Permalänk
Medlem

För den stora massan kommer 4k enbart vara något som man köper för att man har hört att det är bra, lite som att många sitter med 40" full-hd-tv och tittar på hd-tv. De har ingen aning om att det inte är full-hd de ser (väldigt lite hdtv är idag mer än 720i). Själv har jag svårt att se skillnad på en bra mastrad DVD och en Bluray på min 46", det är först när jag sätter mig i biorummet som skillnaden blir tydlig. Jag har en känsla av att skillnaden mellan 1080p och 4k skulle vara lika liten i biorummet som skillnaden mellan DVD och BD i vardagsrummet. 4k-skärmar kommer sakta men säkert att tränga ut 1080-skärmar, men det kommer nog inte att bli den revolution som DVD var jämfört med VHS. VHS var såklart en milstolpe iom att den medgav att man kunde släpa sig till kiosken och hyra film när man ville (i stort sett) och att man kunde spela in tv-program. Laserdisc var inte alls lika stort i Sverige, men det berodde till stor del på svårigheten att få tag på material i PAL. Det mesta på LD var NTSC och många TV-apparater gillade inte något annat än PAL på den tiden. DVD var en stor förbättring, på mer än ett sätt. Lite som CD-skivan var för de som tidigare bara hållit på med kassettband, bättre på alla punkter. BD är för många inte alls en lika stor revolution och jag misstänker att 4k kommer att vara än mindre för den stora massan.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

För den stora massan kommer 4k enbart vara något som man köper för att man har hört att det är bra, lite som att många sitter med 40" full-hd-tv och tittar på hd-tv. De har ingen aning om att det inte är full-hd de ser (väldigt lite hdtv är idag mer än 720i). Själv har jag svårt att se skillnad på en bra mastrad DVD och en Bluray på min 46", det är först när jag sätter mig i biorummet som skillnaden blir tydlig. Jag har en känsla av att skillnaden mellan 1080p och 4k skulle vara lika liten i biorummet som skillnaden mellan DVD och BD i vardagsrummet. 4k-skärmar kommer sakta men säkert att tränga ut 1080-skärmar, men det kommer nog inte att bli den revolution som DVD var jämfört med VHS. VHS var såklart en milstolpe iom att den medgav att man kunde släpa sig till kiosken och hyra film när man ville (i stort sett) och att man kunde spela in tv-program. Laserdisc var inte alls lika stort i Sverige, men det berodde till stor del på svårigheten att få tag på material i PAL. Det mesta på LD var NTSC och många TV-apparater gillade inte något annat än PAL på den tiden. DVD var en stor förbättring, på mer än ett sätt. Lite som CD-skivan var för de som tidigare bara hållit på med kassettband, bättre på alla punkter. BD är för många inte alls en lika stor revolution och jag misstänker att 4k kommer att vara än mindre för den stora massan.

Fast CD-skivan "stred" inte emot kassettband, utan mot vinylskivan, men CD-skivan blev inte bättre ljudmässigt än vinylen så den dog aldrig och det har inte sålts så mycket vinyl sedan sent 80-tal/tidigt 90-tal som det görs idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

men formatet i sig är rätt onödigt då det enda Blu-ray egentligen tillför är möjligheten till 3D som i sin tur är helt värdelöst.

Så de tillför inte högre upplösning också?

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuzefix:

Så de tillför inte högre upplösning också?

Det beror på vad du har för spelare, du kommer t.ex inte märka stor skillnad om du jämför mellan dessa Compare Marantz DV9600 DVD Player to Marantz UD7006 Blu-Ray Player

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Här lär jag aldrig kunna få högre än ADSL 24/1 eftersom föreningen inte lär bry sig. Jag klagar inte då jag kan gör det jag ska med mitt bredband. 4K är jag inte ens intresserad av på min dator

Bor du i bostadsrätt? Engagera dig själv, så ska du nog se att det kan hända något.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla ska gnälla på utvecklingen helt plötsligt?
Annars brukar folk gnälla på att utvecklingen INTE går tillräckligt fort.
Visst finns det andra saker som kanske är viktigare (för vissa) än upplösning, men se det som ett steg framåt.
Jag gillar iaf inte att se pixlar, vilket man gör på en 24" i 1080 vid normal användning. Visst finns det skärmar med högre upplösning redan idag men känns som att det är bättre att ta ett rejält steg till 4K när tekniken är mogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går så pass snabbt framåt så man hinner inte få till någon standard på tex upplösning. Är mitt påstående rätt? För det känns att de är så enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

För den stora massan kommer 4k enbart vara något som man köper för att man har hört att det är bra, lite som att många sitter med 40" full-hd-tv och tittar på hd-tv. De har ingen aning om att det inte är full-hd de ser (väldigt lite hdtv är idag mer än 720i). Själv har jag svårt att se skillnad på en bra mastrad DVD och en Bluray på min 46", det är först när jag sätter mig i biorummet som skillnaden blir tydlig. Jag har en känsla av att skillnaden mellan 1080p och 4k skulle vara lika liten i biorummet som skillnaden mellan DVD och BD i vardagsrummet. 4k-skärmar kommer sakta men säkert att tränga ut 1080-skärmar, men det kommer nog inte att bli den revolution som DVD var jämfört med VHS. VHS var såklart en milstolpe iom att den medgav att man kunde släpa sig till kiosken och hyra film när man ville (i stort sett) och att man kunde spela in tv-program. Laserdisc var inte alls lika stort i Sverige, men det berodde till stor del på svårigheten att få tag på material i PAL. Det mesta på LD var NTSC och många TV-apparater gillade inte något annat än PAL på den tiden. DVD var en stor förbättring, på mer än ett sätt. Lite som CD-skivan var för de som tidigare bara hållit på med kassettband, bättre på alla punkter. BD är för många inte alls en lika stor revolution och jag misstänker att 4k kommer att vara än mindre för den stora massan.

"Jag har en känsla av att skillnaden mellan 1080p och 4k skulle vara lika liten i biorummet som skillnaden mellan DVD och BD i vardagsrummet."
Vad har du för grejer om det inte är skillnad på en DVD och BD? Eller sitter du 10m bort från tv-n?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Förstår inte varför alla ska gnälla på utvecklingen helt plötsligt?
Annars brukar folk gnälla på att utvecklingen INTE går tillräckligt fort.
Visst finns det andra saker som kanske är viktigare (för vissa) än upplösning, men se det som ett steg framåt.
Jag gillar iaf inte att se pixlar, vilket man gör på en 24" i 1080 vid normal användning. Visst finns det skärmar med högre upplösning redan idag men känns som att det är bättre att ta ett rejält steg till 4K när tekniken är mogen.

Om vi tar det i kontrast med hur utvecklingen för ljud har gått, där den stora massan har sänkt sina hifimöjligheter via streamat ljud. Dvs sämre kvalitet gentemot CD. Många ljudutrustingar med dockor för iphone osv. Läste en artikel som handlade om att den stora massan följer tanken om "good enough". Det är helt enkelt tillräckligt bra för de allra flesta utom enthusiasterna.
"Good enough" konceptet gäller nog för bild också. De flesta bryr sig inte ens om HD sändningar vs den vanliga sändningarna, min fru till exempelvis bryr sig inte alls om att gå från SVT1 till SVT HD ... hon bryr sig inte det minsta. Jag tror den stora massan tänker samma sak. Hur många som sitter med 1080p tv apparater matar den med 1080p material? Försvinnande få tror jag.

Så 4k material och högre kommer att vara en entusiast grej om inte det matas ut till alla per automatik, folk kommer i stor grad inte aktivt söka upp och skaffa det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Jag kommar skifta tills en 4k skärm när man kan få den med stöd för 3D, därmed också 120HZ, g-sync stöd och grafik kort som kan köra den upplösningen, låg ms är också viktigt. Allt detta, och en ordentlig pris, för en bildskärm åt datoren.

Kommar inte köpa en 4k tv utan går efter oled, när det går ner i pris. Långt det mesta på marknaden idag för entertainment är knappast 1080p, så det kommar gå jätte länge innan man kan få massor med 4k entertainment, tror jag. Utom det då kan nye konsollerna nog inte köra 4k så jätte bra som man skulle tycka.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

Beställde idag en adsl lösning (30Mb/s) från telia, 388 kr/mån. givetvis är inte telia det billigaste men det kostar likvärdigt för en 100/10 fiber uppkoppling

dyrt för 100/10 där du bor :0 betalar 96kr/mån för 100/100 Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Om vi tar det i kontrast med hur utvecklingen för ljud har gått, där den stora massan har sänkt sina hifimöjligheter via streamat ljud. Dvs sämre kvalitet gentemot CD. Många ljudutrustingar med dockor för iphone osv. Läste en artikel som handlade om att den stora massan följer tanken om "good enough". Det är helt enkelt tillräckligt bra för de allra flesta utom enthusiasterna.
"Good enough" konceptet gäller nog för bild också. De flesta bryr sig inte ens om HD sändningar vs den vanliga sändningarna, min fru till exempelvis bryr sig inte alls om att gå från SVT1 till SVT HD ... hon bryr sig inte det minsta. Jag tror den stora massan tänker samma sak. Hur många som sitter med 1080p tv apparater matar den med 1080p material? Försvinnande få tror jag.

Så 4k material och högre kommer att vara en entusiast grej om inte det matas ut till alla per automatik, folk kommer i stor grad inte aktivt söka upp och skaffa det.

Jag har absolut inget mot att folk inte vill lägga 10k+ på en ljudanläggning eller tv.
Det jag tycker är att folk verkar vara så anti mot att 4k är på ingång, som att det är en onödig utveckling.
Jag ser det lite som grundforskning där man hittar på nåt som man inte riktigt vet vad det är bra till, så en dag kommer man på att fan om vi kombinerar 4k med alla de här andra sakerna vi utvecklat så får vi en bra skärm eller tv.
Personligen kommer jag inte köpa en ny tv den närmaste tiden då jag har min gamla 1080 panasonic plasma från 2008 som jag kan spela på sittandes på 2m håll. Men i framtiden kanske jag kan ha en 55tumare och ha fötterna på tv bänken. Snacka om att man får stor tv då!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

Beställde idag en adsl lösning (30Mb/s) från telia, 388 kr/mån. givetvis är inte telia det billigaste men det kostar likvärdigt för en 100/10 fiber uppkoppling

100/10 mb fiber har jag från bahnhof för 269 kr/månad
(2,69/Mbit)

30/12 mb adsl från telia = 388 kr
(12,93kr/Mbit)
inte om du räknar /mbit så är det inte likvärdigt

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Glöm nu inte bort engångskostnaden för att lägga ner fiber också.

Brukar ta runt 5 år så har du "tjänat" in den summan med mellan skillnaden mot vad ADSL hade kostat i månaden mot vad du betalar för fibern.

Plus husets värde går upp med fiber indraget.

snurrigt jag vet lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordarosten:

Utvecklingen går så pass snabbt framåt så man hinner inte få till någon standard på tex upplösning. Är mitt påstående rätt? För det känns att de är så enligt mig.

Upplösningens utveckling har ju stått stilla eller tom backat om man kollar på de sista 10 åren på vad som är "mainstream" alla verkar ju ha anammat 1920x1080 och kollar man på vad som hänt med monitorerna så har ju de stora monitorerna krympt i höjdled till 1440 från 1600.
Det är verkligen på tiden att det kommer högre upplösning eftersom det idag är löjligt att en platta och telefon ska ha högre upplösning än en normal monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Jag har absolut inget mot att folk inte vill lägga 10k+ på en ljudanläggning eller tv.
Det jag tycker är att folk verkar vara så anti mot att 4k är på ingång, som att det är en onödig utveckling.
Jag ser det lite som grundforskning där man hittar på nåt som man inte riktigt vet vad det är bra till, så en dag kommer man på att fan om vi kombinerar 4k med alla de här andra sakerna vi utvecklat så får vi en bra skärm eller tv.
Personligen kommer jag inte köpa en ny tv den närmaste tiden då jag har min gamla 1080 panasonic plasma från 2008 som jag kan spela på sittandes på 2m håll. Men i framtiden kanske jag kan ha en 55tumare och ha fötterna på tv bänken. Snacka om att man får stor tv då!

Saken är att 4k till stor del faktiskt är onödigt. http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57366319-221/why-4k-tvs-...
Jag har svårt att se att 4k kommer bli något annat än en entusiastgrej för datorskrivbordet.

Skrivet av mrqaffe:

Upplösningens utveckling har ju stått stilla eller tom backat om man kollar på de sista 10 åren på vad som är "mainstream" alla verkar ju ha anammat 1920x1080 och kollar man på vad som hänt med monitorerna så har ju de stora monitorerna krympt i höjdled till 1440 från 1600.
Det är verkligen på tiden att det kommer högre upplösning eftersom det idag är löjligt att en platta och telefon ska ha högre upplösning än en normal monitor.

Anledningen till att det är så med plattor är för att det är enklare (och därmed billigare) att tillverka väldigt högupplösta paneler i små storlekar än stora. Att göra stora paneler ökar komplexiteten och andelen felproduceringar mångfaldigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

4k är absolut nödvändigt redan idag för monitorerna, däremot tv är ett ganska ointressant område i allmänhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är verkligen på tiden att det kommer högre upplösning eftersom det idag är löjligt att en platta och telefon ska ha högre upplösning än en normal monitor.

+1

Sedan så finns fortfarande några få 16:10 att få tag på. Men verkar i princip bara vara snordyra avsedda för grafisk design/foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Saken är att 4k till stor del faktiskt är onödigt. http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57366319-221/why-4k-tvs-...
Jag har svårt att se att 4k kommer bli något annat än en entusiastgrej för datorskrivbordet.

Anledningen till att det är så med plattor är för att det är enklare (och därmed billigare) att tillverka väldigt högupplösta paneler i små storlekar än stora. Att göra stora paneler ökar komplexiteten och andelen felproduceringar mångfaldigt.

Jag håller inte med artikeln:
"Your home
So that's the advantage of 4K: you can sit way closer to your television (which no one will), or you can get a way bigger television (also unlikely)"

Hade jag en 4k tv skulle jag absolut sitta närmare, vad är annars meningen med en bra tv? Köpa en 60tums tv och sen sitta 10m bort? Då kan jag lika gärna ha en bra 32" och sitta 50cm ifrån.
Jag mätte nu och både jag och tjejen sitter ca 2-2,5m från 46" tvn. Sitter man närmare så SER jag pixlarna, alltså kommer 4k vara en förbättring.
Samma med dataskärm, ska man upp på 24-28 tum så ser jag också pixlarna på 1080 skärmen (ASUS VG248QE).

Så jag ser absolut fram emot 4k utvecklingen

Edit: På datasidan kommer 4K helt klart göra större skilllnad än på tv som artikeln hamnar om.
Lite partisk artikel kanske http://www.sweclockers.com/nyhet/17643-nvidia-satsar-pa-spel-... men jag tror att ögat absolut klarar mycket högre upplösning än vad dagens skärmar kan prestera.
"Nvidia radar upp flera argument för 4K-upplösning, däribland att det mänskliga ögat kan uppfatta cirka 50 pixlar per grad av syn (pixels per degree of vision, ppd) vid ett avstånd på 50 centimeter. En vanlig monitor på 27 tum med 1080p-upplösning ger 19,3 ppd medan de senaste 4K-skärmarna på 31,5 tum höjer ribban till 35,6 ppd."

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Netflix ska sända säsong 2 av "House of cards" i 4k (kommer i feb). Sedan ska dom börja sända alla Netflix exklusiva serier i 4k efter det, så det kommer mer och mer material i 4k. Och 4k till en dator behöver jag inte ens försvara, det säger sig själv.

Fast netflix kommer streama 4K i ynkliga 15Mbit. Det är ca 25% av vad bluray har i 1080p. Är skeptisk till att det blir speciellt mycket bättre än en bluray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Jag har absolut inget mot att folk inte vill lägga 10k+ på en ljudanläggning eller tv.
Det jag tycker är att folk verkar vara så anti mot att 4k är på ingång, som att det är en onödig utveckling.
Jag ser det lite som grundforskning där man hittar på nåt som man inte riktigt vet vad det är bra till, så en dag kommer man på att fan om vi kombinerar 4k med alla de här andra sakerna vi utvecklat så får vi en bra skärm eller tv.
Personligen kommer jag inte köpa en ny tv den närmaste tiden då jag har min gamla 1080 panasonic plasma från 2008 som jag kan spela på sittandes på 2m håll. Men i framtiden kanske jag kan ha en 55tumare och ha fötterna på tv bänken. Snacka om att man får stor tv då!

Ny teknik är kul! Skulle gärna ha fräsigare prylar, men förnuftet säger att jag inte blir lyckligare av det. Så, därför duger min 42" 720p plasma från 2007 alldeles utmärkt bra. Att skaffa ny mobil eller tv apparat varje år som vissa teknikfreaks gör väl okej om de får ut någonting av det. Jag försöker gå efter att köpa saker som jag verkligen behöver, eller det känns motiverat att skaffa. Inte ge vika för köplusten bara för att...
Köpte en ny bil förra våren enbart för att jag ville ha en ny bil som är pålitlig, hade gärna kört på med gamla bettan om jag bara visste att den skulle starta varje morgon när ungarna ska till dagis/skola och jag till jobbet. Har inga problem att åka runt i en ful gammal skorv jämfört med en BMV x5 eller nåt.

Summa. Prylarna ska ha en funktion. De ska ge mig något av rätt skäl. Inte bara köpa för köpandets skull, eller fåfänga eller status.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Du har rätt med punkterna du har skrivit. Men när det gäller spelande på PC så kommer 4K bli grymt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Tycker absolut det är värt med högre upplösningar och mycket annat. Varje gång en ny uppgradering kommer är det många som är skeptiska men sedan inte kan gå ifrån det. Jag har inga problem med att tycka att det ser pixligt ut på min 55" tv med 1080p om jag sitter med min Surface Pro 2 i knät med samma upplösning fast på 10". Skulle gärna få en lika skarp upplevelse på båda skärmarna, men det kräver ju att TVn har högre upplösning.

Minns någon 720p, 1080p när det var nytt? Flera som klagade på nätet, vad skall man med det till? DVD är perfekt! Det finns inget material!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ny teknik är kul! Skulle gärna ha fräsigare prylar, men förnuftet säger att jag inte blir lyckligare av det. Så, därför duger min 42" 720p plasma från 2007 alldeles utmärkt bra. Att skaffa ny mobil eller tv apparat varje år som vissa teknikfreaks gör väl okej om de får ut någonting av det. Jag försöker gå efter att köpa saker som jag verkligen behöver, eller det känns motiverat att skaffa. Inte ge vika för köplusten bara för att...
Köpte en ny bil förra våren enbart för att jag ville ha en ny bil som är pålitlig, hade gärna kört på med gamla bettan om jag bara visste att den skulle starta varje morgon när ungarna ska till dagis/skola och jag till jobbet. Har inga problem att åka runt i en ful gammal skorv jämfört med en BMV x5 eller nåt.

Summa. Prylarna ska ha en funktion. De ska ge mig något av rätt skäl. Inte bara köpa för köpandets skull, eller fåfänga eller status.

Jag håller helt med om ditt köpargument, jag har bara köpt tv och telefoner efter att de gått sönder inte annars. Sitter som sagt med min Panasonic Plasma från 2008 och är helnöjd.
Hoppas bara 4k hinner bli bra innan Tvn dör:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast netflix kommer streama 4K i ynkliga 15Mbit. Det är ca 25% av vad bluray har i 1080p. Är skeptisk till att det blir speciellt mycket bättre än en bluray.

Fast de använder väl h.265?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

När kommer samtliga TV-sändningar vara native 1080p?

2034?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Jag håller inte med artikeln:
"Your home
So that's the advantage of 4K: you can sit way closer to your television (which no one will), or you can get a way bigger television (also unlikely)"

Hade jag en 4k tv skulle jag absolut sitta närmare, vad är annars meningen med en bra tv? Köpa en 60tums tv och sen sitta 10m bort? Då kan jag lika gärna ha en bra 32" och sitta 50cm ifrån.
Jag mätte nu och både jag och tjejen sitter ca 2-2,5m från 46" tvn. Sitter man närmare så SER jag pixlarna, alltså kommer 4k vara en förbättring.
Samma med dataskärm, ska man upp på 24-28 tum så ser jag också pixlarna på 1080 skärmen (ASUS VG248QE).

Så jag ser absolut fram emot 4k utvecklingen

Edit: På datasidan kommer 4K helt klart göra större skilllnad än på tv som artikeln hamnar om.
Lite partisk artikel kanske http://www.sweclockers.com/nyhet/17643-nvidia-satsar-pa-spel-... men jag tror att ögat absolut klarar mycket högre upplösning än vad dagens skärmar kan prestera.
"Nvidia radar upp flera argument för 4K-upplösning, däribland att det mänskliga ögat kan uppfatta cirka 50 pixlar per grad av syn (pixels per degree of vision, ppd) vid ett avstånd på 50 centimeter. En vanlig monitor på 27 tum med 1080p-upplösning ger 19,3 ppd medan de senaste 4K-skärmarna på 31,5 tum höjer ribban till 35,6 ppd."

Då är du i mycket klar minoritet. Folk kommer inte möblera om sina rum för en TV, än mindre designa vardagsrummen annorlunda för att man ska sitta närmare TVn.

Folk kommer stanna på 1080p för att det är "good enough".

Mycket möjligt, men de flesta kan ändå inte tillgodogöra sig ögats maximala upplösning pga varierande brytningsfel i linsen.

Många Svenssons kan ändå se skillnad på SD och HD. De allra flesta kommer nog inte se någon skillnad på HD och UHD.

Det som verkligen betydde nåt för folk var att TV-apparaterna blev "platta", inte hur bilden blev (den var ju faktiskt sämre under ganska lång tid).
Jag tror 4k kommer sluta på ungefär samma sätt som DVD audio och SACD. I det fallet sörjer jag utvecklingen, men folk valde det smidigare, men kvalitetsmässigt betydligt sämre mp3-formatet. 1080p är dock inte begränsande för TV-tittande.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tycker absolut det är värt med högre upplösningar och mycket annat. Varje gång en ny uppgradering kommer är det många som är skeptiska men sedan inte kan gå ifrån det. Jag har inga problem med att tycka att det ser pixligt ut på min 55" tv med 1080p om jag sitter med min Surface Pro 2 i knät med samma upplösning fast på 10". Skulle gärna få en lika skarp upplevelse på båda skärmarna, men det kräver ju att TVn har högre upplösning.

Minns någon 720p, 1080p när det var nytt? Flera som klagade på nätet, vad skall man med det till? DVD är perfekt! Det finns inget material!

Fast så var det inte. Bluray fanns innan 1080p dök upp, HDTV fanns också. Nu är det tvärtom. Det finns apparater men inget att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Fast de använder väl h.265?

Det skulle jag inte tro. Det är mycket mer krävande än h.264. Tveksamt om plattor, telefoner, tvapparater klarar av det idag.
Men det är kanske så att de bara kommer köra ut sin 4K till kraftiga datorer till en början vad vet jag.

Permalänk
Medlem

ge mig OLED

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C