Permalänk
Medlem

skärmen svart

Jag har haft problem med "powerbutton" på min Fujitsu amilo pa3553, den har varit lös men jag har alltid fått det att funka efter ett tags trixande. Men nu vill inte datorn längre, datorn startar men den kommer aldrig in i Windows utan skärmen är hela tiden svart. Man hör att fläkten går men det är allt. Jag har satt i mina recovery skivor för Vista och också tryckt in Windows knappen men det hjälper inte. Jag gjorde en ominstallation på min Vista för någon månad sen, det var den första sen jag köpt datorn. 2008.

Någon som har en ide'?

Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av akva:

Jag har haft problem med "powerbutton" på min Fujitsu amilo pa3553, den har varit lös men jag har alltid fått det att funka efter ett tags trixande. Men nu vill inte datorn längre, datorn startar men den kommer aldrig in i Windows utan skärmen är hela tiden svart. Man hör att fläkten går men det är allt. Jag har satt i mina recovery skivor för Vista och också tryckt in Windows knappen men det hjälper inte. Jag gjorde en ominstallation på min Vista för någon månad sen, det var den första sen jag köpt datorn. 2008.

Någon som har en ide'?

Anders

Kommer det upp något på skärmen alls, eller är den helt svart? Om du får något på den är det förmodligen något med Windows, annars vet jag inte :/

Permalänk
Medlem

Nej, den är helt svart.

Permalänk

Får du bild om du kopplar burken till extern skärm elr tv? Om nej har grafikkretsen med stor sannolikhet gått ur tiden.

Permalänk

Kolla alla pins och sladdar i datorn så inte något smält

Visa signatur

what does a hero truly need that is for you to decide

Permalänk
Medlem
Citat:

Får du bild om du kopplar burken till extern skärm elr tv? Om nej har grafikkretsen med stor sannolikhet gått ur tiden.

Jag undrar verkligen om detta har något med grafikkretsar att göra. Jag kopplade datorn till tv:n via en HDMI-kabel men det hjälpte inte. Jag får mer känslan av att det är ett windows problem där datorn inte vill hoppa över till windows i uppstartsfasen. Det är alltså en bärbar dator.

Citat:

Kolla alla pins och sladdar i datorn så inte något smält

Menar du att jag ska öppna upp den?? Jag kanske får göra det! Men är inte det riskabelt?

Permalänk

"Jag undrar verkligen om detta har något med grafikkretsar att göra. Jag kopplade datorn till tv:n via en HDMI-kabel men det hjälpte inte. Jag får mer känslan av att det är ett windows problem där datorn inte vill hoppa över till windows i uppstartsfasen. Det är alltså en bärbar dator."

Just att du inte fick bild på tvn heller styrker misstanken om gpun, detta gäller för övrigt oavsett det rör sig om en bärbar elr stationär.
Problemet är dock vanligare bland bärbara, som ju oftare dras med värmeproblem än stationära.