Permalänk
Medlem

Bygglogg. Kompakt i teak. Full ATX och NH-D14

Mitt system ska få flytta till vardagsrummet och behöver då ett passande skal. Jag har spanat en hel del över fina mini-itx byggen, men kan inte riktigt rättfärdiga att byta ut mina komponenter än. Så det blir att bygga ett kompakt skal i mini-anda, till mina fullstora komponenter. Passande flickvännens femtiotalsmöbler.

Teaklister och 7mm teakplywood är beställt från snickeriet men de verkar ha mycket att göra. Hoppas få det i nästa vecka.

Det ska bli minimalistiskt, varje i/o port individuellt urfräst i träet. Moderkortsdistanserna fästa i träet, likaså pci-e platserna. Kabeldragning i försänkning under moderkortet och i träfästen. Ev kortning av kablar och sleevning, om jag tycker det behövs.

Här är fredagsnöjet. En dump från ritningen först, och sen hur jag knåpade ihop hårddiskfästen av aluminiumplåt (lootat jobbskrot

http://imgur.com/a/Mna7t

Jag har använt sketchup (lära sig rita någotsånär i det var förvånansvärt enkelt) , färdiga modeller av en del av mina viktigaste komponenter fanns nämligen på http://forums.bit-tech.net/.
Vissa komponentmodeller är inte exakt de jag har men har samma mått. t ex psu och gpu.

Komponentlista:
Asus z68 v-pro gen 3
i7 2600k
2x4 ram corsair vengeance LP 1600
Noctua NH-D14
Asus gtx 660 oc
Fractal tesla 650w
120 gd Kingston ssd
500 gb mekanisk hdd

Sitter i dagsläget i Fractal Define R4.

Jag tar gärna emot ideer på passande fläktfilter och fläktar. I dagsläget planerar jag enkelt filternät på insidan mellan fläkt och trä och chassifläktar 2x noctua 140mm NF-A14 FLX. Det är viktigt att jag kan hålla alla fläktar på låga varvtal och ändå ha bra kylning.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Arbetet påbörjat. Börjar inse att det här kommer ta tid, men bra ska det bli.

På fläktfronten lutar jag åt två eller tre 140mm noctuafläktar, inga fläktfilter, bara enkelt runt galler. Positivt tryck med två intag och ev en ut borde räcka mot dammet.

http://imgur.com/a/6bEWp

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Alltså detta är ju något av det mest intressanta jag har sett! Ett minimalistiskt case som smälter in OCH sticker ut i vardagsrummet är drömmen!
Ska på börja mitt första bygge på 10 år i mellandagarna, dock med ett fabriks case. Kommer köra med en Aerocool DS cube (röd och svart) som kommer passa bra in med högtalarna i mitt 50-tals rum.
Detta kommer ju definitivt vara inspiration för mig i framtiden!

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Många småstunder, stora mängder tålamod...

Alla lister är urfrästa. Jag har börjat ta ur hål till fläktar. Sen är det alla fästhål och i/o portar som ska fräsas upp. Fläktkontroll, front/sido-usb och på-knapp. Jag gjorde en gängad plåt att sätta grafikkorten i, men det känns som last resort. Hellre får jag till en skruvlös lösning.

Jag gjorde verktyg att plocka molex-pins med. Jag har så gott som bestämt mig att ta bort och korta ner så mycket kablage som möjligt.

Lite bilder:

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

steglös fläktkontroller och startknapp.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Första limfogarna ser lovande ut.
i/o-portar urfrästa. Hoppas jag fått dem på rätt ställen, annars får de bli lite större. Baksidan blir sista delen att limmas så jag kan korrigera eventuella misstag.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Motivation på topp efter testmontering! Nu ska det fräsas ur till gpu och psu bara, sen kan jag börja limma

Perspektivet luras lite här. Portarna matchar urfräsningen kanonbra.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

Kul bygge, ser snyggt ut. Ser fram emot fler bilder och resultat.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem

Färdigt! Ska ta lite bättre bilder imorgon och göra ett album. Så länge:

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Den där lådan behöver man inte skämmas över att ha framme när det kommer gäster.

Permalänk
Medlem

Vackert!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack! Det dröjer lite till innan det blir helt klart med komplett fotografering och galleri.

Jag får rikta ett stort tack till Noctua som ställer upp och sponsrar mig med fyra 140 mm flx chassifläktar!

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Inga fläktar än så inte klart. Men gallren fick sig en omgång färg idag.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Idag kom Noctuafläktarna. Äntligen klart! Länk till galleri i min signatur.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

Ursnyggt bygge Hur monterade du fläktarna så att de ligger så "flush"? De har ju ramar. :s
Jag hade själv tänkt bygga en datorlåda i trä för mitt mATX moderkort med plats för två grafikkort och en Corsair H90 med med fokus på total tystnad men ändå bra luftflöde så att överklockning är möjlig.
Då tänkte jag använda Aerocool Dead Silence 140 för att de är billigare än Noctua och har ändå bra luft och är extremt tysta. Sedan tänkte jag använda Noctua NF-A14 FLX till radiatorn för den fantastiska prestanda.
Tänkte även klämma in ljudisolering(fel i beskrivningen, har inte Alu folie) för absolut tystnad.
Lådan ska vara helt utan knappar eller kontakter (bortsett från moderkortet) och jag ska istället använda mig utav en extern panel med USB, på-knapp, switch för högtalare eller hörlurar, mute, osv.
Säg gärna vad ni tror om min idé. Lite fundersam om det är rätt ljudisolering att skaffa men annars tror jag att det mesta är genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Ursnyggt bygge Hur monterade du fläktarna så att de ligger så "flush"? De har ju ramar. :s
Jag hade själv tänkt bygga en datorlåda i trä för mitt mATX moderkort med plats för två grafikkort och en Corsair H90 med med fokus på total tystnad men ändå bra luftflöde så att överklockning är möjlig.
Då tänkte jag använda Aerocool Dead Silence 140 för att de är billigare än Noctua och har ändå bra luft och är extremt tysta. Sedan tänkte jag använda Noctua NF-A14 FLX till radiatorn för den fantastiska prestanda.
Tänkte även klämma in ljudisolering(fel i beskrivningen, har inte Alu folie) för absolut tystnad.
Lådan ska vara helt utan knappar eller kontakter (bortsett från moderkortet) och jag ska istället använda mig utav en extern panel med USB, på-knapp, switch för högtalare eller hörlurar, mute, osv.
Säg gärna vad ni tror om min idé. Lite fundersam om det är rätt ljudisolering att skaffa men annars tror jag att det mesta är genomtänkt.

Tack!
Ramen bygger minimalt och det kläms ihop så det var inget bekymmer. För många herrans år sen köpte jag sån skumisolering och klädde ett chassi i. Ghettodämpning Jag skulle avråda dig, det dämpar inte nå bra alls. Du vill ha såna tunna dämpmattor, de går att köpa tror jag sett på inet. Jag rev en matta från mitt gamla fractal define och satte i taket.
Annars tips på vägen, gör ritning och dubbelkolla mått och kontrollmät hellre tio ggr för mycket

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /