Permalänk
Avstängd

Claw mus

Tjenare Swec!

Vänder mig till er då det är dags för mig att köpa en ny mus (R.I.P Xai & IE 3.0).

Det verkar vara ett riktigt träsk det här med möss och jag har ingen möjligthet att gå och klämma i affärer heller :(. Det jag söker är en mus som:

1. Bra sensor (viktigt, spelar cs så vill inte ha någon acc eller dylikt så man missar hs )
2. Ska helst likna Xai i storlek / form

Verkar vara väldigt svårt att hitta en mus som uppfyller båda. Har kikat på rival och deathadder som tydligen ska ha väldigt bra sensorer men jag är rädd att det blir svårt att claw grippa dem, min IE 3.0 känns inte riktigt helrätt pågrund av böjen samt att den är något stor kanske och dem har ungefär samma form om jag fattat det rätt? Även kollat på sensei men då offrar man ju sensorn istället..

Så om det är någon som vet någon som mus passar in på punkterna ovan skulle det vara jätte bra, priset spelar ingen roll

Gott nytt år (i efterskott)

Permalänk
Medlem

Den mus jag själv kan rekommendera är Mionix Naos, haft flera möss som Xai, R.A.T, Razer Lachesis m.m. Detta är nog en utav de bästa mössen jag har haft, mycket pålitlig, skön att hålla och fungerar att ha Claw grip. En annan mus jag även haft ögonen på är Gamdias Zeus, vet dock ej hur denna mus är.

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Avstängd

Är nöjd med Razer Taipan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FellaNNN:

Den mus jag själv kan rekommendera är Mionix Naos, haft flera möss som Xai, R.A.T, Razer Lachesis m.m. Detta är nog en utav de bästa mössen jag har haft, mycket pålitlig, skön att hålla och fungerar att ha Claw grip. En annan mus jag även haft ögonen på är Gamdias Zeus, vet dock ej hur denna mus är.

Jag har faktiskt haft en Mionix Naos 5000, sålde den efter någon vecka eftersom jag inte klarar av skåror för ring/lill - finger. Känns även som den är mer gjord för palm än claw Dessutom var sensorn inget vidare och fungerade inte på tygmattar (även om min polares funkar på hans mjuka). Zeus musen var lite för flashig för mig, men tack ändå :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Jag har faktiskt haft en Mionix Naos 5000, sålde den efter någon vecka eftersom jag inte klarar av skåror för ring/lill - finger. Känns även som den är mer gjord för palm än claw Dessutom var sensorn inget vidare och fungerade inte på tygmattar (även om min polares funkar på hans mjuka). Zeus musen var lite för flashig för mig, men tack ändå :D!

Alla har olika smak, själv är det en av de bästa jag haft men men!

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Är nöjd med Razer Taipan.

Den verkar lida av ganska mycket acc tyvärr

Skrivet av FellaNNN:

Alla har olika smak, själv är det en av de bästa jag haft men men!

Ja, smaken är ju som baken

Permalänk
Medlem

letar också då jag måste kompletera upp min naga2014 med en ren fpsmus. har kollat lite på dessa http://www.maxfps.se/moss/zowie/ec2-evo-cl-pro-gaming-mouse // http://www.maxfps.se/moss/roccat/kone-pure-phantom-white // http://www.maxfps.se/moss/mionix/naos-7000 // http://www.maxfps.se/moss/razer/taipan-expert-ambidextrous-ga... och då håller jag inte rent clawgrip som man gjorde på Razer bomslang men claw fast lite flatare fingrar. berätta gärna va du kom fram till för mus, jag har precis fallet tillbax i CS träsket eller kanske http://www.maxfps.se/moss/mionix/avior-7000 //

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

Du kan stänga av acceleration.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersBlomdahl:

letar också då jag måste kompletera upp min naga2014 med en ren fpsmus. har kollat lite på dessa http://www.maxfps.se/moss/zowie/ec2-evo-cl-pro-gaming-mouse // http://www.maxfps.se/moss/roccat/kone-pure-phantom-white // http://www.maxfps.se/moss/mionix/naos-7000 // http://www.maxfps.se/moss/razer/taipan-expert-ambidextrous-ga... och då håller jag inte rent clawgrip som man gjorde på Razer bomslang men claw fast lite flatare fingrar. berätta gärna va du kom fram till för mus, jag har precis fallet tillbax i CS träsket eller kanske http://www.maxfps.se/moss/mionix/avior-7000 //

Blev en SS Rival, hört mycket positivt om den och det verkar vara dåligt med rena claw möss med bra sensor. Fattar inte varför steelseries inte bara byter sensorn i Sensai till något bättre, skulle sälja som smör... Menmen sånt är livet, lycka till med ditt musköp förhoppningsvis kan du pröva i affär. Kan komma tillbaka och berätta vad jag tycker om rivalen när jag fått den om du vill

Skrivet av Ryuk00:

Du kan stänga av acceleration.

Nej många möss har inbyggd acceleration i sensorn och det går inte stänga av tyvärr :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Nej många möss har inbyggd acceleration i sensorn och det går inte stänga av tyvärr :/

Kanske möss från 90-talet, men inte Razer Taipan. Gör lite bättre research.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kanske möss från 90-talet, men inte Razer Taipan. Gör lite bättre research.

Nej, de flesta (alla?) av dagens icke-optiska lasermöss har en inbyggd accelerationsstörning. Hur stor den är varierar lite beroende på modell och sensor.
Det var ännu värre förr, men problemet kvarstår idag.
Läs gärna runt på overclock.net där det finns folk som är verkliga experter på sensorer. Den där accelerationen som följer med i form av en mindre störning i sensorn är heller inte något man har någon nytta av ens om man gillar att ha musacceleration påslaget. Det varierar nämligen på ett rätt random sätt. Ibland kan det vara lite negativ acceleration, ibland positiv.

Hursomhelst så är det anledningen till att de flesta seriösa gamers idag föredrar optiska möss.

Till TS så kan verkligen rekommendera Steelseries Kana version 2. En riktigt bra sensor utan acceleration och prediction. Dessutom är den alldeles utmärkt för claw och även fingertip grip. Greppet har blivit bättre sedan första versionen av Kana också.
Enda nackdelen kan vara att det för många är en del strul med att få Steelseries engine att hitta musen när man kopplar in den. Det brukar dock lösa sig med lite pulande. Lift off distance är också hög så gillar man inte det så är det inte så bra, men den går i värsta fall att få ner med det sk. tejptricket

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Av alla möss jag har testat hittills med min claw/fingertip grip är jag mest nöjd med Logitech G400. Dock har jag ganska stora händer, så för mindre händer kommer den vara för stor. I så fall är Razer Abyssus eller liknande bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Kanske möss från 90-talet, men inte Razer Taipan. Gör lite bättre research.

Tyvärr har jag gjort min research, kanske du borde göra din lite bättre dock

Skrivet av JesperT:

Nej, de flesta (alla?) av dagens icke-optiska lasermöss har en inbyggd accelerationsstörning. Hur stor den är varierar lite beroende på modell och sensor.
Det var ännu värre förr, men problemet kvarstår idag.
Läs gärna runt på overclock.net där det finns folk som är verkliga experter på sensorer. Den där accelerationen som följer med i form av en mindre störning i sensorn är heller inte något man har någon nytta av ens om man gillar att ha musacceleration påslaget. Det varierar nämligen på ett rätt random sätt. Ibland kan det vara lite negativ acceleration, ibland positiv.

Hursomhelst så är det anledningen till att de flesta seriösa gamers idag föredrar optiska möss.

Till TS så kan verkligen rekommendera Steelseries Kana version 2. En riktigt bra sensor utan acceleration och prediction. Dessutom är den alldeles utmärkt för claw och även fingertip grip. Greppet har blivit bättre sedan första versionen av Kana också.
Enda nackdelen kan vara att det för många är en del strul med att få Steelseries engine att hitta musen när man kopplar in den. Det brukar dock lösa sig med lite pulande. Lift off distance är också hög så gillar man inte det så är det inte så bra, men den går i värsta fall att få ner med det sk. tejptricket

Den såg definitivt bra ut! Synd att jag inte hittade den igår och att det kliade lite för mycket i köpfingret och blev en rival Men om jag inte gillar/vänjer mig vid rivalen ska denna definitivt införskaffas! Tack för tipset!

Skrivet av t4rm:

Av alla möss jag har testat hittills med min claw/fingertip grip är jag mest nöjd med Logitech G400. Dock har jag ganska stora händer, så för mindre händer kommer den vara för stor. I så fall är Razer Abyssus eller liknande bättre.

Gillade aldrig MX518 pågrund av formen, kanske ska ge den ett försök till dock. Har väldigt stora händer (IE 3.0 är ganska liten för mig). Ska se hur rivalen känns, annars kanske jag testar G400, tack för tipset :D!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="kungen123;14265621"]Blev en SS Rival, hört mycket positivt om den och det verkar vara dåligt med rena claw möss med bra sensor. Fattar inte varför steelseries inte bara byter sensorn i Sensai till något bättre, skulle sälja som smör... Menmen sånt är livet, lycka till med ditt musköp förhoppningsvis kan du pröva i affär. Kan komma tillbaka och berätta vad jag tycker om rivalen när jag fått den om du vill

ja kom gärna med lite feedback och gärna en bild på hur det ser ut när du greppar musen från sidan sett så man ser handledsvinkeln. jag måste ha relativt platt handledsvinkel annars sitter jag å spänner mig å får ont som mx510/518 och G5 och möss som deathadder och explorer 3.0 är för långa så att man måste palma dem och det gillas inte heller.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kanske möss från 90-talet, men inte Razer Taipan. Gör lite bättre research.

Fel.
Alla PTE, Avago 9500,9800 baserade sensorer har acceleration du aldrig kan bli av med då det är hårdvarubaserat i sensorn.
Enda du kan stänga av är mjukvarubaserad acceleration.

Det värsta med det är att den inte är fast utan varierar beroende på underlag, och går både positiv och negativ.

Komiskt att du skriver gör bättre research när du inte har en aning vad du pratar om själv

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte en ny Xai?

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kanske möss från 90-talet, men inte Razer Taipan. Gör lite bättre research.

Lasermöss har ALLTID några få procent acceleration. Även om du stänger av Mouse Acceleration. Så, nej, det går inte att stänga av det lilla mouse acc som lasermöss lider av.

Ont:

Jag kör med en SS Rival och jag kör något mellan Claw och Palm grip. Jag kör inte fullt ut Claw grip utan låter handen vila mot bakre delen av musen medan jag använder fingertopparna att klicka på musknapparna.

jag trodde Rival skulle vara för stor eftersom jag kom från en Sensei, men än så länge tycker jag den är betydligt skönare. Och jag hoppas inte det är en slump att jag rankade upp i cs dagen efter jag bytte mus. (Suttit fast på LE i Cs:go i typ månader).

TLDR: Rival är mkt skön för mig med mellanstora händer som så gott som kör på CLaw grip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scoped:

Varför köper du inte en ny Xai?

Dem säljs väl inte längre, ersattes väl av sensai om jag inte minns fel Dessutom lyckades jag förstöra 2 stycken så inte så sugen på en till

Skrivet av L.Forsgren:

Jag kör med en SS Rival och jag kör något mellan Claw och Palm grip. Jag kör inte fullt ut Claw grip utan låter handen vila mot bakre delen av musen medan jag använder fingertopparna att klicka på musknapparna.

jag trodde Rival skulle vara för stor eftersom jag kom från en Sensei, men än så länge tycker jag den är betydligt skönare. Och jag hoppas inte det är en slump att jag rankade upp i cs dagen efter jag bytte mus. (Suttit fast på LE i Cs:go i typ månader).

TLDR: Rival är mkt skön för mig med mellanstora händer som så gott som kör på CLaw grip.

Det låter mycket lovande :D! Får hoppas även jag rankar upp när jag får den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja kom gärna med lite feedback och gärna en bild på hur det ser ut när du greppar musen från sidan sett så man ser handledsvinkeln. jag måste ha relativt platt handledsvinkel annars sitter jag å spänner mig å får ont som mx510/518 och G5 och möss som deathadder och explorer 3.0 är för långa så att man måste palma dem och det gillas inte heller.

Yes ska göras så fort jag får den, här är en bild på mig när jag håller 3.0an sålänge. Behöver icke palmas även om den inte känns helt optimal för mig ^^

http://imgur.com/xEC9ltx
http://imgur.com/n2UVqlY

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival = Xai + Avago 3090 (Världen bästa sensor) = BEAST.

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAIDERRR:

Steelseries Rival = Xai + Avago 3090 (Världen bästa sensor) = BEAST.

Sorry what?
Hur är XAI lika rival på något sätt?
Materialet är annorlunda, formen är inte ens i närheten.

PS Rival har inte 3090 sensorn heller.

Så fel på allt

Rival har dessutom rätt hög smoothing. Men tvivlar på dom flesta vet vad det är här på sweclockers då ingen här är direkt insatta i möss
Rival är en prisvärd mus för runt 400:-, kvaliten är sådär. Rattleproblem har dom flesta bland annat, men det är rätt typiskt ss.

Sensorn är inget speciellt på något sätt, som sagt hög smoothing.
Samma sensor sitter även i Naos,Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Sorry what?
Hur är XAI lika rival på något sätt?
Materialet är annorlunda, formen är inte ens i närheten.

PS Rival har inte 3090 sensorn heller.

Så fel på allt

Rival har dessutom rätt hög smoothing. Men tvivlar på dom flesta vet vad det är här på sweclockers då ingen här är direkt insatta i möss
Rival är en prisvärd mus för runt 400:-, kvaliten är sådär. Rattleproblem har dom flesta bland annat, men det är rätt typiskt ss.

Sensorn är inget speciellt på något sätt, som sagt hög smoothing.
Samma sensor sitter även i Naos,Avior 7000.

Jag vet vad smoothing är Det har ju inget med sensorn i sig att göra utan finns bara för att alla dpi kåta ska köpa deras mus med 100000 dpi (so dpi, much gud, very wow)

Borde inte någon kunna programmera en inofficielt firmwire som tar bort smoothning? Vet inte vad native dpi är på rival dock så det kanske inte heller funkar...

Det var anledningen till att jag tvekade men det verkar inte finnas många möss utan det :/ Du kanske vet någon ^^?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Yes ska göras så fort jag får den, här är en bild på mig när jag håller 3.0an sålänge. Behöver icke palmas även om den inte känns helt optimal för mig ^^

http://imgur.com/xEC9ltx
http://imgur.com/n2UVqlY

Aj. Får du inte kramp i fingrarna när du sitter sådär. Ser väldigt spänt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Jag vet vad smoothing är Det har ju inget med sensorn i sig att göra utan finns bara för att alla dpi kåta ska köpa deras mus med 100000 dpi (so dpi, much gud, very wow)

Borde inte någon kunna programmera en inofficielt firmwire som tar bort smoothning? Vet inte vad native dpi är på rival dock så det kanske inte heller funkar...

Det var anledningen till att jag tvekade men det verkar inte finnas många möss utan det :/ Du kanske vet någon ^^?

Pratade med Mionix lite på OC när dom släppte deras Avior 7000.
Alla på OC vet att sensorn har smoothing då det inte går att undkomma med den firmwaren som dom använder.

Däremot sa mionix att dom håller på att leka lite med dpi låst firmware som tar bort smoothing.

Dom bästa mössen utanför gamla IE osv är razers 3G sensor/MX518 och i stor mån g400 (icke S) då dom har nära 0 smoothing.

Men om mionix släpper en dpi låst firmware så känns det mer intressant.
Men det är så låg efterfrågan på sådant så tveksamt att det sker (Så liten majoritet som faktiskt känner av smoothing, oftast har dom inget vettigt att jämföra med dock)

Min rival ligger på hyllan som jag var säker den skulle göra, men musfreak som man är så köpte man den ändå
Körde någon vecka med den sen orkade jag inte med smoothingen på den.
Min har rattle också som alla andras på OC.net, inte så störigt dock då det bara hörs om jag faktiskt lyfter musen och skakar den.

För stor för mina händer dessutom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sork01:

Aj. Får du inte kramp i fingrarna när du sitter sådär. Ser väldigt spänt ut

Nej är faktiskt väldigt avslappnad, kan få lite ont i lillfingret ibland dock men då är det bara släppa musen i några sekunder sen köra igen ^^

Skrivet av JimmieSan:

Pratade med Mionix lite på OC när dom släppte deras Avior 7000.
Alla på OC vet att sensorn har smoothing då det inte går att undkomma med den firmwaren som dom använder.

Däremot sa mionix att dom håller på att leka lite med dpi låst firmware som tar bort smoothing.

Dom bästa mössen utanför gamla IE osv är razers 3G sensor/MX518 och i stor mån g400 (icke S) då dom har nära 0 smoothing.

Men om mionix släpper en dpi låst firmware så känns det mer intressant.
Men det är så låg efterfrågan på sådant så tveksamt att det sker (Så liten majoritet som faktiskt känner av smoothing, oftast har dom inget vettigt att jämföra med dock)

Min rival ligger på hyllan som jag var säker den skulle göra, men musfreak som man är så köpte man den ändå
Körde någon vecka med den sen orkade jag inte med smoothingen på den.
Min har rattle också som alla andras på OC.net, inte så störigt dock då det bara hörs om jag faktiskt lyfter musen och skakar den.

För stor för mina händer dessutom

Ja IE har ju onekligen en bra sensor, perfekt DPI också även på desktop Förstår inte varför folk vill ha mer än 400 (absolut inte mera än 800). Logitechs möss har sån lustig form så dem kan jag inte använda Går det få tag på razer 3G sensorn fortfarande?

Känns ändå som det är rätt stor efterfrågan? Eller kanske bara är jag som känner så? Dem stora företagen borde ju kunna fixa 2 firmwires så man får välja själv iallafall... Eller att någon skulle kunna hacka musen eller vad man ska säga

Jag har läst ett antal sidor av den (sjukt långa) tråden på OC så jag har hört om smoothningen, dock verkar det vara lite delade åsikter om hur pass störande det är, menmen vi får väl se hur den känns när jag får den. I värsta fall får man väl ebaya sig till en gammal go 1.1a

Permalänk
Medlem

Hade du ingen tanke på Kana V2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fogger:

Hade du ingen tanke på Kana V2?

Inte innan en kille ovanför förelog den Den ser ju onekligen fin ut, någon som vet hur sensorn är på den? Rätt låg dpi så kanske inte så hög smoothning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Inte innan en kille ovanför förelog den Den ser ju onekligen fin ut, någon som vet hur sensorn är på den? Rätt låg dpi så kanske inte så hög smoothning ?

Sensorn är ok.
LOD är alldeles för hög så kräver tapetrick för att användas
Smoothing finns men olika åsikter.

Smoothing är som sagt en högst individuell sak som många inte känner av.
Däremot märker man det tydligare om man har 2 möss inkopplade, en som är helt fri från det och en med average->hög.

Hade min DA 3G @ 900 dpi och rival @800 dpi och smoothingen i rival var fruktansvärd när man kunde känna 3G sensorn utan.

Jag personligen måste ha 800dpi annars hade jag använt en WMO fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Sensorn är ok.
LOD är alldeles för hög så kräver tapetrick för att användas
Smoothing finns men olika åsikter.

Smoothing är som sagt en högst individuell sak som många inte känner av.
Däremot märker man det tydligare om man har 2 möss inkopplade, en som är helt fri från det och en med average->hög.

Hade min DA 3G @ 900 dpi och rival @800 dpi och smoothingen i rival var fruktansvärd när man kunde känna 3G sensorn utan.

Jag personligen måste ha 800dpi annars hade jag använt en WMO fortfarande.

Lite OT, när du ändå nämner WMO. Vet du hur det är med alla IE/WMO som går köpa på ebay från kina/hongkong? Köpte en IE 3.0 från HongKong nämligen men när man drar musen rakt åt sidan hoppas muspekaren upp och ner ungefär. Är det fake? Annars ser ju http://www.ebay.com/itm/2x-Wheel-Optical-USB-Compatible-Wired... ganska trevligt ut 2st för 150 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Lite OT, när du ändå nämner WMO. Vet du hur det är med alla IE/WMO som går köpa på ebay från kina/hongkong? Köpte en IE 3.0 från HongKong nämligen men när man drar musen rakt åt sidan hoppas muspekaren upp och ner ungefär. Är det fake? Annars ser ju http://www.ebay.com/itm/2x-Wheel-Optical-USB-Compatible-Wired... ganska trevligt ut 2st för 150 kr

Finns väldigt många kopior på ebay.
Bästa är att kolla forumen och hitta folk som köpt och se vilka sellers som är legit osv.

Takasta har ebay shop vet jag.
Han är lång användare på OC.net och gör ofta reviews av möss.

http://www.ebay.com/itm/Microsoft-Wheel-Mouse-Optical-WMO-Ste...