Permalänk
Medlem

Asus PRO5DA startar inte

Min Asus PRO5DA har slutat att starta. Det hela är väldigt märkligt eftersom det hände så plötsligt. Jag skulle sätta i en usb kabel i ena usb porten på datorn och när jag gjorde detta så dog datorn på direkten och nu går den inte starta med eller utan batteri eller med sladd. Det händer absolut inget när jag tycker på knappen den är stendöd. Jag har dock nu i efterhand upptäckt att usb uttaget är en aning sönder? Den svarta platta delen som man alltid ser inne i ett usb uttag är borta så nu är det bara ett fyrkantigt hål in i datorn typ. Kan det bero på detta tro?

Vad kan ha hänt ? det är mycket märkligt för den fungerade helt felfritt innan dess.

Permalänk
Medlem

Du har kopplat ur allt anslutet till USB och testat att starta antar jag?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Eftersom den dog direkt så blev det kortslutning. Datorer med BIOS stängs av på direkten, just såhär.

Du kan likväl stoppa in ett gem i USB porten så kommer den slackas direkt. Du får försöka ta bort kortslutningen från porten. Med UEFI hanteras detta lite annorlunda och är upp till tillverkaren istället hur man vill hantera ev spänningsbortfall, de flesta stänger av inom 15-30 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Eftersom den dog direkt så blev det kortslutning. Datorer med BIOS stängs av på direkten, just såhär.

Du kan likväl stoppa in ett gem i USB porten så kommer den slackas direkt. Du får försöka ta bort kortslutningen från porten. Med UEFI hanteras detta lite annorlunda och är upp till tillverkaren istället hur man vill hantera ev spänningsbortfall, de flesta stänger av inom 15-30 sekunder.

Kortslutning låter väldigt rimligt. Att jag inte tänkte på det. Frågan är bara hur jag ska lösa det. Öppna upp laptopen och försöka få ordning på usb poryen kanske? Eller någon som sitter inne på något tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Kortslutning låter väldigt rimligt. Att jag inte tänkte på det. Frågan är bara hur jag ska lösa det. Öppna upp laptopen och försöka få ordning på usb poryen kanske? Eller någon som sitter inne på något tips?

Någon som har en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com