MSI visar moderkort med sockel FS1b för AMD Kabini

Permalänk
Melding Plague

MSI visar moderkort med sockel FS1b för AMD Kabini

Tidigare uppgifter gällande en stationär variant av AMD:s Kabini-processor bekräftas i MSI:s hotellsvit på årets CES-mässa, där ett moderkort med den färska sockeln FS1b visas upp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Intressant.

Tycker jag också, tiden är inne för AMD att byta sina sockets!
Dags att dem faktiskt börja dra in lite stålar så dem kan slå Intel, förstår att det kanske förstör mångas budget, men blir säkert bättre med nya sockels...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Undrar hur svårt det är att bara sätta dit 2 inaktiva SATA portar som kan aktiveras med senare APU, 2 sataportar känns otroligt fattigt till ett system som intresserar hemmaserver-användaren.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut pinnarna på amd's cpus det är ju bara så gammalt och så usel teknik...
Dem böjs så lätt och kan gå av lätt.

Men kul att se att amd är på uppgång snart kanske kan man ha ett amd system igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Undrar hur svårt det är att bara sätta dit 2 inaktiva SATA portar som kan aktiveras med senare APU, 2 sataportar känns otroligt fattigt till ett system som intresserar hemmaserver-användaren.

Kan se alla trådar som skapas med rubriken "varför fungerar inte min hårddisk" och "är mitt moderligt trasigt?". Och tänk vad många som skickar tillbaka sina "trasiga" moderkort, blir billigt för handeln det...

Edit: vill bara förtydliga att jag håller med dig men förstår att de inte gör det.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Kan se alla trådar som skapas med rubriken "varför fungerar inte min hårddisk" och "är mitt moderligt trasigt?". Och tänk vad många som skickar tillbaka sina "trasiga" moderkort, blir billigt för handeln det...

Edit: vill bara förtydliga att jag håller med dig men förstår att de inte gör det.
Skickades från m.sweclockers.com

En klisterlapp eller täckande lock med varning på kostar bara en-två ören för tillverkarna att fixa ^^. Tänkte inte direkt på medelsvenssons när jag skrev mitt inlägg

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Tycker jag också, tiden är inne för AMD att byta sina sockets!
Dags att dem faktiskt börja dra in lite stålar så dem kan slå Intel, förstår att det kanske förstör mångas budget, men blir säkert bättre med nya sockels...

Inte bara socket utan en förfining av Piledriver som i sin tur ger en bra prestandaboost. Ganska mycket prestanda för ett låg pris med Kaveri.

Skrivet av 120hz:

Dags att byta ut pinnarna på amd's cpus det är ju bara så gammalt och så usel teknik...
Dem böjs så lätt och kan gå av lätt.

Men kul att se att amd är på uppgång snart kanske kan man ha ett amd system igen?

För det är ju verkligen bättre att sätta dessa på moderkortet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt med en video som sammanfattar artikeln, imo! +1

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Gillade de nya moderkortet! verkar som ett kanon server moderkort, bara att köra in ett kontroller kort och köra på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 120hz:

Dags att byta ut pinnarna på amd's cpus det är ju bara så gammalt och så usel teknik...
Dem böjs så lätt och kan gå av lätt.

Men kul att se att amd är på uppgång snart kanske kan man ha ett amd system igen?

Skrivet av Tumnus:

För det är ju verkligen bättre att sätta dessa på moderkortet.

Betydligt fler Newbies som pajar sina intel moderkort än AMD CPU:er på SweC.

Den enda fördelen med att ha pinnarna på kortet är att dessa kan packas tätare.

Skrivet av SwedenVirre:

Gillade de nya moderkortet! verkar som ett kanon server moderkort, bara att köra in ett kontroller kort och köra på!

Jag är nog snarare inne på att köpa en svag mITX Desktop till päronen där hemma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se detta i något liknande som Intels NUC.
AMD borde göra en egen NUC.

En liten, billig, strömsnål mini-dator.

Permalänk

Har det varit någon info om kabini cpu:er som är upplåsta?

Hade varit väldigt kul att se vad dessa strömsnåla cpu:er går för
Ju lägre standard tdp och klockfrekvens de har, brukar resultera i att de går klocka väldigt högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Dags att byta ut pinnarna på amd's cpus det är ju bara så gammalt och så usel teknik...
Dem böjs så lätt och kan gå av lätt.

Men kul att se att amd är på uppgång snart kanske kan man ha ett amd system igen?

De använder LGA på sina serversocklar. Sedan varför skall det vara en usel teknik, att lyckas böja en pin på processorn krävs idiotism som att tappa processorn eller lägga något på den när den inte är skyddad. Motsatta kan sägas med LGA där tätheten gör att pinarna är tunnare som i sin tur medför att dom är lättare att böjas och skadas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De använder LGA på sina serversocklar. Sedan varför skall det vara en usel teknik, att lyckas böja en pin på processorn krävs idiotism som att tappa processorn eller lägga något på den när den inte är skyddad. Motsatta kan sägas med LGA där tätheten gör att pinarna är tunnare som i sin tur medför att dom är lättare att böjas och skadas.

Jasså du har också fått erfara LGA´s svaghet?
Jag är van vid min 1100T BE, som har pinnar och är riktigt tålig och bra.
Sen satte jag igång med polarens LGA 775, och efter en liten stunds hantering, började jag fundera på vilken jubel-idiot, som designat den tvärklena typen av sockel.
Det kändes som om sockeln´s pins skavde mot dom små kopparplipparna på processorn. >_>
Jag vet inte om det är bättre med LGA, då jag inte har någon större erfarenhet av denna, men personligen föredrar jag nog dom gamla hederliga pin-processorerna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

Skulle vilja se detta i något liknande som Intels NUC.
AMD borde göra en egen NUC.

En liten, billig, strömsnål mini-dator.

Finns ju redan

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns ju redan

Vilket då?
Vad?
Var?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

Vilket då?
Vad?
Var?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1572194

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

när man ser Mini ITX-moderkortet J1800i så tänker jag på riktigt gamla moderkort där Cyrix CPU:er satt fastmonterade direkt på moderkortet. vilket i sin tur gav mig lite nostalgi att köra Micronics moderkort med dubbla Cyrix CPU:er.

VIA gjorde några sådana Mini AT / Mini-ATX moderkort med deras första egna CPU:er också, men det är inte lika länge sedan som Cyrix

Micronics gjort nästan enbart server moderkort med dubbla CPU sockets. men de klämde ut vid några tillfällen "Workstation" moderkort med dubbla CPU sockets, gösses vad snabbt DoS och Win3.11 och Win85 rullar på dem

***********
PCI/ISA Dual Pentium Pro Processor Intel 82440FX High Performance, High Capacity Motherboard with Built-in Ultra Wide SCSI Controller, Multi I/O including IDE and VGA (VGA cable included). Intel intelligent i960 I/O processor.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Micronics gjort nästan enbart server moderkort med dubbla CPU sockets. men de klämde ut vid några tillfällen "Workstation" moderkort med dubbla CPU sockets, gösses vad snabbt DoS och Win3.11 och Win85 rullar på dem

PCI/ISA Dual Pentium Pro Processor Intel 82440FX High Performance, High Capacity Motherboard with Built-in Ultra Wide SCSI Controller, Multi I/O including IDE and VGA (VGA cable included). Intel intelligent i960 I/O processor.
http://www.hardtofindcomponents.com/Controller_RAID/Motherboa...

Med du hade ingen som helst nytta av ett dualkort om du körde DOS, eller DOS-baserade Windowsversioner så som 3.x och Win95? Fanns inget stöd för SMP i de systemen.

Detta ifrån Tyan var min första dator med dubbla CPU:er och körde två Slot-1 ifrån Intel. Mer detaljerat så var det två 300 MHz Celeron 300A i 450 MHz, andra generationens Nvidia-kort , Aureal 3D ljudkort och Windows NT 4 Workstation.

Grymt på den tiden!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/