Permalänk

Idé att köpa nytt?

Hej!

Med alla som sågar AMD och dess processorer så har jag själv börjat bli orolig att min planerade uppgradering inte kommer leda till någon förbättring. Jag funderar på att byta ut mina 6970:s mot ett R9 290X och hade hoppats på att få bättre prestanda i spel. Kommer processorn (FX 8350) att göra så att det inte blir någon förbättring så att jag måste då byta till en Intel-konfiguration? Hade varit skönt att inte behöva köpa allt för mycket nytt då det blir en aningen dyrt för en studerande

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

jag tror det blir en liten skildnad om du kör enkelt kort om du kör crossfire blir det nog dubbelt så bra

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har gjort ungefär samma uppgradering(2x6950 till ett r9 290) och är jävligt nöjd. Spelen flyter bättre och inga stutters alls längre. 8350 är tillräckligt bra, speciellt när Mantle kommer....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Klart det är idé att köpa nytt.
Till att börja med så slipper du problem med microlagg och annat som kommer med flera gpuer.
Sedan så är det sant att om man benchmarkar fram det så ser man skillnad mellan AMD och Intel mhz mot mhz.
Men AMD cpuer blir inte plötsligt sämre på något sätt för att Intel kommer med nyare. Människor hakar upp sig på alla dessa benchmarks. Den upplevda skillnaden i dagligt användande är liten och man för göra stora hopp bland cpuerna och plattformarna för att man ska kunna "uppleva" skillanden.

Jag kör själv en rigg som är snarlik din och det du tänkt uppgradera till.

Hårdvara enligt följande: AMD FX9550 @ 5ghz Asus Corsshair V Formula-Z Swiftech H320 (cpu kylning) Sapphire R9 290X Accelero Hybrid (gpu kylning) 2x8GB Gskill Ares 1600mhz @ 2133mhz 11-12-12-24-2T Corsair Force LS 240GB SSD (Operativsystem och program) 2TB Seagate (Lagring) Antec 850W High Current Gamer Corsair Obsidian 750D

Innan jag byte så körde jag med Intel Z77 och en i7 i 4500mhz.
För att överhuvudtaget märka någon som helst skillnad åt ena eller andra hållet så måste köra benchmarks och mäta upp det. Inte ens då är skillnade självklar. Så lyssna inte på allt skit som snackas här...gör du din uppgradering, överklocka din cpu en aning om inte redan gjort det. Du kommer vara väldigt nöjd.

Visa signatur