Raspberry pi bootar inte (röd pwr)

Permalänk
Medlem

Raspberry pi bootar inte (röd pwr)

Som sagt så bootar den inte upp. PWR lyser röd och ingen annan lampa ens blinkar. Den är kopplad till en tv via HDMI och på tv'n står det "kontrollera signalkabel". Jag använder en strömadapter från min note 2 som ligger på 5V 2A. Jag har laddat ned Raspbian från den officiella hemsidan och installerat det på ett 8gb sd-kort med hjälp av Win32diskimager. Jag har använt mig utav två olika adaptrar till sd-kortet.

Innan jag köper ett nytt sd-kort vill jag kolla om det är något annat som kan vara anledningen. Hur blir jag av med problemet?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Som sagt så bootar den inte upp. PWR lyser röd och ingen annan lampa ens blinkar. Den är kopplad till en tv via HDMI och på tv'n står det "kontrollera signalkabel". Jag använder en strömadapter från min note 2 som ligger på 5V 2A. Jag har laddat ned Raspbian från den officiella hemsidan och installerat det på ett 8gb sd-kort med hjälp av Win32diskimager. Jag har använt mig utav två olika adaptrar till sd-kortet.

Innan jag köper ett nytt sd-kort vill jag kolla om det är något annat som kan vara anledningen. Hur blir jag av med problemet?

testa att koppla testa med en usb pwr kabel och koppla den i datorn/tv

kan du boota den på ett usb?

testa att installera om raspbian

Permalänk
Medlem

Se till att du får in micro-usb kabeln hela vägen. Har råkat ut för samma problem (att det lyser en lampa men det är stendött) och då var detta problemet.

Annars testa att ominstallera Raspbian på SD-kortet.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

testa att koppla testa med en usb pwr kabel och koppla den i datorn/tv

kan du boota den på ett usb?

testa att installera om raspbian

Vad jag kan få fram av internet så är det inte möjligt att boota den från en usb. Har jag fel?

Testade även med en annan strömadapter på 5V 1A och det funkade inte heller. Inte heller att installera om Raspbian funkade "/

Skrivet av Big Lars:

Se till att du får in micro-usb kabeln hela vägen. Har råkat ut för samma problem (att det lyser en lampa men det är stendött) och då var detta problemet.

Annars testa att ominstallera Raspbian på SD-kortet.

Usb-kabeln sitter i ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd

jag hade samma problem. då bytte jag hdmi kabel. sen funkade den kanon

Permalänk
Medlem

hmm nej, du har rätt. fle av mig. man kan inte boota den på USB.

vanligtvis är det SD kortet som är felconfat alt. sönder.

testa som sagt att byta HDMI och ett annat SD kort. kanske har du någon digitalkamera eller dylikt som du kans testa att använda.