AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Permalänk
Medlem

Lägger hellre ut en tusenlapp extra och får bra grejer faktiskt. (:

Permalänk
Entusiast

Är det bara jag som inte kan läsa sida tre i kommentarstråden? Försöker jag gå från sida två till sida tre hamnar jag tillbaks på sida två. Försöker jag gå till sida tre från sida fyra hamnar jag på sida två igen. Ändrar jag i URL från index2 eller index4 till index3 hamnar jag fortfarande bara på sida två. Vad står det för hemligt på sida tre i tråden som jag inte får veta?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Denna typ av framsteg BÖR standardiseras. Det är ett steg framåt för marknaden som helhet och bör inte knytas upp till en tillverkare. Det hindrar både spridning, konkurrens, prissättning och adoption bland användarna. Att nVidia, i vanlig ordning, släpper en proprietär lösning börjar få mig att ledsna på dem och jag har kört på deras läger länge.

Problematiken kan ses tydligt om man tittar på exempelvis PhysX som hade kunnat revolutionera våra spel för längesedan men där adoptionen bland utvecklare varit väldigt begränsad då endast en tillverkare kan köra teknologin (i hårdvara talar jag om nu). En OpenCL wrapper gjordes till och med som gjorde att PhysX fungerade på AMD kort vilket kanske hade kunnat ge teknologin en framtid, men denna stoppades sedermera av nVidia. Till och med möjligheten att köra ett enklare nVidia-kort som dedikerad PhysX kort i en burk med AMD kort har de satt käppar i hjulen för. Varför inte från början utveckla en öppen OpenCL baserad lösning som man kan optimera för sin egen hårdvara? Då hade detta kunnat vara i det närmaste standard idag.

3D Vision, varför helt proprietära glasögon och sändare? Varför inte stöd för olika typer av 3D glasögon? Även här är AMD öppnare.

nVidia gör bra saker och de är duktiga på vad de gör. Men istället för att tänka på användarna och hjälpa till att föra oss alla (användare och tillverkare) framåt och tjäna pengar på att folk uppskattar dem och deras produkter så är det endast pengarna som styr. Även om det betyder att vi användare får en "sämre" sits.

Jag hoppas nVidia vaknar upp lite snart och faktiskt försöker ha dialoger med andra tillverkare om nya teknologier och inte bara kör sitt eget race. Som det är nu så börjar nVida kännas som Apple som vill låsa in folk i allt som är skapade av dem medan AMD och andra tillverkare känns mer som Open Source communityt som vill ge alla möjligheten att ta del av ny teknologi.

Nästa kort för mig kommer nog bli AMD med önskan om att nVidia vaknar upp och börjar jobba med resten av grabbarna för att erbjuda oss stora tekniska framsteg.

Bra skrivet! Håller med dig helt.
Men ingenting lär ändras från nVidias håll så länge som Jen-Hsun Huang är VD.
Kolla den senaste presskonferensen som han höll i (den där långa på 1.5h) så får du se vilken hög häst denna snubben sitter på!
Bra citat från den gången är tex "nVidia has done more for the graphics card industry in the last ten years than all the other manufacturers have since the beginning combined" (ej ordagrant).

Permalänk
Medlem

Bara jag som call'ar lite bullshit på Freesync?
Problemet med Vsync är tvådelat: Man får ojämna frame-times om man droppar under ens hz i fps, och man får input lag. Att dom kan minska ojämna frame-times genom Freesync köper jag, men jag köper inte hur dom blir av med input-lagget (vilket är minst halva problemet med Vsync). Någon som är mer insatt än mig som kan förklara hur dom tänkt att lösa det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddyao:

Lägger hellre ut en tusenlapp extra och får bra grejer faktiskt. (:

Wow. Har du redan testat Freesync? Är du någon slags V.I.P.-AMD-beta-testare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

nVidia tearing forever på Linux < AMD TearFree
nVidia Surround < AMD Eyefinity
nVidia 3 monitors+ < AMD 3 monitors+
nVidia förstöra linux drivrutiner för att de skall hamna på samma nivå som Windows < AMDs öppna drivrutiner.

Ett par saker AMD krossar nVidia med. Sedan att kalla detta komma ikapp, alla har sina mål och tillgångavägsätt. AMD var först att implementera DirectX apierna medans nVidia låg bakom ganska länge med 10.1

Definera hårdvaru hastighet. Sedan så är det i princip samma sak. Det enda nVidia gör annorlunda är att de ersätter kretskortet från tillverkaren med sitt eget och en liten processor som pratar med grafikkortet.

AMD använder VESA standarden för att göra exakt samma sak fast med tillverkarens kretskort. Båda styrs fortfarande av grafikdrivrutiner så din "hårdvaru nonsens försvinner på båda implementeringar"

Kan inte du för en gångs skull lägga din fanboyism bakom i AMD/nVidia/Intel trädar?

Har lärt mej att hårdvara gör saker snabbare än mjukvara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Problemet med Vsync är tvådelat: Man får ojämna frame-times om man droppar under ens hz i fps, och man får input lag. Att dom kan minska ojämna frame-times genom Freesync köper jag, men jag köper inte hur dom blir av med input-lagget (vilket är minst halva problemet med Vsync). Någon som är mer insatt än mig som kan förklara hur dom tänkt att lösa det?

Precis, det är något som kan vara till fördel för G-Sync.

Visa signatur

Permalänk

Är inte största skillnaden mellan G-sync och Freesync att G-sync funkar bättre när det tar mer än 33ms för nästa frame?
Annars verkar ju G-sync bara vara en VBLANK-implementation på samma sätt som Freesync, eller?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Intel kontrar med n-sync.

Haha! du fick hela tråden att lyftas i mina ögon!

Permalänk
Hjälpsam

En fördel med Nvidias lösning som jag kan se, är att man slipper skicka bilden till skärmen när den är klar, eftersom bilden redan ligger i det fabulösa chippet.
Vet inte hur snabbt det går att skicka en bild, beror på hur den skickas och hur stor den är.
Misstänker att tidsskillnaden inte är värd pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Men nu har AMD haft funktionen i hårdvaran sedan HD5k, dock för annat syfte än denna användning.
nVidia måste använda extern hårdvara som monteras i skärmen. Hur bra fungerar externa kontrollerkretsar jämfört med när funktionen redan finns integrerad? Vi är många med erfarenhet av tex sata 6.0Gbps - Marvel vs chipset. Sammma sak med USB 3.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Haha ne malle du är inte ensam.

Har själv suttit hela dagen på jobbet och funderat på när nån skulle ge ett svar på just den frågan.
Men antar att vi får sitta på första bänkraden när publikens jubel går över till ett (ash) när slagmannens halvträff
landar utan studs i handen på mannen vid första bas.

Visa signatur

Watch the world fall when you are standing above all

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Hårdvarulösning för att beräkna polynom av grad 7 med noggrannhet av 31 decimaler. Den består av 8000 delar, väger 8 ton och är 3,3 meter lång och 2,1 meter hög.

Pascales räknare. Klarar enbart addition och subtraktion men kan bara hantera fem värdesiffror totalt.

Här har du bilder på en riktig skönhet, Friden STW-10
http://www.oldcalculatormuseum.com/fridenstw.html
Den klarade alla fyra räknesätt och kunde hantera upp till 20 värdesiffror.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så nu ska vi ha microstutter även i skärmen? (Jag skojar)

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

funkar väl om kanske 3 år efter de fixat all microstutter och buggar. hur som helst behövs inte nån vsync om man har en ordentlig monitor (120 hz) från början...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu är dock inte g-sync bara hårdvara... I gsync-chippet finns det mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | RTX 4090 TUF | 64GB 6000CL30 | ASRock X870E Nova
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

funkar väl om kanske 3 år efter de fixat all microstutter och buggar. hur som helst behövs inte nån vsync om man har en ordentlig monitor (120 hz) från början...

120hz monitor löser dock inte tearing som både G-sync och freesync och vsync skall fixa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Faktum är också att:

AMD har inga planer på att marknadsföra detta i ett riktig produkt.
AMD har ingen strategi eller plan för att lansera detta till konsumenter på något sätt.

(dvs exakt som denna post) http://www.overclock.net/t/1457018/anandtech-amd-freesync/50#...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Babbage_Di...

Hårdvarulösning för att beräkna polynom av grad 7 med noggrannhet av 31 decimaler. Den består av 8000 delar, väger 8 ton och är 3,3 meter lång och 2,1 meter hög.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Arts...

Pascales räknare. Klarar enbart addition och subtraktion men kan bara hantera fem värdesiffror totalt.

Här har du bilder på en riktig skönhet, Friden STW-10
http://www.oldcalculatormuseum.com/fridenstw.html
Den klarade alla fyra räknesätt och kunde hantera upp till 20 värdesiffror.

Nu överdriver du

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

120hz monitor löser dock inte tearing som både G-sync och freesync och vsync skall fixa.

jag har aldrig upplevt nån tearing på min skärm och sitter med ett gtx 470 som ofta bara orkar leverera ca 40 fps utan vsync, på 60 hz skärmar är det ett betydligt större problem det kan jag hålla med om

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Faktum är också att:

AMD har ingen strategi eller plan för att lansera detta till konsumenter på något sätt.

(dvs exakt som denna post) http://www.overclock.net/t/1457018/anandtech-amd-freesync/50#...

Jag missade vart AMD har gått ut med att de har inga planer eller strategi att marknadsföra detta och vad nackdelen är med detta gentemot nVidias lösning som kräver en extra komponent som drar upp då licenser patent etc för att få den i en verklig produkt som i slutändan drar upp priset.

Att använda en forumtråd på overclock från en moderator som källa bara skriker källkritik.

Skrivet av femkantig:

jag har aldrig upplevt nån tearing på min skärm och sitter med ett gtx 470 som ofta bara orkar leverera ca 40 fps utan vsync, på 60 hz skärmar är det ett betydligt större problem det kan jag hålla med om

120Hz tar inte bort tearing då grundproblemet kvarstår att grafikkortet skall följa skärmen och inte andra hållet. Själva fenomenet är lite av ett problem. Likaså har nVidia stora problem med tearing sen deras fermi och senare på grund av hur kortet är designat. Mycket av detta är fortfarande hur kortet kommer passa skärmen när det renderas och vilka komponenter man har och om man använder vsync med 3 buffers eller inte...

Båda lösningarna är klara fördelar där jag faktiskt håller mot AMDs mer då de använder VESA vilket är positivt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag missade vart AMD har gått ut med att de har inga planer eller strategi att marknadsföra detta och vad nackdelen är med detta gentemot nVidias lösning som kräver en extra komponent som drar upp då licenser patent etc för att få den i en verklig produkt som i slutändan drar upp priset.

Att använda en forumtråd på overclock från en moderator som källa bara skriker källkritik.

Citat:

AMD isn’t ready to productize this nor does it have a public go to market strategy, but my guess is we’ll see more panel vendors encouraged to include support for variable VBLANK and perhaps an eventual AMD driver update that enables control over this function.

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

AMD's lösning kräver också saker för att fungera, det är inte något som redan finns i alla produkter.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Faktum är också att:

Fast han har troligtvis fel, varför skulle inte AMD genomföra det? allt verkar ju klart på deras sida.
Allt som krävs är lite tjat på monitortillverkarna att lansera skärmar som är "freesync ready".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Faktum är också att:

Wait what? Vad får du detta ifrån?

"That said, AMD is still in the early stages of cooking up a potential product or feature along these lines, and it has nothing official to announce just yet."
http://techreport.com/news/25867/amd-could-counter-nvidia-g-s...

De där påståendena faller på sin egen orimlighet. Varför i hela vida världen skulle AMD lägga tid och energi på att ställa ut en demonstration om de inte tänkte göra något med det? Bara för att visa att det går att göra nästan gratis och sedan begrava det igen? Det vore ju sällsynt korkat att bara dumpa något sådant, speciellt med tanke på hur värdefullt det skulle kunna vara i deras APUer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

AMD's lösning kräver också saker för att fungera, det är inte något som redan finns i alla produkter.

Finns inte i alla produkter men finns i VESA standarden som gör att alla tillverkare bara måste följa standarden för att utnyttja detta istället för att köpa en licens för att använda ett kretskort från en annan tillverkare.

Gör både utvecklingen och produktionen billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Wow. Har du redan testat Freesync? Är du någon slags V.I.P.-AMD-beta-testare?

Ja, testade det emot G-sync & Vsync. Varav G-sync känns mycket mer flytande gentemot V-sync mest helatiden, och Freesync var såklart inte sämre än V-sync, men kändes endast mer flytande under vissa omständigheter och var därav sämre än G-sync.
Så ska jag nu bry mig om skiten lägger jag hellre ut lite extra och också få det där lilla extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det de säger är att de inte har några planer de kan gå ut med just nu.

Fast varför ger jag mig in i detta? Religiösa troll går inte att diskutera med.
Du har passande nick/avatar

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | RTX 4090 TUF | 64GB 6000CL30 | ASRock X870E Nova
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Det de säger är att de inte har några planer de kan gå ut med just nu.

Du har passande nick/avatar

Sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför AMD inte har släppt detta tidigare, eftersom dom har haft stöd för detta i 3 generationer ??????

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Man kan ju fråga sig varför AMD inte har släppt detta tidigare, eftersom dom har haft stöd för detta i 3 generationer ??????

Frågan är när det kom till VESA standarden så det är bara kolla där. Sedan så är frågan när drivrutinerna fick support för det.

Detta är inget "släpp" utan AMD använder sig av en standard och implemterar ny funktion i drivrutinerna och kallar det något specifikt. Likaså som Adaptive Vsync har funnits i OpenGL ett bra tag men nVidia implementerade något liknande i deras drivrutiner.

Visa signatur