ASUS R9 280X DCIIT - Missljud

Permalänk
Medlem

ASUS R9 280X DCIIT - Missljud

Hej,

Har ett ASUS R9 280X DCIIT 3GB som inte låter eller beter sig helt friskt. Dock kan jag inte jämföra ljudet med ett liknande kort utan undrar om någon vill lyssna och jämföra med sitt eget. Grafikkortet strömförsörjs av ett Be Quiet Pure Power L8 630W.

Jag har haft en hel del problem med kortet så jag skulle inte bli förvånad om jag har ett äkta måndagsexemplar.. Däremot har det inte varit något problem med fläktljud innan, utan det dök upp efter att datorn har stått avstängd sedan innan jul.

Mjukvara:
Catalyst Version 13.12

Länk:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/98436267/ASUS%20R9%20280X%20DCIIT%20missljud.m4a

Jag reglerar fläkthastigheten med AMD OverDrive manual fan control. I ljudklippet börjar jag på 20% och ökar därefter till 50%, 75%, 100%, 80% osv. Det dova ljudet kommer när man går från 100% till 80% och det rasslande ljudet (liknar en äldre mekanisk hårddisk) kommer vid 75% och uppåt.

Är det någon som haft liknande problem? Är det ett så-ska-det-vara-problem?

Tack!

Permalänk
Medlem

låter som coil whine

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Kommer ljudet bara under hård belastning? Det låter som att det skulle kunna vara coil whine, precis some Netforce skrev.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ljudet kommer endast när fläktarna körs i över 75%. Under belastning kommer grafikkortet sällan upp i temperaturer över 67 grader vilket gör att fläkten inte snurrar snabbare än 25%. Vilket kan vara ett fel i sig kanske.

Coil whine verkar ha med belastningen att göra. Eftersom att ljudet dyker upp när grafikkortet är i stort sett obelastat och endast fläktarnas hastighet ökas, så har jag svårt att tro att det skulle vara coil whine.

Ljudet dyker inte upp under hård belastning utan endast när fläktarnas hastighet ökas till över 75%.

Permalänk
Medlem

Tror inte det där är coilwhine, låter snarare som fläktarna. Testa att belasta kortet med vsync av i någon spelmeny, där du får runt 500 FPS. Sänk fläkthastigheten till det minimala under en kort period för att se om det piper när du "idlar" i spelmenyn.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag har konstaterat att det är fläktarna som är dåliga men även att grafikkortet lider av coil whine. Ljudet som hörs i ljudklippet är från fläktarna. I 3dMarks Ice Storm spelar grafikkortet som om det vore ett 8 bitars sci-fi soundtrack. Det kommer att lämnas in för garantiåtgärd hos återförsäljaren.

Tack för hjälpen.

Permalänk

Det låter som att det blir mottryck någonstans. Kan uppstå om grafikkortsfläktarna suger in luft och sidopanels fläkten blåser ut luft.