Permalänk
Medlem

Sony HDR-AS100v Action Cam

ANTIKLIMAX! Sony har tagit tillbaka sitt pressmedelande. Nedan kan man läsa det som först sades om kameran men som nu inte längre stämmer.
Trist för det hade varit minst sagt nice :
(

Artikel:http://nofilmschool.com/2014/01/sony-4k-2k-fdr-ax100-mirrorle...

Produkt:http://www.bhphotovideo.com/c/product/1022318-REG/sony_hdr_as...

Citat från artikeln i länken ovan,
"While it will be capable of 4K up to 60fps, you don’t get super high frame rates until you go down to 720p, where the camera is capable of 120fps. At standard definition, you can go well over 200fps if you need it. Considering that GoPros are using Sony sensors, it’s not too much of a surprise that Sony got there first with full-motion video (not just half-motion like the HERO3). This is going to be an interesting product for mixing with all 4K footage, though I imagine GoPro is right around the corner with their own 30 or 60fps 4K camera."

Permalänk
Medlem

Varför klarar den inte högre fps med 1080p? Tycker att 120fps/1080p inte är orimligt om den nu klarar 4k i 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Varför klarar den inte högre fps med 1080p? Tycker att 120fps/1080p inte är orimligt om den nu klarar 4k i 60.

Ingen aning men jag kommer förhandsboka den där rackaren

EDIT: sjukt glad att jag inte uppdaterade min Hero två till b+.

Permalänk

Den ena sidan säger att man max kan filma i 30 fps i 4k och den andra säger 60 :/ Vad är sanningen?

Skojade kollade på fel modell xD

såg fel ..
Permalänk

Såg youtubeklippet och det ser rätt så jäkla bra ut!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Såg youtubeklippet och det ser rätt så jäkla bra ut!

Youtubeklippet i artikeln är inte från actionkameran, jag hittar ingen video från as100v ännu. Bara en reklam för en liknande modell men eftersom det inte står något om 4K i den så betvivlar jag att den är äkta utan snarare bara en gammal reklam och killen försöker få många hits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

At standard definition, you can go well over 200fps if you need it.

Borde inte standard upplösning vara 1080p idag ?
Antar att dom menar 640x480 eller något ?
Kameran är säkert bra, men tycker det är konstigt skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ingen aning men jag kommer förhandsboka den där rackaren

EDIT: sjukt glad att jag inte uppdaterade min Hero två till b+.

Vill veta mer om tillbehör m.m först. Det är egentligen GoPros stora fördel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Vill veta mer om tillbehör m.m först. Det är egentligen GoPros stora fördel!

Tycker det finns så det räcker både till Contour och Gopro, kan inte på rak arm komma på något fäste till Gopro som de andra inte har men jag kan ju såklart missat massor.
Jag personligen använder sällan mer än sugproppen eller hjälmfäste med Gopro, men det är klart har man behov av mängder med olika lösningar så kan den va bättre. men jag hade nog väntat på en ny Gopro isåfall. De lär ju måsta svara upp mot den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Borde inte standard upplösning vara 1080p idag ?
Antar att dom menar 640x480 eller något ?
Kameran är säkert bra, men tycker det är konstigt skrivet.

Nej, 1080p kallas för HD dvs "High Definition". SD eller "Standard Definition" kommer heta så för all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tycker det finns så det räcker både till Contour och Gopro, kan inte på rak arm komma på något fäste till Gopro som de andra inte har men jag kan ju såklart missat massor.
Jag personligen använder sällan mer än sugproppen eller hjälmfäste med Gopro, men det är klart har man behov av mängder med olika lösningar så kan den va bättre. men jag hade nog väntat på en ny Gopro isåfall. De lär ju måsta svara upp mot den här.

Ska helt ärligt säga att det var ett tag sedan jag tittade på Actionkameror överhuvudtaget så du kan mycket väl ha rätt
Vill ha en kamera som fungerar till fridykning, mountainbike och fallskärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Ska helt ärligt säga att det var ett tag sedan jag tittade på Actionkameror överhuvudtaget så du kan mycket väl ha rätt
Vill ha en kamera som fungerar till fridykning, mountainbike och fallskärm!

Där har du ju iofs ett plus med Gopro. Deras undervattenshus som följer med kameran klarar större djup en det som följer med Sonyn, men de säljer bättre hus separat. Fast för dyk hade jag satsat på den med bäst mörkerförmåga.
Gopro har blivit bättre på det på sista tiden men Sony har alltid varit vassa på området så det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tror det är svettigt i Gopros styrelserum nu

Artikel:http://nofilmschool.com/2014/01/sony-4k-2k-fdr-ax100-mirrorle...

Produkt:http://www.bhphotovideo.com/c/product/1022318-REG/sony_hdr_as...

http://img.netzwelt.de/article/2014/dank-unterwassergehaeuses...

18.9 Megapixel 1/2.3″ CMOS Sensor
4K XAVC-S Video at 60 fps (50 Mbps)
3840 x 2160p: 60/50/30/25/24 fps
1080p: 60/50/30/25/24 fps
1280 x 720p: 120/100/30/25 fps
800 x 480p: 240 fps
Capture 13.5MP Stills with Photo Mode
Back-Illuminated Exmor R CMOS Sensor
Built-In GPS & Wi-Fi Connectivity
One-Touch NFC Smartphone Pairing
Included Housing is Waterproof to 16.4′
Wide-Angle Carl Zeiss Vario-Tessar Lens
SteadyShot Image Stabilization
HDMI Output & Stereo Microphone Input
Memory Stick Micro & MicroSD/SDHC Slot
Availability: March 2014
Price: $300

Citat från artikeln i länken ovan,
"While it will be capable of 4K up to 60fps, you don’t get super high frame rates until you go down to 720p, where the camera is capable of 120fps. At standard definition, you can go well over 200fps if you need it. Considering that GoPros are using Sony sensors, it’s not too much of a surprise that Sony got there first with full-motion video (not just half-motion like the HERO3). This is going to be an interesting product for mixing with all 4K footage, though I imagine GoPro is right around the corner with their own 30 or 60fps 4K camera."

Verkar inte stämma om du läser sidan igen nu! Dom har strukit över massa text.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Enligt sonys specifikation så kan man inte spela in i 4k över huvud taget.
Följande format är tillgängliga:
Mp4-PS: 1920 x 1080 60p/ 50p HQ: 1920 x 1080 30p/25p STD: 1280 x 720 30p/25p SSLOW:1280 x 720 120 p/100 p HS120 (HS100): 1280 x 720 120 p/100 p HS 240 (HS200): 800 x 480 240p/200p VGA: 640 x 480 30p/25p

Källa:
http://www.sony.se/product/cam-action-cam/hdr-as100vr/teknisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Verkar inte stämma om du läser sidan igen nu! Dom har strukit över massa text.

Skrivet av felldin:

Enligt sonys specifikation så kan man inte spela in i 4k över huvud taget.
Följande format är tillgängliga:
Mp4-PS: 1920 x 1080 60p/ 50p HQ: 1920 x 1080 30p/25p STD: 1280 x 720 30p/25p SSLOW:1280 x 720 120 p/100 p HS120 (HS100): 1280 x 720 120 p/100 p HS 240 (HS200): 800 x 480 240p/200p VGA: 640 x 480 30p/25p

Källa:
http://www.sony.se/product/cam-action-cam/hdr-as100vr/teknisk...

Trist! Som jag förstår det nu hade Sony "skrivit fel" i sitt pressmedelande.
Jag ändrade första posten och kan säga att nu svalnade intresset rätt rejält. Nåja inte hänga läpp, det kommer ju ändå en ny kamera i veckan typ

Permalänk
Medlem

För mig är 4k inget jag behöver än på ett tag. Är videokvalitén bättre än gopro's så är det ett bra alternativ. För mig är 240fps och gärna i 1080p eller 720p mer eftertraktat. Men jag får väl nöja mig med 720p @ 120fps eller 480p @ 240fps. Den ser i vilket fall riktigt intressant ut trots avsaknaden av 4k.

Permalänk

Men herregud vad håller de på med på marknadsavdelningen, helt ofattbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felldin:

För mig är 4k inget jag behöver än på ett tag. Är videokvalitén bättre än gopro's så är det ett bra alternativ. För mig är 240fps och gärna i 1080p eller 720p mer eftertraktat. Men jag får väl nöja mig med 720p @ 120fps eller 480p @ 240fps. Den ser i vilket fall riktigt intressant ut trots avsaknaden av 4k.

Jo visst är det fortfarande en mycket intressant Action Cam och 4K är ju inget man måste ha.
Men jäklar va coola grejer man hade kunnat gjort med 4K i 60fps plus Twixtor så det är ju synd att det inte var så.

Skrivet av Punchdrunk:

Men herregud vad håller de på med på marknadsavdelningen, helt ofattbart!

Hen fick garanterat sparken.

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt av SONY, riktigt pinsamt!

Jag kan mer eller mindre garantera att GoPro´s nästa genration klarar minst 4K/30fps.

Permalänk
Medlem

Står ju på nofilmschool att det var B&H som tabbat sig med specen...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Står ju på nofilmschool att det var B&H som tabbat sig med specen...

Hmm, isåfall är det lite slarvigt av Nofilmschool att gå på B&H istället för Sony och av B&H för klantig borderline falsk marknadsföring.

Permalänk

Fan va tråkigt, tyckte nog att 60fps på 4k var för bra för att vara sant. Nå väl kanske framtiden har en på gång med det åt mig, hade varit perfekt till det jag skulle använda den till.

Som sagt var slarvigt av Sony, eller en helt ny marknadsplan lol