Utsatt för grovt bedrägeri, efterfrågar kreativ detektivhjälp

Permalänk
Medlem

Utsatt för grovt bedrägeri, efterfrågar kreativ detektivhjälp

Hej alla SweC:are en god vän till mig blev i fredags utsatt för grovt bedrägeri av sin inneboende som bott där i lite över 2 månader.

Hans inneboende stack i fredags natt, han stal inget fysiskt förutom bankdosan men hade lyckats komma över pinkod till dosa och kort samt personnummer och kortnummer. Det som skett är att han rensat konton på pengar och även tagit onlinelån i min väns namn. Dessa gick in på min väns konto såklart men min vän som varit fullt upptaget med annat har inte noterat mer än att pengar kommit in. Bedragaren hämtade posten (enligt grannar kollade han posten 5-8 ggr om dagen) vilket resulterat i att vi nu först efter det inträffade skett hittat 8 brev om kreditupplysningar som gjorts befarar att det kan finnas fler på väg

Det jag undrar är vad kan man göra för att spåra denna person? Någon som är kreativ och vill hjälpa mig och min vän i sökandet? Det handlar främst om att försöka kartlägga honom lite mer ingående, vi har viss information men inte tillräckligt för att ens hitta fullständigt namn på personen.

Det vi har är förnamn, första tre bokstäverna på hans bils regskylt och förhoppningsvis kan jag komma åt interna loggar från min kompis router då personen i fråga suttit på wlan med både dator och mobil. Tänker här att routern förhoppningsvis sparar interna ip-loggar ett tag, och med lite tur kan vi se lite mer om personens internetvanor. (Långsökt) Routern är en tg789vn från telia med firmware 8.c.h.2 om någon har info här om hur man når loggar eller når SuperUser uppskattas det men denna punkt följer jag även i andra trådar då fler efterfrågar detta för samma router/modem.

Min kompis är en genomsnäll människa som är lite för godtrogen och kan få skylla sig lite själv för att inte ha flaggat för detta tidigare och främst get personen för mycket frihet i hemmet. Däremot har han inte varit hemma mycket då han jobbar väldigt hårt vilket gör det hela lite värre, pengarna var välförtjänta. Bedragaren var inneboende i lite mer än 2 månader.

Jag hoppas detta är rätt forum eller nära, kunde inte hitta någon bättre kategori under övrigt.

Kreativ detektivhjälp uppskattas något enormt!

Vi har telefonnummer som personen använt 4 olika under 2 månader, alla kontantkort dock, men ett nummer beställde min vän åt honom online vilket gör att han själv står som ägare (förmodligen härifrån han fick personnummer).

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Ring mina polare på telefonnummer 114 14. De kan hjälpa till.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av nanne:

Ring mina polare på telefonnummer 114 14. De kan hjälpa till.

Inet mycket dom kan göra tyvärr när det gäller lånet iaf. Ska han använda ångerrätten så måste man ju kunna betala tillbaka det som lånades ut..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Ring mina polare på telefonnummer 114 14. De kan hjälpa till.

Done and done, mannen är sedan tidigare efterlyst för liknande brott enligt polisen men i denna lilla kommun så gör dom inte speciellt mycket. Polisen har inte besökt huset ännu utan min vän är kallad till polisens kontor imorgon för att berätta mer. Tanken är såklart att se vad vi kan göra på egen hand, kommer vi fram till något mer så kommer såklart uppgifter lämnas till polisen.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Hej alla SweC:are en god vän till mig blev i fredags utsatt för grovt bedrägeri av sin inneboende som bott där i lite över 2 månader.

Hans inneboende stack i fredags natt, han stal inget fysiskt förutom bankdosan men hade lyckats komma över pinkod till dosa och kort samt personnummer och kortnummer. Det som skett är att han rensat konton på pengar och även tagit onlinelån i min väns namn. Dessa gick in på min väns konto såklart men min vän som varit fullt upptaget med annat har inte noterat mer än att pengar kommit in. Bedragaren hämtade posten (enligt grannar kollade han posten 5-8 ggr om dagen) vilket resulterat i att vi nu först efter det inträffade skett hittat 8 brev om kreditupplysningar som gjorts befarar att det kan finnas fler på väg

Det jag undrar är vad kan man göra för att spåra denna person? Någon som är kreativ och vill hjälpa mig och min vän i sökandet? Det handlar främst om att försöka kartlägga honom lite mer ingående, vi har viss information men inte tillräckligt för att ens hitta fullständigt namn på personen.

Det vi har är förnamn, första tre bokstäverna på hans bils regskylt och förhoppningsvis kan jag komma åt interna loggar från min kompis router då personen i fråga suttit på wlan med både dator och mobil. Tänker här att routern förhoppningsvis sparar interna ip-loggar ett tag, och med lite tur kan vi se lite mer om personens internetvanor. (Långsökt) Routern är en tg789vn från telia med firmware 8.c.h.2 om någon har info här om hur man når loggar eller når SuperUser uppskattas det men denna punkt följer jag även i andra trådar då fler efterfrågar detta för samma router/modem.

Min kompis är en genomsnäll människa som är lite för godtrogen och kan få skylla sig lite själv för att inte ha flaggat för detta tidigare och främst get personen för mycket frihet i hemmet. Däremot har han inte varit hemma mycket då han jobbar väldigt hårt vilket gör det hela lite värre, pengarna var välförtjänta. Bedragaren var inneboende i lite mer än 2 månader.

Jag hoppas detta är rätt forum eller nära, kunde inte hitta någon bättre kategori under övrigt.

Kreativ detektivhjälp uppskattas något enormt!

Vi har telefonnummer som personen använt 4 olika under 2 månader, alla kontantkort dock, men ett nummer beställde min vän åt honom online vilket gör att han själv står som ägare (förmodligen härifrån han fick personnummer).

Mvh
ZarToK

Hur kommer det sig att din kompis har låtit en total främling bo hos honom i 2 månader????????? "Som han inte ens vet namnet på"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Done and done, mannen är sedan tidigare efterlyst för liknande brott enligt polisen men i denna lilla kommun så gör dom inte speciellt mycket. Polisen har inte besökt huset ännu utan min vän är kallad till polisens kontor imorgon för att berätta mer. Tanken är såklart att se vad vi kan göra på egen hand, kommer vi fram till något mer så kommer såklart uppgifter lämnas till polisen.

Viken taskig idiot som får bo hos honom och sen stjäl för han, hoppas ni verkligen hittar honom och han hamnar i finkan.

Lite dumt däremot att inte ta hans personnummer och fullständiga namn när han bott där så länge.

(Ring laserturken så kanske han kan hjälpa) förlåt för dumt skämt men kunde inte låta bli:)
http://www.youtube.com/watch?v=esVuKP7k974

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Hej alla SweC:are en god vän till mig blev i fredags utsatt för grovt bedrägeri av sin inneboende som bott där i lite över 2 månader.

Hans inneboende stack i fredags natt, han stal inget fysiskt förutom bankdosan men hade lyckats komma över pinkod till dosa och kort samt personnummer och kortnummer. Det som skett är att han rensat konton på pengar och även tagit onlinelån i min väns namn. Dessa gick in på min väns konto såklart men min vän som varit fullt upptaget med annat har inte noterat mer än att pengar kommit in. Bedragaren hämtade posten (enligt grannar kollade han posten 5-8 ggr om dagen) vilket resulterat i att vi nu först efter det inträffade skett hittat 8 brev om kreditupplysningar som gjorts befarar att det kan finnas fler på väg

Det jag undrar är vad kan man göra för att spåra denna person? Någon som är kreativ och vill hjälpa mig och min vän i sökandet? Det handlar främst om att försöka kartlägga honom lite mer ingående, vi har viss information men inte tillräckligt för att ens hitta fullständigt namn på personen.

Det vi har är förnamn, första tre bokstäverna på hans bils regskylt och förhoppningsvis kan jag komma åt interna loggar från min kompis router då personen i fråga suttit på wlan med både dator och mobil. Tänker här att routern förhoppningsvis sparar interna ip-loggar ett tag, och med lite tur kan vi se lite mer om personens internetvanor. (Långsökt) Routern är en tg789vn från telia med firmware 8.c.h.2 om någon har info här om hur man når loggar eller når SuperUser uppskattas det men denna punkt följer jag även i andra trådar då fler efterfrågar detta för samma router/modem.

Min kompis är en genomsnäll människa som är lite för godtrogen och kan få skylla sig lite själv för att inte ha flaggat för detta tidigare och främst get personen för mycket frihet i hemmet. Däremot har han inte varit hemma mycket då han jobbar väldigt hårt vilket gör det hela lite värre, pengarna var välförtjänta. Bedragaren var inneboende i lite mer än 2 månader.

Jag hoppas detta är rätt forum eller nära, kunde inte hitta någon bättre kategori under övrigt.

Kreativ detektivhjälp uppskattas något enormt!

Vi har telefonnummer som personen använt 4 olika under 2 månader, alla kontantkort dock, men ett nummer beställde min vän åt honom online vilket gör att han själv står som ägare (förmodligen härifrån han fick personnummer).

Mvh
ZarToK

Jag vill verkligen inte strö salt i såren.... men plocka in en vilt främmande människa som inneboende utan att ens veta om hans riktiga namn och personnummer? Varför, varför?

Blir inte helt lätt att lösa detta, din kompis får hoppas att polisen gör sitt jobb. Det är deras förbaskade skyldighet att i alla fall försöka speciellt som de säger att personen ifråga är tidigare efterlyst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

Hur kommer det sig att din kompis har låtit en total främling bo hos honom i 2 månader????????? "Som han inte ens vet namnet på"

Som jag skrev så får han självklart skylla sig själv. Han är en fruktansvärt godtrogen person och tror väl om alla. Boven i fråga har uppgett ett falskt namn med falskt körkort och verkar vara väldigt skicklig på det han gör. Jag hade ställt samma fråga hur i helvete man kan va så blåögd, men det hjälper inte i den situation vi är i nu, och om det inte finns något vi kan göra så får det helt enkelt bli en dyr läxa för min vän.
Personen i fråga verkar dock ha denna typ av bedrägerier som heltidsyrke och om inte min vän kan hjälpas så kanske någon annan kan räddas från att bemöta samma skit. Finns trotts allt fler som tror på hopp för mänskligheten

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Viken taskig idiot som får bo hos honom och sen stjäl för han, hoppas ni verkligen hittar honom och han hamnar i finkan.

Lite dumt däremot att inte ta hans personnummer och fullständiga namn när han bott där så länge.

(Ring laserturken så kanske han kan hjälpa) förlåt för dumt skämt men kunde inte låta bli:)
http://www.youtube.com/watch?v=esVuKP7k974

Hahaha, helt okej skämt enligt mig tack

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Done and done, mannen är sedan tidigare efterlyst för liknande brott enligt polisen men i denna lilla kommun så gör dom inte speciellt mycket. Polisen har inte besökt huset ännu utan min vän är kallad till polisens kontor imorgon för att berätta mer. Tanken är såklart att se vad vi kan göra på egen hand, kommer vi fram till något mer så kommer såklart uppgifter lämnas till polisen.

Bara en liten fråga? Ni har bara hans förnamn, samt tre siffror i ett regnummer, rätt eller?
Hur kan då ni veta att han är efterlyst för liknande brott, ringde ni polisen och sa ett namn bara eller??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Done and done, mannen är sedan tidigare efterlyst för liknande brott enligt polisen men i denna lilla kommun så gör dom inte speciellt mycket. Polisen har inte besökt huset ännu utan min vän är kallad till polisens kontor imorgon för att berätta mer. Tanken är såklart att se vad vi kan göra på egen hand, kommer vi fram till något mer så kommer såklart uppgifter lämnas till polisen.

Hatar att sån här skit inte är prioriterat högre. Min mamma och flera andra "beställde" diverse telefoner, vilket de inte hade gjort såklart. Mamma och de andra fick av svar av polisen i stil med "vi vet vem det är, men vi kan inget göra", hur går det till? Turligt nog fick ingen betala något eftersom det var klart bedrägeri, men ändå.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Och om han nu angett falskt namn, hur vet ni då att just han är efterlyst?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Bara en liten fråga? Ni har bara hans förnamn, samt tre siffror i ett regnummer, rätt eller?
Hur kan då ni veta att han är efterlyst för liknande brott, ringde ni polisen och sa ett namn bara eller??

Vi har hans förmodligen falska efternamn, och en bild på personen. Men polisen själva var utanför lägenhet samma kväll som bedragaren drog. Grannarna på gatan sa att dom satt på parkeringen och spanade intensivt mot hans lägenhet i 15-20 min sen åkte dom. Detta var innan bedragaren hunnit dra men han var inte hemma just då när polisen var utanför. Grannen som vi talat med hade inte sett en polisbil i området på över 10 år.

Dagen efter träffade vi polisen igen ute på patrull, dom sa att mannen var känd men dom kan inte avslöja mer, förhoppningsvis har polisen namn på honom men dom kan inte säga mer till oss. Dom hade någonstans fått tips om att han höll till i området/lägenheten där min kompis bor vilket antagligen skyndade på flytten för bedragaren.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

[...]spanade intensivt mot hans lägenhet i 15-20 min sen åkte dom.

Tråkigt det som hänt, men lite OT; Hur spanar man intensivt? Låter bli att blinka?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Vi har hans förmodligen falska efternamn, och en bild på personen. Men polisen själva var utanför lägenhet samma kväll som bedragaren drog. Grannarna på gatan sa att dom satt på parkeringen och spanade intensivt mot hans lägenhet i 15-20 min sen åkte dom. Detta var innan bedragaren hunnit dra men han var inte hemma just då när polisen var utanför. Grannen som vi talat med hade inte sett en polisbil i området på över 10 år.

Dagen efter träffade vi polisen igen ute på patrull, dom sa att mannen var känd men dom kan inte avslöja mer, förhoppningsvis har polisen namn på honom men dom kan inte säga mer till oss. Dom hade någonstans fått tips om att han höll till i området/lägenheten där min kompis bor vilket antagligen skyndade på flytten för bedragaren.

Det låter som att polisen gör sitt jobb, men eftersom det är mitt i utredningen inte kan slänga ur sig ett namn. Men jag antar att polisen kommer även försöka följa pengarnas väg ifrån din polares konto osv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Vi har hans förmodligen falska efternamn, och en bild på personen. Men polisen själva var utanför lägenhet samma kväll som bedragaren drog. Grannarna på gatan sa att dom satt på parkeringen och spanade intensivt mot hans lägenhet i 15-20 min sen åkte dom. Detta var innan bedragaren hunnit dra men han var inte hemma just då när polisen var utanför. Grannen som vi talat med hade inte sett en polisbil i området på över 10 år.

Dagen efter träffade vi polisen igen ute på patrull, dom sa att mannen var känd men dom kan inte avslöja mer, förhoppningsvis har polisen namn på honom men dom kan inte säga mer till oss. Dom hade någonstans fått tips om att han höll till i området/lägenheten där min kompis bor vilket antagligen skyndade på flytten för bedragaren.

Lite mer information ifrån din sida kanske
Hur fick han tag i posten, hade han fortfarande kvar nyckel när ni visste att han hade snott saker?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Tråkigt det som hänt, men lite OT; Hur spanar man intensivt? Låter bli att blinka?

Haha grannens beskrivning. Menar såklart att dom hade siktet inställd på hans ände av radhuset, är ett litet radhusområde det rör sig om allts.

Ni får ursäkta om det är lite rörigt i beskrivningen, jag försöker själv pussla ihop allt. Jag försöker svara så gott jag kan på frågorna och är tacksam för alla frågor och skämt. Det jag hoppas uppnå är dock att kanske hitta något feltramp som personen gjort även om chansen är liten.

Personen har trotts allt bott och vistats i området i 2 månader och därmed kanske använt någon utrustning eller liknande som kan lämna någon form av avtryck det är här jag kan behöva lite brainstorm kraft från kreativa glada människor Det bästa vi har just nu är eventuella ip loggar i routern. Den är nedkopplad från internet för att inte skriva över gamla loggar med nya etc men en ganska svårknäckt nöt.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Har du bokstäverna på hans bil har du max 1000 personer att titta på, är dessutom märke/färg/modell känt lär det bli maximalt 10 olika kvar att titta på. Detta förutsätter visserligen att personen är registrerad ägare för bilen.

Routern bör ha sparat hans MAC-adress vilket iaf polisen kan ha användning av.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Börja damma efter fingeravtryck och leta DNA á la CSI.

Mer seriöst dock. Har ni hört av er till hans försäkringsbolag för mer ingående information vad som gäller, det råder knappast någon tvekan om att det var bedrägeri? Även om ni inte bör skrida runt likt Sherlock och Watson i jakt på rättvisa så skulle jag råda er att samla så mycket information om honom ni kan, man vet aldrig vad som hjälper, starta ingen jakt med höggafflar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Lite mer information ifrån din sida kanske
Hur fick han tag i posten, hade han fortfarande kvar nyckel när ni visste att han hade snott saker?

Han var hemma betydligt mer än vad min kompis kände till dagtid och gick därmed och hämtade posten då han "enligt bedragaren" hade adressändrat och även skulle ha fått sin post i brevlådan. Så han hade alltså chansen att sortera posten innan den gick vidare till min vän.

Kreditupplysningarna hittade vi i bedragarens garderob efter att han stuckit och förmodligen flytt från kommunen.

Jag försöker tillhandahålla så mycket information som möjligt

Om ni vill ha information om personen även här kan jag fixa bild och försöka lägga upp mer data men främst så efterfrågar jag förslag/tips vart man kan söka vidare. Ett väldigt långsökt detektivarbete helt enkelt, jag kom på att jag kan försöka mappa hans internet vanor genom att försöka nå loggar på routern. Har en del erfarenheter inom det området men tänkte att SweC:are är kreativa och kanske kan komma på bra mycket bättre saker än det där

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk

Aww.. Sad

Men det är väl inte mkt att göra. Detta vart en för dyr läxa till din polare. Nu släpper han väl inte in någon mer i huset hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Har du bokstäverna på hans bil har du max 1000 personer att titta på, är dessutom märke/färg/modell känt lär det bli maximalt 10 olika kvar att titta på. Detta förutsätter visserligen att personen är registrerad ägare för bilen.

Routern bör ha sparat hans MAC-adress vilket iaf polisen kan ha användning av.

Tack! Ja absolut, jag försöker få tag på bokstäverna nu, var en granne som sa att hon noterat dom till min utsatta kompis hoppas han skickar dom till mig snart.

MAC-Adress sparar jag ner nu med, min vän kommer besöka polisen imorgon och då hoppas vi kunna ge dom lite mer information.
Det tråkiga är väll att polisen inte tillsatt speciellt mycket resurser, dom har fortfarande inte varit inne i lägenheten för att kolla spår av personen eller liknande.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Han var hemma betydligt mer än vad min kompis kände till dagtid och gick därmed och hämtade posten då han "enligt bedragaren" hade adressändrat och även skulle ha fått sin post i brevlådan. Så han hade alltså chansen att sortera posten innan den gick vidare till min vän.

Kreditupplysningarna hittade vi i bedragarens garderob efter att han stuckit och förmodligen flytt från kommunen.

Jag försöker tillhandahålla så mycket information som möjligt

Om ni vill ha information om personen även här kan jag fixa bild och försöka lägga upp mer data men främst så efterfrågar jag förslag/tips vart man kan söka vidare. Ett väldigt långsökt detektivarbete helt enkelt, jag kom på att jag kan försöka mappa hans internet vanor genom att försöka nå loggar på routern. Har en del erfarenheter inom det området men tänkte att SweC:are är kreativa och kanske kan komma på bra mycket bättre saker än det där

Ah... ok då förstår ja, trodde han var där efter att allt hänt

Vet inte riktigt om du bör lägga upp bild här på han, då kanske du själv gör dig skyldig till något brott/regelbrott ?
Men nu har ni ju i alla fall ett för och efternamn samt bild på han, tror inte han har jättemånga förfalskade körkort direkt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Be din kompis kontakta Skatteverket imorgon, detta då han måste spärra sitt personnummer i detta läget. Detta gör det svårt för bedragaren att använda din kompis personnummer för att senare ta ut saker i din kompis namn.

Gällande de krediter bedragaren har tagit i din kompis namn, be honom kontakta alla långivare och förklara läget så de kan göra sin egen utredning/utvärdering av läget. Lånen kommer nog inte skrivas av, men man vet aldrig resultatet - i alla fall måste de veta om läget. EDIT: Detta verkar ni ha redan gjort!

I övrigt har ni gjort vad ni har kunnat som jag ser det. Det ni kan göra att kolla om bedragaren har något facebook konto - om han har det, ge uppgifterna till polisen som senare kan spåra IP-numret den vägen om han är på rymmen.

Tråkig historia!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Börja damma efter fingeravtryck och leta DNA á la CSI.

Mer seriöst dock. Har ni hört av er till hans försäkringsbolag för mer ingående information vad som gäller, det råder knappast någon tvekan om att det var bedrägeri? Även om ni inte bör skrida runt likt Sherlock och Watson i jakt på rättvisa så skulle jag råda er att samla så mycket information om honom ni kan, man vet aldrig vad som hjälper, starta ingen jakt med höggafflar bara.

Försäkringsbolaget kontaktar han imorgon, har varit svårt nu under helgen med röd dag o allt idag.
Vi har förvisso en bild som cirkulerar på facebook just nu för att uppmärksamma allmänheten, kanske ett dumt drag, men jag försöker så gott jag kan i bakgrunden att hjälpa min vän och förhoppningsvis polisen att komma vidare.

Det rör sig om summor strax över 100k vad vi vet just nu med lån och stölden från hans bankkonton.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Ladda ned en BackTrack dist och kör det i en emulator. Försök att tracea hans MAC adress med fern-wifi-cracker. Tänk på att personen måste vara uppkopplad till internet för att det ska vara möjligt.

Borde det också inte gå att se vilket konto han överförde pengarna till?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Försäkringsbolaget kontaktar han imorgon, har varit svårt nu under helgen med röd dag o allt idag.
Vi har förvisso en bild som cirkulerar på facebook just nu för att uppmärksamma allmänheten, kanske ett dumt drag, men jag försöker så gott jag kan i bakgrunden att hjälpa min vän och förhoppningsvis polisen att komma vidare.

Det rör sig om summor strax över 100k vad vi vet just nu med lån och stölden från hans bankkonton.

Det som kan vara bra att börja nysta i är hur det gick till ifrån början, hur kom din kompis och bedragaren i kontakt?
Genom någon bekants bekant, eller träffades på stan eller någon kontaktsajt?

Därifrån kanske det går att backtracka lite...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Be din kompis kontakta Skatteverket imorgon, detta då han måste spärra sitt personnummer i detta läget. Detta gör det svårt för bedragaren att använda din kompis personnummer för att senare ta ut saker i din kompis namn.

Gällande de krediter bedragaren har tagit i din kompis namn, be honom kontakta alla långivare och förklara läget så de kan göra sin egen utredning/utvärdering av läget. Lånen kommer nog inte skrivas av, men man vet aldrig resultatet - i alla fall måste de veta om läget.

I övrigt har ni gjort vad ni har kunnat som jag ser det. Det ni kan göra att kolla om bedragaren har något facebook konto - om han har det, ge uppgifterna till polisen som senare kan spåra IP-numret den vägen om han är på rymmen.

Tråkig historia!

Hej Tack för tipsen! Personnumret är spärrat och han har varit i kontakt med några av bankerna, fler kommer kontaktas men kan fortsätta komma in ett par kreditupplysningar från fler banker i veckan. Lånen blir han nog inte av med nä, men villkoren för lånen kan förhoppningsvis skrivas om.

Vi hoppas kunna få lite mer information, min kompis var vän med honom på facebook men nu när han stuckit har facebook kontot raderats, men här har vi namnet att ge till polisen i varje fall om dom kan göra något på den fronten.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Ladda ned en BackTrack dist och kör det i en emulator. Försök att tracea hans MAC adress med fern-wifi-cracker. Tänk på att personen måste vara uppkopplad till internet för att det ska vara möjligt.

Borde det också inte gå att se vilket konto han överförde pengarna till?

Hej Tack för tipset! Ska undersöka bt och fern-wifi-cracker

Min kompis bankkort är stulet av bedragaren under samma dag. Vi har inte kunnat nå internetbanken vidare pga detta då dosa och bankkort är borta och allt är spärrat. Förhoppningsvis har han fört över pengar och på så sätt kan polisen göra något mer men vi vet först mer imorgon om detta.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Hm

När jag läste detta kom jag att tänka på följande herre: https://www.flashback.org/t1286816

Är det samma?