Permalänk

Nytt Chassi, vilket?

Tja! Tänkte köpa ett nytt chassi PGA att det blir väldigt varmt i det jag har nu. Dom jag har kollat på är:

Corsair Carbide 200R Svart

Zalman Z11 Plus Svart

Corsair Carbide 330R

Fractal Design Define R4 Svart

Corsair Vengeance C70 Gunmetal black

Budgeten är ~1000kr. Vad tycker ni? Tack!

Permalänk
Avstängd

Vad tycker du ? Det är du som kommer hamna se på den, välj den du gillar bäst.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Vad tycker du ? Det är du som kommer hamna se på den, välj den du gillar bäst.

Bryr mig inte jätte mycket om hur den ser ut, undrar mest hur airflowet är

Permalänk
Medlem

Om du tycker ljudnivå är viktigt skulle jag säga Fractal Design Define R4.
Annars är det bara att gå på vilket du tycker är snyggast, alla dom där gör sitt kylningsjobb bra skulle jag tro.

EDIT: Är det bara airflow du bryr dig om tror jag Fractal Designs Arc serie är oslagbar vad gäller pris och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

R4:an är extremt härlig att bygga i. Rymmer mycket och ser grym ut. Jag röstar på den.

Permalänk
Medlem

R4 är ju ett rätt säkert val. Har det själv och är väldigt nöjd.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

ATX, mATX? Jag personligen tycker inte om R4, men det är jag nog ganska ensam om Gillar Corsairs Obsidian serie även om den kostar lite mer (dock inte helt såld på 550) - annars är Fractals ARC chassin också mycket bra, oavsett mATX eller ATX modell.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk

Blir troligen R4 eftersom många säger det! Har mATX, kommer köpa ATX snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Blir troligen R4 eftersom många säger det! Har mATX, kommer köpa ATX snart.

Jag skulle personligen köpt R4 eftersom jag tycker ljudnivå är viktigt och jag tycker den är snyggare.

Hade jag byggt en dator med luftflöde i fokus så är dock Arc mycket bättre, även om Define inte alls är dålig.

Permalänk
Medlem

Om du vil ha en sval burk och komponenter så tycker jag du ska köpa Corsair Carbide 540.Det har ett jättebra luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger5:

Om du vil ha en sval burk och komponenter så tycker jag du ska köpa Corsair Carbide 540.Det har ett jättebra luftflöde.

Har precis fått hem det chassit för en halv timme sen. Kan inte vänta att börja installera moderkort, cpu etc men väntar fortfarande på paket

Bra luftflöde, bra kabel dragning, bra kvalité och jävligt snyggt!

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Blir troligen R4 eftersom många säger det! Har mATX, kommer köpa ATX snart.

Ska du ha bra luftflöde är R4 ingen höjdare kolla istället på Arc R2.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Blir troligen R4 eftersom många säger det! Har mATX, kommer köpa ATX snart.

Om du har mATX, varför byta upp en storlek till ATX? Så länge man inte har vattenkylning eller SLI så man verkligen behöver utrymmet så ser iaf inte jag någon anledning att välja ett onödigt stort chassi.

Jag hade satsat på ett Corsair Obsidian 350D (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1832039).

Det fick även utmärkelsen "Utmärkt" i Sweclockers test:
http://www.sweclockers.com/recension/17445-corsair-obsidian-3...

Permalänk
Medlem

R4 ofc

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc Midi/Mini R2 - Beroende på mobo.

I minit kan jag på fullaste allvar säga att det får plats 240+360rad ifall man tar bort HDD bays, men vi snackar färdiga h2o lösningar; så som H100i osv osv.
240 i fronten - bort med hdd bays
360 i toppen - optisk läsare bör sitta i det undre 5,25tums facket isåfall, fläktkontroller som inte tar så mycket invändig plats skall då sitta i det övre 5,25 tums facket.

pull på 240 (push/pull går alldeles utmärkt men det gör ingen större skillnad på temps med så stor rad + så blir det jobbigt att rengöra rad med lpb)
pull på 360 (push/pull går men då blir det inget utsug vid i/o panelen isåfall)

120mm insug i golvet emellan 240 rad och psu:n
120mm utblås i höjd med i/o-panelen

PSU med fläkten riktad nedåt - så den suger in kalluft och kyler - damm då frågar man kanske sig själv; inga roblems, dammfilter kommer med chassit för båda 120mm insugen undertill och är redan förmonterat och larvigt enkelt att demontera och rengöra.

I FD Arc Midi R2 så finns det självklart mer plats, kanske går in ännu mer fläktar eller så får du plats med allt det ovannämnda samt HDD bays.

Om det nu är som så att du kör med luftkylare på CPU:n finns det helt plötsligt hur mycket insug/utblås som helst - på en relativt liten yta.

Permalänk

Corsair C70 är inte helt fel heller.

Permalänk

I det chassit som jag har nu finns det bara en 80mm fläkt och Några hål på ena sidan av chassit. så den låter mycket och blir väldigt varm. Har R4an bra airflow om man jämför den med Arc Midi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

I det chassit som jag har nu finns det bara en 80mm fläkt och Några hål på ena sidan av chassit. så den låter mycket och blir väldigt varm. Har R4an bra airflow om man jämför den med Arc Midi?

R4 har helt okej luftflöde jämfört med Arc och en enorm förbättring mot det du har idag.
Arc har dock betydligt bättre, men låter också mer och är inte lika snygg enligt mig.

Permalänk
Medlem

Äger själv R4 och är grymt nöjd

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

R4 XL utan tvekan. Allt monterat i min dator och hela mitt huvud får plats i chassit utan att det slår emot. Riktigt bra, och riktigt tyst om du inte har jetmotorer till fläktar.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

R4 XL utan tvekan. Allt monterat i min dator och hela mitt huvud får plats i chassit utan att det slår emot. Riktigt bra, och riktigt tyst om du inte har jetmotorer till fläktar.

R4 XL finns dock inte?
Syftar du på Define R4 eller Define XL R2?

Permalänk
Medlem

Har ett par vänner som äger R4 och dem är som så många andra väldigt nöjda. Men det är ett ljuddämpat chassi. Alltså ett chassi som fokuserar på låg ljudnivå medens Arc fokuserar på hög genomströmning av luft, alltså kylning.

Ifall kylning är det du är ute efter så är det rätt chassi att gå efter. Ifall kylning, utseende och ljudnivå har ungefär samma prioritet så är R4 det utmärkta valet, tycker jag.

Permalänk

Vad har du för setup? Har du enbart en GPU så skulle jag kolla på mATX.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare byggt i budgetchassin, köpte ett R4 till min senaste dator, och kan inte annat än att rekommendera den

väldigt lätt chassi att bygga i, precis lagom stort, mycket bra lösningar för kablar osv, bra med platser för fläktar, fläktfilter är underbart

osv osv...
jag skulle lätt köpa ett R4 igen om jag byggde en till, kanske en vit denna gång dock