Kontakt sönderbränd. Nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Kontakt sönderbränd. Nytt nätagg?

En kontakt på moderkortet hade bränts sönder. Beror det på kontakten eller kan det vara fel på psun?

Är ett Crosshair HX 750W.

Skulle ni byta moderkort + PSU?

Bild bifogad.

Permalänk
Hedersmedlem

Glapp kontakt som överhettat eller för mycket ström genom pga felaktig konfigurering av riggen. Omöjligt att svara på eftersom vi inte får några uppgifter om utrustning eller hur det är kopplat eller överklockat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Stift nummer 11 som har smält för dig är en 12 volts ledning tillhörande de 4 utökande stiften i en 20+4 ATX kontakt.
Detta stift, oftast tillsammans med stift 10, strömförsörjer oftast PCI-express-platserna och eventuella spänningsregulatorer som går till chipset.
Huruvida detta stämmer för ditt moderkort vet jag inte. Det kan variera från olika modeller.

Men det ger dig en liten fingervisning att kolla upp dina kortplatser + eventuella kort har någon form av kortslutning eller onormalt hög belastning på kortplatserna.

Det är inte ovanligt det som Multiman nämner heller. Om fjädringen i kontakthylsan är för klen, eller om kontakthylsan har spänts ut för mycket, så orsakar detta en dålig kontakt med motsvarande stift. Det kommer att resultera i en spänningsförlust i just det stiftet/hylsan på grund av hög resistans. Spänningsförlusten sker i form av värme.
Jag har råkat ut för just detta fenomen vid ett tillfälle.
Vad jag gjorde:
Rensade ur ATX-kontakten i moderkortet med hjälp av ett par tunna skruvmeslar, och såg till att stiften som påverkades var riktigt rena.
Sedan bytte jag ut hela kontakten på nätaggregatets sladd. Jag klippte bort den gamla, och skarvade in en ny som jag klippt av från en splitter ny 24 pins ATX-skarv jag köpte hos Kjell&Co.
Sedan dess har datorn ifråga fungerat.

Men innan du ens överväger detta, så bör du vara rätt säker på att din övriga hårdvara fungerar felfritt och att du inte har några kortslutningar någonstans. (Vanligt misstag av folk att installera för många moderkorts-distanser, och får därmed distanser under moderkortet där de inte hör hemma.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Stämmer nog

Har kört SLI med 470 så är säkert de som belastat kontakten så mycket. Detta var min rigg jag köpte för 3 år sedan.

ANTEC MIDTOWER P183 ATX BLACK
2x ASUS GEFORCE GTX 470 1280MB PCI-E DVI/HDMI
ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX
CORSAIR 6GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MH...
CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nullable:

Har kört SLI med 470 så är säkert de som belastat kontakten så mycket. Detta var min rigg jag köpte för 3 år sedan.

ANTEC MIDTOWER P183 ATX BLACK
2x ASUS GEFORCE GTX 470 1280MB PCI-E DVI/HDMI
ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX
CORSAIR 6GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MH...
CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366

Grafikkort av prestandaklassen tar ju sin ström via separat matning direkt från nätaggregatet (Eftersom PCIe-matningen är för klen), så det tror jag inte stämmer. Hade det varit grafikkort som helt matas via sin kortplats så hade det varit en annan femmma.
Lågbudget/lågprestanda-korten löper större risk att överbelasta PCIe-platserna ä vad den högpresterande korten har, just på grund av att de högpresterande korten hämtar sin matning från annat håll.
Jag lutar mer åt det som Multiman nämner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Så kontakten troligtvis. Har inte överklockat och inte ändrat mycket i den på tre år. Verkar vara svårt att få tag i ett moderkort med 1366 sockel. Samtidigt tror jag inte jag vågar återanvända moderkortet (sladden kan jag alltid byta).

Permalänk
Medlem

Korten har bara 2 6pins kontakter right?

Permalänk
Entusiast

Fundering: Hur långt upp på den aktuella ledaren är isoleringen bränd?
Hela vägen eller bara en bit? Detta kan nämligen ge en ledtråd om vad problemet är.

Om hela ledaren är bränd, ända upp till och in i nätaggregatet, så är det et tydligt tecken på att stiftet faktiskt varit överbelastat, och du har då ett felkonfigurerat moderkort. Troligen tillverkaren av moderkortet som lagt på för mycket på just stift 11.
Bästa i det här fallet är att skaffa ett nytt moderkort, helst av en annan modell och/eller fabrikat.

Om endast en del av ledaren är bränd. Det vill säga närmast det brända stiftet.
Detta är ett tecken på att värmeutvecklingen skett just i själva kontakten, och kan mycket väl bero på att den hylsan haft dålig kontakt med motsvarande stift. Resistansen mellan stiftet och hylsan har då agerat resistor, och en effektförlust har skett i form av värme.
Sedan har ledaren värmts upp med stiftet, men endast den bit som sitter närmast hylsan/stiftet. Därefter avtar temperaturutvecklingen då värmen leds bort successivt.
Det enda "defekta" i det här fallet är kontakten från nätaggregatet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

@SysGhost: "Om hela ledaren är bränd" stämmer bara om stiftet pallar strömmen minst lika bra som kabeln (effektförlusten i kontakten kan vara tillräklig för att kabeln ska klara sej) och ett Crosshair HX har antagligen överbelastningsskydd så att inga kablar ska brinna upp.

Tror att ledningar på MB skulle brinna före kontakten vid överbelastning.

Kabeln kan ha suttit dåligt i stiftet.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.