Installera om med ren installation Lenovo, men spara fabriksåterställning?

Permalänk

Installera om med ren installation Lenovo, men spara fabriksåterställning?

Har en Lenovo Y510P som jag skulle vilja installera om med en ren installation så man slipper alla förinstallerade program och välja själv vad som ska installeras.

Som jag fattat det så skall Windows 8 datorer gå att installera om med vilken skiva som helst då Windows 8 nyckeln finns i bios. Har en Windows 8 Uppgraderingsskiva till min stationära som jag kan föra över till usb och använda till Lenovon.

Men då kommer min egentliga fråga. Om jag installerar om Windows med en ren installation, kommer jag kunna fabriksåterställa datorn om jag låter bli den lilla partitionen som heter Lenovo? Jag tänker ifall man skulle vilja återgå till Lenovos förinstallerade installation? Är partition D: (Lenovo) återställningspartitionen?

Permalänk
Medlem

Har inget svar på din egentliga fråga, dock är jag osäker på om du kan använda en uppgraderingsskiva för att installera om win 8.
Inte säker men har inte microsoft så man kan ladda ner windows från deras sida och lägga in på usb?
Dom har det med win 7 iaf så borde finnas och du har helt rätt om att licensnyckeln finns i bios om det är uefi.
För säkerhetsskull kan du gå in i bios och kika så ska den stå där.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Azpire:

Har inget svar på din egentliga fråga, dock är jag osäker på om du kan använda en uppgraderingsskiva för att installera om win 8.
Inte säker men har inte microsoft så man kan ladda ner windows från deras sida och lägga in på usb?
Dom har det med win 7 iaf så borde finnas och du har helt rätt om att licensnyckeln finns i bios om det är uefi.
För säkerhetsskull kan du gå in i bios och kika så ska den stå där.

Tack för ditt svar, jo såg det också nu när jag forskade vidare lite på google. Man måste tydligen ha en retail skiva om det skall fungera. Det går ju säkert att ordna dock. Men då återstår bara frågan om man kan göra detta utan att förstöra återställningsmöjligheten.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att du någonsin kommer att återställa datorn. Om du mot förmodan vill ha tillbaka allt skräp i systemet så finns det nog att ladda ner från Lenovos hemsida, men du får installera det manuellt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Jag är tveksam till att du någonsin kommer att återställa datorn. Om du mot förmodan vill ha tillbaka allt skräp i systemet så finns det nog att ladda ner från Lenovos hemsida, men du får installera det manuellt.

Jo fast kan vara skönt att ha möjligheten att återställa datorn till fabriks inställningar om något skulle bli knas då datorn enbart är en vecka gammal. Fungerar det så kommer man ju kunna ta bort allt senare då jag troligtvis kommer installera om datorn igen om något år i sådana fall.