Permalänk
Inaktiv

Smartphone med bra kamera?

Tjena!
Har en samsung galaxy s3 för tillfället som jag är ganska nöjd med, sitter och funderar på att köpa en ny kamera men tanken slig mig sen att istället köpa en ny telefon med bra kamera, älskar att ta högupplösta foton.

Så min fråga är vad jag "borde" köpa för telefon för att få den bästa kameran, har kikat på nokia lumia 1020, den verkar riktigt schysst, men vet att nokia snart släpper nokia lumia 1520. Med mycket större skärm (6") fast med endast 20megapixlar, skiljer det sig mycket ifrån nokia 1020 med sina 41megapixlar?

Lite beslutsångest, är det "värt" att vänta på den kommande modellen eller är kameran bättre på 1020:in? Prioriterar kameran men stor skärm skadar inte heller.

Tack på förhand för svar !

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läst att 1020 har den bästa kameran av alla där ute. Dock ingen egen erfarenhet. Sen har jag fått lära mig att megapixlar är inte allt vad gäller kvalitén på bilderna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

1020 har inte bara flest pixlar utan även störst sensor av smartphonekamerorna. Men den bygger ju lite på baksidan också. Ett tips är att gå nånstans och klämma på den innan man beställer eftersom formfaktorn är lite speciell.

Permalänk
Inaktiv

Ja vad jag har kunnat hitta på nätet så har nokia lumia 1020 den bästa kameran just nu, men med tanke på den kommande modellen med hälften så många megapixlar så ubdrar jag om det är en stor märkbar skillnad, eller om de är som du skriver att de inte är megapixlarna som avgör allt.
Någon som är kunnig inom detta område?

Permalänk
Medlem

Ska du tapetsera utsidan på Globen med dina bilder? Annars är behovet av 41 över 20 tämligen ointressant. Kvalitén på optiken och storleken på sensorn är mer relevant att jämföra.

Om du inte ska göra enorma delförstoringar vill säga

Permalänk
Inaktiv

Jag har en polare som nyligen köpt en lumia 1020, tycker kameran verkar riktigt vass, men det som känns jobbigt är att jag föredrar telefoner med stora skärmar, och skulle kännas trist ifall den kommande modellen har en minst lika bra kamera fast med ännu större skärm. Någon som vet om andra kommande modeller ifrån andra märken?

Permalänk
Inaktiv

"Tapetsera globen" haha nae det är väl inte riktigt vad jag tänkt mig, älskar bara kristallklara bilder, och skadar ju inte att kunna zooma in om man vill det fast ändå behålla skärpan.
Så 20megapixlar räcker alltså gott o väl?

Permalänk
Medlem

Vill du ha bästa mobilkameran: Köp 1020.
Vill du ha en bra mobilkamera: köp 1520.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Bra summering, får alltså helt enkelt vänta o se.

Permalänk
Medlem

1520s kamera är riktigt bra. Men inte bättre än 1020. Sen känns det helt fel att hålla i en 1520, så sjukt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpt en mobil för kameran så hade jag nog köpt Z1. Mest för att jag föredrar Android över WP. Är inte jätte intresserad av foto men den kameran kan man väll inte klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

1520s kamera är riktigt bra. Men inte bättre än 1020. Sen känns det helt fel att hålla i en 1520, så sjukt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en samsung galaxy s3 nu, med 4,8". Tycker om det största i telefon väg, känns schysst när man ska visa bilder osv.. men kameran prioriterar jag i första hand. Hmm, svårt val

Permalänk
Medlem

"bra kamera" handlar enligt mig inte enbart om sensorstorlek eller största möjliga bländaröppning (än mindre om antal pixlar) men även om mjukvaran och vilka funktioner som erbjuds tredjepartsutvecklare via APIer. Här ligger Nokia före alla andra och erbjuder inte bara manuella exponeringslägen med exakt kontroll över slutartider och ISO (verkar även finnas på vissa Android-lurar som Xperia Z?) men även fotografering i RAW-läge vilket gör att du förutom en JPEG även får en DNG-fil som går att öppna i ex Lightroom eller Bridge/Camera RAW.

I MIN värld, som relativt kunnig fotograf, är det oerhört attraktivt att Nokia väljer att erbjuda dessa funktioner för de som vill ha dem.

Apple, som annars attraherar så många inom foto/video/grafisk bransch, ligger ljusår efter på den här punkten.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arkade:

Skulle jag köpt en mobil för kameran så hade jag nog köpt Z1. Mest för att jag föredrar Android över WP. Är inte jätte intresserad av foto men den kameran kan man väll inte klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt android ett bra tag nu, och börjar bli riktigt less på det faktiskt, vet inte om jag gjort dåliga val av telefoner bara, men känns som om windows i telefon är stabilt. och eftersom att jag prioriterar kameran så känns inte sony z1 som ett alternativ med tanke på att den har 20,7 megapixlar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

"bra kamera" handlar enligt mig inte enbart om sensorstorlek eller största möjliga bländaröppning (än mindre om antal pixlar) men även om mjukvaran och vilka funktioner som erbjuds tredjepartsutvecklare via APIer. Här ligger Nokia före alla andra och erbjuder inte bara manuella exponeringslägen med exakt kontroll över slutartider och ISO (verkar även finnas på vissa Android-lurar som Xperia Z?) men även fotografering i RAW-läge vilket gör att du förutom en JPEG även får en DNG-fil som går att öppna i ex Lightroom eller Bridge/Camera RAW.

I MIN värld, som relativt kunnig fotograf, är det oerhört attraktivt att Nokia väljer att erbjuda dessa funktioner för de som vill ha dem.

Apple, som annars attraherar så många inom foto/video/grafisk bransch, ligger ljusår efter på den här punkten.

Intressant, om du skulle få göra en rekommendation just till mig, med tanke på det du läst, skulle du rekommendera lumia 1020 eller den andra kommande modellen?

Permalänk
Inaktiv

Känns ju som ingen tvekan överhuvudtaget att det är nokia som ligger på topp i kamera väg.
Men jag som tyvär inte är så insatt i hur kameror fungerar och vilka funktioner osv som man ska leta efter när man vill ha en bra kamera, är fundersam över jämförelsen mellan Nokia lumia 1020 och Nokia lumia 1520?

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha nokia då, ifall ja lånar tråden lite

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Inden du låser dig fast på at Nokia's kamera er bedre end f.eks z1 kameraet bare fordi det har 41mpix syntes jeg du f.eks skal google for softwaren til og tage billeder med betyder også meget som du f.eks kan se i denne review hvor de sætter en 1020 op mod en z1.

http://unleashthephones.com/2013/09/27/sony-xperia-z1-vs-noki...

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Avstängd

Går och funderar på samma sak som dig. Jag vill ha en riktigt bra kamera i mobilen.
Du skulle kunna ha kvar S3an och köpa "påhängskamera"

10ggr optisk zoom bland annat. Är nyfiken på den här men vet inte om den är bra. Finns en till med grymmare specs.

Sedan har samsung galaxy s4 zoom kommit, som jag inte heller ihaft någon möjlighet att prova.

Är det någon som har provat ovanstående?

Permalänk

Kameran på min 1020 är grym, dött lopp mot andra telefoner jag haft (iphone 5, Galaxy S4) när det kommer till bilder med svaga ljusförhållanden (molningt, inomhus, kvällar etc)

Men den är inte så skön att hålla i tyvärr... Tung och hal, gillade min Lumia 800 mycket bättre ur den synpunkten.

Btw, filmerna blir riktiGt grymma!

Permalänk

Själv har jag funderat på en liten kompaktkamera med wifi för att kunna dela bilder snabbt osv. Men klart, blir ju lite annorlunda att ha två saker i fickan än en. Kanske det du vill komma ifrån. Men kvalitésmässigt får du ju bättre sensor, optisk zoom och till och med raw ifall någon bild skulle bli extra lyckad. Sony rx100 II t.ex. har raw.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nokia 1020 och 1520 kan fota i Raw, det gör dem till vinnare hos mig. 1020 om man vill ha bästa kameran och 1520 om man vill ha en bra kamera men med fet skärm. Jag hovrar dagligen över köpknappen på en 1520. Finns i lager på tex Proshop så du behöver inte vänta. Den släptes i tex Finland för över en månad sedan. Ebay är fullt av dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Det var kass mjukvara. Det ska vara fixat nu!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchdrunk:

Själv har jag funderat på en liten kompaktkamera med wifi för att kunna dela bilder snabbt osv. Men klart, blir ju lite annorlunda att ha två saker i fickan än en. Kanske det du vill komma ifrån. Men kvalitésmässigt får du ju bättre sensor, optisk zoom och till och med raw ifall någon bild skulle bli extra lyckad. Sony rx100 II t.ex. har raw.

Jo de var det jag funderade på i början, men eftersom att jag jämt o ständigt har telefon på mig, så känns det smidigare att ha en rejäl kamera på luren istället, o som sagt slippa ha en extra sak i fickan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Går och funderar på samma sak som dig. Jag vill ha en riktigt bra kamera i mobilen.
Du skulle kunna ha kvar S3an och köpa "påhängskamera"
http://s3.pji.nu/product/standard/800/2173741.jpg

10ggr optisk zoom bland annat. Är nyfiken på den här men vet inte om den är bra. Finns en till med grymmare specs.

Sedan har samsung galaxy s4 zoom kommit, som jag inte heller ihaft någon möjlighet att prova.
http://s3.pji.nu/product/left/800/1996373.jpg
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1996373.jpg

Är det någon som har provat ovanstående?

Den där påhängskameran var nåt helt nytt för mig, men känns inte aktuellt eftersom att min s3:a är i så pass dåligt skick, och jag antar att den inte är helt gratis
Men jag är ett fan av samsungs produkter, men vet så lite om galaxy s4 zoom. Kanske kan vara ett alternativ trots allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 940606:

Den där påhängskameran var nåt helt nytt för mig, men känns inte aktuellt eftersom att min s3:a är i så pass dåligt skick, och jag antar att den inte är helt gratis
Men jag är ett fan av samsungs produkter, men vet så lite om galaxy s4 zoom. Kanske kan vara ett alternativ trots allt

1300 för påhängaren är ju fan inte mycket. Finns ett fäste också så man kan sätta fast den på mobilen. I länken nedan finns det en utvärdering av en användare som är rätt utförlig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2173741

Vi är överens om Samsung. Men det är lite märkligt att det inte har pratats något om den. Vad är haken liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ska du tapetsera utsidan på Globen med dina bilder? Annars är behovet av 41 över 20 tämligen ointressant. Kvalitén på optiken och storleken på sensorn är mer relevant att jämföra.

Om du inte ska göra enorma delförstoringar vill säga

Är du säker på att Nokians bildfiler blir så stora, den samplar inte ned till 10MP eller något ?
Ungefär som att scanna in i högre upplösning och minska ner.. har för mig det brukade bli bättre.

Kommer nog skaffa Sony Xperia Z1 Compact, den nya 4.3" telefonen som ska släppas i Februari.
Samma kamera som på den större Z1 men mindre format på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 940606:

Intressant, om du skulle få göra en rekommendation just till mig, med tanke på det du läst, skulle du rekommendera lumia 1020 eller den andra kommande modellen?

Lumia 1020 är ett bra val, vet inget om den kommande men kan inte tänka mig att de gjort mjukvaran sämre i den. Men just nu har Lumia 1020 och till viss mån 92X-modellerna störst funktionsutbud på marknaden. RAW-stöd kommer i Android framöver, ryktades om det redan i KitKat men jag har inte sett att någon tillverkare tagit upp det som en feature ännu.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflux:

Lumia 1020 är ett bra val, vet inget om den kommande men kan inte tänka mig att de gjort mjukvaran sämre i den. Men just nu har Lumia 1020 och till viss mån 92X-modellerna störst funktionsutbud på marknaden. RAW-stöd kommer i Android framöver, ryktades om det redan i KitKat men jag har inte sett att någon tillverkare tagit upp det som en feature ännu.

Hur är det med windows phone då? Funkar det bra nu?
Gmail, chrome, facebook, spotify, youtube osv