Intel presenterar Realsense – datorstyrning med röst och rörelser

Permalänk
Medlem

Framtiden säger en del, HA säger jag åt det. Röststyrning har funnits i åratal och alltid varit meningslöst.
Även om det fungerade bra så vill jag inte sitta och prata med datorn, vad är det för mening?
Kanske röststyrning för att styra saker i hemmet men annars nae.
Även att göra rörelser i luften känns onödigt för det mesta, några få situationer jag skulle tänka mig ha nytta
för det men annars helt värdelöst. Kan man inte försöka utveckla saker som är mer nödvändiga
istället för att försöka göra saker man ser i Sci-Fi filmer?

Permalänk
Medlem

Intel börjar mer och mer likna en utsvävad konceptstudio än en teknikinovatör numera. Om det är bra återstår att se men man hoppar ju inte av stolen av det man sett nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Finns inte risken att datorn inte förstår skillnaden mellan att användaren viftar efter en envis fluga och ger kommandon?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Framtiden säger en del, HA säger jag åt det. Röststyrning har funnits i åratal och alltid varit meningslöst.
Även om det fungerade bra så vill jag inte sitta och prata med datorn, vad är det för mening?
Kanske röststyrning för att styra saker i hemmet men annars nae.
Även att göra rörelser i luften känns onödigt för det mesta, några få situationer jag skulle tänka mig ha nytta
för det men annars helt värdelöst. Kan man inte försöka utveckla saker som är mer nödvändiga
istället för att försöka göra saker man ser i Sci-Fi filmer?

Jag är så glad att det finns folk som dig, det behövs motgång för att utvecklingen ska fortskrida.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem

Good luck Intel! Det är ju inte första gången som det försöks med röststyrning.. Gester funkar ju sådär.
Hur ska det se ut när jag spelar Battlefield 6 om sisådär 4-5 år? Skjuta: se arg ut och peka mot fienden med ett finger. Gå prone: släng dig ner på golvet och ropa "skydd!".. Byt till pistol: ta ner handen till höften, dra upp handen igen.
.. eller hur tänker Intel?! Ja, jag är en obotlig pessimist till detta iaf!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Som Svensktiger sa, helt ointressant som det varit i alla tider. Minns telefonerna för 10 år sedan som även dom hade röststyrning, var roligt ett tag och sedan tröttnade folk på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Capitán General:

Finns inte risken att datorn inte förstår skillnaden mellan att användaren viftar efter en envis fluga och ger kommandon?

Jag kan se det framför mig, efter två dagars hårt slit med en uppsats så sätter sig en fluga på skärmen. Man viftar till och märker inte att all text har märkts i dokumentet, man slår till flugan och nöjd är man då man träffade. Mindre nöjd var att just den nedåt-rörelsen var "Spara dokument".

Permalänk
Medlem

Jag ser nyttan av detta inom jobbsektorn och/eller när man presenterar något på ett möte. Allt som utvecklas är inte bara för spel och privatpersoner, som en majoritet verkar tro.

Permalänk
Avstängd

Bra för deras Atom-baserade smartphone och tablet plattformar.

Men helt värdelöst för dator. Hade hellre sett passiv kylning, bättre grafikprestanda eller fler kärnor.

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

Nice try, NSA

Skickades från m.sweclockers.com

Kan se framför mig hur NSA försöker återskapa samma system som Batman använder när han gör om alla mobiltelefoner till sonar i Dark Knight. Fast NSA lär använda varenda pryl som har en mikrofon och över hela världen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

Åh vad jag vill se en sysadmin skrika och vifta på armarna när hen administrerar 100-tals servrar

Får direkt flashback till den gamla kultfilmen Hackers från 1995. Fast med Occulus Rift och Intel real sense så når vi snart William Gibsons idéer som återspeglas i bla Johnny Mnemonic också från 1995.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk

jag sitter still framför datorn med stenansikte.
Varför försöker dom hela tiden återlansera gammalt skit som ingen va intresserad av från början? Hoppas dom på en ny generation?

Permalänk
Medlem

"Natruligt!.....vad kan vara mer naturligt än tangentbord och mus?
Det här kommer att bli lika som 3D-TV, när vissa tyckte det var inne för ett par år sedan. Dem kan sälja några st ett tag, men sen ledsnar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Jag är så glad att det finns folk som dig, det behövs motgång för att utvecklingen ska fortskrida.

Och du menar exakt vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Styra gränssnitt i luften gör mig bara förbannad. Särskilt ergonomiskt är det inte heller. Olyckor är inte så ovanligt heller och tiden det tar att navigera är bedrövlig. Nä handkontroll/fjärr eller andra fysiska kontroller kommer nog inte slås ut det närmsta decenniet iaf. Jag menar hur många spelar på sitt wii/kinect idag? Hur nöjd blir man när man ska boka biljett med sj:s röstnavigering? "kan ni repetera er destibation" blä! ^o^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Finns inte risken att datorn inte förstår skillnaden mellan att användaren viftar efter en envis fluga och ger kommandon?

En ny innebörd av klassiska "bug"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Röststyrning är en väldigt bra grej, om det fungerar: Man måste kunna prata helt naturligt med datorn/mobilen etc och den måste alltid förstå vad man säger lika bra som en människa. Man ska inte behöva tala extra tydligt och med enkla kommandon, och man måste kunna prata på sitt eget språk. Jämför:

"Google. Search. HDMI vs DVI."

"Ey, vad är bäst, HDMI eller DVI?"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Mattecoach

Väcker en gammal tråd här!

Jag fick möjlighet att testa Intel RealSense lite närmare igår. Det märktes tydligt att tekniken inte är helt mogen än, men det finns definitivt potential. Jag testade ett par spel som var roliga, mest för att man styrde dem på ett nytt sätt och fick tänka lite annorlunda.
Det som jag däremot blir imponerad av är hur kameran kan användas. T.ex. för att scanna objekt i 3D, då den läser av avstånd får man korrekta mått. Scanna in en vägg för att se hur stor ytan är, scanna in ett objekt för att kopiera med 3D-printer... Finns många möjligheter!