Permalänk

Min chassifläkt låter

Har haft detta ett tag fast jag har inte kommit fram till vad det va, idag irriterade jag mig på ljudet som fan så jag stängde av datorn för att kolla vad som verkligen lät. Kom fram till att det är båda top fläktnarna på mitt chassi.

Det låter ungerfär som de gamla hårdiskarna när de arbetar, väldigt väldigt likt det ljudet. Jag öppnade chassit och snurrade på fläktarna ganska snabbt och då började detta ljud uppstå.

Vet inte vad jag ska ta mig till, det låter inget om jag lägger datorn ner på sidan. Dock så vill jag inte ha den liggandes på sidan. Vill att den ska stå upp som den gör.

Vet inte hur man skruvar bort dem fläktarna, mitt chassi heter NZXT Tempest Evo. Vad ska jag sedan ta mig till? Kan jag spänna åt fläktarna eller få bort detta irriterande ljud. Har hört att man tydligen kan smörja in fläkten på nåt vis.

Tack på förhand!
MVH BunnYboii

Permalänk
Medlem

Jag har haft lika problem med en av mina fläktar en gång. Det är troligtvis något som är galet i lagret, jag tvivlar på att smörja den hjälper. Du kan ju alltid testa, men annars är risken stor att du nog tyvärr får köpa nya :/

Permalänk
Inaktiv

Du kan smörja fläkten. Genom att peta bort klisterlappen på baksidan och dra av en liten hasp kommer du åt den. Kolla först så de sitter fast ordentligt och inte vibrerar.

Permalänk

Datorn va på ett tag och nu har jag inte det ljudet längre, verkar som att det kommer och går eller att det börjar låta vid en viss RPM.

Just nu ligger fläktarna på 1080 RPM.