Svensk Energi släpper appen Elräknaren

Permalänk
Medlem

De kan släppa en elenergimätare/grenkontakt med elenergimätare med bluetooth så man kan kolla genom telefonen hur mycket ens dator dra i realtid som man kan använda appen till letar efter en sådan väldigt länge med hyfsat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

De kan släppa en elenergimätare/grenkontakt med elenergimätare med bluetooth så man kan kolla genom telefonen hur mycket ens dator dra i realtid som man kan använda appen till letar efter en sådan väldigt länge med hyfsat pris.

Denna kör vi:
http://www.awareclock.com

Riktigt användbar tycker jag! Visar aktuell förbrukning över timma/dygn/månad/år.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

Miniräknare? Appen är ju meningslös då man ändå måste veta vad prylen drar. Vet man det så kan man bara ta fram kalkylatorn i alla fall. Men visst

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Denna kör vi:
http://www.awareclock.com

Riktigt användbar tycker jag! Visar aktuell förbrukning över timma/dygn/månad/år.

Problemet med alla sånna där optiska lösningar är väl att man bara får den totala förbrukningen? Det finns ju inget sätt att ta reda på _vad_ det är som suger ström, förutom att man ser "ahaa nu jävlar går det åt massor" och så ska man själv försöka ta reda på vidare info?

Jag skulle vilja ha ett system där minst varje automatsäkring rapporterar förbukning, då kan man iaf få lite mer detaljerad info. Ännu bättre vore om det fanns inbyggda mätare i vartenda eluttag som sen skickar datan antingen över elledningen eller trådlöst.

Dock skulle nog kostnaden för mitt fina system överstiga besparingen från sänkt elkostnad....,

Permalänk
Medlem

Datorn drar slukar väl inte lika mycket ström i stress som i idle väl? Vilket knappast kan vara försumbart. Det är väl samma med en kyl/frys; hur ofta man öppnar dörren. Det kan kanske vara försumbart dock.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Många som har det priset på elen, jag har själv under 40öre/kWh, dock så tillkommer ju nätavgift, skatter och andra avgifter, så till slut är man väl uppe i drygt 1kr/kWh, vilket bolag man än har.

wth? Det var ju precis det jag sa? Visst att du betalar 0.48 för elen, men efter allting har lagts på så betalar du INTE 0.48/kWh...

Nätavgiften och skatten och allt skit regleras ju också efter hur mycket du förbrukar så man inkluderar ju det i kWh priset.

Först säger du att vissa betalar 0.48kr/kWh men dom betalar 1kr/kWh.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Om någon nu hade tänkt till lite som gjorde appen så kunde man lagt in en faktor för restenergi. Energi som används försvinner inte, den blir värme. I det avlånga landet Sverige behöver vi värma våra hus. Därför är förbrukningen som appen räknar fram felaktig i många fall.

Sedan så behöver man inte vara raketforskare för att begripa vad som drar el. Allt hemma som låter mycket, lyser mycket eller är varmt eller kallt kostar pengar. Ju kallare eller varmare något är ju dyrare är det...

1, Det där resonemanget är rätt långsökt och jag har skrivit många långa inlägg om det tidigare. Det är rätt lite energi du kan återanvända och ditt antagande gäller i princip bara i en rent eluppvärmd villa, mitt i vintern i norra Norrland.

2, Det är helt irrelevant för vad appen är till för. Den räknar hur mycket en sak kostar att köra under en viss tid. Till exempel kan du enkelt räkna ut hur mycket din TV kostar att köra under en kväll eller hur mycket vattenkokaren kostar att köra. Kostnaden för uppvärmning är helt totalt irrelevant i sammanhanget. Det är inte det appen räknar på och finns alltså ingen anledning att blanda in det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om någon nu hade tänkt till lite som gjorde appen så kunde man lagt in en faktor för restenergi. Energi som används försvinner inte, den blir värme. I det avlånga landet Sverige behöver vi värma våra hus. Därför är förbrukningen som appen räknar fram felaktig i många fall.

Sedan så behöver man inte vara raketforskare för att begripa vad som drar el. Allt hemma som låter mycket, lyser mycket eller är varmt eller kallt kostar pengar. Ju kallare eller varmare något är ju dyrare är det...

Nu är ju inte appen här för att upplysa oss raketforskare vad det är som drar energi utan hur mycket det drar.

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Har du Excel eller motsvarande samt lite grundläggande kunskap kan du göra en generell ekvation för det och sedan fylla i aktuella värden, Excel är faktiskt ett mycket mer kraftfullt verktyg än vad man kan tro och duger till mer än fina diagram.

Den här borde väl stämma?
https://static.fidde.nu/2014/01/vadkostardet.xlsx

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Hoppas min pappa inte får tag på denna

Jasså så du bor hemma hos pappsen

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Klappa:

Jasså så du bor hemma hos pappsen

Helt korrekt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Idleworks:

Det verkar stämma, dock kan du ta bort alla parenteser utom de yttersta och *100 och /100 då blabla*100/100=blabla blabla är här dina värden multiplicerade med varandra. Ändrar inte funktionen alls men det skaver mindre i mitt programmeraröga;)

edit: b8 kan du göra så den pekar på b6 direkt också så slipper du skriva ekvationen fler gånger.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Följer erikssonown exempel:
I mitt matteöga gör det ont när du våldtar enheterna;)
För varken tid eller effekt mäts i KR
snarare timmar och kW

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Följer erikssonown exempel:
I mitt matteöga gör det ont när du våldtar enheterna;)
För varken tid eller effekt mäts i KR
snarare timmar och kW

Den stämmer iaf ^^

Det gör Ont i Både matte ögat och El Ögat :/

Det sorgliga är ändå att min dator kostar..

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Inaktiv

Varför kan jag bara välja mitt elpris i två kronor? Kan jag inte ställa in det manuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så har man fastpris på elen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av azur879:

Datorn drar slukar väl inte lika mycket ström i stress som i idle väl? Vilket knappast kan vara försumbart. Det är väl samma med en kyl/frys; hur ofta man öppnar dörren. Det kan kanske vara försumbart dock.

Det är oftast stor skillnad på stress och idle, men du har rört ihop det. Stress drar många gånger mer än idle.

Men har du en elmätare mellan datorn och väggen så kan du ju låta den mäta över en längre tid, och då få ett bra medelvärde att räkna på.

Annars kan du ju räkna med effekten som står på ditt nätagg och glädjas varje månad åt en oväntat låg elräkning

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Varför kan man bara välja 1,5 kr eller 2 kr som elpris? vi betalar 0,48 kr per kwh timme.

Efter att staten har våldtagit din plånbok så är det ungefär 1.5 - 2 SEK.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av slaski:

Eller så har man fastpris på elen

Hoppas det är ett tråkigt skämt?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Hoppas det är ett tråkigt skämt?

Nope. Hushållsel ingår i min avgift. Så oavsett om jag stänger av alla datorer eller har på dom så kostar det mig varken mindre eller mer.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Följer erikssonown exempel:
I mitt matteöga gör det ont när du våldtar enheterna;)
För varken tid eller effekt mäts i KR
snarare timmar och kW

hehe, hade nog lite bråttom när jag markerade hela B-raden och gjorde det till valutafält

Skrivet av Mr.falcon:

Den stämmer iaf ^^

Det gör Ont i Både matte ögat och El Ögat :/

Det sorgliga är ändå att min dator kostar..

Skrivet av erikssonown:

Det verkar stämma, dock kan du ta bort alla parenteser utom de yttersta och *100 och /100 då blabla*100/100=blabla blabla är här dina värden multiplicerade med varandra. Ändrar inte funktionen alls men det skaver mindre i mitt programmeraröga;)

edit: b8 kan du göra så den pekar på b6 direkt också så slipper du skriva ekvationen fler gånger.

Done!

Ändrade det ni sa och laddade upp filen på nytt, fortfarande samma adress:
https://static.fidde.nu/2014/01/vadkostardet.xlsx

Passade även på att göra ett litet PHP-script som jag lägger i spoilern som kanske inte är det finaste, men det fungerar och ni får gärna göra sno den och göra en fin "design"

Finns att testa här:
https://verktyg.fidde.nu/el/

<?php $form= <<<ooo <form action="" method="GET"> Pris i KR per kilowatt: <br> <input type="number" id="pris" name="pris" value="0"/><br> Tid (Timmar): <br> <input type="number" id="tid" name="tid" value="0"/> <br> Effekt (Kilowatt): <br> <input type="number" id="effekt" name="effekt" value="0" /><br> <input type="submit" id="submit" value="Räkna ut" /> </form> ooo; if (!isset($_GET['pris'])) { $_GET['pris'] = "-1"; } if (!isset($_GET['tid'])) { $_GET['tid'] = "-1"; } if (!isset($_GET['effekt'])) { $_GET['effekt'] = "-1"; } $pris = $_GET['pris']; $effekt = $_GET['effekt']; $tid = $_GET['tid']; if ($pris && $effekt && $tid === '-1') { echo <<<EOD <html> <head> <meta charset="utf-8"/> <title>Räkna ut elkostnaden</title> </head> <body> <center> <h1>Räkna ut priset</h1> <h6>Använd . (punkt för decimalvärden, inte kommatecken)!</h6> {$form} </center> </body> </html> EOD; } else { $resultat = $pris*$effekt*$tid; $resultat30 = $resultat*30; $resultat365 = $resultat*365; echo <<<EOD <html> <head> <meta charset="utf-8"/> <title>Räkna ut elkostnaden</title> </head> <body> <center> <h1>Resultat</h1> Användning för den tiden: {$resultat} KR. </br> Användning 1 månad (Ränkat på 30 dagar): {$resultat30} KR </br> Användning 1 år: {$resultat365} KR <h2>Räkna ut priset för någon annan pryl</h2> <h6>Använd . (punkt för decimalvärden, inte kommatecken)!</h6> {$form} </center> </body> </html> EOD; } ?>

Dold text
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slaski:

Nope. Hushållsel ingår i min avgift. Så oavsett om jag stänger av alla datorer eller har på dom så kostar det mig varken mindre eller mer.

Och avgiften baseras bland annat på den totala elförbrukningen i fastigheten så om alla använder väldigt mycket el kommer den totala kostnaden gå upp vilket kommer avspegla sig i avgiften förr eller senare. Ingenting är gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och avgiften baseras bland annat på den totala elförbrukningen i fastigheten så om alla använder väldigt mycket el kommer den totala kostnaden gå upp vilket kommer avspegla sig i avgiften förr eller senare. Ingenting är gratis.

Inte påstått att det skulle vara gratis. Men avgiften har inte höjts senaste 10 åren och har inte kommit på tal att den ska höjas någon gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zin:

Finns det en sådan "app" för oss som inte har mer moderna telefoner och vill kolla vid datorn istället?

Brukar finnas liknande saker på elleverantörens hemsida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

All belysning i min 2 rums lägenhet; 22:- i månaden vid 10 timmars konstant anvädning per dag, helt okej pris med tanke på att folk som inte förstått att LED-belysning är grejen!
Att beräkna en dator exempelvis är ju riktigt svårt, den kan ju stå stand-by i 5 timmar, hårt spela i 3 timmar sen lite stream av film/musik vilket gör att den drar ju sjukt olika mycket då hårdvaran arbetar olika...

Ska man i mitt tycke få ett konktret svar på vad allt kostar hemma, så måste man plugga in en digital elmätare i varje eluttag hemma och själv föra protokoll på perioden man använder el-prylarna hemma för att sen föra in i Appen..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos