Intel presenterar Realsense – datorstyrning med röst och rörelser

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar Realsense – datorstyrning med röst och rörelser

Kretsjätten Intel vill involvera fler sinnen vid interaktionen med datorer. Under CES 2014 lanserar företaget Realsense, hårdvara för bland annat röst- och rörelsestyrning i tre dimensioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nää, inte Intel också...

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan minnas har tillverkare och mjukvaruutvecklare försökt hajpa röst och geststyrningar.
T.o.m windows 95 hade ju röststyrning !
Och återigen är det ingen som frågar sig om användare faktiskt vill ha det.

Permalänk
Medlem

beroende på hur bra intel implementerar det kan det nog vara en bra sak.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk

Nej tack

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Röststyrning i tre dimensioner!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

"Computer: Tea earl grey hot."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Styra gränssnitt i luften gör mig bara förbannad. Särskilt ergonomiskt är det inte heller. Olyckor är inte så ovanligt heller och tiden det tar att navigera är bedrövlig. Nä handkontroll/fjärr eller andra fysiska kontroller kommer nog inte slås ut det närmsta decenniet iaf. Jag menar hur många spelar på sitt wii/kinect idag? Hur nöjd blir man när man ska boka biljett med sj:s röstnavigering? "kan ni repetera er destibation" blä! ^o^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg som inte riktigt använde sig av smakligt språk.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

"Jag har banne mig spelat (datoriserat) med tangentbord och mus hela mitt liv, och det ska mina barn också göra!" Nu tycker jag folk ska sluta agera slemproppar och inse att detta är framtiden. Mycket saker är "det kan bli bra" eller "det kan bli stort" men ja kan lova att just röst/gest styrning är något som kommer komma för att stanna, ett bra tag framöver. Frågan är, kommer det bli bra nog för att faktiskt använda denna omgången? Mest troligt inte.

Permalänk
Avstängd

Stupid.
Touch<3

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Åh vad jag vill se en sysadmin skrika och vifta på armarna när hen administrerar 100-tals servrar

Skulle jätte gärna styra saker i mitt hem med röst och gester men då vill jag ha total kontroll på teknologin. Vill inte veta av att hackers eller statliga organisationer kan lyssna av pga någon idiotisk bakdörr eller att min OBH Nordica Kaffekokare skickar info om vilket kaffe jag använder för att ge mig "bättre reklam".

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Åh vad jag vill se en sysadmin skrika och vifta på armarna när hen administrerar 100-tals servrar

Skulle jätte gärna styra saker i mitt hem med röst och gester men då vill jag ha total kontroll på teknologin. Vill inte veta av att hackers eller statliga organisationer kan lyssna av pga någon idiotisk bakdörr eller att min OBH Nordica Kaffekokare skickar info om vilket kaffe jag använder för att ge mig "bättre reklam".

ja, typ som i filmen geeforce där alla blaskkokare och smörgåsgrillar förstörde världen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

"Jag har banne mig spelat (datoriserat) med tangentbord och mus hela mitt liv, och det ska mina barn också göra!" Nu tycker jag folk ska sluta agera slemproppar och inse att detta är framtiden. Mycket saker är "det kan bli bra" eller "det kan bli stort" men ja kan lova att just röst/gest styrning är något som kommer komma för att stanna, ett bra tag framöver. Frågan är, kommer det bli bra nog för att faktiskt använda denna omgången? Mest troligt inte.

Är man en slempropp för att man ogillar detta? Skärp dig.

Sen vad som är "framtiden" är högst individuellt, och inget man kan generalisera så. Precis som med vilka s.k. "trender" som helst.

Själv tycker jag att tangentbord och mus är en perfekt lösning på hur man styr en dator, och kan vara helt nöjd med detta livet ut. Eller tills en ännu bättre lösning kommer.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Hoppas inte Microsoft tar bort mus/t-bord nu och låta allt styras av voice command

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Är man en slempropp för att man ogillar detta? Skärp dig.

Sen vad som är "framtiden" är högst individuellt, och inget man kan generalisera så. Precis som med vilka s.k. "trender" som helst.

Själv tycker jag att tangentbord och mus är en perfekt lösning på hur man styr en dator, och kan vara helt nöjd med detta livet ut. Eller tills en ännu bättre lösning kommer.

http://webshop.rekal.se/templates/product.asp?ProductGuid=111..., drick upp!

Permalänk
Medlem

Drick det själv. Är det kul att håna andra?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Dags att sluta köpa/stödja Intel...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bra med innovation och utveckling, men finns det något fall där alternativ till mus, tangentbord eller touchbaserad styrning har visat sig sämre än något av alternativen (t.ex. "luftstyrning")?

Det känns lite som om en del uppfinner fyrkantiga hjul och även fast de är sämre än de gamla runda är det hela fantastiskt bara för att det är nytt. Ingenstans läser man om några reela och praktiska fördelar.

De gamla sätten lider fortfarand av problem. Med touch har man t.ex. fortfarande inte löst att folk får kladdiga skärmar och vem vill sitta med en skärm som hela tiden måste putsas och därav också riskeras att repas?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Drick det själv. Är det kul att håna andra?

Tror det är ganska svårt att få det där till ett hån, hur mycket man än försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

beroende på hur bra intel implementerar det kan det nog vara en bra sak.

Njae. Om röststyrning ska vara "attraktivt" på riktigt så måste det fungera helt klockrent och naturligt.
Kinect (2) är väl det bästa man kan få på det området idag och det fungerar långt ifrån klockrent. Jag är inte övertygad.

Permalänk
Medlem

För funktionshindrade/rörelsehindrade etc. eller andra som inte kan eller vill använda mus/tgb kommer detta att bli perfekt under förutsättning att det fungerar perfekt med eller hyfsat bra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Vem vill stå och röra på sig när man vill slappna av framför datorn. De ska fanimej vara tangentbord och mus förhilvede.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Tror det är ganska svårt att få det där till ett hån, hur mycket man än försöker.

Att man behöver "lösas upp med ett medel" tolkade jag som ett hån, men om du inte menade det elakt, så, fine.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jaha då vet vi att allt kommer försöka bli röststyrt återigen
Gester för att kunna styra med är jag för så länge det bara behövs att vifta med fingret i luften som om man hade en stor platta framför sig.
Dock är det aldrig så det fungerar utan oerhört mer krångligt.

Permalänk
Medlem

Nice try, NSA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommie:

Bra med innovation och utveckling, men finns det något fall där alternativ till mus, tangentbord eller touchbaserad styrning har visat sig sämre än något av alternativen (t.ex. "luftstyrning")?

Det känns lite som om en del uppfinner fyrkantiga hjul och även fast de är sämre än de gamla runda är det hela fantastiskt bara för att det är nytt. Ingenstans läser man om några reela och praktiska fördelar.

De gamla sätten lider fortfarand av problem. Med touch har man t.ex. fortfarande inte löst att folk får kladdiga skärmar och vem vill sitta med en skärm som hela tiden måste putsas och därav också riskeras att repas?

Det är ju inte ens ett problem (mer än något i-landsproblem), men kapa fingrarna så är det löst, något annat sätt finns inte, huden innehåller fetter som du inte skulle må så bra av att vara utan. Så som du diskuterar så har inte folk kommit på hur vi ska förbli dammfria efter att ha dammsugit heller och det ser jag som ett större problem då folk är allergiska.

Skrivet av Dentoid:

Nice try, NSA

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att ta av sig foliehatten kanske? Inte för att jag tyckte detta var något bra, men det är mest för att jag inte ser något praktiskt användningsområde med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Styra gränssnitt i luften gör mig bara förbannad. Särskilt ergonomiskt är det inte heller. Olyckor är inte så ovanligt heller och tiden det tar att navigera är bedrövlig. Nä handkontroll/fjärr eller andra fysiska kontroller kommer nog inte slås ut det närmsta decenniet iaf. Jag menar hur många spelar på sitt wii/kinect idag? Hur nöjd blir man när man ska boka biljett med sj:s röstnavigering? "kan ni repetera er destibation" blä! ^o^

Jag spelar fanimig Super Mario Galaxy på mitt Wii! annat än Wii tycker jag att mus/tangentbord är överlägset, men styrningen i Wii funkar bra för spelen som finns enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Dags att ta av sig foliehatten kanske? Inte för att jag tyckte detta var något bra, men det är mest för att jag inte ser något praktiskt användningsområde med det.

På med foliehatten igen!
http://www.youtube.com/watch?v=vILAlhwUgIU