Lenovo Y510P som tappar Wifi-anslutningen var 10e minut.

Permalänk

Lenovo Y510P som tappar Wifi-anslutningen var 10e minut.

Hej,

jag köpte en Y510P för ett par veckor sedan, och har sedan dag 1 problem med att den tappar internetanslutningen gång på gång. Googlar man efter det så dyker många trådar upp, så det verkar vara ett ganska vanligt problem. Jag har testat att installera om Windows, uppdatera till 8.1, ändra till WPA2-lösenord på min Airport Extreme, tagit bort Intels förinstallerade Wifi-drivrutin osv. Ännu kvarstår problemet. Är det något som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ebapelofo:

Hej,

jag köpte en Y510P för ett par veckor sedan, och har sedan dag 1 problem med att den tappar internetanslutningen gång på gång. Googlar man efter det så dyker många trådar upp, så det verkar vara ett ganska vanligt problem. Jag har testat att installera om Windows, uppdatera till 8.1, ändra till WPA2-lösenord på min Airport Extreme, tagit bort Intels förinstallerade Wifi-drivrutin osv. Ännu kvarstår problemet. Är det något som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Tack på förhand.

Kolla så där inte är något mysko strömsparläge på wifikortet.
Kanske är en bov

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Kolla så där inte är något mysko strömsparläge på wifikortet.
Kanske är en bov

I och med att det börjar fungera direkt igen när man stänger av wifi och sedan kopplar på det igen så skulle det ju kunna vara något sådant. Hittar dock inga sådana inställningar. Det konstiga är att det fortfarande står att man är uppkopplad trots att internet inte fungerar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ebapelofo:

I och med att det börjar fungera direkt igen när man stänger av wifi och sedan kopplar på det igen så skulle det ju kunna vara något sådant. Hittar dock inga sådana inställningar. Det konstiga är att det fortfarande står att man är uppkopplad trots att internet inte fungerar.

Gå in på devicemanager och högerklicka på nätverkskortet där och kolla så där inte ligger något.
Testa även att uppdatera drivrutinen därgenom (när du är uppkopplad såklart )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Min dator hade samma problem, uppstod efter ominstallering av win, gick heller inte att uppdatera drivrutin, så jag gick in och avinstallerade drivrutinen till nätverkskortet, då funkade allt felfritt, skumt...

Permalänk

Hej, jag har ingen lösning tyvärr men samma problem.

Jag har ominstallerat datorn, uppgraderat till 8.1, uppdaterat drivrutinerna från både lenovos supportsida och från enhetshanteraren. Inget lyckas. Jag har också inaktiverat strömsparläget på kortet utan att det hjälper.

Men det skumma är att jag har två routrar hemma och en på jobbet, Bara den ena har jag problem med, de övriga två funkar klockrent. Jag har spenderat dagar med att testa, bara låta datorn gå på tomgång på Spotify eller streamad tv.

Dessutom, om jag inaktiverar det interna nätverkskortet och sätter in en extern usb D-Link DWA140, då funkar även den routern som det inbyggda nätkortet har problem med.
Lenovo har som det verkar riktigt billiga nätverkskort i sina bärbara.

Var köpte du din? Jag köpte min genom Dustin Home.

Permalänk
Skrivet av ebapelofo:

Hej,

jag köpte en Y510P för ett par veckor sedan, och har sedan dag 1 problem med att den tappar internetanslutningen gång på gång. Googlar man efter det så dyker många trådar upp, så det verkar vara ett ganska vanligt problem. Jag har testat att installera om Windows, uppdatera till 8.1, ändra till WPA2-lösenord på min Airport Extreme, tagit bort Intels förinstallerade Wifi-drivrutin osv. Ännu kvarstår problemet. Är det något som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Tack på förhand.

kolla vad det är för tillverkare på kortet realtek, Atheros, Broadcom, intel, Qualcomm, är vanligt gå in på deras sida ladda ner den där.

står på chipet vilken modell det är

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebapelofo:

Hej,

jag köpte en Y510P för ett par veckor sedan, och har sedan dag 1 problem med att den tappar internetanslutningen gång på gång. Googlar man efter det så dyker många trådar upp, så det verkar vara ett ganska vanligt problem. Jag har testat att installera om Windows, uppdatera till 8.1, ändra till WPA2-lösenord på min Airport Extreme, tagit bort Intels förinstallerade Wifi-drivrutin osv. Ännu kvarstår problemet. Är det något som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Tack på förhand.

Med största sannolikhet har du Intel 6235. Detta har kända och omfattande problem med stabilitet. För många har det fungerat att använda Windows 8.0:s inbyggda drivrutin för nätverkskortet.

Permalänk
Skrivet av MattiasBredberg:

Hej, jag har ingen lösning tyvärr men samma problem.

Jag har ominstallerat datorn, uppgraderat till 8.1, uppdaterat drivrutinerna från både lenovos supportsida och från enhetshanteraren. Inget lyckas. Jag har också inaktiverat strömsparläget på kortet utan att det hjälper.

Men det skumma är att jag har två routrar hemma och en på jobbet, Bara den ena har jag problem med, de övriga två funkar klockrent. Jag har spenderat dagar med att testa, bara låta datorn gå på tomgång på Spotify eller streamad tv.

Dessutom, om jag inaktiverar det interna nätverkskortet och sätter in en extern usb D-Link DWA140, då funkar även den routern som det inbyggda nätkortet har problem med.
Lenovo har som det verkar riktigt billiga nätverkskort i sina bärbara.

Var köpte du din? Jag köpte min genom Dustin Home.

Jag köpte min på Webhallen.

Problemet tycks ha försvunnit nu, utan att jag gjort något efter att jag startade tråden. Väldigt märkligt.

Till de som undrat vilket nätverkskort det rör sig om så är det ett Intel 2230.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ebapelofo:

Problemet tycks ha försvunnit nu, utan att jag gjort något efter att jag startade tråden. Väldigt märkligt.

Varsågod

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord