Permalänk
Medlem

Define R4 fläktar visar 0 rpm

Hej!
Försökt googla lite men inte hittat något som jag tycker passar.

Har precis monterat alla mina saker i chassit (Fractal Design Define R4) och allt fungerar fint.
Men när jag går in i Bios för mitt MSI-kort (eller deras "Control-Center" i windows) så står systemfläktarna (chassifläktarna) på 0 rpm.
Fläktarna går fint, tittar på dem just nu.
Kopplade in kontakter till fläktkontrollen (kan ställa in 5/7/12 V) på fläktarna i chassits front. Detta fungerar att reglera. Sedan kopplade jag in ström direkt från nätagget, var med en sådan kontakt i samma "bunt" som fläktkontakterna. Jag gissar att jag inte ser någon hastighet då fläktarna inte är kopplade in i moderkortet, eller?
Har jag missat någon kontakt som ska in i moderkortet så man kan få fläkthastigheten samtidigt som fläktarna är "justerbara" från chassit eller måste jag välja det ena eller andra?

/Mattias

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk
Medlem

Eftersom du använder fläktkontrollern i chassit kan du inte läsa av fläktarnas hastighet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du kan dock koppla så att svart och gul paralellt med varje fläkt ner mot moderkortet då får du med tachometer signalen koppla bara gul o svart lika som mot kontakten från fläkten sök på google så hittar du info om du vill modda detta tar lite tid men inte omöjligt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Du kan dock koppla så att svart och gul paralellt med varje fläkt ner mot moderkortet då får du med tachometer signalen koppla bara gul o svart lika som mot kontakten från fläkten sök på google så hittar du info om du vill modda detta tar lite tid men inte omöjligt

Ah, ska kolla upp det! Tack för tipset

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"