Sagt upp internet men har uppkoppling

Permalänk
Medlem

Sagt upp internet men har uppkoppling

Härom dagen sade jag upp min ADSL-uppkoppling med tillhörande ip-telefoni med omedelbar verkan pga dålig lina (12-24 Mbit var utlovat men gav ca 8).

Konsekvensen:
- Telefonnumret funkar inte längre.
- Internet funkar fint på ca 9Mbit upp.

Har googlat efter vad man har för rättigheter och skyldigheter, men har inte funnit något.

Frågan är om jag måste kontakta leverantören och påpeka misstaget, och i annat fall om jag behöver oroa mig för en faktura?

Jag har gått över till 4g surf med en annan leverantör, men denna uppkoppling är begränsad till datamängden så ADSL-linan stör mig inte direkt.

Permalänk
Medlem

är nog bara så att de inte har personal inne på söndagar (och nu över klämdagarna) som har kunnat stänga av. Imorgon är första "riktiga" vardagen sedan jul som i princip alla jobbar på. Om du har internet imorgon fortfarande, hör av dig och fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

är nog bara så att de inte har personal inne på söndagar (och nu över klämdagarna) som har kunnat stänga av. Imorgon är första "riktiga" vardagen sedan jul som i princip alla jobbar på. Om du har internet imorgon fortfarande, hör av dig och fråga

Imorgon är det trettondags afton och röd dag om jag inte fattat fel

Permalänk
Medlem

Har du ingen uppsägningstid?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Har du ingen uppsägningstid?

Nej, om leverantören ej kan leverera det som de utlovar så kan man riva kontraktet. I mitt fall fick jag för låg hastighet då de lovade att jag minst skulle få 12 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

är nog bara så att de inte har personal inne på söndagar (och nu över klämdagarna) som har kunnat stänga av. Imorgon är första "riktiga" vardagen sedan jul som i princip alla jobbar på. Om du har internet imorgon fortfarande, hör av dig och fråga

Tanken har slagit mig, men jag tänker att den som kopplar bort telefonnumret är densamma som kopplar bort ADSL-kommunikationen - men det visar sig kanske vara fel...?

Permalänk
Medlem

Telefonen kan de stänga lokalt men för att koppla bort ADSL helt så måste en tekniker göra det i sub-stationen. De kan ju iofs göra det oanvändbart ganska enkelt lokalt men här har de tydligen inte gjort det.

Om du har fått bekräftat att det är uppsagt så är det bara att köra på tills de stänger av det. Annars hade jag nog ringt en gång till.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Telefonen kan de stänga lokalt men för att koppla bort ADSL helt så måste en tekniker göra det i sub-stationen. De kan ju iofs göra det oanvändbart ganska enkelt lokalt men här har de tydligen inte gjort det.

Om du har fått bekräftat att det är uppsagt så är det bara att köra på tills de stänger av det. Annars hade jag nog ringt en gång till.

Jag har fortfarande uppkoppling.

Muntlig bekräftelse på att det är uppsagt har jag sedan en dryg vecka tillbaka, men jag litar inte på den firman (Glocal) även om det ska räcka.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog krävt en skriftlig bekräftelse.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Skriftligt behövs inte,, 2014,, finns så många sätt att bevisa att han har uppsagt, de kan säkert leta upp samtalet,, du kan även beställa samtalet från din operatör. Jag hade också liknande problem fast hos Comhem,, sade upp bredbandet, men hade tillgång till nät i ca 1 månad.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Skriftligt behövs inte,, 2014,, finns så många sätt att bevisa att han har uppsagt, de kan säkert leta upp samtalet,, du kan även beställa samtalet från din operatör. Jag hade också liknande problem fast hos Comhem,, sade upp bredbandet, men hade tillgång till nät i ca 1 månad.

Inte alla gånger det räcker. Med telenor t.ex så vägrar dom att erkänna misstag eller leta upp gamla telefoninspelningar över huvud taget. Vet några som hade 20% (tror det var 20) rabatt genom någon kampanj (någon familjedeal), sen hävde dom den och sa att det aldrig existerat. Det var lite små strul i början med abonnemanget och dom ringde och fick det fixat, senare märkte dom att dom ändrat abonnemanget så det blev dyrare. Det var då dom sa i det andra samtalet att det aldrig existerat och några inspelningar lär aldrig få höras (gått ett år nu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Inte alla gånger det räcker. Med telenor t.ex så vägrar dom att erkänna misstag eller leta upp gamla telefoninspelningar över huvud taget. Vet några som hade 20% (tror det var 20) rabatt genom någon kampanj (någon familjedeal), sen hävde dom den och sa att det aldrig existerat. Det var lite små strul i början med abonnemanget och dom ringde och fick det fixat, senare märkte dom att dom ändrat abonnemanget så det blev dyrare. Det var då dom sa i det andra samtalet att det aldrig existerat och några inspelningar lär aldrig få höras (gått ett år nu).

Problemet är att i många fall (även jag) så tar man aldrig tag i saken riktigt. Om man har sagt det i telefonen och man vet om att man har sagt upp tex så skit i vad de säger, ring istället din operatör och beställ kopia på samtal, tror det kostar en slant, men när de andra sidan skickar kravet på dig så bestrider man den bara och inväntar deras nästa steg.

Men jag är säker på att det nästan aldrig går så långt, eftersom företagen själva spelar in samtalen, om inte så har de själva möjlighet att bestämma kopia precis som vi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

....Med telenor t.ex så vägrar dom att erkänna misstag eller leta upp gamla telefoninspelningar över huvud taget....

Detta har jag fått erfara själv när Telenor tog över BBB, Mitt trevliga stabila 12/9 VDSL sades upp och jag fick ett sketet 8/1 ADSL som gick ned stup i kvarten, utan att de informera! Efter massa samtal till teknisk support kom det fram att jag inte längre har VDSL utan ADSL, begärde om uppsägning men detta acceptera dem inte då jag hade förnyat avtalet och det va 3 månaders uppsägning (vilket jag inte hade).

När jag konfronterade dem hänvisade dem till telefoninspelning där jag hade godkänt bytet till ADSL samt förnyat abb, när jag krävde kopia på inspelningen bad de att få återkomma , gick 2 veckor utan att knyst, ringde tillbaka och de bad mig att skicka in en skriftlig begäran om kopia på inspelning, sagt å gjort. Efter 1 månad kom fortfarande inget svar, ringde åter igen och det va "tydligen på väg".

Ytterligare 2 veckor så damp det ner ett brev om att min abb. har blivit uppsagt, detta som "kompensation".

Idiot j*vlar helt enkelt på BBB/Telenor. Kommer aldrig att ha något med detta skit företag att göra.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

De är inte så att du betalat ADSL uppkopplingen i förskott så i stället för att koppla ur den direkt så väntar dom till månadsskiftet för att slippa betala tillbaka nå pengar

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Problemet är att i många fall (även jag) så tar man aldrig tag i saken riktigt. Om man har sagt det i telefonen och man vet om att man har sagt upp tex så skit i vad de säger, ring istället din operatör och beställ kopia på samtal, tror det kostar en slant, men när de andra sidan skickar kravet på dig så bestrider man den bara och inväntar deras nästa steg.

Men jag är säker på att det nästan aldrig går så långt, eftersom företagen själva spelar in samtalen, om inte så har de själva möjlighet att bestämma kopia precis som vi.

tjvärr hjälper inte det, dom försökte en gång till men lyckades ej. Deras strategi verkar utgå mer att lura på folk abonnemang och när man har problem så fifflar dom med abonnemanget så ens rabatt försvinner.

Tycker dom försöker lura pengar av folk mer än andra företag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Detta har jag fått erfara själv när Telenor tog över BBB, Mitt trevliga stabila 12/9 VDSL sades upp och jag fick ett sketet 8/1 ADSL som gick ned stup i kvarten, utan att de informera! Efter massa samtal till teknisk support kom det fram att jag inte längre har VDSL utan ADSL, begärde om uppsägning men detta acceptera dem inte då jag hade förnyat avtalet och det va 3 månaders uppsägning (vilket jag inte hade).

När jag konfronterade dem hänvisade dem till telefoninspelning där jag hade godkänt bytet till ADSL samt förnyat abb, när jag krävde kopia på inspelningen bad de att få återkomma , gick 2 veckor utan att knyst, ringde tillbaka och de bad mig att skicka in en skriftlig begäran om kopia på inspelning, sagt å gjort. Efter 1 månad kom fortfarande inget svar, ringde åter igen och det va "tydligen på väg".

Ytterligare 2 veckor så damp det ner ett brev om att min abb. har blivit uppsagt, detta som "kompensation".

Idiot j*vlar helt enkelt på BBB/Telenor. Kommer aldrig att ha något med detta skit företag att göra.

Telenor äger även Glocalnet, så det är säkert samma underliggande policy..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

De är inte så att du betalat ADSL uppkopplingen i förskott så i stället för att koppla ur den direkt så väntar dom till månadsskiftet för att slippa betala tillbaka nå pengar

Jo, det har jag, men efter ett längre samtal lovade de att betala tillbaka pengarna.

Vi får se, jag har försökt nå dem per telefon 3 gånger nu, men har inte haft tid att sitta i telefonkön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skriftligt behövs inte,, 2014,, finns så många sätt att bevisa att han har uppsagt, de kan säkert leta upp samtalet,, du kan även beställa samtalet från din operatör. Jag hade också liknande problem fast hos Comhem,, sade upp bredbandet, men hade tillgång till nät i ca 1 månad.

Man ska alltid begara skriftlig bekraftelse pa allt som har med abbonemang och uppsagelse att gora. Manga foretag vill garna inte lamna ut samtal just pga att de inte sparas sa lange.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |