PCBn.

Bor i gbg. Tips mottages med tacksamhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt att byta den tror jag eftersom det kräver bra löd kunskaper och löd verktyg. Att skruva isär grejerna är det minsta problemet...
Om du vill sälja det så kan jag vara intresserad, behöver inte hdmi porten i o m att jag kan köra det som 4de kort i cf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Tja,

Lyckats slita ut min HDMIkabel från datorn när jag dammsög, vilket resulterade i att en pinne i porten gick av.

Skulle vilja laga kortet omgående och så billigt det bara går. Känns som om det nästan är billigare än att köpa ett nytt. Skulle förmodligen klara att byta porten på egen hand, men är så jäkla pilligt med alla skruvar man måste lossa innan man kommer åt PCBn.

Bor i gbg. Tips mottages med tacksamhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Att löda blir nog ett helvete, det är rejält många kablar i en hdmi-kabel.
Ska du köpa ett nytt bör du snarare köpa ett till och köra CF eftersom då behöver du ju inte den porten.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

tycker du det är pilligt med skruvarna så säger jag lycka till med lödningen !! :P, hitta en riktigt bra lödare kompis eller firma så kan du nog komma undan billigare än nytt men att köpa ett till och köra crossfire vore kanske inte så dumt?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag kunde nästan misstänka det. Har jobbat en del med hårdvarukonstruktion i en del projekt, men jag orkar inte ta mig tid att pilla upp skiten och sedan löda.

Har ni något tips på var man kan lämna in det? Approximativ kostnad?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

tycker du det är pilligt med skruvarna så säger jag lycka till med lödningen !! :P, hitta en riktigt bra lödare kompis eller firma så kan du nog komma undan billigare än nytt men att köpa ett till och köra crossfire vore kanske inte så dumt?

Har något om micro-stuttering. Typ som lagg som beror på att korten inte arbetar optimalt tillsammans.

Vill inte råka ut för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Använder du resterande portar?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Använder du resterande portar?

Nepp. Just nu kör jag DVI -> HDMIadapter. Vill få ut ljudet med hdmikabeln för att kunna dra både ljud och bild från datorn till en förstärkare. Så länge inre hdmiporten fungerar går ju inte det

Permalänk
Testpilot

Du bör kunna få ljud från en av DVI-portarna med, kör du med en DVI-HDMI-adapter från AMD? På Nvidias kort funkar det med vilken adapter eller kabel som helst men på AMD:s kort är det ett krav med deras egna adapter för att få ljud.

Adaptern är dock lite krånglig att få tag på, jag hittar den inte på varken Inet eller Webhallen men letar du lite borde den gå att hitta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Du bör kunna få ljud från en av DVI-portarna med, kör du med en DVI-HDMI-adapter från AMD? På Nvidias kort funkar det med vilken adapter eller kabel som helst men på AMD:s kort är det ett krav med deras egna adapter för att få ljud.

Adaptern är dock lite krånglig att få tag på, jag hittar den inte på varken Inet eller Webhallen men letar du lite borde den gå att hitta.

http://www.ebay.com/itm/AMD-Radeon-HD-7990-7970-7950-7870-785...