Vattenkylning VS Hybridkylning VS Luftkylning 7970 (7970CF)

Permalänk
Medlem

Vattenkylning VS Hybridkylning VS Luftkylning 7970 (7970CF)

Jag har två XFX 7970 varav det ena är monterat i burken, tanken är att det andra ska in efter inköp av PSU mm.
Jag undrar om någon vet om det finns något bra slutet vattenkyl att köpa då kortet redan nu blir rätt varmt och låter fan ca 73grader@ 925Mhz och 85grader@ 1100Mhz vid load. I CF steks väl det övre tänker jag.

Hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274827 Någon som vet något om den?
Eller är det den "vanliga" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086524 som gäller även om den inte finns?

Annars funderar jag på en hobo lösning med en CPU kyare typ hyper 212 där man böjer heatpipsen så den får plats, men läste nånstans att heatpipsen inte är av solid koppar (eller?).

Har ni några bra ideer? Jag vill inte bygga ett eget vattenkyl, slutet annars är det luft som gäller.
Men känns som att felet på korten är att massan på heatpipsen och kylarna är alldeles för små för effekten korten utvecklar då fläktarna inte orkar få bort värmen ens vid nästan fullvarv.

Skapade tråden under fel rubrik sorry, ska ju va under radeon, hur flytta?

La tråden fel sorry!
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Jag kör med hybrid kylaren på mit 670 kort och har bara gott att säga om den, extremt tyst och effektiv kylare.
Den bygger en del så man får inte ha det för tajt i lådan, men som sagt kyler bra och går tyst.

http://www.ladda-upp.se/bilder/llojxfosfezq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Jag kör med hybrid kylaren på mit 670 kort och har bara gott att säga om den, extremt tyst och effektiv kylare.
Den bygger en del så man får inte ha det för tajt i lådan, men som sagt kyler bra och går tyst.

http://www.ladda-upp.se/bilder/llojxfosfezq/

Nice!
Har du några ungefärliga siffror på tempsäkning jfr med stock kylare?
Så du tror att CF eller SLI med dessa kylare inte fungerar?
Du kanske vet om den bygger mer än org kylaren?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

En del verkar köra på den här lösningen och få bra resultat.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Nice!
Har du några ungefärliga siffror på tempsäkning jfr med stock kylare?
Så du tror att CF eller SLI med dessa kylare inte fungerar?
Du kanske vet om den bygger mer än org kylaren?

Tempen ligger på cirka 40 grader under full belastning, ofta under.
CF eller SLI vågar jag inte svara på, möjligt att det går att utläsa på deras hemsida.
Den bygger ut bakåt mest som du kan se på bilden, originalkylaren på mitt kort var lika långt som kortet. Den här kylaren bygger ut ca en tredjedel (av kortets totala längd) till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Tempen ligger på cirka 40 grader under full belastning, ofta under.
CF eller SLI vågar jag inte svara på, möjligt att det går att utläsa på deras hemsida.
Den bygger ut bakåt mest som du kan se på bilden, originalkylaren på mitt kort var lika långt som kortet. Den här kylaren bygger ut ca en tredjedel (av kortets totala längd) till.

Då låter det som den här lösningen är bättre än de hemmapulade CPU kyllösningarna. Kostar IOF nästan det dubbla men man vet att det funkar.
Frågan är bara om den passar på XFX DD korten.

Edit glömde att du körde Geforce så får jämföra de hembygda med 670 såklart

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Letat som f*n efter en allt. lösning till stockkylaren på mitt 7970 (1:a utgåvan) och så snubblar man över den här tråden = trevligt! Frågan är om jag rymmer den radiatorn i mitt Fractal Design R3 när jag redan har en Corsair Hydro H80 installerad på cpu:n???

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadKillZ:

Letat som f*n efter en allt. lösning till stockkylaren på mitt 7970 (1:a utgåvan) och så snubblar man över den här tråden = trevligt! Frågan är om jag rymmer den radiatorn i mitt Fractal Design R3 när jag redan har en Corsair Hydro H80 installerad på cpu:n???

Jag var sugen som fan på detta men efter att ha läst om läckande system så är jag inte lika entusiastisk längre. Synd att den gamla Accelero kylaren inte finns längre till 7970...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Jag var sugen som fan på detta men efter att ha läst om läckande system så är jag inte lika entusiastisk längre. Synd att den gamla Accelero kylaren inte finns längre till 7970...

Hummm...jo jag läste något om det också och det är ju klart oroande. Får se lite hur jag ska göra.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte för läckande AIO, det var en begränsad batch det rörde sig om. Om man inte kan eller vill köra med Accelero hybrid kan ni alltid köpa en Kraken G10 och köra med en kühler 620/ corsair h50, ha bara i åtanke att då behöver ni en koppar-shim för att få kontakt mellan gpu och block.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Oroa er inte för läckande AIO, det var en begränsad batch det rörde sig om. Om man inte kan eller vill köra med Accelero hybrid kan ni alltid köpa en Kraken G10 och köra med en kühler 620/ corsair h50, ha bara i åtanke att då behöver ni en koppar-shim för att få kontakt mellan gpu och block.

Alright Är väl mest frågan om jag rymmer den i lådan på något smidigt sätt ^^Ska kika lite på det...den kostar ju trotts allt en bra slant, men är säkert värd pengen om jag kan få ned ljudnivån ett par steg.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.