Permalänk
Medlem

Sälja skuld till inkasso?

Morsning! Jo det är så att jag för några år sedan blev lurad på ett PS3 som jag köpte på blocket. Betalade, men fick inget PS3. För någon månad sedan så löste sig allt och mannen blev dömd i Tingsrätten och jag har fått domslutet hemskickat. Nu undrar jag, finns det någon möjlighet att sälja denna skulden till ett inkasso-bolag?

Skulden ligger på ~1650:- + ränta. Jag är glad om jag får 1000:- (drygt 50%, räntan inkluderad). Att vänta på att fogden ska kräva in något verkar inte värt det, men att sälja skulden kanske kan vara något. Vart ska man vända sig?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det fattas nog en nolla eller två på den skulden för att det skall vara värt jobbet eller ?

Har bara svårt o se att någon gör omaket för 500 spänn, det är knappt en halvtimmes betalt jobb efter alla kostnader, men jag kan ha fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det fattas nog en nolla eller två på den skulden för att det skall vara värt jobbet eller ?

Har bara svårt o se att någon gör omaket för 500 spänn, det är knappt en halvtimmes betalt jobb efter alla kostnader, men jag kan ha fel.

Blir snarare 1000:-, med räntan, som inkassot skulle tjäna. Men som du säger är jag rädd för att det smakar mer än vad det kostar.

Det är ju rent förjävligt i så fall att man inte ska få igen pengarna, när personen är dömd och allt. Kronofogden tar ju 500:- per år för att ligga på och innan jag fått mina pengar (personen i fråga har nu totala skulder på ~100k) lär jag ju hunnit gå back.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Inkasso vill nog inte köpa någon sådan skuld. Det är helt enkelt inte lönsamt, och du skulle knappast heller få ens en tusenlapp för den.

Mitt råd är att lite hålla koll på personen, skicka ett brev med betalningskrav senast vart tredje år för att avbryta preskriptionstiden och hoppas på att han nån gång får pengar att betala dig med. Det kan tyvärr nog bli lite svårt att få tillbaka dina pengar utan en arbetsmängd som är oproportionerligt stor.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Inkasso vill nog inte köpa någon sådan skuld. Det är helt enkelt inte lönsamt, och du skulle knappast heller få ens en tusenlapp för den.

Mitt råd är att lite hålla koll på personen, skicka ett brev med betalningskrav senast vart tredje år för att avbryta preskriptionstiden och hoppas på att han nån gång får pengar att betala dig med. Det kan tyvärr nog bli lite svårt att få tillbaka dina pengar utan en arbetsmängd som är oproportionerligt stor.

Jag är rädd för det. Rättssystemet i Sverige är ju i princip obefintligt! Detta är förjävligt, vafan ska man betala skatt för? Ingen större summa i detta fall, men i andra fall kan det röra sig om större summor där dilemmat är precis likadant. Har man inget skydd alls som privatperson idag?

Som sagt, det kostar ju 500:- per år för att kronofogden ska engagera sig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är rädd för det. Rättssystemet i Sverige är ju i princip obefintligt! Detta är förjävligt, vafan ska man betala skatt för? Ingen större summa i detta fall, men i andra fall kan det röra sig om större summor där dilemmat är precis likadant. Har man inget skydd alls som privatperson idag?

Som sagt, det kostar ju 500:- per år för att kronofogden ska engagera sig.

Jag kan ha viss förståelse för att du är grinig över att ha blivit lurad. Men om inte killen som snodde pengarna av dig kan betala, varför är det då lika mycket mitt (som skattebetlare) ansvar som ditt att stå för kompensationen?

Ska man vara ännu mera cynisk kan man se det som att du (och övriga personer som låtit sig luras) utgör en belastning för både rättssystem och polisväsende, eftersom ni kunde ha försäkrat er på ett bättre sätt om att killen ni gjorde affärer med var reko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag kan ha viss förståelse för att du är grinig över att ha blivit lurad. Men om inte killen som snodde pengarna av dig kan betala, varför är det då lika mycket mitt (som skattebetlare) ansvar som ditt att stå för kompensationen?

Ska man vara ännu mera cynisk kan man se det som att du (och övriga personer som låtit sig luras) utgör en belastning för både rättssystem och polisväsende, eftersom ni kunde ha försäkrat er på ett bättre sätt om att killen ni gjorde affärer med var reko.

Jag menar: skatt betalas ju, delvis, för att skydda mot såna här saker. Varför har vi annars ett rättssystem över huvud taget?

Ja, man kan vara hur cynisk man vill, men med det tankesättet så finns det ingen frihet kvar i landet. Problemet jag beskriver gäller alla sorters brottsoffer, även de utsatta för våldsbrott. Tjejer som blir våldtagna och folk som blir rånade ska skylla sig själva? Men visst, anarki åt alla!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Som sagt, det kostar ju 500:- per år för att kronofogden ska engagera sig.

42:-/mån.. inga större summor mao. Men varför drog du det till domstol & slösade på skattepengar när du inte är beredd att slutföra det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

42:-/mån.. inga större summor mao. Men varför drog du det till domstol & slösade på skattepengar när du inte är beredd att slutföra det?

Jag var inte ensam i målet. Sen hade väl jag ingen aning om att det skulle kosta mig att få tillbaka det som rättmätigen är mitt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag var inte ensam i målet. Sen hade väl jag ingen aning om att det skulle kosta mig att få tillbaka det som rättmätigen är mitt!

Dom 500:- får snubben betala när pengarna drivs in..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag menar: skatt betalas ju, delvis, för att skydda mot såna här saker. Varför har vi annars ett rättssystem över huvud taget?

Ja, man kan vara hur cynisk man vill, men med det tankesättet så finns det ingen frihet kvar i landet. Problemet jag beskriver gäller alla sorters brottsoffer, även de utsatta för våldsbrott. Tjejer som blir våldtagna och folk som blir rånade ska skylla sig själva? Men visst, anarki åt alla!

I en bättre värld hade kanske pengarna räckt så långt att statens långa arm kan hjälpa "brottsoffer" fullt ut. Nu gör de inte det. I det här fallet är ju tom. tjuven dömd och straffad vilket gör det lite fånigt att gnälla på rättssystemet. På så vis så har staten uträttat sitt huvudsakliga åtagande gentemot dig som medborgare.

Du hade frihet nog att försöka göra en bra(?) affär, kanske rent av för bra eftersom varan du ville ha inte fanns. Möjliga utfall när du valde att skicka pengar till en okänd människa utan att först få varan kan inte heller varit så svårt att tänka sig, vilket gör det lite magstarkt att jämföra detta med våldtäkt och rån.

Alltså.

- Bedragaren är dömd och straffad
- Det var du som kunde göra en bra affär och chansade, inte jag. Alltså mer ditt problem än mitt problem -> använd skattepengarna till något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Dom 500:- får snubben betala när pengarna drivs in..

Något sånt har jag inte blivit informerad om? När jag ringde till fogden förstod jag det som att jag skulle stå för den kostnaden.

Skrivet av Olegh:

I en bättre värld hade kanske pengarna räckt så långt att statens långa arm kan hjälpa "brottsoffer" fullt ut. Nu gör de inte det. I det här fallet är ju tom. tjuven dömd och straffad vilket gör det lite fånigt att gnälla på rättssystemet. På så vis så har staten uträttat sitt huvudsakliga åtagande gentemot dig som medborgare.

Du hade frihet nog att försöka göra en bra(?) affär, kanske rent av för bra eftersom varan du ville ha inte fanns. Möjliga utfall när du valde att skicka pengar till en okänd människa utan att först få varan kan inte heller varit så svårt att tänka sig, vilket gör det lite magstarkt att jämföra detta med våldtäkt och rån.

Alltså.

- Bedragaren är dömd och straffad
- Det var du som kunde göra en bra affär och chansade, inte jag. Alltså mer ditt problem än mitt problem -> använd skattepengarna till något bättre.

Hur har de uträttat sitt åtagande, när mannen i fråga inte på något sätt fått sona för sitt/sina brott?

Jag försöker påpeka felet i det system som finns idag. Hur magstarkt det är, det får stå för dig. Jag har en bekant som utsattes för misshandel och förövaren dömdes till att betala skadestånd på 10000:-. Samma sak där - han fick inga som helst pengar, men betalade däremot 1000:- innan han la ner sin ansökan hos fogden.

Men jag antar att det var min bekantas frihet att bli slagen, som du så vackert uttrycker det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Något sånt har jag inte blivit informerad om? När jag ringde till fogden förstod jag det som att jag skulle stå för den kostnaden.

Du får betala den när du ansöker om ett betalningsförläggande men dom 500:- läggs på skulden!

Edit: 300:- är kostnaden tydligen.

Citat:

Avgift för betalningsföreläggande

Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden om någon är skyldig dig pengar eller om en hyresgäst inte betalar sin hyra. Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande.

Vi skickar en faktura på ansökningsavgiften till dig som sökande. Du kan kräva ersättning för denna avgift i ansökan om betalningsföreläggande.

http://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggande2.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur har de uträttat sitt åtagande, när mannen i fråga inte på något sätt fått sona för sitt/sina brott?

Jag försöker påpeka felet i det system som finns idag. Hur magstarkt det är, det får stå för dig. Jag har en bekant som utsattes för misshandel och förövaren dömdes till att betala skadestånd på 10000:-. Samma sak där - han fick inga som helst pengar, men betalade däremot 1000:- innan han la ner sin ansökan hos fogden.

Men jag antar att det var min bekantas frihet att bli slagen, som du så vackert uttrycker det.

Så hans enda straff var att betala tillbaka de pengar som han lyckats lura sig till? Ok.

Ditt andra exempel är ju bara fånigt och borde egentligen inte kommenteras. 1. Det är inte jämförbart. Alls. 2. Vad vill du ska hända istället? Att gärningsmannen ska stjäla pengar kanske för att betala sitt skadestånd? Att pappa staten ska betala det också? Om något så är det väl märkligt att förkunna en dom där en gärningsman utan pengar ska betala sitt offer med pengar han inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vilket i praktiken gör att en dom inte betyder någonting egentligen.

Det är inte riktigt sant eftersom var dom är även statistik & vägs in nästa gång personen döms om han begår fler brott i sitt liv dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om något så är det väl märkligt att förkunna en dom där en gärningsman utan pengar ska betala sitt offer med pengar han inte har.

Så om man inte har några pengar kan man härja hej vilt, utan straff? Ja, du bra svar du ...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Du får betala den när du ansöker om ett betalningsförläggande men dom 500:- läggs på skulden!

Edit: 300:- är kostnaden tydligen.

http://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggande2.html

Det här handlar inte om betalningsföreläggande. Det behövs inte när det finns en lagakraftvunnen dom. Här handlar det om verkställighet/utmätning, se http://www.kronofogden.se/Utmatningochrelateradeavgifter.html. Det står på sidan att det finns vissa undantag från vissa av avgifterna när det har samband med brott, men jag kommer inte ihåg detaljerna och har tyvärr inte tid att titta närmare på det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Det här handlar inte om betalningsföreläggande. Det behövs inte när det finns en lagakraftvunnen dom. Här handlar det om verkställighet/utmätning, se http://www.kronofogden.se/Utmatningochrelateradeavgifter.html. Det står på sidan att det finns vissa undantag från vissa av avgifterna när det har samband med brott, men jag kommer inte ihåg detaljerna och har tyvärr inte tid att titta närmare på det just nu.

I stand corrected.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som en del skriver så är det väldigt svårt att få någon ersättning utav någon som inte har en beskattningsbar inkomst, har skatteskulder eller en massa andra skulder hos fogden redan. Det man kan göra är att vänta. Många reder faktiskt ut sin ekonomiska situation förr eller senare och då kan man kräva dom på pengarna. Är de smarta så betalar dom. Man kan dock inte vänta hur länge som helst men om man påminner om skulden vid jämna mellanrum så räknas detta som att ärendet påbörjas på nytt varje gång, och på så vis kan man hålla på i evighet.
Att tänka på är att för privatpersoner så kan inte Inkasso gör nånting som inte kronofogden kan göra så det är helt meningslöst att ha med dom att göra. Företag har oftast avtal med inkassobolag eller äger helt enkelt en indrivarbank som sköter deras ärenden och sparar på detta sätt en massa pengar men för en enskild skuld så är det meningslöst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.