Starta svensk gaming Youtube-kanal

Permalänk

Starta svensk gaming Youtube-kanal

Hallå!

Jag försökte hitta ett forum med detta ämne och ''övriga spel'' får duga.

Jag funderar starkt på att starta en youtube kanal, där jag spelar in gameplay av PC/PS3/PS4 gameplay och sedan spelar in röst, alltså commentaries som dem kallas. Kanske gör nån recnesion av spel etc. Saken är den att jag suger på att prata engelska, och jag undrar om publiken blir stor nog om jag pratar på svenska. Är det någon idé att ens starta en svensk gaming youtube-kanal, eller kommer jag bara få några få views? Vad tror ni? Kom med tips!

Permalänk

Ja om du vet vem "AnteeeWalleYs" är så har han väl typ runt 20k med prenumenanter (stav?!?!?!?). Du kan kanske inte kamma hem storkovan men lite kan du tjäna iaf. OM du är ute efter pengar. PewDiePie har ju typ 20 Miljoner........ Ditt vall.

Permalänk
Medlem

För att vara helt ärlig... Vad vill du uppnå med denna kanal?
Är det för att tjäna lite extra stålar? Lära dig tala på ett pedagogiskt och intressant sätt? Eller har du någon annan anledning?

Kan nog säga med största sannolikhet att du inte kommer att få många views (kanske din familj + vänner) om du inte råkar ha en talang för att engagera folk med din röst och kommer med något unikt som ingen av de andra redan stora kanalerna har. För det finns redan tusentals med dessa kanaler på youtube.

Så gör något annat med din tid om du nu inte råkar brinna för detta och verkligen vill göra det även om du inte får några views

Permalänk

Jag gör det inte huvudsakligen för pengarna, dock hade det varit roligt om man kom upp i så stora summor. Men jag vill göra det för det är kul att känna sig uppskattad av viewers, fans etc. Och publicitet är alltid kul.

Permalänk
Sötast

Finns inget bra eller dåligt svar på din fråga, inget rätt eller fel heller.

Vill du göra videos och se om du kan lyckas, så gör det. Går det så går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoghurt2k:

Jag gör det inte huvudsakligen för pengarna, dock hade det varit roligt om man kom upp i så stora summor. Men jag vill göra det för det är kul att känna sig uppskattad av viewers, fans etc. Och publicitet är alltid kul.

Som nikwad var inne på, att göra det för att tjäna pengar eller att få en stor mängd tittare är nog ett fruktansvärt långskott.

Ingen hindrar dig från att försöka men om inte resan är målet så är det nog överhängande risk för besvikelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tror du kommer bli besviken om ditt mål är att tjäna pengar. Tänk på hur många youtube kanaler det finns och tänk sedan på hur liten del av alla dem faktiskt får något tillbaka.
Se det mer som en hobby. Du kommer behöva lägga ner ett par timmar om dagen för att folk inte ska sluta prenumerera eftersom du inte lägger up några videos.
Vet inte hut gammal du är men helt ärligt så om du inte har något intressant att prata om så kan du nog glömma att tjäna några pengar. Om allt du tänker göra är att spela och prata om inget särkilt så skaffa en dagbok. Inte en youtube kanal.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Skrivet av yoghurt2k:

Jag gör det inte huvudsakligen för pengarna

Jag skrev att jag inte gör det för pengarna, bara att de hade vart kul om man kom så långt. Jag gör de för kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoghurt2k:

Jag skrev att jag inte gör det för pengarna, bara att de hade vart kul om man kom så långt. Jag gör de för kul.

Tänk även på att nu när YT systemet blivit hårdare med copyright så kan det bli svårt med en kanal där du försöker tjäna pengar på dina videos. Särskilt om det innehåller video och musik ifrån spel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tänk bara att du kan tänka dig att spela in det, ladda upp det utan att någon måste titta på det. Annars kommer du inte orka fortsätta, för det är otroligt liten chans att du tjänar pengar på det i början. Du måste ha högt tryck på videos för att få något intresse hos folk, om du bara laddar upp en gång i veckan ska du inte vänta dig mycket
Prova och se säger jag.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Ska jag vara ärlig så tror jag att det redan finns 10^(x) commentators på alla språk ur 1:a världen så du kommer förmodligen bara bli en i mängden om du inte hittar på något riktigt originellt(t.ex. kör strategispel som inte är LoL, HoN eller StarCraft). Det här betyder att det egentligen inte spelar någon roll vilket språk du pratar på.

Annars så brukar folk uppskatta om man har rolig dialekt, så jag skulle köra på engelska om jag vore du.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara bitter, men i dagsläget är man lagom trött på alla Youtube klipp där spelare ska ge sina egna recensioner av spel. Finns fåtal som är etablerade, seriösa och samtidigt humoristiska "Observera ej av ADHD, skriker och gapar åt löjligt nonsen i micken". Vill du hamna i denna kategori får du nog det tufft i att få många visningar. Den andra skaran, är nog ganska enkelt.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

tyvärr är det ju inte mycket mer än 9 miljoner svenskar och hur många av dessa lär intressera sig i det gaming material du lägger upp? det kan vara svårt, finns ju förvisso norrmän också

Skämt åsido, det är inte lätt att driva en youtube kanal men kör på, ge det ett försök, det är defenetivt enklare att få views etc om du driver den på Engelska och kan underhålla tittarna, och även om du inte får en skara med tittare så gjorde du väl fortfarande något du tyckte var roligt? so why not? go for it :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk

Aja, jag kommer fortsätta nu till en början så får jag se sen hur jag känner. Men jag tror att det blir enklare att få views om jag köper dem nyaste spelen etc. då det är efterfrågat. T. ex. när Watch Dogs kommer ut så kommer jag spela det direkt, och då kanske jag lägger upp någon video på det.

Permalänk
Skrivet av yoghurt2k:

Aja, jag kommer fortsätta nu till en början så får jag se sen hur jag känner. Men jag tror att det blir enklare att få views om jag köper dem nyaste spelen etc. då det är efterfrågat. T. ex. när Watch Dogs kommer ut så kommer jag spela det direkt, och då kanske jag lägger upp någon video på det.

Det är en idé som är bra men samtidigt dålig.

Bra:
* Nytt innehåll
* Inte många som redan gjort en let's play(/liknande) innan.

Dåligt:
* Folk vill spela spelet själva
* Många stora kommer antagligen ta upp det direkt

Permalänk
Medlem

Vill du göra det för pengarna så gör det inte. Du kommer inte att ha tålamodet för att hålla på så länge att du börjar få in pengar som faktiskt spelar roll. Själv har jag 600 Prenumeranter och tjänar inte mer än 50-100 spänn i månan. Har också hållt på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoghurt2k:

Aja, jag kommer fortsätta nu till en början så får jag se sen hur jag känner. Men jag tror att det blir enklare att få views om jag köper dem nyaste spelen etc. då det är efterfrågat. T. ex. när Watch Dogs kommer ut så kommer jag spela det direkt, och då kanske jag lägger upp någon video på det.

Kan säga att man får många views av att vara först/snabb med något. Jag har fått typ 100-200 views på mina videos. MEN jag la upp en video på skyrim, och vad jag vet så var jag först med att visa glass armor (hittade ingen annan allafall) och fick ca 300k views på några dagar då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Asså om du vill på din youtubelön så kan du börja med nåt annat redan nu. Annars om du vill bara ha extra slantar bara så visst, ge det ett försök.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Det går inte att bli populär på youtube på egen hand numera(eller ja... otroligt svårt), oavsett hur mycket man spammar i forum, reddit och facebook.

Det krävs högre kontakter som upplyser/rekommenderar sina tittare till dig, skulle Pewdiepie t ex övertalas till att gilla ett klipp så kommer den genast uppmärksammas.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

rekommenderar dig att först spela in runt 15-20 clip i förväg för att sedan fixa till dom och ladda upp en om dagen eller en varannan dag medans du spelar in nytt och följer vad dom som kommenterar säger. Mycket lättar på detta sättet då du kanske blir sjuk eller inte har tid till en ny video på några dagar och tappar därför dina följare.

Hade själv en ganska populär yt innan, gick bra i början tills det blev för mycket i skolan så jag tappade ganska många tittare. Nu mera har jag gjort videos och hjälpt en snubbe i min ena clan, på dessa clip brukar vi få allt från 11k till 1.6 miljoner views beroende på content. Funderar dock på att få igång min yt igen.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Vad gjorde du ditt intro i?

Macromedia Flash Professional 8

Och till alla andra som skriver om att de är svårt att tjäna pengar på youtube:

Jag gör det inte för pengarna som sagt, mitt mål är inte ens där. Jag hade tyckt de varit kul om man kunde få någon krona men jag gör det inte för att tjäna pengar. Jag gör det för att det är kul med publicitet, och jag spelar en hel del spel.

Permalänk

Känner du att du vill göra det så är det bara att börja! Tänk bara på att du har ok utrustning till att börja med d.v.s. en mikrofon som inte brusar överdrivet och att dina gameplays inte laggar och liknande. Ur egen erfarenhet kan jag säga att det kanske inte kommer bli det bästa i början men man lär sig och med tiden blir det bättre och bättre. Om man blir populär eller inte handlar till stor del om tur att man lyckas göra "rätt" saker som många gillar, gör man inte det så kommer det troligtvis ändå finnas folk som kommer vilja kolla på dina videos så länge du gör något någorlunda intressant.

Jag började i Februari 2012 och det här är min kanal: https://www.youtube.com/user/BattlefieldSverige

PS. Släng iväg ett PM till mig om du någon gång behöver hjälp med de tekniska delarna.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoghurt2k:

Macromedia Flash Professional 8

Tackar! Mycket enklare än Cinema 4D gissar jag på!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Pewdiepie började på svenska Låt ingen trycka ner dig, börja och se hur det går, man kan ju alltid sluta när man vill.
Lägg upp klipp regelbundet och var aktiv, för jag skulle inte prenumerera länge på en kanal som inte är aktiv

Permalänk
Medlem

ja asså får ju säga lycka till men försök att låta mer glad du låter så deppig när du snackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Inte för att vara bitter, men i dagsläget är man lagom trött på alla Youtube klipp där spelare ska ge sina egna recensioner av spel. Finns fåtal som är etablerade, seriösa och samtidigt humoristiska "Observera ej av ADHD, skriker och gapar åt löjligt nonsen i micken". Vill du hamna i denna kategori får du nog det tufft i att få många visningar. Den andra skaran, är nog ganska enkelt.

Får jag fråga hur du får ihop ADHD med skriker och gapar? För att ADHD har inget med att man sitter och skriker och lever om utan snarare tvärtom, ADHD står för Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder och Koncentrationssvårigheter,Motorisk hyperaktivitet och Glömska är vanliga symptomer samt att många har en eller flera av Nedsatt motorik, Sömnsvårigheter, Sen tal- och språkutveckling, Problem med att tolka sinnesintryck, Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression, Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar och Känslomässig instabilitet.

Hur vet jag detta må du fråga och svaret på det är att jag har en ADHD diagnos sedan jag var 6 år, är nu 23 år, så jag vet enligt erfarenhet vad det betyder att ha ADHD samt att jag känner fler med samma funktionshinder så nästa gång du ska använda dig av ett funktionshinder för att vissa en poäng gör det med rätt funktionshinder och smakligt.

Ber om ursäkt till TS för en massa Off topic text men kände att det behövdes.

On topic:

Här trodde jag att jag hade läs svårigheter men när jag läser svar så tror jag fan att några andra har det. TS har sagt vid några tillfällen att han inte gör det för pengarna att om han känner in storkovan så är det bara en bonus på vad jag har uppfattat är en hobby som han gör för att ha kul.

Det är inte helt omöjligt att slå igenom med en gaming inriktad Youtube kanal men det är svårt mängden stora/små kanaler utöver ens egna spelar inte jätte stor roll då man inte tittar på kanalen för spelet utan 9 av 10 gånger tittar man på kanalen för personen som äger den. Att vara underhållande medans man spelar är det viktigaste men man bör också kunna spelet någorlunda samt att om man kan ge tips och tricks medans man spelar så ökar chansen att man får fler tittare.

Singleplayer spel brukar av ta i views 2-3 månader efter release då folk har hunnit spela igenom dom själva eller tittat på någons Let's Play. Dock finns det undantag som t.ex Skyrim, Fallout och Minecraft där du kan moda spelet och helt plötsligt blir din Let's Play unik från Bosse's Let's Play. Spel som Skyrim och Fallout kan man också få views långt efter release på om man rollspelar dom, alltså att du lever dig in i din karaktär och leker lite Narrater när du spelar.

Multiplayer är väldigt spel beronde. T.ex att sitta och titta på ett 30-45min långt klipp från en 5v5 CS:GO match kanske inte är det roligaste men att titta på en Dota/Hon/LoL match där han/hon som spelar hela tiden pratar och säger varför han/hon gör som han/hon gör kan vara underhållande.

Det är mycket jobb och ofta så får man lite för vad man gör men så länge man gör det för att det är kul så är det inget att vara orolig över. Viktiga saker att tänka på är

Inte använda Copyright matrial.

Se till att ha en bra mic.

Lägga ner tid på Editing och helst ha ett bra intro, dom först 15sek är dom viktigaste för att få folk att titta så det är rekommenderat att ha ett 7-10sek långt intro för att så snabbt som möjligt hoppa in i spelet.

Permalänk

Tack för ditt långa men bra svar, Zhyrez.

Jag kommer lägga upp en till video inom en timme där jag spelar LBP2, en bana som jag och en kompis har gjort (Den vart MM-vald tillochmed). Kolla gärna in den och kom med åsikter

Permalänk
Medlem

Kör på hårt, det kan ju inte hända mer än att du inte får några prenumeranter.

Du kan ju även göra tutorials på svåra achievements och så, bruka alltid vara uppskattat

Permalänk

Okej, jag har börjat tänka på om jag ska göra om kanalen och börja göra filmer på engelska ändå. Vad tycker ni? Jag är inte jättebra på att prata engelska, men man kanske blir bättre med tiden om jag fortsätter att göra filmer.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.