Permalänk

Cherry brytare, röd vs brun

Hej,

Tänkte byta till ett mekaniskt tangentbord och tänkte kolla lite vad ni har för åsikt kring röda vs bruna Cherry brytare.

Går från ett Logitech g110, och funderar på om röda brytare skulle vara minst skillnad mot nuvarande tangentbord, jämfört med bruna?
Spelar framförallt FPS.

Ska försöka prova och jämföra brytarna själv men tänkte kolla vad ni tycker.

/S

Permalänk

Jag har prövat dem bruna men just nu kör jag med dem blå och är förälskad ^^ Dem röda var helt ok enligt mig men dem blåa var rätt för mig

Permalänk

Det finns endast en säker metod för att ta reda på vad som passar dig - att testa dem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av splitfile:

Hej,

Tänkte byta till ett mekaniskt tangentbord och tänkte kolla lite vad ni har för åsikt kring röda vs bruna Cherry brytare.

Går från ett Logitech g110, och funderar på om röda brytare skulle vara minst skillnad mot nuvarande tangentbord, jämfört med bruna?
Spelar framförallt FPS.

Ska försöka prova och jämföra brytarna själv men tänkte kolla vad ni tycker.

/S

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Permalänk
Medlem

Bruna är väldigt härliga att skriva på, röda kommer vara det minsta steget från vad du har nu men är också en ganska liten uppgradering sett till känsla. Bruna kommer kännas väldigt konstigt första och kanske till och med andra veckan men därefter kommer du älska dem.

Tänker du lägga över 1000kr och vill ha bakgrundsbelysning så kan du kolla in Corsairs nya som utannonseras den här veckan på CES-mässan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Röda funkar enbart i FPS för mig, bruna funkar för allt inklusive att skriva längre texter på.

Som redaktionen alltid säger, gå in i säljande butiker och fråga om att få pröva.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Testa först. Bruna låter bra i teorin men för mig så fann jag dom bara svampiga och jobbiga, och tog en med röda istället

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Skrivet av Ninji:

Testa först. Bruna låter bra i teorin men för mig så fann jag dom bara svampiga och jobbiga, och tog en med röda istället

Intressant det du säger med svampig. Var precis och testade ett Logitech G710+ (bruna switchar) och jag fick samma upplevelse. Lite sladdriga..
Har inte lyckats hitta något tangentbord med röda switchar än, men de är alltså mindre "sladdriga"?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Intressant det du säger med svampig. Var precis och testade ett Logitech G710+ (bruna switchar) och jag fick samma upplevelse. Lite sladdriga..
Har inte lyckats hitta något tangentbord med röda switchar än, men de är alltså mindre "sladdriga"?

/S

Döm inte ut brytarna för att tangentbordet inte är välbyggt, sitter med ett Filco med bruna brytare, under mellandagarna fick jag möjlighet att testa G710+ och blev tagen av hur billigt Logitec kändes. Knapparna kändes som något man hittar på ett 200kr tangentbord, inte en premium produkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Intressant det du säger med svampig. Var precis och testade ett Logitech G710+ (bruna switchar) och jag fick samma upplevelse. Lite sladdriga..
Har inte lyckats hitta något tangentbord med röda switchar än, men de är alltså mindre "sladdriga"?

/S

Håller med Cruentusa. Ett dåligt tangentbord kan få alla switchar att kännas riktigt kassa, kör på kvalité om du ska köpa nytt mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Intressant det du säger med svampig. Var precis och testade ett Logitech G710+ (bruna switchar) och jag fick samma upplevelse. Lite sladdriga..
Har inte lyckats hitta något tangentbord med röda switchar än, men de är alltså mindre "sladdriga"?

/S

Röda har mer eller mindre linjär resistans, där det alltså går bara rakt ner utan några "gupp". Iaf så tycker jag att det är de tangenterna som bråkar minst så att säga, då det bara är att trycka rakt ner utan något överflödigt så definitivt mindre sladdriga. Definitivt nåt jag skulle rekommendera, och sen kanske blåa i andra hand som är en mindre svampig och mer guppig version av bruna

Iaf så typ 90% av alla switchar är tillverkade av cherry, så det är egentligen inte någon större skilldnad på själva switcharna från tangentbord till tangentbord. Ifall du hatar bruna nu så kommer du antagligen också hata dom på ett bättre tangentbord

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Röda har mer eller mindre linjär resistans, där det alltså går bara rakt ner utan några "gupp"

Ingen resistans/feedback, inget "gupp" och inget smattrande/klickande - varför inte bara använda Rubber Dome?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ingen resistans/feedback, inget "gupp" och inget smattrande/klickande - varför inte bara använda Rubber Dome?

Om du kommer åt, prova pilla lite på tex ett Corsair K60 eller K90 som har både rubberdome och röda switchar på samma bräda, så lär du märka skillnaden
Röda är "mjukare" dvs har mindre motstånd, och de har mer linjärt motstånd och en distinktare (klickigare) landning. De är mer konsekventa och distinkta, och samtidigt mjukare och mer lättryckta. (De kan nog vara för mjuka för vissa)

...

Röd mot brun är väldigt mycket smak, så kan bara hålla med de som nämnt att man helst bör prova. Jag har gått från röda till bruna och är inte säker på att det var ett steg i rätt riktning såhär i efterhand. (kändes mer som en "sidegrade")
Skulle vilja ha lite distinktare taktil känsla i mina bruna. Nu är taktiliteten rätt odistinkt, och då funkar röda egentligen ungefär lika bra för mig.

(Fick jag drömma fritt skulle jag väl egentligen vilja ha en ny bättre cherryswitch med lite lägre profil och kortare 2-3 mm slaglängd, med distinktare knappar med mindre vingel/sladdrighet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har ett http://www.coolermaster-usa.com/product.php?product_id=10019 med röda brytare. Personligen tycker jag det är väldigt frustrerande att skriva med röda brytare, mmo spel funkar hyffsat men dom funkar bra till FPS.
Så ska du bara spela FPS och inte skriva så värst mycket kan nog röda vara bra för dig. Jag kommer nog byta till ett med bruna.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ingen resistans/feedback, inget "gupp" och inget smattrande/klickande - varför inte bara använda Rubber Dome?

Mina röda smattrar väldigt fint

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk

Hej,

Jag köpte ett Ducky Shine3 med röda Cherry. Väldigt nöjd än så länge. Jämförde ju med bruna brytare på ett Logitech g710+, och måste ju säga att jag gillar de röda mer. Kanske bara för att det blev minst skillnad mot rubber dome?
Var mest rädd för att det skulle vara för lite motstånd i röda, men jag tycker de är "lagom" bra.
Sen smattrar de röda mer än vad jag trodde, men på ett bra sätt

Tack för alla tips!

/S

Permalänk
Medlem

Har haft båda, föredrar röda. Tyckte de bruna kändes lite svampiga

Visa signatur

Dator: Macbook Pro 15 tum 2011 uppgraderad med 8GB RAM och 240GB Intel 520 SSD samt OS X Mavericks 10.9.2
Skärm: Dell Ultrasharp 2412M IPS Mobil: iPhone 5S Space Gray med iOS 7.1