Angående Amazon.com och skatt/tull

Permalänk
Medlem

Angående Amazon.com och skatt/tull

Godkväll på er allesammans!

Det är så att jag är sjukt sugen på att beställa lite saker från Amazon.com.
Eftersom folk pratar om skatt och tull så blir ju priset ofta inte värt besväret att ta hem det, MEN har suttit å läst lite nu på deras hemsida och närmare bestämt Här, Vad jag kan läsa där så betalar man redan skatt/tull som i mitt fall

Items: SEK 4.053,88
Shipping & handling: SEK 385,46
Total before tax: SEK 4.439,34
Estimated tax to be collected: SEK 0,00
Import Fees Deposit SEK 1.109,84
Order total: SEK 5.549,18"

Dold text

D.v.s. att jag betalar 1109,84kr.
Då blir slutsumman 5549,18kr för frakt samt skatt
Kollar jag även på Avgiftsguiden
Fyller i uppgifterna:

datorer/bärbara
Land: USA
Valuta: US dollar
Varans kostnad: 599 dollar
Frakt: 385
Försäkring: 0
Importdeklarationsavgift: 100
Resterande bör lämnas tomma då det fylls i automatiskt

Dold text

Så blir slutpriset enligt deras kalkyl 5511.18kr

Så Amazon.com skattar alltså redan min vara åt mig vid beställning? eller förstår jag dessa uträkningar fel?

Varan i fråga är Acer Iconia w700

Är det något som jag missar? har nu läst och läst, men kommer hela tiden fram till samma slutsats.
När till och med tullverkets egna kalkylator får fram det priset som man betalar för varan på Amazon tycker jag att det hela blir mycket klarare?
Tackar i förväg för diverse svar

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

De gånger jag beställt från Amazon.com så har kalkylen stämt. Summan som beräknats av dem och dragits vid köp är allt jag fått betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

De gånger jag beställt från Amazon.com så har kalkylen stämt. Summan som beräknats av dem och dragits vid köp är allt jag fått betala.

Det jag misstänkte, men Amazon kanske inte drar för alla varor? utan bara dem varor de vet vanligtvis fastnar? därför vissa säger att det betalas skatt efteråt och andra inte?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig Amazon alltid räknar ut skatt/avgifter när du beställer från USA. De har dessutom inga problem att betalat tillbaka om kostnaden var lägre än de drog. När jag beställde min första Kindle betalade de tillbaka någon hundralapp senare för att det kostat mindre.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har för mig Amazon alltid räknar ut skatt/avgifter när du beställer från USA. De har dessutom inga problem att betalat tillbaka om kostnaden var lägre än de drog. När jag beställde min första Kindle betalade de tillbaka någon hundralapp senare för att det kostat mindre.

Det låter ju helt freaking awesome om det är så ^^

Men varför husserar det "falska" rykten om att man måste betala skatt när man beställer därifrån då? om man nu betalar deras "inbyggda" så borde det ju inte bli så hemskt dyrt hursom eller? jag menar som nu, jag betalar 1000kr i skatt, i värsta fall så kanske skatten ligger på 1500 istället, vilket då bara blir 500kr diff(trots det så står det ju på deras sida att man aldrig ska behöva betala utan att dem gör det, iaf om jag fattade rätt)

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag vet brukar inte folk här prata om att man måste betala tull/moms från Amazon.com? Varje gång det har kommit upp här så har jag för mig det är klart att amazon kan ta hand om det åt dig. problemet är mer om du beställer från andra ställen inklusive E-bay etc.

Amazon brukar vara bra på att räkna ut kostnaden. Det är inte direkt svårt då det för de flesta teknikprylarna är låg eller ingen tull och då endast momsen och eventuell tullavgift läggs på. Så jag tvivlar att du skulle behöva oroa dig att de räknade 500 Kr fel. Jag har beställt många gånger därifrån och aldrig behövt betala något extra.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Fråga...
Hur beställer ni från Amazon.com?
För när jag försöker beställa så får jag till svar att de inte skickar till min adress.

Använder ni Borderlinx eller Viabox?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Fråga...
Hur beställer ni från Amazon.com?
För när jag försöker beställa så får jag till svar att de inte skickar till min adress.

Använder ni Borderlinx eller Viabox?

Vissa varor skickas andra inte, tror det är varorna som det står "PRIME" vid som skickas till Sverige.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ah, i see. Tack för infon

Jag skaffade precis konton på både Viabox och Borderlinx, vilket gör att man kan kanske beställa online nycklar från amazon. Det kostar ju ingen frakt direkt

Värt att veta, genom Viabox kunde man styra värdet på det man beställt innan de skickar vidare.

Can I declare another value on my items in order to lower Import Duties and Taxes?
You may declare whatever value you want on your items from your account area on Viabox.com. That will be value that we declare on your package when we forward it to you. We always recommend declaring a reasonable value to avoid unnecessary delays or penalties when the package arrives at your country.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Vissa varor skickas andra inte, tror det är varorna som det står "PRIME" vid som skickas till Sverige.

Ja, det verkar gälla varor där säljaren är amazon.com, men det kanske är samma definition som prime(?)

"Ships from and sold by Amazon.com. "

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Ah, i see. Tack för infon

Jag skaffade precis konton på både Viabox och Borderlinx, vilket gör att man kan kanske beställa online nycklar från amazon. Det kostar ju ingen frakt direkt

Värt att veta, genom Viabox kunde man styra värdet på det man beställt innan de skickar vidare.

Can I declare another value on my items in order to lower Import Duties and Taxes?
You may declare whatever value you want on your items from your account area on Viabox.com. That will be value that we declare on your package when we forward it to you. We always recommend declaring a reasonable value to avoid unnecessary delays or penalties when the package arrives at your country.

Hur funkar det om dem tullar varan du skickar? då ser det ju att det där inte alls är värt "50$ som du uppgav" blir det inte någon form av skattefuskande då eller liknande? känns ju lite sådär i min mening

I'm rather safe then sorry så att säga

Skrivet av FatherOfThree:

Ja, det verkar gälla varor där säljaren är amazon.com, men det kanske är samma definition som prime(?)

"Ships from and sold by Amazon.com. "

Fo3

Ja det kan nog stämma alla varor som jag sneglat på har det står "Prime" på, tror jag sett någon vara som skickas av amazon.com inte skickades till sverige, detta är jag dock verkligen inte säker på
Men som sagt, har man en svensk andress och loggar in på amazon så står det direkt i kundkorgen om den skickas eller inte, samtidigt som den räknar ut pris åt en, så väldigt bekvämt faktiskt

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jag skaffade precis konton på både Viabox och Borderlinx, vilket gör att man kan kanske beställa online nycklar från amazon. Det kostar ju ingen frakt direkt

Har köpt några nycklar via Amazon.com, och då bara skrivit in min svenska hemadress, men USA och Texas som land och state.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hur funkar det om dem tullar varan du skickar? då ser det ju att det där inte alls är värt "50$ som du uppgav" blir det inte någon form av skattefuskande då eller liknande? känns ju lite sådär i min mening

I'm rather safe then sorry så att säga

Ja det kan nog stämma alla varor som jag sneglat på har det står "Prime" på, tror jag sett någon vara som skickas av amazon.com inte skickades till sverige, detta är jag dock verkligen inte säker på
Men som sagt, har man en svensk andress och loggar in på amazon så står det direkt i kundkorgen om den skickas eller inte, samtidigt som den räknar ut pris åt en, så väldigt bekvämt faktiskt

det här får jag veta om jag försöker beställa något från sports / outdoor , sakerna jag vill köpa säljs av amazon och det står prime. "Buyers outside the U.S. cannot purchase the following types of items from sellers: video games, toy and baby items, electronics, cameras and photo items, tools and hardware, kitchenware and housewares, sporting goods and outdoor equipment, software, and computers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hur funkar det om dem tullar varan du skickar? då ser det ju att det där inte alls är värt "50$ som du uppgav" blir det inte någon form av skattefuskande då eller liknande? känns ju lite sådär i min mening

I'm rather safe then sorry så att säga

Men det är ju inte du som "uppgett något pris", sen kan du även be dem packa om varan så att den inte är i sin original kartong

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har köpt några nycklar via Amazon.com, och då bara skrivit in min svenska hemadress, men USA och Texas som land och state.

Bra att veta, tack

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Amazon Prime har i sig inget att göra med om något skickas eller inte ute är en tjänst de har som bland annat ger snabbare och gratis frakt och lite annat. http://www.amazon.com/Amazon-Services-LLC-Prime/dp/B00DBYBNEE. Dock bara för Amerikaner (om inte UK etc. också fått det). Inget för oss alltså.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björn Endre:

Amazon Prime har i sig inget att göra med om något skickas eller inte ute är en tjänst de har som bland annat ger snabbare och gratis frakt och lite annat. http://www.amazon.com/Amazon-Services-LLC-Prime/dp/B00DBYBNEE. Dock bara för Amerikaner (om inte UK etc. också fått det). Inget för oss alltså.

Korrigering

ute = utan

Permalänk
Medlem

Antagligen för det var så förr.
Jag beställde mycket ifrån Amazon.com för många år sedan (typ 2000-2005) då fick jag alltid betala tullavgifter osv här, dvs jag betalade inget på amazon.com utan mina paket fastnade i tullen alltid och fick betala vidare där ifrån.

Permalänk
Medlem

@1Z3C0LD: Amazon räknar in tull, importavgifter och frakt i slutpriset åt dig. Jag har precis köpt en skärm från Amazon.de. Jag försöker lista ut om man betalar skatt för immporter från Amazon.de med tanke på att det är ett EU land. Flytttade precis hem igen efter 13 år i Australien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djen:

@1Z3C0LD: Amazon räknar in tull, importavgifter och frakt i slutpriset åt dig. Jag har precis köpt en skärm från Amazon.de. Jag försöker lista ut om man betalar skatt för immporter från Amazon.de med tanke på att det är ett EU land. Flytttade precis hem igen efter 13 år i Australien

Årets trådlyft...

Du betalar ingen tull/importavgift från amazon.de

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Årets trådlyft...

Du betalar ingen tull/importavgift från amazon.de

Det gäller dock att vara uppmärksam på varifrån varan sänds när du handlar från deras Marketplace. Har åkt på tull+moms för beställningar som skickats från Kina trots att säljaren enl. egen info bor i Tyskland. Amazons egna prylar är dock utan extra.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W