XFX r9 280x, eftermarknadskylare?

Permalänk
Medlem

XFX r9 280x, eftermarknadskylare?

Hej,

Fått hem mitt 280x kort. Tyst och överklockningsvänligt så jag är helnöjd. Köpte grafikkortet främst för att minea kryptovalutor.

Nu märkte jag att VRM tempen är otroligt hög (100c*) vid belastning av detta mining program. Forskade lite mer om detta och fick reda på att mining program är främst memory beroende så då insåg jag kopplingen snabbt.

Jag tror inte det är jättenyttigt för grafikkortet att ligga på dessa temperaturer 24 timmar om dagen så jag frågar er vad det finns för alternativ till eftermarknadskylare. Det viktigaste är att VRM kylningen är bra. Jag hittade NZXT G10, men insåg snabbt att det skulle bli för dyrt med denna+extern vattenkylning, så jag antar att det är någon luftkylare som är aktuellt, men har inte hittat någon som passar till det här kortet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag hittar ingen kylare, så jag antar att det är en g10 med vattenkylare, annars får du säga att du inte var nöjd med kortet och lämna tillbaka det inom 14 dagar(öppet köp).

Lämna tillbaka kortet så får du även garanti på köpet för en billigare peng

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-xtre...

Min rekomendation och titta om nån av dessa passar.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jag hittar ingen kylare, så jag antar att det är en g10 med vattenkylare, annars får du säga att du inte var nöjd med kortet och lämna tillbaka det inom 14 dagar(öppet köp).

Lämna tillbaka kortet så får du även garanti på köpet för en billigare peng

Jo det skulle man eventuellt kunna göra! Frågan är om öppet köp gäller för använd vara/öppnad förpackning (köpt från komplett).

Visserligen så är jag rätt nöjd med kortet. Verkar vara väldigt överklockningsbart, kärntempraturen är låg (60-65c full load), volten kan hållas låg men det tar stopp för att VRM:sen blir för varma tyvärr när man pillar på memory clock. Vet inte om man får ett mycket sämre 280x om man byter märke. Sedan var XFX:en också billigast, fick den för 2590kr på komplett om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-xtre...

Min rekomendation och titta om nån av dessa passar.

Såhär säger dom:

Hur vet man om mitt grafikkort är tillverkat efter feb 2013? Vill helst inte montera bort stockkylaren för att titta eftersom att då bryter jag garantin (finns stickers). Vore snöpligt om ingen kylare passar så ryker min garanti också.

Kan fö. berätta att VRM tempsen är lite drygt 100c* efter att ha stått på full load under natten, oklockat och nedvoltat.

Permalänk
Medlem

Testa att klocka ner minnet (det behöver inte ha en nämnvärd negativ effekt på hashraten) och sätt '--gpu-powertune -20' som inte heller bör påverka hashraten. Kör fläkten på kanske 65% så den blåser över VRMs.

Och.. helt seriöst, var inte orolig. Spela dum och kör på garantin om det skiter sig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Såhär säger dom:
http://www.arctic.ac/media/wysiwyg/Products/Accelero_Twin_Tur...

Hur vet man om mitt grafikkort är tillverkat efter feb 2013? Vill helst inte montera bort stockkylaren för att titta eftersom att då bryter jag garantin (finns stickers). Vore snöpligt om ingen kylare passar så ryker min garanti också.

Kan fö. berätta att VRM tempsen är lite drygt 100c* efter att ha stått på full load under natten, oklockat och nedvoltat.

Aj fan. Då verkar G10 kraken dit enda val :/

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

Testa att klocka ner minnet (det behöver inte ha en nämnvärd negativ effekt på hashraten) och sätt '--gpu-powertune -20' som inte heller bör påverka hashraten. Kör fläkten på kanske 65% så den blåser över VRMs.

Och.. helt seriöst, var inte orolig. Spela dum och kör på garantin om det skiter sig.

powertunen är -20. Hashraten sjunker galet mycket när man sänker memoryn mindre än 1500, för då måste jag sänka core clock jättelågt för att hitta sweet spot.

Jag ska testa fråga XFX support om mitt grafikkort när det kan vara tillverkat, så kommer jag nog köpa twin turbo II. Det verkar vara den billigaste hyffsade kylaren. Det viktigaste är väl att man har kylflänsar samt en fläkt som blåser på dom vilket eftermarknadskylare gör.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna i tråden hur det går för dig med Xfx supporten och kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Skriv gärna i tråden hur det går för dig med Xfx supporten och kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Har pratat med XFX, bra support och ganska snabba på att svara. Dom sade att mina VRM temps är lite för höga, och att jag kunde skicka in den på RMA om jag ville. Känns inte riktigt aktuellt att skicka iväg mitt kort till fabriken så den är borta 1 månad när man ska minea. Jag frågade dessutom vilket datum mitt grafikkort är tillverkat och dom svarade i slutet av 2013, alltså borde arctics kylare passa finfint!

Men eftersom jag enbart minear med grafikkortet och att tempsen är förbannat bra om man kör vanliga spel så vet jag inte riktigt om det är värt i dagsläget att lägga ut en 350-400kr för att få kanske 50kh/s mer (har cirka 700kh/s nu), men nu vet jag att möjligheten finns om man vill ha lite bättre VRM temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Har pratat med XFX, bra support och ganska snabba på att svara. Dom sade att mina VRM temps är lite för höga, och att jag kunde skicka in den på RMA om jag ville. Känns inte riktigt aktuellt att skicka iväg mitt kort till fabriken så den är borta 1 månad när man ska minea. Jag frågade dessutom vilket datum mitt grafikkort är tillverkat och dom svarade i slutet av 2013, alltså borde arctics kylare passa finfint!

Men eftersom jag enbart minear med grafikkortet och att tempsen är förbannat bra om man kör vanliga spel så vet jag inte riktigt om det är värt i dagsläget att lägga ut en 350-400kr för att få kanske 50kh/s mer (har cirka 700kh/s nu), men nu vet jag att möjligheten finns om man vill ha lite bättre VRM temps.

Den kommer ju inte bar ge 50kh/s mer den kommer ju antagligen leva längre tack vare sänkt arbets temp

trevlig att fler än jag har haft bra kontakt med XFX

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Den kommer ju inte bar ge 50kh/s mer den kommer ju antagligen leva längre tack vare sänkt arbets temp

trevlig att fler än jag har haft bra kontakt med XFX

Visst är det så. Men XFX har 2 års garanti på detta kort så det täcker ju det om det skulle bli någon slags permanent skada på minneskretsarna.