Permalänk
Medlem

Märkligt problem med QPAD 5k

Hej!

Har en QPAD 5k som är ungefär 2 månader gammal.

Den har fungerar utmärkt hela tiden men sen några dagar har ett konstigt problem börjat, om man har muspekaren still så liksom vandrar den iväg på skärmen. Samma när man för den långsamt åt sidorna, den kryper iväg direkt.

Har inte rört någon inställning mer än att jag har slagit av dioden i scrollhjulet med den medföljande programvaran, den har jag slagit på igen men det var inte bättre.

Vad kan detta vara?

Sitter i en usb 3.0 port på mitt msi g-45 z87, men har provat 2.0 portarna med samma resultat.

Använder en Arachnid Atrox (Atrax?) musmatta om det spelar någon roll. Tyg.

Har varit väldigt försiktig med musen sen jag köpte den, inte ett märke på den, tror ni inet där jag har köpt den tar den på garantin?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Hej!

Har en QPAD 5k som är ungefär 2 månader gammal.

Den har fungerar utmärkt hela tiden men sen några dagar har ett konstigt problem börjat, om man har muspekaren still så liksom vandrar den iväg på skärmen. Samma när man för den långsamt åt sidorna, den kryper iväg direkt.

Har inte rört någon inställning mer än att jag har slagit av dioden i scrollhjulet med den medföljande programvaran, den har jag slagit på igen men det var inte bättre.

Vad kan detta vara?

Sitter i en usb 3.0 port på mitt msi g-45 z87, men har provat 2.0 portarna med samma resultat.

Använder en Arachnid Atrox (Atrax?) musmatta om det spelar någon roll. Tyg.

Har varit väldigt försiktig med musen sen jag köpte den, inte ett märke på den, tror ni inet där jag har köpt den tar den på garantin?

Jag har svårt att tro att det är musen som gör det men man vet aldrig, testa musen på en annan dator.
Jag har haft den musen i 5 år snart tror jag, mycket bra grejor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha skrivit det, men jag har testat den på två datorer och tre musmattor, så det är något med musen skulle jag vilja påstå.

Annars är det en mycket bra mus och jag kommer att köpa en ny om det visar sig att den här är trasig.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Reklamera den? Skulle aldrig acceptera att en mus för 600 spänn går sönder efter 2 månader. Tillbaks med skiten och få en ny bara!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Har din sladd snurrat till sig? kan hända att det bara är den som drar lite lätt i musen. Testa bara släppa musen, stannar muspekaren efter en liten bit så är det sladden. Om du ändrar till hög sensitivitet, drar den då iväg lika mycket?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Reklamera den? Skulle aldrig acceptera att en mus för 600 spänn går sönder efter 2 månader. Tillbaks med skiten och få en ny bara!

Det tycker jag med!

Men vill bara kolla så att jag inte har gjort några inställningar av misstag.

Har satt allting på default i Qpads Programvara nu. Fortfarande samma problem, så jag tycker vi kan stryka det.

Kan det vara något i Windows?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Har din sladd snurrat till sig? kan hända att det bara är den som drar lite lätt i musen. Testa bara släppa musen, stannar muspekaren efter en liten bit så är det sladden. Om du ändrar till hög sensitivitet, drar den då iväg lika mycket?

Nej sladden har inte snurrat sig, den har legat helt slappt bakom datorn sedan jag kopplade in den när jag fick hem den.

Riktigt hur den reagerar när jag släpper den ver jag inte säkert, har inte provat, det är märkligt för det händer inte hela tiden, bara ibland. Nästa gång ska jag kolla.

Om den drar iväg mer på högre sensitivitet? Det här problemet har jag bara i låg sensitivitet. Har aldrig hänt när jag kör på högre.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Har fått det på film!

Startade datorn i morse och då hade jag samma problem igen, men den här gången kan ni också se hur det är.

Liten film: (är dålig på det där, jag vet)

I början av videon klickar jag i låg sens och filmar både musen och skärmen samtidigt så att ni ser att jag inte rör den, man ser att pekaren drar iväg lite, sen klickar jag i hög sensitivitet och då drar den iväg snabbt över skärmen.

Kring 0:20 visar jag att problemet inte finns när jag har musen i luften, så det kanske inte beror på kabeln (?)... men så fort jag lägger ner den på skrivbordet drar den iväg igen :/ Klickar sedan i hög sens och då drar den igen, snabbt.

Funderar på om man skulle reklamera den här :/ Känns ju som att det är något fel på den.

http://www.youtube.com/watch?v=U-KX1JOa1FQ

-EDIT-

Har nu ytterligare en film, fast på en kompis dator. Så det MÅSTE vara något med musen...
Ska reklameras :/ Någon annan som har haft problem med 5k? Är förövrigt är riktigt bra mus och jag kommer som sagt att köpa en ny trots detta.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Gör rent sensorn... Händer ofta att det åker in lite damm eller dylikt som ger just de problem du säger.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Hur menar du då? Bara att man blåser rent den underifrån?

Gjorde det men det var inge bättre

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Hur menar du då? Bara att man blåser rent den underifrån?

Gjorde det men det var inge bättre

Använd en tops och pilla rent med, och om det inte funkar kan du göra det igen med typ någon rengöringssprit på.

Permalänk
Medlem

Jag har QPADs musmatta och min 5k hoppar runt ibland när man drar över de ljusa strecken på musmattan. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den riktigt. Och en mus jag hade innan så kunde muspekaren åka runt om det var lite damm vid lasern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har samma problem som du. Problemet har funnits sen den var ny (köpt 2010). Har provat gjort rent den med rengöringsmedel och tops, blev ingen skillnad

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min 5K.
Tror det beror på ojämnheter i underlaget den försöker läsa ifrån, flyttar du den så slutar den röra sig.
Så betedde det sig iallafall för mig, det räckte med att jag blåste rent sensorn och swipade av musmattan.
Det slutade med att jag slängde ut min QCK och köpte en riktig musmatta istället

Permalänk
Medlem

Skickade in musen till inet, de kollade på den, en ny på garantin är påväg.

Så om ni andra har problem, skicka in dem. Det verkar vara ett ganska vanligt problem med 5k det här.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min, den är väldigt känslig för underlaget har jag märkt och kör i dagsläget G400 istället. Fick den inte att fungera bra på två olika Qpad-musmattor.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände med min Qpad 5K i förrgår, haft den i ca 2 år på en mionix propus 380 musmatta (hård). Den beter sig likadant på flera olika datorer, kan inte ens flytta på muspekaren, men den rör sig lite random av sig själv. Kör med reservmusen just nu, blir till o köpa en ny, blir inte en qpad iaf. Funderar på en Func, men kollar man omdömen på inet blir man ju lite skeptisk...

Någon annan mus som funkar till någon som gillar palmgrip o har dasslock till händer? (st11)?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Lånade ju en sensei av en kmrat medans jag skickade iväg musen till inet...

Hur mycket är en oöppnad 5k värd? Om man skulle sälja den och köpa loss den senseien.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM